Je ergernissen van vandaag - Deel 2

Tja, voor de leerkracht is dat langer moeten werken. Voor de ouders is dat tijd vrijmaken voor hun kind.

Lijkt me dat het tweede toch belangrijker is

Nu moeten ze de laatste 2-3 dagen al niet meer naar school, want de lessen en examens zijn gedaan. De leerkrachten zijn dan toch ook 2-3 dagen eerder klaar? Vroeger moesten de leerkrachten ook hun werk nog doen na die uren. De oudercontacten dan eens in de avond doen, kan er volgens mij wel af he.

ik merk op de luchthaven ook wel dat die 2-3 laatste dagen precies ook niet meer echt een probleem is voor de ouders (en eerder die eerste 2-3 dagen telkens wél)
Tja, voor de leerkracht is dat langer moeten werken. Voor de ouders is dat tijd vrijmaken voor hun kind.

en leerkrachten hebben geen kinderen?

ik merk op de luchthaven ook wel dat die 2-3 laatste dagen precies ook niet meer echt een probleem is voor de ouders (en eerder die eerste 2-3 dagen telkens wél)
Ik ben niet volledig mee met wat je hier wil zeggen? Dat de ouders die een kind hebben dat minder lang naar school moet nu ook een vlucht eerder kunnen nemen ofzo?

en leerkrachten hebben geen kinderen?
Tuurlijk, maar zij hebben wel de luxe dat ze hun kinderen zelden tot nooit naar een voor- of naschoolse opvang moeten sturen. Of grootouders inroepen, want ze moeten gaan werken. Je kan dat echt niet vergelijken.

Ja, en ik doe dat, als het echt niet anders kan. Maar ik heb een bedrijf te runnen en dat is sowieso al geen week van 40 uur, en elk uur dat ik tijdens normale werktijd moet afpitsen komt wel terug op andere momenten in de week.
Maar dat is maar 1 ding. Het is ook tijd dat ik niet beschikbaar ben voor medewerkers die WEL binnen de 40 uur willen blijven (en ik wil dat ook maximaal ondersteunen met oog op hun work-life balance).

Dus ja, als er dan van die speciallekes tussenkomen a la picnics en wandelingen en ... dan kan ik dat echt niet nog eens erin krijgen. Dan ben ik de afwezige ouder. Ik krijg dat echt niet gemanaged.

maar dat werkt toch van 2 kanten? dat is dus 2 à 3x per jaar dat 1 van beide ouders zich een paar uur eerder vrij van't werk zou moeten maken, maar da's dan "te veel moeite"

Gaat niet over "te veel moeite". Zie hierboven.

de leerkracht moet dus na 15u30 (einde van de lessen) tot 17u? 18u? onbetaald met de vingers zitten draaien, om het in het schema van de ouders te doen passen, en da's dan voor diezelfde ouders die zelf de moeite niet kunnen opbrengen, "toch geen moeite zeker?"

Als man van een leerkracht die zijn vrouw 100% steunt en veel van de bullshit rond "leerkrachten werken toch niet veel zeker hoho" met de grond gelijk maak zeg ik: dat is deel van het takenpakket.

't is gewoon een mes dat aan 2 kanten snijdt, en dat ge een directeur nu gaat verwijten dat hij eens aan de work/life balance van zijn leerkrachten denkt, da's jammer.
als ge bij de bank oid moet zijn, moet ge toch ook congé pakken? die doen ook niet open om 19u omdat u dat beter uitkomt, hoor.

Ik neem geen conge voor bank, post, gemeentehuis of eender wat. Ik plan zo'n zaken in na/vanaf 17u.

Ik heb dat ook graag dat mijn klanten na de kantooruren nog komen leuteren. Stel je voor dat ik mijn avond zou moeten doorbrengen met vrouw en kinderen *huiver*
Ik heb dat - als ambtenaar - een tijdje geprobeerd met werkgevers.

"Ik begrijp dat u het overdag enorm druk heeft met uw onderneming te leiden. Zal ik anders in de avonduren langskomen om u dossier te bespreken/informatie te verschaffen"

Ze hebben me net niet gevraagd of ik helemaal zot was geworden 😂 "we zijn de hele dag open, kom maar gewoon langs"

Scheve verhoudingen in dit land.

Enerzijds, onze dochter die in het 2e kleuterklas zit en elke maand een schoolrekening heeft van ongeveer 40 - 45 euro. Dit is inclusief elke dag een warme maaltijd, een melkje en naschoolse opvang. Imo spotgoedkoop.

Anderzijds, mijn grootouders die heel hun leven gewerkt hebben (gewoon als werknemer) en met hun pensioen net tekort hebben om het woonzorgcentrum, waar ze door omstandigheden moeten verblijven, te betalen....

