In mijn arbeiderswijk is er een groot probleem met sluikstort en zwerfvuil. Ik ben het strontbeu dat er niet harder tegen wordt opgetreden, het is nochtans iets waar iedereen buiten de vervuilers zelf zich aan stoort. Zelfs op het speelpleintje waar ik met mijn dochter ga moet ik goed opletten voor peuken of hondendrollen in het gras, en dat is dan nog het minst erge.
Onlangs was er nog een Facebookpost van een kerel in Zwijnaarde die al jaren zwerfvuil verzamelt en rapporteert die ermee stopt omdat hij gewoon de moed verloren is, dweilen met de kraan open. Zo ook hier, als ik al eens de moed vind om andermans vuiligheid op te ruimen draai je de hoek om en ligt het weer vol.
Het maakt me ook zo cynisch want dan zijn er mensen die een opruimactie doen en ik denk dan al snel 'wat haalt het toch uit'. Of nog erger, ze willen dan een 'ludieke' actie doen of 'in gesprek gaan met de buurt' waarbij degene die vervuilen meestal gewoon ontzien worden, die hebben ook geen boodschap aan een babbeltje aan de deur.
Er zijn al heel wat iniatieven hier om afvalverwerking voor iedereen haalbaar en betaalbaar te houden, maar voor de hardnekkige sluikstorters en de asociale die hun blik na consumptie gewoon laten vallen, zijn er dringend maatregelen nodig. Gewoon massa's camera's op hotspots, flikken in burger, en boetes die pijn doen, waarom wordt het zelfs niet geprobeerd?
Al 1 keer op heterdaad het ene zien doen, foto's gepakt en doorgestuurd naar de politie. Ze hebben hem een boete gegeven zeiden ze.
Ik hou van mijn wijk maar elke keer ik buiten kom heeft al die vuiligheid een reële impact op mijn gemoed. En ik erger er mij dood aan.