Je ergernissen van vandaag - Deel 2

Vandaag werd mijn digitale meter geplaatst, die hier in de keuken hangt (want huis van 1948).
Technieker mooi op tijd, ik laat hem alleen om zijn werk rustig te kunnen doen; half uurtje later is alles geplaatst. Hij legt me nog even uit hoe ik mijn meterstand kan controleren en vertrekt.
En natuurlijk dan zie ik pas dan dat die hele kast minstens 2 cm uit de haak hangt....:(

Ja klopt inderdaad. Waarom is dat eigenlijk niet zo met onderwijs en wzc? Tenzij dat bij WZC wel al zo is maar voor zover ik weet niet.

Voor hoger onderwijs is dat al zo. Voor gepensioneerden is er zoiets als een IGO (inkomensgarantie voor ouderen), al weet ik niet over hoeveel dat gaat en of dat voldoende is om de extra kost van een WZC te dekken.

07:00: mmm, precies wat keelpijn
11:00: mmm, precies wat warm-koude rillingen te krijgen
16:00: mmm, miljaar dat begint hier echt fameus door te breken
20:00: mmm, nog efkes en ik zit door de glazuur van mijne pot volgens mij

Ja klopt inderdaad. Waarom is dat eigenlijk niet zo met onderwijs en wzc? Tenzij dat bij WZC wel al zo is maar voor zover ik weet niet.
Kinderopvang en WZC zijn niet verplicht, leerplicht wel... Vandaar het onderwijs tot 18 jaar 'gratis' wordt aangeboden...

Maar de kinderen in de kinderopvang toch ook? Waarom moet dat zoveel duurder zijn dan onderwijs? + het feit dat kinderopvang zo duur soms is, gaat een van de 2 ouders misschien niet meer werken omdat dat voordeliger uitkomt en draagt die ook even niets bij aan de pensioenen.
Je moet al meerdere kinderen tegelijk in de kinderopvang hebben voor dat duurder wordt dan een job volgens mij.

Kinderopvang is gesubsidieerd, gelukkig maar want ik denk niet dat je de werkelijke kost zou willen betalen van de soms 10+ uur dat een kind daar verblijft en moet verzorgd worden.
Over de ouderenopvang heb je een punt. Maar vanuit menselijk standpunt vind ik het triestig gezien mijn grootouders die nu sindskort naar het WZC moeten. Dat is in verhouding ook pakken duurder en die mensen hebben toch ook recht op mooie, comfortabele laatste jaren van hun leven?
Ik ben zeker niet te vinden voor hoe we omgaan met oudere mensen, maar ik denk nu niet dat zoiets goedkoper kan zijn in de huidige situatie waar de vergrijzingskosten al zowat heel de maatschappij onder druk zetten?

Over de ouderenopvang heb je een punt. Maar vanuit menselijk standpunt vind ik het triestig gezien mijn grootouders die nu sindskort naar het WZC moeten. Dat is in verhouding ook pakken duurder en die mensen hebben toch ook recht op mooie, comfortabele laatste jaren van hun leven?
Maar de reden dat we hopen mensen in wzc enzo zitten hebben is omdat de kinderen en kleinkinderen zelf de menselijkheid niet meer hebben om hun ouders in huis te nemen en er voor te zorgen zoals +/- de hele menselijke geschiedenis gebeurde ( en nog steeds in vele andere landen)

Maar de reden dat we hopen mensen in wzc enzo zitten hebben is omdat de kinderen en kleinkinderen zelf de menselijkheid niet meer hebben om hun ouders in huis te nemen en er voor te zorgen zoals +/- de hele menselijke geschiedenis gebeurde ( en nog steeds in vele andere landen)
Klopt als een bus. Maar goed er zullen wel bs argumenten volgen à la " we zijn geëvolueerd als maatschappij" en dat is "niet meer van deze tijd".

Aan de andere kant. Heb je er misschien ooit aan gedacht dat dit gewoon nog maar eens een druppel is. En één van de weinige druppels waar ze zich effectief tegen kunnen verzetten.....

Vroeger kwamen kinderen 10 minuten voor de bel aan op school en gingen kinderen na schooltijd vrijwel direct naar huis. Nu heb je zwaar misnoegde ouders als er om 7u 's morgens geen voorschoolse opvang is en/of als kinderen tot 18u in de naaschoolse kan.
Ok je moet daar voor betalen.... nu ja betalen? die paar cent die je per kind betaald is peanuts. Anderzijds kan de leerkracht die de opvang doet zijn/haar normale werk niet doen op dat moment (oké ze houden er een extra zakcentje aan over, maar hun reguliere werk moeten zij dan 's avonds of in het weekend doen)
Daarnaast krijgen leerkrachten tegenwoordig dermate veel kak over hun heen terwijl de ouder steeds minder verantwoordelijkheid bij zich zelf en zijn/haar kind(eren) legt. Het zou me niets verbazen als het op een bepaald moment zover komt, dat leerkrachten het zo beu zijn, dat ze gewoon weigeren te werken tot er terug weer wat respect voor de leerkracht is en de ouders hun verantwoordelijkheid in de opvoeding opnemen.

