Je ergernissen van vandaag - Deel 2

We namen de eerste parking die mogelijk was, ik ga het niet blijven herhalen.

Geloof me vrij, we hadden op voorhand het alternatief met openbaar vervoer onderzocht en dat kwam op €32 voor ons 2. Ja u hoort het goed mensen, €32 om naar Gent te gaan. De parking was €4.8 en ik rij gratis dankzij EV + zonnepanelen. En laat ons eerlijk wezen, dan zou het ook 1u30 geduurd hebben om tot onze locatie te geraken.

Antwerpen, Gent, Brussel, Aalst, ... ze willen allemaal hun stad groot maken en zijn er ondertussen al jaren slachtoffer van. Geen énkele van deze steden is gewoon nog leuk om te bezoeken met de wagen. Ik ga er enkel heen als ik er effectief moet zijn.
Voor geen geld ter wereld krijgen ze me terug naar Gent. Heb er 22 jaar gewoond: te duur, te druk (en pak meer lawaai), 1 miljard schulden ...
Parkeren is een melkkoe geworden.

Gent is slachtoffer van zijn succes, en die bescheidenheid tegenover Brussel en Antwerpen verloren. Dat is mijn nog voorzichtige mening, ik wil hier geen Gentenaars schofferen.

Telt 'sinds 1919 het langstlopende wielermonument' mee? Zelfs van de grote 9 wedstrijden?
De Nazi's gaven hun akkoord tijdens WOII en hielpen mee met de begeleiding.
Zelfs het WK voetbal, wat toch het mekka is van sport-aandacht werd geannuleerd in die periode.
De man die de RVV in de verf zette, wou een koers in Vlaanderen, zodat men kon genieten zonder het juk van de Franstaligen.
Een beetje historisch relevant :unsure: .
Voor mij blijven die wedstrijden wielrennen, voetbal, whatever één van de grootste hypocriete dingen uit mijn jeugd.

Schoon weer? Geen TV! Maar koers/WK wel. Familiefeest, geen TV! Erbij zitten en u stikdood vervelen, zeker geen TV kijken, tenzij sport, dan mogen de mannen voor de TV gaan gapen op naar andere mannen te kijken die op een fiets zitten/ achter een bal aanlopen.

Anderzijds ik heb ook echt niets met kijken naar sport.

Voor geen geld ter wereld krijgen ze me terug naar Gent. Heb er 22 jaar gewoond: te duur, te druk (en pak meer lawaai), 1 miljard schulden ...
Parkeren is een melkkoe geworden.

Gent is slachtoffer van zijn succes, en die bescheidenheid tegenover Brussel en Antwerpen verloren. Dat is mijn nog voorzichtige mening, ik wil hier geen Gentenaars schofferen.
als bewoner hebt ge toch geen last van dat parkeertarief? voor uw eerste auto zeker, kost mij niks. en ik heb mij op 5 jaar misschien 2x niet in mijn straat of een directe zijstraat kunnen zetten.

te duur klopt, en druk in't centrum zeker. van die schulden heb ik niet zo veel last, da's de Clerc zijn probleem.

Telt 'sinds 1919 het langstlopende wielermonument' mee? Zelfs van de grote 9 wedstrijden?
De Nazi's gaven hun akkoord tijdens WOII en hielpen mee met de begeleiding.
Dat vind ik nu niet echt zo'n geweldig argument, een bezetter gekend voor propaganda die dat toeliet. Zeker niet als je dan koppelt aan het "Vlaams karakter".
Zelfs het WK voetbal, wat toch het mekka is van sport-aandacht
De Olympische Spelen, iemand?

Als het gaat over het bevorderen van saamhorigheid, sociale cohesie en een gedeelde identiteit, dan kan het belang van de RVV echt moeilijk overschat worden. Er zijn maar weinig dagen waarop zoveel verenigingen, buurtcomités en vriendengroepen spontaan iets op poten zetten. Van de kleinste dorpskern tot de kasseistroken in de Vlaamse Ardennen: overal leeft het, overal bruist het.
De RVV is gewoon een echte Vlaamse feestdag. Geen opgelegd initiatief, geen campagne die mensen moet overtuigen om samen te komen zoals "Vlaanderen Feest", het gebeurt vanzelf. Mensen staan zij aan zij langs het parcours, delen eten en drank, moedigen samen aan, en praten met wildvreemden alsof ze elkaar al jaren kennen.
En ja, er zijn er die zich die dag lazarus drinken, maar dat heb je evengoed op elk evenement en doet niets af aan de essentie. De Ronde is wel degelijk een stuk van onze cultuur, ons erfgoed, een moment van verbinding, van collectieve trots en van gedeelde beleving en emotie.

