Japan

Al paar dagen terug uit Japan maar nog aan het afzien van de jetlag + zware verkoudheid. Fantastische reis, zal wel eens een overzicht schrijven later op het jaar.

Beknopt overzicht van deze reis (Groepsreis Japan in 16 dagen):

26 oktober
- Vertrek vanuit Brussel om 17u met overstap in Doha

27 oktober
- Aankomst Tokyo Narita om 18u
- Afhalen Yen (met kredietkaart aan ATM), JR Pass en Welcome Suica
- Met trein naar hotel in Tokyo

28 oktober
- Asakusa (Senso-ji, Don Quijote, Kura Sushi Flagship)
- Tokyo Station (reserveren treinen voor rest trip)
- Keizerlijk paleis
- Akihabara

29 oktober
- Met trein naar Nikko
- Tempels bezoeken + hike
- Beste wagyu gegeten van de reis

30 oktober
- Met de trein naar Matsumoto
- Rondwandelen in de stad + kasteel bezoek

31 oktober
- Met trein naar Magome om van daaruit stuk Nakasendo Trail te bewandelen tot Tsumago
- Met trein naar Kyoto

1 november
- Fietstocht doorheen Kyoto met Cycle Kyoto (o.a. Kinkoku-ji, keizerlijk paleis, Gion, Fushimi Inari)

2 november
- Regen regen regen
- Gion en buurt er rond wat dieper verkend

3 november
- Met de trein naar Kinosaki Onsen
- Kabellift naar top heuvel voor mooi uitzicht dorpje
- Genoten van verschillende onsens en karaoke

4 november
- Trein naar Himeji (bezoek kasteel, tuinen)

5 november
- Trein naar Yoshinaga en van daaruit taxi naar Hattoji
- Op rust komen diep in het platteland (Hattoji Villa) + hike

6 november
- Trein naar Hiroshima
- Meteen door naar Miyami (Itsukushima shrine, kabellift + hike)
- Okonomiyaki eten uiteraard terug in Hiroshima + karaoke

7 november
- Atomic Bomb Dome, Peace Memorial Museum
- Trein naar Tokyo
- Avondwandeling in Shinjuku

8 november
- teamLab Planets
- Meiji Jingu
- Harakuju
- Shibuya
- Tokyo Metropolitan Government Building (lichtprojectie om 21u)

9 november
- Tokyo Skytree
- Souvenirs + laatste keer rondwandelen in de stad
- Terugvlucht om 22u

Zeer intensieve reis door het vele trippen maar zeker dik de moeite. Buiten twee dagen regen in Kyoto prachtig weer gehad (bij momenten t-shirt weer). Ook weer een topgroep en topbegeleiding van Joker. Als iemand meer details wilt, stel maar gerust vragen.

Mij ook goed geamuseerd met het verzamelen van stempels. :tongue:

@GemaneDude

Mooie reis, maar geen spijt van Osaka?
volgens hetgeen wat ik zie (en vanuit de film Black Rain), lijkt me dit net het hoogtepunt van Japan.

Ook Japan in gedachte voor december 2025, maar Osaka is voor mij wel een must. (verder wil ik ook Nikko , Tokyo en Kyoto doen die jij ook deed )

Ik snap echt niet waarom Joker niet terugvliegt vanuit Osaka, als je dan toch daar de reis quasi eindigt met hiroshima en kyoto.... :sop:

@GemaneDude

Mooie reis, maar geen spijt van Osaka?
volgens hetgeen wat ik zie (en vanuit de film Black Rain), lijkt me dit net het hoogtepunt van Japan.

Ook Japan in gedachte voor december 2025, maar Osaka is voor mij wel een must. (verder wil ik ook Nikko , Tokyo en Kyoto doen die jij ook deed )

Ik snap echt niet waarom Joker niet terugvliegt vanuit Osaka, als je dan toch daar de reis quasi eindigt met hiroshima en kyoto.... :sop:
Goh ik weet niet, lees toch ook veel dat Osaka niet zo speciaal is dus niet echt spijt.

Ik vermoed dat het goedkoper is om terug te vliegen uit Tokyo en dat ze het daarom doen.

Moest je nog tijd hebben raad ik toch ook Hiroshima aan (met Miyami). Was voor mij een van de hoogtepunten van de reis (meer dan Nikko bv).

En waarom ze Hattoji villa er niet uit halen.

Ik vond dat nu is echt waste of time, om gewoon halve dag ergens naar toe te reizen. Middle of nowhere.
1 bergske omhoog, terug na beneden. Zelf nog wat spaghetti liggen koken, om den dag nadien terug nen halve dag onderweg te gaan om daar weg te geraken.