Anderzijds 2: de kinderopvang die ons bijna 600 euro per maand kostte voor onze dochter.

Tarifeer bijv. die maand school aan normale prijzen? Ik denk aan 200 euro per maand inclusief al die zaken en maak de kinderopvang iets goedkoper? Of zorg er voor dat mensen tenminste een woonzorgcentrum kunnen betalen?

Mis ik iets?

Enerzijds, onze dochter die in het 2e kleuterklas zit en elke maand een schoolrekening heeft van ongeveer 40 - 45 euro. Dit is inclusief elke dag een warme maaltijd, een melkje en naschoolse opvang. Imo spotgoedkoop.

Anderzijds, mijn grootouders die heel hun leven gewerkt hebben (gewoon als werknemer) en met hun pensioen net tekort hebben om het woonzorgcentrum, waar ze door omstandigheden moeten verblijven, te betalen....

Anderzijds 2: de kinderopvang die ons bijna 600 euro per maand kostte voor onze dochter.

Tarifeer bijv. die maand school aan normale prijzen? Ik denk aan 200 euro per maand inclusief al die zaken en maak de kinderopvang iets goedkoper? Of zorg er voor dat mensen tenminste een woonzorgcentrum kunnen betalen?

Mis ik iets?
Bij de grootouders mis je de beslissing van de regering om het bezitten van een woning als een heilige graal te beschouwen.

Bedoeling is dat uw grootouders hun eigen woning verkopen en dit moet genoeg opbrengen om samen met hun pensioen de factuur van het woonzorgcentrum te kunnen betalen.

Mis ik iets?
Kinderopvang is natuurlijk heel duur, maar wordt al zwaar gesubsidieerd.

Wij zitten sinds november in de luxe van de schoolfactuur te krijgen ipv die van de opvang. Wel nog een stuk duurder dan die van u, want dat is wel extreem goedkoop, maar het is toekomstgericht logisch dat onderwijs goedkoop tot gratis is.

Dat rusthuizen enorm duur zijn, is een feit. Maar eigenlijk zijn ze dat ook niet als je ziet wat er voor gegeven wordt. Onderdak, 3x per dag eten en een hele dag door drinken, 24/7 verzorging. Voor je dat laatste in twijfel wil trekken, moet je de tekorten in de sector weer bekijken. Deze doelgroep heeft ook al 60, 70+ jaar kapitaal kunnen opbouwen. Blijf eens thuis wonen, vraag 3 maaltijden per dag aan huis en een verpleegster die altijd paraat is, het zal een stuk duurder zijn.

Het lijkt oneerlijk en onlogisch als je er mee te maken hebt, maar het is eigenlijk wel logisch.

Ik ben niet volledig mee met wat je hier wil zeggen? Dat de ouders die een kind hebben dat minder lang naar school moet nu ook een vlucht eerder kunnen nemen ofzo?
ik bedoel dat de ouders met hun kinderen al gemakkelijk voor het einde van het schooljaar hun vlucht nemen, ja. het rapport van hun kinderen is van ondergeschikt belang tov de goedkopere vliegtickets. (en ze komen na het verlof ook alsmaar later terug)

Bij de grootouders mis je de beslissing van de regering om het bezitten van een woning als een heilige graal te beschouwen.

Bedoeling is dat uw grootouders hun eigen woning verkopen en dit moet genoeg opbrengen om samen met hun pensioen de factuur van het woonzorgcentrum te kunnen betalen.

Akkoord, die heb ik misschien even over het hoofd gezien.
Anderzijds zullen er ook wel mensen zijn die heel hun leven gehuurd hebben en dus quasi niets aan de kant hebben gezet om een WZC te kunnen betalen.

Waarom wordt trouwens zoiets niet afgestemd op het inkomen van de mensen, zoals bij de kinderopvang je dagtarief bepaald wordt op basis van je inkomen?

Kinderopvang is natuurlijk heel duur, maar wordt al zwaar gesubsidieerd.

Wij zitten sinds november in de luxe van de schoolfactuur te krijgen ipv die van de opvang. Wel nog een stuk duurder dan die van u, want dat is wel extreem goedkoop, maar het is toekomstgericht logisch dat onderwijs goedkoop tot gratis is.

Dat rusthuizen enorm duur zijn, is een feit. Maar eigenlijk zijn ze dat ook niet als je ziet wat er voor gegeven wordt. Onderdak, 3x per dag eten en een hele dag door drinken, 24/7 verzorging. Voor je dat laatste in twijfel wil trekken, moet je de tekorten in de sector weer bekijken. Deze doelgroep heeft ook al 60, 70+ jaar kapitaal kunnen opbouwen. Blijf eens thuis wonen, vraag 3 maaltijden per dag aan huis en een verpleegster die altijd paraat is, het zal een stuk duurder zijn.