11 of 21 juli komen daarbij niet in de buurt.

Alleen het WK wielrennen in Leuven enkele jaren geleden was volgens mij nog een stapje hoger (en internationaler). Ik was in Leuven toen, samen met honderduizenden anderen. Naast ons stonden Spanjaarden en Denen. De sfeer was ronduit fantastisch.
Als er toen een Belg had gewonnen, was Leuven ontploft.

Als het gaat over het bevorderen van saamhorigheid, sociale cohesie en een gedeelde identiteit, dan kan het belang van de RVV echt moeilijk overschat worden. Er zijn maar weinig dagen waarop zoveel verenigingen, buurtcomités en vriendengroepen spontaan iets op poten zetten. Van de kleinste dorpskern tot de kasseistroken in de Vlaamse Ardennen: overal leeft het, overal bruist het.
De RVV is gewoon een echte Vlaamse feestdag. Geen opgelegd initiatief, geen campagne die mensen moet overtuigen om samen te komen zoals "Vlaanderen Feest", het gebeurt vanzelf. Mensen staan zij aan zij langs het parcours, delen eten en drank, moedigen samen aan, en praten met wildvreemden alsof ze elkaar al jaren kennen.
En ja, er zijn er die zich die dag lazarus drinken, maar dat heb je evengoed op elk evenement en doet niets af aan de essentie. De Ronde is wel degelijk een stuk van onze cultuur, ons erfgoed, een moment van verbinding, van collectieve trots en van gedeelde beleving en emotie.

Alleen het WK wielrennen in Leuven enkele jaren geleden was volgens mij nog een stapje hoger (en internationaler). Ik was in Leuven toen, samen met honderduizenden anderen. Naast ons stonden Spanjaarden en Denen. De sfeer was ronduit fantastisch.
Ik ontken dat niet en zie dat sommige landgenoten dat gevoel ook delen. Maar het interesseert me werkelijk geen fuck.

Ah, was het koers?
Blijkbaar. Ik mag me gelukkig prijzen dat ik er niks van gemerkt heb.

Vroeger, ik spreek van 16-30 jaar geleden, toen nonkel Pol op bezoek kwam met de tante, heb ik nooit begrepen waarom die zich plots afzonderde van het familie etentje, om alleen, of soms met den opa, naar tv te kijken, naar de koers.
Eigenlijk wat gelijkaardig aan de bompa die plots zijn krant moest bovenhalen, of de jongeren van tegenwoordig, die aan tafel absoluut hun smartphone moeten gebruiken, omdat eens samenzitten en babbelen, te saai is.

Vandaag ben ik toevallig 2 x m'n smartphone thuis vergeten, hoe zalig was dat...
Ik denk dat het weer eens tijd is voor verlof, want ik heb echt nul goesting om achter m'n computerpeecee te zitten, 0% batterij. Help!

Ik ontken dat niet en zie dat sommige landgenoten dat gevoel ook delen. Maar het interesseert me werkelijk geen fuck.
🙏

Ochja ieder zijn ding natuurlijk.
Ik vond het zelf een topdag met vrienden, maar ik kijk dan ook graag koers en woon in de vlaamse ardennen.
Kan mij wel voorstellen dat dat voor veel mensen niks interessants aan is. Geen probleem mee.

On topic:
Echt geen zin om te gaan werken.
Door de feestdag weet ik nu al dat dit een ongelofelijke kutweek wordt met veel stress 🙁.

Zouden meer dan een miljoen vlamingen naast het parcours staan tijdens de ronde. Als de kijkcijfers nog is een miljoen zouden overstijgen, wat op basis van vorige jaren evident lijkt, dan kan het belang van een ronde van vlaanderen toch effectief moeilijk overschat worden. 2 a 2,5 miljoen vlamingen op een 6,75 in totaal zijn die dag met die koers bezig.

