Zit zegt veel over (bepaalde) voetballers en over Tomorrowland. Beiden hebben geen enkele interesse of affiniteit met muziek (of toch niet die met de hoofdletter M). Het enige criterium lijkt wel te zijn: "Is het achterlijk en vooral decadent? Ok, bring it on!".
Tijdens het zappen zaterdagavond nog even halt gehouden bij een live DJ-Set op Tomorrowland van "Timmy Trumpet". De naam alleen al doet het slechtste vermoeden. Eigenlijk dacht ik dat het een karikatuur was, maar het was blijkbaar voor echt. Tja, wat kan ik zeggen? Mijn ergernis van Dimitri Vegas en Like Mike van 10 jaar geleden, maar dan nog 10 keer erger geworden. En ik die dacht dat mensen nooit zo smakeloos konden zijn om dit soort toneeltjes te blijven appreciëren.
Kereltje steekt in het begin van zijn "set" een USB-stick in zijn Pioneer DJ1000 met een voorafgemixt misbaksel, drukt op Play en gaat dan een uur lang wat show verkopen op zijn DJ-tafel, die niet langer blijkt te dienen om DJ-booth op te stallen maar wel als podium op een podium. Uiteraard in obligaat ontbloot afgetraind bovenlijf (*), volledig in lijn met het publiek op Tomorrowland. Is er nu werkelijk één simpele ziel in het publiek die daar nog in trapt en denkt van: "Whoaw, wat een zotte sloeber dat hij bovenop zijn tafel durft staan springen tijdens zijn set! Crazy crazy crazy!". Of is het collectieve verdwazing terwijl iedereen de illusie hoog houdt dat dit
the party of the year is, ze tonnen geld betaald hebben en zich dus verplicht voelen om vrolijk en enthousiast te blijven zijn?
(*) En ook steeds meer zie je de vrouwelijke variant onder DJ's. Schoon poppemieke, uitdagende kledij, ... en geen hond die nog een opmerking durft maken over haar muzikale kwaliteiten als DJ.
Vroeg of laat komt deze hoogheidswaanzin ten val. En wat mij betreft mag dat eerder vroeg dan laat zijn. En als ze niet oppassen in (de uitgangsregio van) Ibiza, zijn ze hetzelfde lot beschoren.
Neen, de échte muziekliefhebbers die vind je in de winter in de donkerste hoekjes van een industrieel pand terwijl de zweetdruppels van het plafond druppen.