Je ergernissen van vandaag - Deel 2

Ik kan moeileijk ruiken of een hond braaf is of niet en kijk meestal naar hun lichaamstaal en houding als ik ze nader en kom niet dichter dan 1 a 2 meter als het kan.

Ik kom wel regelmatig brave honden tegen los, die blaffen niet als ze iemand zien, en zijn rustig, en gaan idd (meestal) direct luisteren naar hun baasje.
Schaaphonden en collies etc blaffen zelden of nooit en zijn altijd positief enthousiast als ze los zijn.
Maar sommige honden dus niet. En blaffen....dat is 1 ding want blaffende honden bijten (meestal) niet... maar soms al gehad dat ze grommen en éénmaal ene z'n tanden tonen toen ik gehurkt zat om een veter te knopen, dook plots 1m van m'n gezicht op. Toen ik recht kwam was het dan blaffen.
Dat baasje riep de hond zelfs niet bij haar, toen heb ik m'n gedacht gezegd als ik al 5m verder was, zo iets van "daarom hou je uw fkn hond aan de leiband mvr"

Afijn dat bos is natuurgebeid en in de bossen waar reëen etc lopen of bvb broedgebieden zijn, verstoren loslopende honden dat soms, ook al zijn ze braaf. Of dan in vijvers gaan springen waar net kikkers of salamanders broeden, die dan al zeldzaam worden.

die haast & spoed maatschappij toch.

ga ik op bezoek bij tandarts, jaarlijkse controle.
stelt ze vast "een gaatje!"

ik vraag of ze het kan vullen, "ja hoor, eerstvolgende afspraak: binnen 8 maand!"

Pfff ik ga vanaf nu niet mee op jaarlijkse controle.
Ga gewoon bellen naar haar als ik een gaatje denk te hebben. En als het geen gaatje is, moet ze maar de "jaarlijkse controle" uitvoeren, dus tandsteen verwijderen.

Mijn vorige tandarts deed dat toch allemaal in 1 beurt hoor.

Artikel in de standaard over het groeiend aantal kindjes met obesitas.
Vooral dan in lagere sociaal-economische lagen van de bevolking.

En ja hoor de dooddoener is er al weer: “fastfood is goedkoper dan gezond eten”.
En dat uit de woorden van een professor.

Beste mensen: de seizoensgroenten: wortelen, bonen, groene of witte kool: spotgoedkoop en nog goedkoper als je het bij een lokale boer koopt.
Een gekookte wortel en een aardappel kost geen geld.

Brood en kaas: kost geen fortuin.
Water ? Uit de kraan.

Fastfood, koekjes en Chips en cola duurder dan gezond eten.

Of bedoelt die professor met gezond eten eerder vers ingevoerde zalm, wagyu-vlees en exotisch fruit?

Binnenkort weer het riedeltje over lege brooddozen.

Waarom altijd die desinformatie?

Artikel in de standaard over het groeiend aantal kindjes met obesitas.
Vooral dan in lagere sociaal-economische lagen van de bevolking.

En ja hoor de dooddoener is er al weer: “fastfood is goedkoper dan gezond eten”.
En dat uit de woorden van een professor.

Beste mensen: de seizoensgroenten: wortelen, bonen, groene of witte kool: spotgoedkoop en nog goedkoper als je het bij een lokale boer koopt.

Water ? Uit de kraan.

Fastfood, koekjes en Chips en cola duurder dan gezond eten.

Of bedoelt die professor met gezond eten eerder vers ingevoerde zalm, wagyu-vlees en exotisch fruit?

Binnenkort weer het riedeltje over lege brooddozen.

Waarom altijd die desinformatie?

Het gaat over prijs per kcal gecombineerd met tijdsinvestering en uiteraard ook gewoon geïnformeerd zijn.

Groenten worden rot, of heb je een diepvries voor nodig, en moet je een beetje kunnen koken. Rommel kan je een keer gaan kopen wanneer er tijd is en blijft soms maanden goed.

Als je dan een (diepvries)pizza hebt aan 1.5 EUR denk ik niet dat je even gevuld gaat zijn met hetzelfde bedrag aan seizoensgroenten. Ja, droge rijst en peulvruchten kosten amper wat, maar wie eet dat in dit land? Er is recent nog een artikel verschenen over hoe de gemiddelde Belg niet gezond eet, dus verwachten dat mensen zonder budget het beter doen lijkt me niet correct.

Mijn ergernis: experten beschuldigen van desinformatie.

Het gaat over prijs per kcal gecombineerd met tijdsinvestering en uiteraard ook gewoon geïnformeerd zijn.

Groenten worden rot, of heb je een diepvries voor nodig, en moet je een beetje kunnen koken. Rommel kan je een keer gaan kopen wanneer er tijd is en blijft soms maanden goed.

Als je dan een (diepvries)pizza hebt aan 1.5 EUR denk ik niet dat je even gevuld gaat zijn met hetzelfde bedrag aan seizoensgroenten. Ja, droge rijst en peulvruchten kosten amper wat, maar wie eet dat in dit land? Er is recent nog een artikel verschenen over hoe de gemiddelde Belg niet gezond eet, dus verwachten dat mensen zonder budget het beter doen lijkt me niet correct.