Hier ook een paasfeest verzet van 's middags naar na de koers. Ronde > Pasen.

Ergernis: Te veel gegeten de afgelopen dagen.

Zelfs als we 2,5 miljoen zouden nemen, dan is dat nog maar 37% van de Vlamingen.

Dat is dus 63% wie het mogelijks geen bal kan schelen.
Akkoord maar hoeveel zaken zorgen ervoor dat 30+ procent van de Vlamingen met één en hetzelfde ding bezig zijn? T wk voetbal mogelijks en hier en daar een tv programma genre de mol misschien. T zullen er weinig zijn iig.

Enfin maakt me op zich weinig uit ook hoor maar de ronde is wel een dingetje bij best wat Vlamingen wou ik zeggen.

Laatst bewerkt:
Zouden meer dan een miljoen vlamingen naast het parcours staan tijdens de ronde. Als de kijkcijfers nog is een miljoen zouden overstijgen, wat op basis van vorige jaren evident lijkt, dan kan het belang van een ronde van vlaanderen toch effectief moeilijk overschat worden. 2 a 2,5 miljoen vlamingen op een 6,75 in totaal zijn die dag met die koers bezig.
Dat zijn niet allemaal vlamingen + genoeg mensen die het hun eigenlijk niet interesseert maar wel gaan kijken (denk familie die meegesleurd wordt, mensen die langs het parcours wonen, mensen die meegaan voor de sfeer, ...).
En bij TV tel je ook de mensen mee waarbij tv altijd als achtergrondlawaai opstaat.

Ik zeg niet dat het niet leeft hé, gewoon dat je niet kunt concluderen uit die cijfers dat zoveel vlamingen met de koers bezig zijn.

Mijn punt was gewoon dat al die zaken voor mij geen argument zijn om daar een feestdag van te maken. Sowieso beslis je dat niet op basis van "populariteit" toch? Ik denk ook dat de koersminnende mensen hier het belang en de algemene interesse enigzins overschatten.

Allez eerlijk gezegd, als iemand die niets met de koers heeft klinkt het als een (zeer groot) buurtevenement hoor. Samenhorigheid, sociale cohesie en een gedeelde identiteit door verenigingen en buurtcomités, mensen die met wildvreemden praten, ... Het kon evengoed toch over pakweg Aalst Carnaval gaan? Ik ben enkele weken terug naar een klein, plaatselijke carnaval geweest en daar zag ik hetzelfde, enkel op kleinere schaal.

Bwa ja, alé ik snap prima dat je niks met de koers hebt he.

Maar ondanks dat marcel en the_fox hier terechte punten aanhalen blijf ik toch bij, er zijn weinig evenementen die groter zijn op een jaar in Vlaanderen dan de Ronde Van Vlaanderen, iedere twee jaar een paar matchen waarop de Belgen een eindronde spelen op een groot tornooi voetbal en misschien finales van een enkel tv programma als De Mol, of The Masked Singer, verder weinig of niks imo.

Dus t zal wel wat in twee richtingen werken he, ik heb nog nooit een aflevering van The Masked Singer gezien, maar ik erken wel dat het een ding is bij veel Vlamingen. Moet de finale van The Masked Singer daarom een feestdag of iets dergelijks worden, nee dat niet, daar kan ik in volgen. Dus ja overschatten de koersminnende Vlamingen het belang? Misschien wel. Onderschatten de niet koers minnende Vlamingen hier het belang? Misschien wel.

imo

Bwa ja, alé ik snap prima dat je niks met de koers hebt he.

Maar ondanks dat marcel en the_fox hier terechte punten aanhalen blijf ik toch bij, er zijn weinig evenementen die groter zijn op een jaar in Vlaanderen dan de Ronde Van Vlaanderen, iedere twee jaar een paar matchen waarop de Belgen een eindronde spelen op een groot tornooi voetbal en misschien finales van een enkel tv programma als De Mol, of The Masked Singer, verder weinig of niks imo.

