Japan

Ik zie vaak dat mensen terugkeren naar hun vertrekpunt, waarom doet men dat eigenlijk? Is het niet gemakkelijker te landen in de ene stad en te vertrekken in de andere?
Omdat multicity vaak duurder is en mensen dan niet verder nadenken met de totale kostprijs.

Vorig jaar en dit jaar multicity gedaan (landen in Osaka/Nagoya) terug vanuit Tokyo. Was duuder dan Tokyo H/T, MAAR goedkoper dan Tokyo H/T + 1 shinkansen rit naar nagoya of Osaka.

Ik zou iedereen het ook zo aanraden om te landen in een andere stad dan te vertrekken :D.

vorige keer heb ik dat wel gedaan, gestart in Tokyo en terugvlucht vanuit Osaka. Maar vanuit Osaka waren er toen enkel dag vluchten (zeer vermoeiend) en we willen graag een nachtvlucht en daarnaast wilden we graag op het einde van de reis enkele shopping dagen in Tokyo.
En had je niet omgekeerd kunnen doen?
Osaka landen, Tokyo terug?

Ik zie vaak dat mensen terugkeren naar hun vertrekpunt, waarom doet men dat eigenlijk? Is het niet gemakkelijker te landen in de ene stad en te vertrekken in de andere?

Vooral financieel dan:

Als ze een auto huren is er vaak een extra toeslag als je die op een andere locatie binnendropt.

Vaak (niet altijd) is een retour ticket voordeliger dan single way.

Omdat multicity vaak duurder is en mensen dan niet verder nadenken met de totale kostprijs.

Vorig jaar en dit jaar multicity gedaan (landen in Osaka/Nagoya) terug vanuit Tokyo. Was duuder dan Tokyo H/T, MAAR goedkoper dan Tokyo H/T + 1 shinkansen rit naar nagoya of Osaka.

Ik zou iedereen het ook zo aanraden om te landen in een andere stad dan te vertrekken :D.

En had je niet omgekeerd kunnen doen?
Osaka landen, Tokyo terug?
Ja misschien wel mogelijk, maar deze volgorde leek ons het leukste wat balans van de reis betreft.
Als ik nu zo eens snel naar vluchten richting Osaka zoek, vind ik ook niet veel wat nachtvluchten betreft behalve via Chinese low cost maatschappijen of exact dezelfde vlucht die we nu hebben met een overstap extra in Tokyo. Dan vinden we het leuker om de shinkansen te nemen en 't is nu niet dat die zoveel kost.

Vooral financieel dan:

Als ze een auto huren is er vaak een extra toeslag als je die op een andere locatie binnendropt.

Vaak (niet altijd) is een retour ticket voordeliger dan single way.

Ik denk dat minderheid een auto huurt, dus niet echt een toepasselijk punt.

En je boekt geen single tickets. Je boekt nog steeds heen en terug, maar dan multi city. Wat niet veel duurder is dan gewoon heen en terug.

Ja misschien wel mogelijk, maar deze volgorde leek ons het leukste wat balans van de reis betreft.
Als ik nu zo eens snel naar vluchten richting Osaka zoek, vind ik ook niet veel wat nachtvluchten betreft behalve via Chinese low cost maatschappijen of exact dezelfde vlucht die we nu hebben met een overstap extra in Tokyo. Dan vinden we het leuker om de shinkansen te nemen en 't is nu niet dat die zoveel kost.
Het lijkt me ook nog heel vroeg om alle vluchten van mei 26 te zien.
Op google flights kan ik die periode zelfs nog niet bekijken. Misschien daarom dat aanbod minder is?

Shinkansen enkel Tokyo - Osaka is +/- 85 a 90 euro afhankelijk van wisselkoers. Wat toch niet insignificant is.

