Je ergernissen van vandaag - Deel 2

Mensen die buitensporig veel Engels gebruiken, in die mate alsof het lijkt dat ze hun favoriete sitcoms continu willen citeren. Het is onvermijdelijk dat er Engelse woorden sluipen in je taalgebruik, maar hele zinnen erbij sleuren is in mijn ogen toch overdadig.

You do you hé, I'm not making you a cat wise or trying to see if the monkey comes out of the sleeve when you use Engelse zinnekes.

Mensen die buitensporig veel Engels gebruiken, in die mate alsof het lijkt dat ze hun favoriete sitcoms continu willen citeren. Het is onvermijdelijk dat er Engelse woorden sluipen in je taalgebruik, maar hele zinnen erbij sleuren is in mijn ogen toch overdadig.

You do you hé, I'm not making you a cat wise or trying to see if the monkey comes out of the sleeve when you use Engelse zinnekes.
Ik vind dat artificeel overkomen. Het merendeel van de mensen op mijn werk spreekt geen Nederlands dus ik spreek elke dag Engels, en toch heeft er niemand de neiging om die twee te gaan mengen.

Ik vind dat artificeel overkomen. Het merendeel van de mensen op mijn werk spreekt geen Nederlands dus ik spreek elke dag Engels, en toch heeft er niemand de neiging om die twee te gaan mengen.
Maakt deel uit van een identiteit, vermoed ik. Net als sommige mensen die heel geaffecteerd praten.

Het omgekeerde was dan weer mijn ergernis toen ik naar een podcast luisterde waar Ellen Vermorgen het had over de "fieber" van Proximus ipv "faaiber"... verschrikkelijk :tongue:

Het omgekeerde was dan weer mijn ergernis toen ik naar een podcast luisterde waar Ellen Vermorgen het had over de "fieber" van Proximus ipv "faaiber"... verschrikkelijk :tongue:
Lang geleden, toen ik in het middelbaar zat, hadden we een leerkracht godsdienst die een hele les over groepsdynamiek bezig was en maar bleef spreken over de peer-groep. Uitgesproken als het fruit.

ik merk dat bij mijn eigen toch ook wel dat er soms engelse woorden of zelfs kleine catch phrases, zoals you do you, in mijn taalgebruik zijn geslopen. Soms komt de zin ook eerder in het engels in mijn hoofd dan in het nederlands. Geen idee hoe dat komt, ik heb vroeger wel veel TV-series en films gekeken, maar de afgelopen jaren eigenlijk heel weinig. Games, youtube playthroughs en muziek zijn natuurlijk wel bijna allemaal engels, dus misschien daardoor. Anyway, het is niet bewust om 'cool' te klinken of zo, want a) ik beschouw mezelf niet als cool en heb ook niet de ambitie om het te zijn en b) meestal struikel ik toch over de zinnen (maar dat doe ik ook in het NL) en ik weet dat mijn uitspraak verre van goed is. Op school was ik altijd gebuisd voor frans en net erdoor voor engels :p

Ik heb dat probleem al decennia. Al moet ik eerlijk zijn dat het soms evengoed woorden in het Frans konden geweest zijn. Puur omdat ik niet op het Nederlandse woord kan komen maar het Engelse of Franse alternatief wel gewoon direct ter beschikking is.

En om dan niet euhm te moeten zeggen wordt dan ook dat andere woord erin gevoegd.

Al is het tegenwoordig wel iets minder dan vroeger, ook door het feit dat ik nu veel minder geconfronteerd wordt met die andere talen.

Losse woorden of een korte catchfrase is nog wel wat anders dan hele zinnen in het Engels opzeggen. Het Nederlands is rijk genoeg om het ook in het Nederlands te zeggen. Dat gezegd zijnde ben ik zeker geen taalpurist en ik gebruik ook wel eens een Frans, Engels of Duits woord als ik van mening ben dat het beter de lading dekt dan het Nederlandse equivalent.

Ik koop af en toe nog fysieke cd's. Een van de redenen is omdat je dan ook een boekje hebt met lyrics of foto's. Recent ook 4 cd's gekocht (online), de oudere zijn nog met jewel case en boekjes, de recente gewoon een kartonnen sleeve, zelfs zonder boekje :( 't is nog altijd tof van het fysiek te hebben, maar vind het wel spijtig dat ook daar op bespaard/vereenvoudigd wordt. Ik snap wel dat ze moeten bezuinigen aangezien cd's niet zo'n groot publiek meer hebben, maar vind het wel spijtig.

Ik koop af en toe nog fysieke cd's. Een van de redenen is omdat je dan ook een boekje hebt met lyrics of foto's. Recent ook 4 cd's gekocht (online), de oudere zijn nog met jewel case en boekjes, de recente gewoon een kartonnen sleeve, zelfs zonder boekje :( 't is nog altijd tof van het fysiek te hebben, maar vind het wel spijtig dat ook daar op bespaard/vereenvoudigd wordt. Ik snap wel dat ze moeten bezuinigen aangezien cd's niet zo'n groot publiek meer hebben, maar vind het wel spijtig.
Da’s zoals fysieke games.