Dus t zal wel wat in twee richtingen werken he, ik heb nog nooit een aflevering van The Masked Singer gezien, maar ik erken wel dat het een ding is bij veel Vlamingen. Moet de finale van The Masked Singer daarom een feestdag of iets dergelijks worden, nee dat niet, daar kan ik in volgen. Dus ja overschatten de koersminnende Vlamingen het belang? Misschien wel. Onderschatten de niet koers minnende Vlamingen hier het belang? Misschien wel.

imo
Ik erken dat het "een ding" is toch? Ik argumenteer enkel dat "een ding" voor mij niet gelijkstaat aan een belangrijke historische gebeurtenis die een feestdag zou moeten waard zijn.

Dat je afkomt met tv-programma's als vergelijkingspunt, waarvan dan een nog een buitenlands format is, vind ik nu niet echt een sterk argument om me te overtuigen van het groot cultureel belang van een koers, maar soit.

Ik erken dat het "een ding" is toch? Ik argumenteer enkel dat "een ding" voor mij niet gelijkstaat aan een belangrijke historische gebeurtenis die een feestdag zou moeten waard zijn.

Dat je afkomt met tv-programma's als vergelijkingspunt, waarvan dan een nog een buitenlands format is, vind ik nu niet echt een sterk argument om me te overtuigen van het groot cultureel belang van een koers, maar soit.
Cultureel of wat dan ook, plak er een noemer op zoals je wil, het gaat mij over het belang, wat bijna niet te overschatten valt vermits er weinig of niks is dat zoveel gedeeld belang heeft als de Ronde voor de Vlaming. Zelfs al hecht jij persoonlijk er nul belang aan (wat ik nog prima begrijp overigens).

Cultureel of wat dan ook, plak er een noemer op zoals je wil, het gaat mij over het belang, wat bijna niet te overschatten valt vermits er weinig of niks is dat zoveel gedeeld belang heeft als de Ronde voor de Vlaming. Zelfs al hecht jij persoonlijk er nul belang aan (wat ik nog prima begrijp overigens).
Je bent "imo" vergeten, want dat lijkt het me toch vooral te zijn hoor. Ik snap dat als je in zo'n kringen opgroeit het lijkt alsof de gebeurtenis van het jaar heeft plaatsgevonden, maar is dat objectief zo?

Het ging me over de -in mijn ogen- van de pot gerukte uitspraak dat het een feestdag moest zijn. Ik denk dat voor "De Vlaming" het, om maar iets te noemen, belangrijker was dat den Duits twee keer werd verslagen of dat dit land onafhankelijk werd van Nederland. Zoals altijd kan je een boom opzetten over het actueel belang van onze rits katholieke feestdagen, of het arbitrair karakter van de Guldensporenslag als belangrijk event, maar...een koers? Enfin, ik ga er hier niet over blijven discussiëren hoor, straks wordt het nog afgesplits.

Je bent "imo" vergeten, want dat lijkt het me toch vooral te zijn hoor. Ik snap dat als je in zo'n kringen opgroeit het lijkt alsof de gebeurtenis van het jaar heeft plaatsgevonden, maar is dat objectief zo?

Het ging me over de -in mijn ogen- van de pot gerukte uitspraak dat het een feestdag moest zijn. Ik denk dat voor "De Vlaming" het, om maar iets te noemen, belangrijker was dat den Duits twee keer werd verslagen of dat dit land onafhankelijk werd van Nederland. Zoals altijd kan je een boom opzetten over het actueel belang van onze rits katholieke feestdagen, of het arbitrair karakter van de Guldensporenslag als belangrijk event, maar...een koers? Enfin, ik ga er hier niet over blijven discussiëren hoor, straks wordt het nog afgesplits.
Als je de cijfers bekijkt dan heeft één van de gebeurtennissen van het jaar plaatsgevonden ja.

Net zoals dat met de finale van The Masked Singer zo is. Daar kan je van vinden wat je wil maar is al amper een mening te noemen maar eerder een feit. Puur cijfermatig gezien toch.

Nu een feestdag hoeft het van mij daarom zeker niet te worden de Ronde. Maar erkenning als één van de evenementen van het jaar, dat lijkt me niet overdreven.

Terug
Bovenaan