Japan

Velen hebben hier al goed advies gegeven.

My 2 cents:
Dagen kort? Zijn langer dan in België op dat moment. Vroeger zonsopgang en zelfde tijdsstip zonsondergang (volgens mijn snelle google search)
Tempels & shrines zijn ook maar tot 16 a 17 uur open. Dat is moment dat het donker wordt.
Met sfeerverlichting gaan ze ook hard in Japan.

Hakone:
Zou ik persoonlijk overslaan voor een eerste keer, in december en maar 10 dagen daar te zijn.
Er zijn toffe zaken te doen en mooie vieuws te beleven, maar het is wel een redelijke reis. Het is een echte daguitstap plek voor mensen vanuit Tokyo, dus savonds valt daar ook weinig te beleven, zeker als het om 16:30 al donker is. Ik zat daar in Cherry blossom season en het was toen al doods & dat was in het weekend zelfs. Ik kan me voorstellen dat in winter en rond nieuwjaar nog erger gaat zijn.
Kan ik zeker volgen. Wij liepen daar in mei inderdaad tegen een uur of 6 's avonds ook helemaal alleen rond :lol:. Als je Hakone laat vallen kan je een dag extra Tokio en Osaka of Kioto doen, voor een 10-daagse is dat inderdaad wel een beter plan.

Ik zat er een volle maand, dan heb je al wat meer ruimte voor uitstapjes :coolbrows:

Gewoon doen :p

Ik ga volgend jaar opnieuw, om er een HIke vakantie te maken. Auto huren, veel daghikes doen in natuur.
Voor vrouwlief was één keer genoeg, helaas. En voor mijn portemonnee is het de eerst komende jaren ook geen mogelijkheid vrees ik. Misschien over een jaar of 10 met de kinderen in de paasvakantie ... (in de zomer zie ik het daar niet zitten).

Iemand Hiroshima bezocht?

Ik zie dat dit slechts op 1,5 uur bullettrain ligt vanuit Osaka.
Lijkt me ook wel een ideale dag uitstap.

Maar als ik dan op google maps kijk naar foto's daarvan, zie ik precies maar 1 monument, telkens opnieuw terug komen.... Is daar dan zo weinig te zien/tourist trap?

En is dit op je eentje te doen, of ben je toch echt beter af met een gids daar.

Hiroshima combineer je dan best met Miyajima, dat is makkelijk op 1 dag te doen. Wij hebben in de voormiddag het Vredespark gedaan, dat beeld gaat mij toch altijd bijblijven, en dan 's middags naars Miyajima. 's Avonds dan nog gegeten in Hiroshima zelf om dan terug te keren naar Osaka (of Kyoto, dat weet ik even niet meer). Hiroshima heeft niet bijzonder veel andere must-sees, maar ik vond dat wel nog een gezellige, moderne stad.

Zoals steeds: perfect solo te doen, maar een gids gaat je uiteraard een hele hoop info kunnen geven die je anders misschien gaat missen. Da's echt kwestie van je eigen reisvoorkeuren ... er is bitter weinig in Japan dat je niet op je eentje kan doen, zelfs al ben je geen ervaren reiziger.

Iemand Hiroshima bezocht?

Ik zie dat dit slechts op 1,5 uur bullettrain ligt vanuit Osaka.
Lijkt me ook wel een ideale dag uitstap.

Maar als ik dan op google maps kijk naar foto's daarvan, zie ik precies maar 1 monument, telkens opnieuw terug komen.... Is daar dan zo weinig te zien/tourist trap?

En is dit op je eentje te doen, of ben je toch echt beter af met een gids daar.
Alles is goed in je eentje te doen. Hangt gewoon af hoeveel energie je zelf in het plannen wil steken.
Ik zou wel niet proberen overplannen. 10 dagen zitten snel vol. Ik snap dat je er kort bent en maximaal uit wilt halen, maar ik denk soms dat meer proberen te doen, minder genieten is.
Ik denk dat chiller is om gewoon 3 hoofdverblijf plaatsen te kiezen, en dan als je daar bent en je zegt bv MEH OSAKA ik heb het hier gezien, dan neem je gewoon trein om dag uitstap te doen.

Ja je kan zeker naar Hiroshima met de trein en dan eerst Miyajima doen (omdat om 16:30 donker is) en dan namiddag atoombom museum en dan in Okinomu mura, okinamiyaki hiroshima stijl eten.
Hiroshima is een typische middel grote stad: Kasteel, wat tempels in de stad, overdekte winkel straat, etc...