Mijn ergernis: experten beschuldigen van desinformatie.

Geen tijd om te koken:

=> een ei koken, patatten koken, een wortel klaarmaken kost geen tijd. En je moet daar ook geen kokskills voor hebben.
En ik vermoed ook dat er een deel van de “lagere” sociaal economische klasse werkloos is of een andere uitkering heeft. Geen tijd hebben is geen excuus.

Groenten worden rot of je moet een diepvries hebben.

=> geen te grote porties kopen?
En ja, je moet een diepvries hebben… das dezelfde diepvries waar ze die pizza van 1.5 eur in bewaren. Dus ?

heeft dus niks te maken met “geen budget hebben”

Geen tijd om te koken:

=> een ei koken, patatten koken, een wortel klaarmaken kost geen tijd. En je moet daar ook geen kokskills voor hebben.
En ik vermoed ook dat er een deel van de “lagere” sociaal economische klasse werkloos is of een andere uitkering heeft. Geen tijd hebben is geen excuus.

En ja, je moet een diepvries hebben… das dezelfde diepvries waar ze die pizza van 1.5 eur in bewaren. Dus ?

Als je geen te grote porties koopt moet je vaker naar de winkel, wat tijd kost. Mensen in die situatie werken veelal niet in comfortable kantoorjobs met glijdende uren, en hebben bv. geen wagen.

Die diepvriespizza was maar een voorbeeld (en diepvries stond tussen haakjes, maar goed), al neemt dat ook gewoon minder plaats in dan groenten als je per kcal kijkt hoor. Dat is hier dan ook de doorslaggevend factor: hebben je kinderen het gevoel verzadigd te zijn? Logisch dat dit met een hoop vet en eiwit sneller het geval zal zijn dan groenten.

Opnieuw: de gemiddelde Belg heeft geen al te gezond voedingspatroon. Ala ze dan sowieso al moeilijk "mee kunnen" ga je ze afrekenen op het feit dat ze geen seizoensgroenten koken. Dat is gewoon een stok zoeken vanuit een luxepositie.

Dit zijn allemaal gekende zaken die spelen. Het is niet omdat jij ze niet begrijpt of niet wil aanvaarden dat het misinformatie is.

Laatst bewerkt:
Geen tijd om te koken:

Klopt, je hebt gelijk. Er is helemaal geen probleem. Geen obesitas bij kinderen en mensen uit een lagere sociaal-economische klasse eten niet doorgaans ongezonder.

Klopt, je hebt gelijk. Er is helemaal geen probleem. Geen obesitas bij kinderen en mensen uit een lagere sociaal-economische klasse eten niet doorgaans ongezonder.
Hij zegt toch helemaal niet dat er geen probleem is qua voeding? Het gaat erover dat er wel degelijk betaalbare alternatieven zijn voor ongezonde voeding. Dat het in de praktijk vaak door allerhande omstandigheden makkelijker is te kiezen voor ongezonde voeding want makkelijker te bewaren, sneller klaar, kost minder moeite enzoverder enzovoort is allemaal waar. Maar dat gezond koken an sich niet heel duur hoeft te zijn is ook een realiteit. Ik zie het zelf genoeg aan mijn supermaktrekeningen, de grote kost daar zit niet in groenten en fruit maar in alles wat bewerkte voeding is.

Hij zegt toch helemaal niet dat er geen probleem is qua voeding? Het gaat erover dat er wel degelijk betaalbare alternatieven zijn voor ongezonde voeding. Dat het in de praktijk vaak door allerhande omstandigheden makkelijker is te kiezen voor ongezonde voeding want makkelijker te bewaren, sneller klaar, kost minder moeite enzoverder enzovoort is allemaal waar. Maar dat gezond koken an sich niet heel duur hoeft te zijn is ook een realiteit. Ik zie het zelf genoeg aan mijn supermaktrekeningen, de grote kost daar zit niet in groenten en fruit maar in alles wat bewerkte voeding is.
Meh, biljart zijn argument is dat het niet makkelijker en sneller is. En dat is imo gewoon fout.

Niemand ontkent hier dat het goedkoper kan zijn, maar dan moet je toch al wat verder denken dan twee potten en een pan op het vuur hoor. Het lijkt me logisch dat als de gemiddelde persoon dat niet kan, mensen die het sowieso al op vele vlakken moeilijker hebben dat zeker niet kunnen.

En ik denk nog altijd dat je een kind kan vullen met 1.5 EUR diepvriespizza, of zo'n bereide lasagne, terwijl dat een heel scherp bedrag is om onder te duiken met zelfbereid voedsel als je even voldaan wil zijn.

Onder "standaardomstandigheden" lijkt de uitspraak dat brol goedkoper is dan ook juist.

Dit relaas kan gewoon gecountered worden met 1 product:

Lasagna aan €3.73/kg.

Aardappelen & wortelen vind je idd voor ongeveer €1/kg momenteel, maar dat is geen volwaardige maaltijd en gaat niemand blij mee zijn om constant te eten.
Een brood (vers gebakken, want je wilt geen fastfood rommel dus ook geen voorverpakt) is €1,5 voor een groot of dus €1,88/kg.
Ik denk dat dit de goedkoopste sneetjes kaas zijn, €7,1/kg. Smeerkaas €5,45/kg.