Die 2 dagen kunnen gemakkelijk gebruikt worden om op een ander manier ademruimte te geven.

Ik vind dat ze bij die japan reizen soms te hip en uniek willen doen, waardoor ge meer op nen trein zit dan ipv die tijd te gebruiken wat meer te genieten van andere zaken.

En waarom ze Hattoji villa er niet uit halen.

Ik vond dat nu is echt waste of time, om gewoon halve dag ergens naar toe te reizen. Middle of nowhere.
1 bergske omhoog, terug na beneden. Zelf nog wat spaghetti liggen koken, om den dag nadien terug nen halve dag onderweg te gaan om daar weg te geraken.

Die 2 dagen kunnen gemakkelijk gebruikt worden om op een ander manier ademruimte te geven.

Ik vind dat ze bij die japan reizen soms te hip en uniek willen doen, waardoor ge meer op nen trein zit dan ipv die tijd te gebruiken wat meer te genieten van andere zaken.
Op zich was het contrast wel eens tof, leuk wandelen en mooi uitzicht bovenop de berg, maar idd meerendeel van die dag was wachten en onderweg zijn.

Dagen die ik er zou uithalen en vervangen door een dag ergens langer te blijven om de reis minder vermoeiend te maken: Matsumoto (Himeji was indrukwekkender), Hattoji en Nikko. Kinosaki Onsen was tof en een ervaring, maar vraag me af of we onsens niet ergens dichterbij hadden kunnen doen. Een dag langer in Miyami had ik graag gehad.

Op zich was het contrast wel eens tof, leuk wandelen en mooi uitzicht bovenop de berg, maar idd meerendeel van die dag was wachten en onderweg zijn.

Dagen die ik er zou uithalen en vervangen door een dag ergens langer te blijven om de reis minder vermoeiend te maken: Matsumoto (Himeji was indrukwekkender), Hattoji en Nikko. Kinosaki Onsen was tof en een ervaring, maar vraag me af of we onsens niet ergens dichterbij hadden kunnen doen. Een dag langer in Miyami had ik graag gehad.
Ja kan tof contrast zijn, maar je kan die ook dichter op de route vinden. Bv Daio Wasabi Farm (grootste Wasabi boerderij in de wereld), dat niet ver van Matsumoto ligt.
Als je van lokaal station met fiets naar toe gaat heb jecontract met platteland, grote steden :p.

Kinosaki onsen hebben ze waarschijnlijk genomen omdat enige (voor zever ik weet) onsen stadje is dat volledig tattoeage vriendelijk is. Op andere plekken ga je mensen met tattoes uitsluiten.

In Algemeen kan de route wel efficiënter en paar zaken aangepast worden om meer tijd te geven en minder van her naar der te reizen.
Ik heb de 21 dagen route gedaan in 2019 en nadien zelf mijn reizen naar Japan in elkaar gestoken en dan merk je nog meer hoe het beter kan.
(zeg ik terwijl ik nu zelf redelijk over ambitieuze 2025 reis in elkaar aan het steken ben :p)

Ik ben toen begonnen in Fukuoaka, en zo naar boven gegaan. Wat ik mij ook vooral herinner is de natuur, en het contrast platteland vs een metropool zoals Tokyo.

Maar wat een reis, één mijn favoriete reizen tot nu toe.

Matsumoto is een van de weinige plekken die ik ook niet meer zou herhalen, al zaten we daar toen wel met heel erg slecht weer wat de stad geen recht toe deed.

Ik kan er wel inkomen dat het niet voor iedereen is.
Ik ben persoonlijk fan.
Matsumoto castle, een van de originele kastelen. Heeft moonviewing gebouw, iets dat bijna geen ander kasteel heeft.

Aan de 2 keer dat ik geweest ben, goeie herinerringen overgehouden.

Eerste keer was met mijn Joker reis in 2019, toen was de kersenbloezem net aant doorkomen en het was terug beginnen sneeuwen. Was wel een mooi contrast.

Vorig jaar was het zeer mooi weer en dan ook Daio Wasabi farm gedaan, wat nice was.

Na trip volgend jaar gaat er nog maar 1 van de 12 overgebleven " orignele" kastelen zijn dat ik niet bezocht heb.

Gaat iemand naar de World Expo? Dagkaartje gekocht, weet niet goed wat er op een Expo zoal te zien is dus ik hoop dat 1 dag voldoende is om toch een indruk te hebben.

