Je ergernissen van vandaag - Deel 2

Dat is verschrikkelijk om te horen @Vrouwtje Theelepel

Zo iemand verdient prompt een sucker punch zodat hij met zijn poten van u afblijft.

Wat de reizigers denken kan ik mij slechts inbeelden.
Een van de gedachten in dit land zal spijtig genoeg zijn 'als ik tussenkom en een pets geef ga ik gestraft worden. Misschien zelfs harder dan de dader.' want zo werkt dat hier spijtig genoeg. :frown:

Dat dacht ik ook van mezelf, daarom dat ik tussenbeide kwam toen een man een vrouw aan het kloppen was. En toen kreeg ik motten.
Het is eigenlijk dubbel erg dat jij dan al uit het "bystander syndrome" bent gebroken, actie hebt ondernomen, en niemand je daarin volgde. Op dat vlak denk ik wel dat onze conflictmijdende cultuur/opvoeding wat te ver is gegaan.

Ooit eens ergens gezien (Krav Maga?) dat indien iemand je probeert te wurgen terwijl hij je aankijkt, je als zwakker persoon best je twee handen aan weerszijde van het hoofd van je aanvaller houdt, met je vingers de achterkant van het hoofd vastgrijpt, en met je duimen in de ogen duwt.

Hoe is dat eigenlijk afgelopen?

Ben in de trein jaren terug eens aangevallen door een reiziger. Die had me klem in een hoek en was mijn keel aan het dichtknijpen. Verschillende omstanders waaronder ook mannen. Niemand deed iets. Ik vond dat wel erg.
Niettegenstaande dat ik ook wel snap dat het niet evident is om zomaar ergens tussenbeide te komen.
Bystander effect, niet te onderschatten. Ik ben gelukkig nog niet in zo'n situatie beland, maar ik kan me goed inbeelden dat veel mensen voor een "freeze"-optie kiezen dan voor de "fight"-optie. Ook al is dat moreel bedenkelijk.

Bystander effect, niet te onderschatten. Ik ben gelukkig nog niet in zo'n situatie beland, maar ik kan me goed inbeelden dat veel mensen voor een "freeze"-optie kiezen dan voor de "fight"-optie. Ook al is dat moreel bedenkelijk.
Ik heb dat hier al eens gezegd, maar toen ik nog student was en dagelijk de metro nam ook eens zoiets meegemaakt. Volle metro dus ik stond recht aan de deuren, en aan de overkant, tegen de andere deuren dus, stond zo'n groepje van twee "gamins de Bruxelles" met hun vriendinnetjes. Zagen er uit als cliché-krapuul gewoon, alles van manier van praten tot kledingsstijl. Begin er een van die twee mannen ruzie te maken met zijn vriendin, en grijpt hij die ook naar de keel en duwt haar tegen de deur. Dan zo wat gore praat die er op neer kwam dat ze een vuile hoer was ofzo, en enkele lichte kletsen in het gezicht. Dat meisje leek niet zwaar in paniek te zijn, was waarschijnlijk niet de eerste keer, maar daar sta je dan natuurlijk.

En op dat moment heb ik ook niets gedaan, iets waar ik nog veel aan heb teruggedacht. Ik was misschien vrij gespierd, maar had/heb nog nooit gevochten. Ik was er ook vrij zeker van dat die andere kerel zich ook tegen mij zou keren, en voor hetzelfde geld die twee vrouwen ook uiteindelijk. In heel dat metrostel ook niemand anders die ingreep. Dan maak je al snel de inschatting dat je geen risico wil nemen voor het terechtwijzen van wat tuig.

Het is eigenlijk dubbel erg dat jij dan al uit het "bystander syndrome" bent gebroken, actie hebt ondernomen, en niemand je daarin volgde. Op dat vlak denk ik wel dat onze conflictmijdende cultuur/opvoeding wat te ver is gegaan.

Ooit eens ergens gezien (Krav Maga?) dat indien iemand je probeert te wurgen terwijl hij je aankijkt, je als zwakker persoon best je twee handen aan weerszijde van het hoofd van je aanvaller houdt, met je vingers de achterkant van het hoofd vastgrijpt, en met je duimen in de ogen duwt.

Dit opent ook de ogen:

Blijkbaar de richtlijnen die de NMBS hanteert (enkel voor reizogers?) voor agressie.

Enkele veiligheidstips

Hoe vermijd je probleemsituaties?

• Blijf rustig, alert en anticipeer mogelijke probleemsituaties.
  • Vermijd oogcontact met herrieschoppers, daag hen niet uit en ga niet in op hun provocaties.
  • Ga niet in een lege coupé zitten, zoek het gezelschap op van andere reizigers.
  • Neem geen onnodige risico's om je bezittingen te beschermen. Bel liever zo snel mogelijk het noodnummer 0800/30 230

Wat moet je doen als je slachtoffer of getuige bent van agressie?