Als je naar Himeji wil kan ik deze site wel aanraden voor een gids:
https://i-guide.jpn.org/

Was echt super nice.

Ik fiets in september / oktober de lengte van Japan, vertrekken in Sapporo, Hokkaido en eindigen in Fukuoka of Kagoshima.

Iemand met fietservaringen in Japan? Bepaalde specifieke routes? Voorlopig richt ik me op de japanese odyssey als route.

Ik fiets in september / oktober de lengte van Japan, vertrekken in Sapporo, Hokkaido en eindigen in Fukuoka of Kagoshima.

Iemand met fietservaringen in Japan? Bepaalde specifieke routes? Voorlopig richt ik me op de japanese odyssey als route.

Damn dat klinkt super nice!
Zelf geen ervaring mee, ja kan eens kijken naar robcdee op youtube, die fiets ieder jaar een cyclethon door japan, misschien dat de youtube filmkes helpen om route uit te stippelen!

Ik ben benieuwd naar je ervaringen achteraf!

Zelf geen ervaring mee, ja kan eens kijken naar robcdee op youtube, die fiets ieder jaar een cyclethon door japan, misschien dat de youtube filmkes helpen om route uit te stippelen!

AbroadinJapan en CdawgVA hebben ook al een aantal cyclethon's gedaan in Japan indien inspiratie nodig.

Ook aan het kijken om te gaan naar Japan, wss in maart.
Is dit een goede periode?
Heeft iemand ervaring met organisaties die de planning op zich nemen? Wij willen vnl gaan om al de verschillende soorten van wellness etc uit te proberen.

Maart is zeker een goeie periode, op veel plekken kan het dan wel nog koud zijn (bon, beetje zoals hier). Eind maart begint het kersenbloesemseizoen, waarbij Japan nog mooier wordt (maar ook wel drukker).

met de yen die goedkoop staat, hoeveel ben je kwijt voor een 3 weken met 2 personen? niet te zot doen, maar ook niet de zwerver gaan uithangen in hostels :p

voor 3 weken thailand waren wij een 4000 euro kwijt all in inc vlieger. Japan schat ik rond de 6k?

met de yen die goedkoop staat, hoeveel ben je kwijt voor een 3 weken met 2 personen? niet te zot doen, maar ook niet de zwerver gaan uithangen in hostels :p

voor 3 weken thailand waren wij een 4000 euro kwijt all in inc vlieger. Japan schat ik rond de 6k?
Ik heb 1k betaald voor ticket met tussenstop zuid Korea seoul
1300€ voor de hotels 4 nachten Korea 18nachten Japan.
En dan voor eten en vervoer etc tel ik nog eens 1.5k

Hoeveel je kwijt bent is altijd moeilijk in te schatten zeker met geen zwerver zijn ma niet te zot doen :p.

vliegtticket zal duurste zijn.
Leven daar is eigen zeer goedkoop. Mss niet thailand level, maar toch makelijk helft van hier (tenzij je de zotste ervaringen gaat doen).

hier kan je mss wel een idee krijgen hoeveel het kost, al vind ik dat onderstaande site wel wat overshoot naar hotel prijzen.

Mijn eigen budget en dan vooral vaste kosten van de laatste trip:
Ik ben 30 dagen geweest van begin Mei tot begin Juni.

De kosten die ik op voorhad heb gemaakt waren +/- 2750 euro
- Vlucht (€1100)
- JR railpass 21dagen (€650)
- 31 overnachtingen (€750)
- Verschillende dagtrips/events/musea (Sumo worstelen/baseball/teamlabs etc...) (€250)

Aan eten en nog wat inkom €680 betaald, dit was natuurlijk meestal 1 keer per dag op restaurant en de andere maaltijden iets on the go nemen,

Bedragen bij benadering. Hotels konden we goed op besparen omdat we eerst met 5 waren en 2,5 weken later nog met 4 dus helpt wel om grote kamer voor 4 personen te nemen.

De andere uitgaven, souveniers en spullen voor mezelf en iets drinken fzo, dat heb ik niet helemaal bijgehouden.

Ik ben persoonlijk wel iemand die niet teveel geeft om comfort en grote luxe kamers, dus zoek vooral naar goedkopere hotels die toch net deftig genoeg zijn om te slapen (bijvoorbeeld : Weekly green in Nanmba Osaka)

Terug
Bovenaan