Hier net terug van 40 dagen door te brenge in land van de Reizende Zon.
Hoe langer je er zit hoe meer je beseft dat het te kort is :D
Eerst 16 dagen rond gereden met een auto (echt een aanrader, OV is er goed, maar niet overal).
En dan nog 22 dagen rond getrokken met de train.

Nochtans een no-brainer om ook eens een auto te huren en de natuur/platteland in te trekken.

Wat heb je van Japan gezien als je enkel die 3 grote steden bezoekt (zoals velen jammer genoeg lijken te doen, zeker in eerste trip)?

In 2024 Izu Schiereiland en Mt Fuji + Hakone regio met de auto gedaan. Izu misschien bekend voor degenen die Shogun hebben gekeken. :)
In maart dit jaar enkele dagen Kumano Kodo (ten zuiden van Osaka) gedaan, dat zijn de pelgrim routes van vroeger.

Ik denk dat minderheid een auto huurt, dus niet echt een toepasselijk punt.

En je boekt geen single tickets. Je boekt nog steeds heen en terug, maar dan multi city. Wat niet veel duurder is dan gewoon heen en terug.

Ik dacht dat je het algemeen over had (niet enkel Japan).
Want zo een (one way auto) toeslag kan in sommige gevallen vrij duur zijn.

en voor de multicity kan inderdaad, hangt wat af hoeveel het scheelt in prijs en hoe groot je reisgroep is.
Soms scheelt het inderdaad niet veel ,maar soms wel

Wij gaan "normaal" in maart volgend jaar voor het eerste naar Azië en speciek Japan + eventueel Korea, maar we weten niet wanneer we er naar terug kunnen keren (onze dochter word 5 jaar in mei 2026 dus nadien is het enkel in het hoogseizoen te doen), dus...
  • Is het doenbaar om bv. 2 weken Japan te doen en dan 1 week Seoul?
  • Of is het aangeraden om het op 3 weken Japan te houden?
  • Is Maart effectief een goed moment om met een 4 jarige te gaan?
  • Zijn er goede referenties m.b.t. een route? Must do's (wetende dat we dus met een 4-jarige zitten)?
P.S.: ik doe al 20 jaar Taekwondo dus zou wel graag Seoul eens bezoeken maar als het echt niet aangeraden is om naar Korea te vliegen is het maar zo. We zouden eventueel dan van Seoul terug keren naar huis.

Nochtans een no-brainer om ook eens een auto te huren en de natuur/platteland in te trekken.

Wat heb je van Japan gezien als je enkel die 3 grote steden bezoekt (zoals velen jammer genoeg lijken te doen, zeker in eerste trip)?

In 2024 Izu Schiereiland en Mt Fuji + Hakone regio met de auto gedaan. Izu misschien bekend voor degenen die Shogun hebben gekeken. :)
In maart dit jaar enkele dagen Kumano Kodo (ten zuiden van Osaka) gedaan, dat zijn de pelgrim routes van vroeger.
Ik denk dat iedereen voor zichzelf moet uitmaken wat hij interessant vindt. Het is niet omdat je het platteland niet gezien hebt dat je reis niet geslaagd is.

Wij gaan "normaal" in maart volgend jaar voor het eerste naar Azië en speciek Japan + eventueel Korea, maar we weten niet wanneer we er naar terug kunnen keren (onze dochter word 5 jaar in mei 2026 dus nadien is het enkel in het hoogseizoen te doen), dus...
  • Zijn er goede referenties m.b.t. een route? Must do's (wetende dat we dus met een 4-jarige zitten)?
P.S.: ik doe al 20 jaar Taekwondo dus zou wel graag Seoul eens bezoeken maar als het echt niet aangeraden is om naar Korea te vliegen is het maar zo. We zouden eventueel dan van Seoul terug keren naar huis.