• Schat de situatie goed in. Natuurlijk staat je eigen veiligheid altijd voorop!
  • Vraag hulp aan omstaanders.
  • Bel het noodnummer van Securail of bel de politie (101), als jij, andere reizigers of een personeelslid van de NMBS-Groep het slachtoffer zijn van agressie.
    Het nummer is gratis. Zelfs wanneer je geen beltegoed hebt, kun je Securail bereiken.
  • Zorg ervoor dat je een goede getuige bent en onthoud de opvallende kenmerken van de dader: vertel Securail of de politie nauwkeurig wat je gezien hebt.

Zie punt 1 en 2 hierboven in het vet.

De flow zou als volgt gaan:

1. Ah, dat ziet er een nare situatie uit. Daar meng ik mij niet in.
2. De omstaanders komen ook in de flow terecht en komen bij punt 1 - ik meng er mij niet in.

Toen de beesten nog konden praten zou het al sneller aanvaard zijn dat de dader enkele petsen kreeg van omstaanders. 'doe normaal, onnozelaar' en was de kous af. Nu niet meer denkbaar.

Toen de beesten nog konden praten zou het al sneller aanvaard zijn dat de dader enkele petsen kreeg van omstaanders. 'doe normaal, onnozelaar' en was de kous af. Nu niet meer denkbaar.
Volgens mij is bij elke noodsituatie de eerste regel zowat om jezelf niet in gevaar te brengen, dat geldt ook voor EHBO en consoorten. Als er bij ons iemand op de grond ligt in het labo, en er is aanleiding om te denken dat dit is door een tekort aan zuurstof in de lucht, moeten we die ook gewoon laten liggen en de hulpdiensten bellen in principe.

In Mexico ook al eens het alternatief gezien: privéstrand per hotel, met van die slechtbetaalde jonge gasten met zo'n kleine schup die aanbieden je parasol vast te zetten. Begon er daar een woordenwisseling omdat er mensen niet van dat hotel daar toch wel wilden zitten, en dat werd luider en luider...waarna al die jonge gasten met hun schup in de aanslag kwamen aangelopen. Toen vertrok onze boot dus heb het vervolg niet gezien, maar algemeen voel je daar wel dat je eens een pak rammel kan krijgen als je je niet gedraagt. Of dat positief is, is wat anders.

Dit opent ook de ogen:

Blijkbaar de richtlijnen die de NMBS hanteert (enkel voor reizogers?) voor agressie.

Enkele veiligheidstips

Hoe vermijd je probleemsituaties?

• Blijf rustig, alert en anticipeer mogelijke probleemsituaties.
  • Vermijd oogcontact met herrieschoppers, daag hen niet uit en ga niet in op hun provocaties.
  • Ga niet in een lege coupé zitten, zoek het gezelschap op van andere reizigers.
  • Neem geen onnodige risico's om je bezittingen te beschermen. Bel liever zo snel mogelijk het noodnummer 0800/30 230

Wat moet je doen als je slachtoffer of getuige bent van agressie?

• Schat de situatie goed in. Natuurlijk staat je eigen veiligheid altijd voorop!
  • Vraag hulp aan omstaanders.
  • Bel het noodnummer van Securail of bel de politie (101), als jij, andere reizigers of een personeelslid van de NMBS-Groep het slachtoffer zijn van agressie.
    Het nummer is gratis. Zelfs wanneer je geen beltegoed hebt, kun je Securail bereiken.
  • Zorg ervoor dat je een goede getuige bent en onthoud de opvallende kenmerken van de dader: vertel Securail of de politie nauwkeurig wat je gezien hebt.

Zie punt 1 en 2 hierboven in het vet.

De flow zou als volgt gaan:

1. Ah, dat ziet er een nare situatie uit. Daar meng ik mij niet in.
2. De omstaanders komen ook in de flow terecht en komen bij punt 1 - ik meng er mij niet in.

Eerst denken aan je veiligheid is wel een prio, geldt ook in EHBO-gevallen. Je kan iemand maar helpen als je de situatie inschat zodat je zelf niet in gevaar komt. Ik zou het raar vinden als NMBS zou vragen om de innerlijke Chuck Norris los te laten op een agressieveling maar het staat je uiteraard geheel vrij om de roundhouse kick eens uit te voeren.

Het is uiteraard jammer dat die veiligheidstips geschreven moeten worden maar mensen zijn mensen en helaas zijn die feilbaar en bij momenten onnozel genoeg om zo'n stommiteiten uit te halen.

Ik denk dat het voor mij makkelijker was om te helpen omdat het tijdens mijn werk was. Dan ben ik verantwoordelijk voor de reizigers hun veiligheid. Die kerel was ook wat ouder en niet zo groot dus ik dacht dat ik die wel aankon.
Bestuurder is toen op het tumult afgekomen en heeft die van me afgetrokken. En toen stampen gekregen.
Die man is later veroordeeld (was geen onbekende voor het gerecht) en ik heb 50€ schadevergoeding gekregen. En een week met een blauwe hals rond gelopen. 🙄

Dat hangt toch sterk af van de situatie vind ik.

Wanneer je er pas bijkomt wanneer er al iets gaande is zonder te weten wat er vooraf gebeurd is, gaan mensen zich veel sneller afzijdig houden.

Stel dat 2 mannen al 5 minuten tegen elkaar aan het brullen zijn en ze beiden een gevecht starten, zullen omstaanders die meestal ook gewoon laten doen.

Als iemand aan 't raam naar buiten zit te kijken op de trein, minding his own business, en wordt lastig gevallen of fysiek wordt aangevallen zal er sneller volk reageren op die situatie.

En reageren kan bovendien op verschillende manieren hé. Dat hoeft helemaal niet a la Chuck Norris te zijn, luidop STOP beginnen roepen kan soms ook een effect hebben. Dat mensen fysiek niet willen tussenkomen begrijp ik volledig, maar echt helemaal niets ondernemen snap ik niet.

Dat hangt toch sterk af van de situatie vind ik.

Wanneer je er pas bijkomt wanneer er al iets gaande is zonder te weten wat er vooraf gebeurd is, gaan mensen zich veel sneller afzijdig houden.

Stel dat 2 mannen al 5 minuten tegen elkaar aan het brullen zijn en ze beiden een gevecht starten, zullen omstaanders die meestal ook gewoon laten doen.

Als iemand aan 't raam naar buiten zit te kijken op de trein, minding his own business, en wordt lastig gevallen of fysiek wordt aangevallen zal er sneller volk reageren op die situatie.

En reageren kan bovendien op verschillende manieren hé. Dat hoeft helemaal niet a la Chuck Norris te zijn, luidop STOP beginnen roepen kan soms ook een effect hebben. Dat mensen fysiek niet willen tussenkomen begrijp ik volledig, maar echt helemaal niets ondernemen snap ik niet.
Ik heb ook de (slechte?) gewoonte om bij tumult, die startende is of al bezig is, eens te gaan checken. Ik kom uiteraard niet standaard tussen maar als ik merk dat er onevenwicht is met een dader en slachtoffer heb ik al geregeld bemiddeld (of bemoeien voor velen). Net om de reden wat hier al aangehaald is: mocht er iemand in mijn omgeving in een situatie terechtkomen waar alle hulp wenselijk is maar de omstaanders de andere kant uitkijken.. Rechtvaardigheidsgevoel ligt al altijd hoog bij mij en ik heb niet rap schrik van een confrontatie.

Wel heeft dit in het verleden wel al voor wrijvingen gezorgd met de dichte omgeving die van mening is dat ik mijn veiligheid niet in gevaar mag brengen voor iemand die ik niet ken. Daardoor is er ook wel een extra drempel ontstaan in die tussenkomsten.

Damn. € 50,00. Dat is echt twee keer niks he.
Mjah was ook wat mijn eigen fout.
Ik zat na de gebeurtenissen nog in volle adrenaline, ik wou in eerste instantie mijn dienst niet verder zetten maar toen belde ze naar me en hebben me licht onder druk gezet en gevraagd om mijn dienst nog verder te doen tot de eindhalte want anders moesten ze die trein afschaffen en si en la.
(Wat achteraf geen goed idee was want ik voelde me eerst nog oke en in de rush van alles maar toen daarna een reiziger boos werd omdat we vertraging hadden ben ik daar beginnen bibberen en bleiten)
De volgende dagen was ik ook voorzien thuis dus ben niet naar de dokter geweest of zo .
Had de dokter me enkele dagen werk onbekwaam verklaard dan had ik die dagen vergoed gekregen. Nu het minimum gekregen.

Heeft die "activiste" nu niks beters te doen. Wat een drama om niks. Om er al direct Leopold II al bij te sleuren. Jongens toch. :sarcastic:

Rechtvaardigheidsgevoel ligt al altijd hoog bij mij en ik heb niet rap schrik van een confrontatie.
Idem. Ik zie dat ook niet als iets negatiefs.

Wel heeft dit in het verleden wel al voor wrijvingen gezorgd met de dichte omgeving die van mening is dat ik mijn veiligheid niet in gevaar mag brengen voor iemand die ik niet ken. Daardoor is er ook wel een extra drempel ontstaan in die tussenkomsten.
Maar aan de andere kant mogen ze blij zijn dat er ook mensen zoals u rondlopen in de huidige ieder-voor-zich-maatschappij. Als werkelijk iedereen wegkijkt of doet alsof z'n neus bloedt zijn we imo toch volledig de verkeerde richting aan het uitgaan als samenleving.

Laatst bewerkt:

Heeft die "activiste" nu niks beters te doen. Wat een drama om niks. Om er al direct Leopold II al bij te sleuren. Jongens toch. :sarcastic:
Ongelofelijk hypocriete juffrouw met een superioriteitsgevoel. Lijkt mij een vermoeiend mens te zijn.
Crostin en Dalilla zijn er ook als de kipjes bij om wat olie op 't vuur te gooien.

Mijn ergernis hierdoor: stop met janken over vanalles. 't Zijn negerinnetetten / mellowcakes. Punt aan de lijn. Al dat soft gedoe, gvd. Kijk waar het ons brengt. De planeet staat quasi in lichterlaaie en die trutten zijn wat aan 't zagen over f*cking chocomelk.

Terug
Bovenaan