Dit opent ook de ogen:
Blijkbaar de richtlijnen die de NMBS hanteert (enkel voor reizogers?) voor agressie.
Enkele veiligheidstips
Hoe vermijd je probleemsituaties?
- Blijf rustig, alert en anticipeer mogelijke probleemsituaties.
- Vermijd oogcontact met herrieschoppers, daag hen niet uit en ga niet in op hun provocaties.
- Ga niet in een lege coupé zitten, zoek het gezelschap op van andere reizigers.
- Neem geen onnodige risico's om je bezittingen te beschermen. Bel liever zo snel mogelijk het noodnummer 0800/30 230
Wat moet je doen als je slachtoffer of getuige bent van agressie?
- Schat de situatie goed in. Natuurlijk staat je eigen veiligheid altijd voorop!
- Vraag hulp aan omstaanders.
- Bel het noodnummer van Securail of bel de politie (101), als jij, andere reizigers of een personeelslid van de NMBS-Groep het slachtoffer zijn van agressie.
Het nummer is gratis. Zelfs wanneer je geen beltegoed hebt, kun je Securail bereiken.
- Zorg ervoor dat je een goede getuige bent en onthoud de opvallende kenmerken van de dader: vertel Securail of de politie nauwkeurig wat je gezien hebt.
Zie punt 1 en 2 hierboven in het vet.
De flow zou als volgt gaan:
1. Ah, dat ziet er een nare situatie uit. Daar meng ik mij niet in.
2. De omstaanders komen ook in de flow terecht en komen bij punt 1 - ik meng er mij niet in.
Toen de beesten nog konden praten zou het al sneller aanvaard zijn dat de dader enkele petsen kreeg van omstaanders. 'doe normaal, onnozelaar' en was de kous af. Nu niet meer denkbaar.