Zijn natuurlijk zeer moeilijke vragen om concreet op te antwoorden:
Side note: ik heb zelf geen kinderen, dus daar kan ik geen advies rond geven :D

• Ja het is zeker doenbaar om 2 weken Japan en 1 week seoul te doen. Je gaat gewoon meer reizen en onderweg zijn en zaken moeten schrappen. Ik denk dat 3 weken (+/- 18-21 dagen) een goed minimum zijn voor eerste keer japan. 2 weken ga je al heel selectief moeten zijn.
    Persoonlijk zou ik 3 weken aanraden, maar als je echt Seoul wil bezoeken en dat is belangrijk voor jou dan kan je het combineren.
    Ik denk wel dat Zuid korea zeker een aparte reis waard is. Ma ik snap wel dat met schoolgaande kinderen, de reizen te duur worden in die periode. Plus zowel Japan als Z. Korea zijn eigenlijk bijna niet te doen in de zomervakantie (Heel warm en verschrikkelijk hoge vochtigheidsgraad).
  • Om wat tijd te winnen zou ik wel eens kijken naar multi city: vliegen naar Seoul van andere stad dan je geland bent.
  • Hangt af wanneer in maart: Vanaf midden maart (zal je ook wel aan vliegtickets zien) begint de drukste periode. Veel buitenlandse toeristen voor kersenbloesem. 2de helft van maart is er ook schoolvakantie in Japan, dus ook nog is veel binnenlandse toeristen. Dan is het gewoon rekening houden veel mensen op kleine oppervlaktes.
  • Qua route zou ik gewoon de standaard golden route bekijken dan zoeken naar 14 of 21 dagen versie ervan. Je kan altijd eens kijken naar voorgestelde routes bij reisorganisaties: Joker of connections fzo. en die dan deels kopieren.
  • Goeie site voor informatie vind ik : https://www.japan-guide.com/

Ik denk hoe dan ook : 3 weken Japan of 2weken Japan + 1 week Seoul, het gaan beide fantastische reizen zien. Er gaat geen foute keuze zijn.

Je moet wel geluk hebben met multi-city's en de prijzen.

Toekomen in Fukuoka om uiteindelijk te vertrekken vanuit Tokyo zou nog lukken voor relatief betaalbare tickets. Je kan ook spelen met Schiphol/CDG om de prijs te optimaliseren.

Aangezien het in de buurt ligt en op basis van mijn eigen ervaringen (wel een soloreis) vind ik dit een goede combinatie. 'k Was er vorig jaar in maart: 15 dagen Japan + 5 dagen Seoul. Met Etihad waren mijn vluchten ~€850 (Brussel-Tokyo, Osaka-Seoul, Seoul-Brussel).

Grote lijnen van mijn reis; misschien helpt dit bij het uitstippelen van je route.
07/03-11/03 Tokyo (4 dagen vond ik voldoende, waaronder een daguitstap (easy hike naar Mt Takao))
11/03-13/03 Hakone (redelijk toeristisch maar de natuur en de onsen deden geweldig deugd na de drukke lange dagen in een megastad)
13/03-17/03 Kyoto (iets te lang, vooral omdat het gigantisch druk en toeristisch is en ik ook vlug die tempels kotsbeu was. Jullie reisritme zal ongetwijfeld lager liggen dus misschien is 5 dagen perfect?)
17/03-20/03 Osaka + daguitstap naar Nara (3 dagen Osaka vond ik te veel maar kwam me goed uit omwille van een dag migraine)
21/03-25/03 Seoul (vond ik de ideale lengte voor een eerste bezoek)

We zijn nu een dikke maand verder en de vliegtuigtickets wat nader aan het bekijken, maar dan vooral premium economy. Zijn er hier nog die dat al geboekt hebben richting Japan? Ik merk ook dat Japan toch best wat duurder is dan Korea om naar toe te vliegen.

Tegelijkertijd ook toch wat meer richting 3 weken Japan aan het gaan. Hoewel ik graag ook Korea wil zien vrees ik dat we teveel op de baan gaan zijn met een 4-jarige.