Het lijkt oneerlijk en onlogisch als je er mee te maken hebt, maar het is eigenlijk wel logisch.

Ik weet dat kinderopvang inderdaad al redelijk hard gesubsidieerd wordt. In NL is dat bijv. nog een pak duurder.

Eigenlijk vind ik het niet zo logisch dat onderwijs goedkoop tot gratis is. Je kind wordt opgeleid, zodat die later iets kan betekenen in het leven. In feite is dat iets wat de maatschappij biedt aan de mensen en ze moeten dat dan maar quasi gratis doen? Ik vind het maar normaal dat je daar toch iets voor moet betalen (en al zeker meer dan nu maar nodig is).
Je kan het ook vanuit jouw optiek bekijken, dat de maatschappij opgeleide mensen nodig heeft en dit dan maar gratis moet aanbieden. Zal een kwestie van perceptie zijn, maar ik vind het in ieder geval niet zo logisch dat dat zooo goedkoop of zelfs gratis moet zijn.

En als je het zo bekijkt is een rusthuis inderdaad niet zo duur, maar ik vind ook dat je dat vanuit de optiek moet bekijken dat die mensen geen andere keuze hebben en er ook niet - ga ik toch vanuit - voor hun plezier zitten. In feite durf ik dat wat te vergelijken met in het ziekenhuis liggen. Daar lig je omwille van medische redenen en betaal je quasi niets voor, gezien onze sterke sociale zekerheid. Mensen die naar het WZC moeten, liggen daar toch ook omwille van medische redenen (niet meer voor zichzelf kunnen zorgen) - maar daar moeten ze dan wel in verhouding toch een pak meer gaan betalen?

Eigenlijk vind ik het niet zo logisch dat onderwijs goedkoop tot gratis is. Je kind wordt opgeleid, zodat die later iets kan betekenen in het leven. In feite is dat iets wat de maatschappij biedt aan de mensen en ze moeten dat dan maar quasi gratis doen? Ik vind het maar normaal dat je daar toch iets voor moet betalen (en al zeker meer dan nu maar nodig is).
Onderwijs is niet gratis, daarvoor betaal je belastingen.

Vandaag te weten gekomen dat een jonge collega van me waar ik soms mee werkte en goed mee opschoot zelfmoord heeft gepleegd. 25 jaar oud en het meest enthousiast en levendig meisje dat je je kunt inbeelden. Kan het gewoon niet geloven.

Waarom?
De kinderen in het onderwijs zijn diegene die ons gaan betalen later, niet de ouderenopvang.
Maar de kinderen in de kinderopvang toch ook? Waarom moet dat zoveel duurder zijn dan onderwijs? + het feit dat kinderopvang zo duur soms is, gaat een van de 2 ouders misschien niet meer werken omdat dat voordeliger uitkomt en draagt die ook even niets bij aan de pensioenen.

Over de ouderenopvang heb je een punt. Maar vanuit menselijk standpunt vind ik het triestig gezien mijn grootouders die nu sindskort naar het WZC moeten. Dat is in verhouding ook pakken duurder en die mensen hebben toch ook recht op mooie, comfortabele laatste jaren van hun leven?

+ het feit dat kinderopvang zo duur soms is, gaat een van de 2 ouders misschien niet meer werken omdat dat voordeliger uitkomt en draagt die ook even niets bij aan de pensioenen.
De gesubsidieerde kinderopvang met tarief volgens inkomen valt voor de lagere inkomens echt wel mee qua kostprijs.

De gesubsidieerde kinderopvang met tarief volgens inkomen valt voor de lagere inkomens echt wel mee qua kostprijs.
Ja klopt inderdaad. Waarom is dat eigenlijk niet zo met onderwijs en wzc? Tenzij dat bij WZC wel al zo is maar voor zover ik weet niet.

Dus jij gaat geen pensioen krijgen op jouw naam? :biglaugh:

Het punt was dat je het dan zodanig kan sturen dat je uzelf een minimum pensioen toestopt om toch maar de maatschappij voor die kosten laten op te draaien. (uw minimum halftijds pensioen van vb 800€ waarbij de maatschappij de andere x€ bijpast, terwijl je toegang hebt tot een paar miljoen die je dusdanig hebt opgebouwd om ze niet als pensioen te laten uitkeren)

Er zijn altijd mensen die hetgeen je creëert proberen uit te buiten. Net zoals de huidige systemen nu al door sommigen uitgebuit worden, moet je er dan geen anderen bij voorzien die even flawed zijn in mijn ogen.

Terug
Bovenaan