Als leraren het volgens jou echt zo goed hebben tegenwoordig. Feel free to become one.

Ik vind dat laatste zo'n onnozel argument. Beter nergens nog commentaar op geven dan @mac-bc want wie een maatschappelijk probleem wil aankaarten moet natuurlijk zelf die job gedaan hebben /s

De mop is bovendien dat in veel scholen die opvang helemaal niet door leerkrachten wordt voorzien maar wel door derde werknemers, of zoals hier, vrijwilligers. Dat die laatsten niet gediend zijn met moeilijk ouders alle begrip voor. Maar de leerkracht die een kwartiertje voor de bel aan gefietst komt? Kom zeg.

Klopt als een bus. Maar goed er zullen wel bs argumenten volgen à la " we zijn geëvolueerd als maatschappij" en dat is "niet meer van deze tijd".
Maar we zijn geëvolueerd hé. Of dat in de goede richting is, is iets anders. Maar wie nam vroeger de bejaarde ouders bij zich in huis? Een van de koppels waarvan de vrouw toch niet werkte of een alleenstaand kind (zowat altijd een dochter).

We zijn individualistischer en werken meer ja. Trouwens, landen genoeg waar je met geld (minder dan ons budget voor een rusthuis) gewoon een inwonende verpleegster betaalt. Ook dat is iets dat hier niet lukt want gewoon te duur veelal en personeelstekort.

Soms gaat het ook gewoon niet.

Ik heb dat ook graag dat mijn klanten na de kantooruren nog komen leuteren. Stel je voor dat ik mijn avond zou moeten doorbrengen met vrouw en kinderen *huiver*
Ben jij deze persoon? :unsure:

7jbz5rlnrybe1.jpeg

Tuurlijk, maar er zijn genoeg gevallen waar die mensen niet "ziek" zijn maar gewoon niet veilig alleen kunnen zijn heel de tijd.

Ik reageer ook vooral op @Flame zijn reactie dat het niet menselijk is, ik denk dat menselijkheid al lang de deur uit is.
Dat ook, maar bedoel ook dat sommige mensen te klein wonen om nog iemand erbij te pakken, zelf niet gezond genoeg zijn om nog voor andere te zorgen, zelf te veel moeten werken of zoals in jouw geval, veel te ver wonen van de vertrouwde omgeving/familie.

Nu, tegenwoordig, moet je toestand ook al redelijk slecht zijn om nog maar kans te maken om in een rusthuis terecht te komen.

Dat ook, maar bedoel ook dat sommige mensen te klein wonen om nog iemand erbij te pakken, zelf niet gezond genoeg zijn om nog voor andere te zorgen, zelf te veel moeten werken of zoals in jouw geval, veel te ver wonen van de vertrouwde omgeving/familie.

Nu, tegenwoordig, moet je toestand ook al redelijk slecht zijn om nog maar kans te maken om in een rusthuis terecht te komen.
@Flame @zarathustra. Vroeger waren er ook meer kinderen in een huishouden om voor de ouderen te zorgen.

Als ik kijk naar mijn eigen grootouders. Langs vaders kant woonden die langs ons. Ze hadden vroeger een boerderij, hebben de activiteiten stopgezet en hun land verdeeld onder hun 2 kinderen. Hierdoor woonden zij in een klein huisje tussen hun 2 kinderen in. Zij zijn nooit naar een rusthuis moeten gaan (vooral door de zorg van mij tante, nadat mij papa is overleden)

Aan moeder zijde zijn beide grootouders op een bepaald moment naar een rusthuis moeten gaan omdat de zorg te veel werd. Grootvader had Parkinson en er moest constant iemand bij zijn, grootmoeder zelf kon het niet alleen. Grootmoeder zelf heeft op het einde ongeveer een half jaar in het rusthuis doorgebracht, dementie, omdat ze 's nachts niet alleen kon blijven.

We leven enerzijds allemaal langer, waardoor er ook nieuwe zorgvragen komen die er vroeger niet waren.

Vervangster van de poetshulp zou zo meteen komen, maar nu stuurt die dat die platte band heeft met de fiets en niet kan komen. Zal de ramen dan maar zelf doen.

Terug
Bovenaan