Colruyt online is 0,69€ voor een blikje hè
Volgens de brochure die ik nog had liggen is het 9€ voor n grote kebab, 13,5€ schotel mix en 1,80€ voor n frisdrank.
En ik woon hier pas 4jaar geen 25..
Dat doet er toch niet toe ? Ik heb 9€ voor een grote kebab en 14,5€ voor een schotel mix en 2.5€ voor een frisdrank gezien 4 jaar geleden. Afhankelijk van waar je binnenging en of die zijn halve euro/ euro of zo opslag deed na x jaar kon dar dan iets lager of hoger zijn.
De inflatie was 9% in 2021 en 12% in 2022 dacht ik. Dat is samen grofweg 21%... of dus 10.89, 17.545 en 3.025. En dan dek je gewoon de inflatie op basis van een gemiddelde prijsstijging. NIET van een expliciete prijsstijging. (opnieuw : kan ook zijn dat het 6% en 10% is - maar opnieuw principe)
Ik heb op dit moment professioneel prijzen zien verdubbelen en verdrievoudigen zonder discussie. Natuurlijk niet voor alles, maar wel voor bepaalde onderdelen.
En dan is dat niet omdat ze graaien.
Mijn voorbeeld was gewoon een voorbeeld. Om het kader te duiden.
Net zoals dat vroeger er ook jaren geweest zijn met inflatie
https://www.inflation.eu/nl/inflatiecijfers/belgie/historische-inflatie/cpi-inflatie-belgie.aspx die aan de grond liggen van dat verschil van 1 -> 100 in BEF zoals ik had vermeld.
Kijk gewoon in mijn link even naar 1971 tot 1983. Wij komen gewoon uit een enorm lange tijd van beperkte inflatie die dit raar doet overkomen, maar zo raar is dat nu ook niet.
Voor de rest is het niet echt eerlijk om even de kost te pakken van het blikje van de supermarkt. Om dan er raar over te doen. Jij doet alsof het loon van die mensen niet mag meestijgen met de inflatie. Maar vindt het wel logisch en normaal dat uw loon moet stijgen (index, prestatiegerelateerd,anciënniteit)... maar voor die friturist of bediende niet.
Opnieuw, ik begrijp die mentaliteit echt niet.
???????
Een Gini van vier euro heeft niks met inflatie te maken. Ik betaal in de frituur geen drie euro voor een Gini. Of is de inflatie lokaal???
Was een voorbeeld hé. Kan zijn dat die op 3€ staat... maar dan spreken we over 32€ ipv 33. Of dat de grote kebab toen 10€ stond voor de stijging.
Zullen er mensen bij zijn die zeggen van, meh ze betalen het dus dat is mijn prijs. Ja... net zoals dat vroeger ook het geval was. Maar inflatie is een belangrijke bijdrage erin.