I
Gaat iemand naar de World Expo? Dagkaartje gekocht, weet niet goed wat er op een Expo zoal te zien is dus ik hoop dat 1 dag voldoende is om toch een indruk te hebben.
Ik volg deze, in augustus staat voor ons ook een reis Japan gepland. 21 dagen rondtuffen met een kamper 🤩 en de expo lijkt me ook wel wat

Ik ben toen begonnen in Fukuoaka, en zo naar boven gegaan. Wat ik mij ook vooral herinner is de natuur, en het contrast platteland vs een metropool zoals Tokyo.

Maar wat een reis, één mijn favoriete reizen tot nu toe.
Mijn reis naar Japan herinner ik me als een reis waar ik continu met een gelukzalige glimlach rondliep. De contrasten, het eten, de boeiende cultuur, de natuur, ... maakte dat een ideale reisbestemming. Het zal nog wel even duren voor ik terug naar daar kan gaan (kleuter van 4 jaar en vrouw in het onderwijs en ik wil niet in juli of augustus gaan), maar ik hoop er ooit nog eens heen te kunnen.

Mijn reis naar Japan herinner ik me als een reis waar ik continu met een gelukzalige glimlach rondliep. De contrasten, het eten, de boeiende cultuur, de natuur, ... maakte dat een ideale reisbestemming. Het zal nog wel even duren voor ik terug naar daar kan gaan (kleuter van 4 jaar en vrouw in het onderwijs en ik wil niet in juli of augustus gaan), maar ik hoop er ooit nog eens heen te kunnen.
Akkoord, dat is nu eens een reis die ik graag opnieuw zou maken, maar met een meisje van 3, en ook een vriendin in het onderwijs, gaat dat nog even moeten wachten.
Maar ooit...

@Avondland en @kaydoh , waarom niet juli of augustus? Sure erg warm, maar dat ben ik toch wel wat gewoon eigenlijk hoor, temperaturen van 32 graden schrikken mij niet af.

Wij gaan in julli ook naar hong kong en vietnam, en dat zijn ook soortgelijke temperaturen.

Volgend jaar staat gewoon Japan op het programma in juli-aug , schrikt mij niet meteen af...

@Avondland en @kaydoh , waarom niet juli of augustus? Sure erg warm, maar dat ben ik toch wel wat gewoon eigenlijk hoor, temperaturen van 32 graden schrikken mij niet af.

Wij gaan in julli ook naar hong kong en vietnam, en dat zijn ook soortgelijke temperaturen.

Volgend jaar staat gewoon Japan op het programma in juli-aug , schrikt mij niet meteen af...
Ik ben destijds in oktober/november gegaan en dat was heel aangenaam t-shirt-weer. Juli/augustus is broeierig warm en dan zit je te zweten als een rund. Nu goed, ik heb dat ook "doorstaan" in Thailand-Cambodja-Vietnam in september en eigenlijk vond ik dat toen best doenbaar.

Mocht de herfstvakantie twee weken duren is dat misschien wel de ideale periode om te gaan met vrouw & kind.

Het jaar dat ik er was, is er effectief een gids flauw gevallen door de warmte toen ik het Himeji kasteel bezocht, die viel gewoon neer naast mij, zo een Japans vrouwke, nog opgepakt en ergens gelegd om te bekomen. Ik ben ook wel wat gewoon, maar toen dat jaar, was toch echt wel overdreven.

Het jaar dat ik er was, is er effectief een gids flauw gevallen door de warmte toen ik het Himeji kasteel bezocht, die viel gewoon neer naast mij, zo een Japans vrouwke, nog opgepakt en ergens gelegd om te bekomen. Ik ben ook wel wat gewoon, maar toen dat jaar, was toch echt wel overdreven.
Tja, in een land van 125 miljoen inwoners, als er es iemand flauw valt, vind ik dat niet meteen een alarm signaal hoor.

Soit, zal zien, als ik straks hong kong overleef, zal ik japan ook wel overleven zeker, in diezelfde periode.
(want hong kong ligt nog meer zuiders, dichter bij de evenaar.... eigenlijk zou Japan dus iets doenbaarder moeten zijn)

Wij zoeken in juni ook naar Japan te gaan (tien dagen) en wilden ons vooral focussen op Tokio. Maar gaan we ons daar 10 dagen kunnen amuseren? Of doen we best ook is een 'uitstap' naar een andere plek?

Wij zoeken in juni ook naar Japan te gaan (tien dagen) en wilden ons vooral focussen op Tokio. Maar gaan we ons daar 10 dagen kunnen amuseren? Of doen we best ook is een 'uitstap' naar een andere plek?
De stad is zodanig groot en divers dat je je daar wel 10 dagen kunt amuseren, maar ik zou toch een aantal daguitstapjes bedenken zodat je niet altijd in de stad zit.

Terug
Bovenaan