Geen ouders of grootouders waar de 4 jarige terecht kan? Kan me moeilijk inbeelden dat ze dat op die lewftijd al kunnen apprecieëren. Best al een vermoeiende reis op zich.

Geen ouders of grootouders waar de 4 jarige terecht kan? Kan me moeilijk inbeelden dat ze dat op die lewftijd al kunnen apprecieëren. Best al een vermoeiende reis op zich.

Dat is ook nog iets, op zich wel, mijn ouders maken er op zich geen probleem van, maar mijn vrouw voelt zich een beetje schuldig om 2 tot 3 weken weg te zijn zonder haar. Ze is reizen wel al gewoon omdat we vaak familie in Zuid-Amerika bezoeken en die vluchten zijn ook 12.5 uur.

We zijn nu een dikke maand verder en de vliegtuigtickets wat nader aan het bekijken, maar dan vooral premium economy. Zijn er hier nog die dat al geboekt hebben richting Japan? Ik merk ook dat Japan toch best wat duurder is dan Korea om naar toe te vliegen.

Tegelijkertijd ook toch wat meer richting 3 weken Japan aan het gaan. Hoewel ik graag ook Korea wil zien vrees ik dat we teveel op de baan gaan zijn met een 4-jarige.
Is de vraag specifiek of er al mensen premium economy geboekt hebben richting Japan?
Of premium economy algemeen de moeite is?

Ik heb in April upgrade naar business class gekocht bij finair.
Vlucht 950 euro
Business class upgrade 400 euro

Brussel - Nagoya via Helsinki.
Wrs omdat het naar Nagoya was, was de business class upgrade zo "cheap". Er zat ook bijna niemand in Business class toen wij vlogen.

Ja Japan is nu heel populair, dus daar wordt wel gretig op ingespeeld door de vliegtuigmaatschappijen

Is de vraag specifiek of er al mensen premium economy geboekt hebben richting Japan?

Vlucht 950 euro

Wrs omdat het naar Nagoya was, was de business class upgrade zo "cheap". Er zat ook bijna niemand in Business class toen wij vlogen.

Ja Japan is nu heel populair, dus daar wordt wel gretig op ingespeeld door de vliegtuigmaatschappijen

De Finair business class vond ik echt slecht. Dat kuipconcept ben ik absoluut geen fan van. Volgende keer doe ik gewoon premium economy. Je hebt de belangrijkste voordelen van business en het kost een hoop minder (heb eerder al premium economy via Lufthansa en ANA gevlogen).

De Finair business class vond ik echt slecht. Dat kuipconcept ben ik absoluut geen fan van. Volgende keer doe ik gewoon premium economy. Je hebt de belangrijkste voordelen van business en het kost een hoop minder (heb eerder al premium economy via Lufthansa en ANA gevlogen).
Wordt er niet algemeen gezegd dat business class beter is voor nachtvluchten en PE voor dagvluchten? Tenzij je er echt niet naar moet kijken ofc.

Wordt er niet algemeen gezegd dat business class beter is voor nachtvluchten en PE voor dagvluchten? Tenzij je er echt niet naar moet kijken ofc.
Ik weet eigenlijk niet waar dat vandaan komt. Als de cabin crew beslist dat het slapenstijd is gaan de lichten toch uit en de raampjes dicht, ongeacht wanneer je opgestapt bent. Ik hou voornamelijk rekening met het uur van aankomst bij vluchten (spits vermijden, vlot inchecken in hotel etc.) :). Slapen vond ik bij Finair in alle geval niet evident in die kuipen, als ik 3 uurtjes gehaald heb zal het veel zijn. De vlucht terug laatste keer was JAL business en toen heb ik wel vlot 6 uurtjes gehaald. Maar JAL business leunt wel dichter aan bij de zetels van premium economy.

Vlucht 950 euro

Specifiek Japan maar PE algemeen is ook welkom.

Terug
Bovenaan