Die lasagna blijft goedkoper hoor, zelfs dan uw brood & kaas.

Ik denk dat het ook eerder vs. gezonde voorbereide maaltijden is. Als je geen goesting hebt om te koken is fastfood goedkoper dan deftige afhaalmenu's.
Een AH foodbox op zich is niet duur, maar je moet er ook tijd insteken. En denk dat vooral daaar het probleem zit.
Combinatie van geen goesting of tijd en cheap eten waarbij dat je ook nog eens 100% zeker weet dat uw kinderen niet gaan zagen: dat is ne win voor sommigen

Natuurlijk. Alleen zegt Biljart dat het misinformatie is, omdat gezond eten zo veel goedkoper is.
Gezond eten is niet goedkoper, en goedkoper is niet het enige wat meetelt. Net zoals "sociaal-economisch lagere klasse" weer totaal fout wordt voorgesteld. Want voor hen is tijd geen issue, want ze krijgen toch uitkeringen en zitten lui thuis. Beetje wereldvreemd, aangezien veel van hen gewoon werkende ouders zijn.

Uiteraard zijn de groenten niet je grote kost. Maar dat gaat al uit van een normale situatie waarin alle infrastructuur er is (oven, fornuis, elektriciteit soms!), alle extra kookgerief, alle ingrediënten die je voor het gemak niet meetelt (kruiden etc), de mogelijkheid om uitgebreid boodschappen te doen, het opzoeken van recepten... En dat met kinderen voor wie je voelt dat je tekortschiet, dus voor wie je gemakkelijk iets kiest wat ze liever hebben, zoals diepvriesfrieten voor 2,5€ en 5 curryworsten voor 1,5€. Of een Eurodeal van de McDonalds. En pak eens uit de schoolautomaat een suikerwafel, of een veel gezondere mueslibar (als die er al is)? Ik denk dat ik weet welke het goedkoopst gaat zijn.

En dàt staat dan nog eens helemaal los van wat er in dat artikel staat, waar één vermelding staat over pure prijs, en AL DE REST gaat over gewoontes, levensstijl, sportcapaciteiten, doktersbezoeken die worden uitgesteld. Alsof de kinderendocrinoloog en diensthoofd van het kinderziekenhuis van het UZ Brussel niet weet dat seizoensgroenten niet duur zijn... Dus ja, wie verspreidt er misinformatie.

Het is gewoon weer typisch: oei, ben je arm? eet toch gewoon verse seizoensgroenten! De realiteit in de wereld laat zien dat het niet zo werkt, en dat het gedacht is vanuit een luxepositie.

Ik denk dat het ook eerder vs. gezonde voorbereide maaltijden is. Als je geen goesting hebt om te koken is fastfood goedkoper dan deftige afhaalmenu's.
Een AH foodbox op zich is niet duur, maar je moet er ook tijd insteken. En denk dat vooral daaar het probleem zit.
Combinatie van geen goesting of tijd en cheap eten waarbij dat je ook nog eens 100% zeker weet dat uw kinderen niet gaan zagen: dat is ne win voor sommigen
Bedoel je die AH verspakketten? Deze? https://www.ah.be/producten/23796/verspakket

Zo goedkoop zijn die uiteindelijk niet in prijs/kg. Zeker omdat je bij de meeste nog je vlees (of alternatief) moet toevoegen. Toch niet als je het vergelijkt met de junkfood opties uit de winkel zoals de lasagna van hierboven of een diepvriespizza.
Op zich zijn die pakketten wel makkelijker dan recept opzoeken en alle losse ingrediënten zoeken in de winkel wat de drempel al kan verlagen. Maar de junkfood is zowel goedkoper als nog minder tijd/moeite om uit te zoeken in de winkel en klaar te maken.

En dat was wel de insteek van @Biljart, puur financiëel. Wat blijkbaar niet eens de insteek was van het (betalend) artikel dus dat hij ook al verkeerd voorgesteld had...

Hoewel ik het debat op zich boeiend vind, brengt het helaas geen nieuwe inzichten aan het licht. Het is begrijpelijk dat de voorbeelden aanspreken, maar de berekeningen—en vooral de vergelijking “iedereen ziet toch dat een diepvriespizza van € 1,50 niet gezond kan zijn”—houden geen rekening met hoe mensen in lagere sociaal-economische lagen hun keuzes daadwerkelijk maken. Ruime wetenschappelijke evidentie toont aan dat armoede en gezondheid nauw verweven zijn, zowel op het vlak van ziektepreventie als gezondheidspromotie.

Om het op flessen te trekken: in sociaal kwetsbare groepen komt een volledig, gaaf gebit amper voor. Dat is geen kwestie van individuele nalatigheid, tandpasta en een tandenborstel kosten geen geld, maar het resultaat van een cumulatie van sociale determinanten—huisvesting, voeding, werk en inkomenszekerheid—die elkaar versterken...

Terug
Bovenaan