Vroeger big box pc games met uitgebreide handleiding en soms wat gadgets, een kaart, etc.

Later een dvd doosje met een quickstart vel papier.

Nu is de fysieke pc game zelfs verdwenen.

Vroeger big box pc games met uitgebreide handleiding en soms wat gadgets, een kaart, etc.

Het bestaat nog wel, maar ik denk dat dat meer en meer dure special editions gaan worden. Daar betaal je extra voor.

yep, en als je een deluxe versie kocht had je tenminste een miniatuur of een mooi boekje met foto's. Nu betaalt men 20-30€ meer voor deluxe en ge krijgt wat extra digitale content... biggest rip-off, maar mensen zijn blijkbaar wel bereid om voor die rip-off te betalen.

Fysieke PC games lijken inderdaad uitgestorven. De laatste die ik kocht was de Fallout 4 GOTY en da's 5 jaar geleden of zo. Een jaar of 3 geleden eens een Gamemania binnengewandeld op den bots en daar hadden ze geen enkele fysieke PC game meer. Toch een spijtige evolutie.

OT: mijn GSM die na 4 jaar een verticale streep toont op het scherm. Blijkbaar typisch AMOLED. Ik erger mij er kapot aan, toch maar eens kijken voor een nieuwe :sop:

Losse woorden of een korte catchfrase is nog wel wat anders dan hele zinnen in het Engels opzeggen. Het Nederlands is rijk genoeg om het ook in het Nederlands te zeggen. Dat gezegd zijnde ben ik zeker geen taalpurist en ik gebruik ook wel eens een Frans, Engels of Duits woord als ik van mening ben dat het beter de lading dekt dan het Nederlandse equivalent.
Ik ben blijkbaar afgelopen week eens midden in de nacht, in mijn slaap, in het Engels beginnen leuteren tegen mijn vrouw. Ik herinner mij er niks van, maar ik concludeer dat Engels in mijn onderbewustzijn de actieve taal is.

Stijging van de prijzen voor o.m. RAM-geheugen. Als het geen stijgingen zijn door corona of crypto is het nu weer AI.
Hopen dat de lat(ten) RAM in uw pc het nog een tijdje trekken.

...
Nog volgens Reuters hebben Google, Amazon, Microsoft en Meta in oktober gigantische aankooporders geplaatst bij Micron, de Amerikaanse producent van computergeheugen. Volgens bronnen zouden zij hebben doorgegeven alles te willen opkopen wat geleverd kan worden, en dat aan om het even welke prijs. Het Zuid-Koreaanse SK Hynix maakte dan weer in oktober bekend dat de voorgenomen productie voor 2026 al is uitverkocht. Ook Samsung kondigde aan dat alle high bandwidth memory-geheugenkaarten die het volgend jaar van de band wil laten rollen, al een afnemer hebben.

Het is moeilijk, zoniet onmogelijk, te voorspellen hoelang de schaarste en prijsstijgingen zullen duren. Chipmakers zijn doorgaans beducht om productiecapaciteit bij te bouwen, uit angst dat die pas is opgeleverd wanneer de grote vraag én de prijzen alweer zijn ingezakt. De geheugenmarkt is zo een voorbeeld van het economische verschijnsel van de varkenscyclus, waarbij de productiehoeveelheid niet snel kan worden aangepast waardoor overschotten en tekorten elkaar blijven afwisselen. De producenten zelf zien op korte termijn weinig beterschap.
...

Ik denk niet dat er grote dieven zijn dan dierenartsen. Hun doel is zoveel mogelijk geld uit uw zakken halen. Liefst met wat onderzoeken op voorhand, die lang betalen.
De mijne was vorige week zelfs aant uitleggen dat hij liefst heeft dat klanten cash betalen.
Dan kon hij dat niet aangeven en rechtstreeks wegsteken.
Hij werd al genoeg belast zei hij.

Ik heb met de kaart betaald...

En hoe lang op voorhand moet je reserveren bij die zaken?
Hehe de nagel op de kop ;)

Een bevriend koppel wilde reserveren op de verjaardag van vrouwlief in Hof Van Cleve. (Toen nog met Goossens)

Ze boekten in augustus 2020 en haar verjaardag was in februari. Er was echter geen plaats meer in februari 2021 maar het jaar erna in februari 2022 was er nog wél plaats. Dus ze moesten 1,5 jaar wachten.

Op een bepaald moment na lang wachten kregen ze bericht dat februari 2022 niet zou lukken maar er nog plek was in mei 2022. :unsure:
En toen hebben ze gezegd: Fuck it we annuleren dit gewoon!

----

En met mijn werkgever hebben we dit ook mee gemaakt. We gingen eten met héél de groep in de Bozar voor het 15 jaar bestaan van onze firma. Amper een maand voor het zover was, annuleerde dat restaurant onze reservatie (ze waren nochtans gewoon open die dag). Uiteindelijk konden we nog eten in een andere zaak (1 ster, de naam ontglipt mij nu eventjes).

Ik begrijp veel restauranthouders in dit verhaal en ik ga er volledig mee akkoord dat het 'not done' is MAAR omgekeerd gebeurt het dus ook. Respect werkt in beide richtingen hé.

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan