Japan

Heeft er iemand al racisme voorgehad ginds?
Ergens in de buurt van Hakone waren we tegen het einde van de dag zowat de enige mensen die daar nog rondliepen, alles dicht. Aan de bushalte stond een bus (heel lang) te wachten, maar het was ons niet duidelijk of dat onze bus was of degene die naar de andere kant ging gaan. We begonnen toch al een beetje schrik te krijgen, want middle of nowhere. En die buschauffeur heeft toch bijna een uur gedaan alsof hij geen enkele notie van het Engels had, om dan net voor hij vertrok te zeggen dat het wel degelijk zijn bus was die we moesten hebben :').

Voor de rest bijna alleen het clichébeeld van zeer behulpzame, vriendelijke Japanners tegengekomen, die weliswaar vaak liever doen alsof ze helemaal geen Engels kennen en je in gebarentaal proberen te helpen dan toch te proberen Engels te praten. Maar tegelijk heb ik er meer spontane babbels gehad met 'locals' dan wanneer ik in Europa erop uit trek.

Heeft er iemand al racisme voorgehad ginds?

- Je mag op sommige plekken gewoonweg niet binnen als je geen Japans kan maar dat zijn ook de apartere plaatsen. Wij hebben de stereotiep van de zatte luidruchtige marginale Britten over de Engelsen maar ik denk dat in Japan de zatte, luidruchtige, marginale Europeaan hun beeld is over West-Europeanen. :p

- "Gaijin" opmerking gehad van een zatte Japanner. :p Maar die was echt wel poepeloerezat :p.

- Sommigen lopen weg/proberen te doen alsof je niet bestaat maar ik denk eerder een sociale angst is om vragen te krijgen in het Engels :p.

- Er is wel een klein beetje een gevoel van morele superioriteit bij die Japanners soms tegen Westerlingen (maar eerlijk gezegd, ookal meegemaakt in Zuid-Amerika* én in andere plekken in Azië.
En ik denk dat niet-Europeanen die Europa bezoeken als toerist ook wel die indruk kunnen krijgen.).
*Peruvaanse gids die over condors vertelde die bij één partner blijven heel hun leven lang en dan zei: "totaal tegenovergestelde dan jullie westerlingen." Sommige van de vrouwen voelden zich toch tikkeltjes beledigd :p

Ook aan het kijken voor eerste keer Japan.

Eerst keken we voor Juli omdat wij dan samen vakantie hebben, echter die temperaturen zijn moordend als ik het zo lees. (snap het eigenlijk niet zo goed, Japan ligt toch verder weg van de evenaar als Thailand pakweg, maar toch lees ik her en der dat Japan in juli-augustus moordend warm is....)

Dan maar backup plan, met kerstmis 2025, hebben we 12 dagen. dat lijkt me ook al een mooie tijd? Maar zijn die dagen dan echt niet te kort (snel donker), om toch ietwat te kunnen zien?

Tenslotte het eten dan. Ik hou niet van sushi en noodles eigenlijk.... Ga ik daar dan iets anders/meer westers vinden?

Ook aan het kijken voor eerste keer Japan.

Eerst keken we voor Juli omdat wij dan samen vakantie hebben, echter die temperaturen zijn moordend als ik het zo lees. (snap het eigenlijk niet zo goed, Japan ligt toch verder weg van de evenaar als Thailand pakweg, maar toch lees ik her en der dat Japan in juli-augustus moordend warm is....)

Dan maar backup plan, met kerstmis 2025, hebben we 12 dagen. dat lijkt me ook al een mooie tijd? Maar zijn die dagen dan echt niet te kort (snel donker), om toch ietwat te kunnen zien?

Tenslotte het eten dan. Ik hou niet van sushi en noodles eigenlijk.... Ga ik daar dan iets anders/meer westers vinden?

Uiteraard. In de grote steden vind je ook alle keukens he. Tis niet enkel sushi & noodles daar. :)

Maar zelfs in Japanse keuken zullen u waarschijnlijk wel zaken smaken:
- Tonkatsu / Gyukatsu = Best te vergelijken met een Schnitzel, Tonkatsu is varken en Gyukatsu is rund.
- Yakiniku = Japanse BBQ (best te vergelijken met Belgische gourmet maar vlees is - typisch Japans/Koreaans - heel dun gesneden & uiteraard heel andere marinades / sauzen)

Laatst bewerkt:
Een hippere versie van Tokio, vond ik.

Persoonlijk vond ik de leukste stad die we bezocht hebben Kanazawa, de enige stad waar ik me ook effectief zag wonen.

Klopt het dat op vele plaatsen (bus stops, metro plaatsen en metro kaarten, treinstations....) alles enkel in japans staat?

dus geen engels?? :help:

ik zoek altijd op google een mooie reis route op, en had deze in gedachten:

maar dus wel wat openbaar vervoer.... als dan alles enkel in Japans staat, en niet iedereen kan Engels om ons te helpen, zitten we met een probleem denk ik

Overigens, wat denk je van die route? voor een first time Japan-visit.
Zou voor kerstvakantie 2025 zijn (we hebben dan slechts 12 dagen, dus 10 dagen ter plaatse). Ik wil ook niet langer, want als het mij daar dan niet aan staat....

Laatst bewerkt:
Klopt het dat op vele plaatsen (bus stops, metro plaatsen en metro kaarten, treinstations....) alles enkel in japans staat?

dus geen engels?? :help:

ik zoek altijd op google een mooie reis route op, en had deze in gedachten:

maar dus wel wat openbaar vervoer.... als dan alles enkel in Japans staat, en niet iedereen kan Engels om ons te helpen, zitten we met een probleem denk ik

Overigens, wat denk je van die route? voor een first time Japan-visit.
Zou voor kerstvakantie 2025 zijn (we hebben dan slechts 12 dagen, dus 10 dagen ter plaatse). Ik wil ook niet langer, want als het mij daar dan niet aan staat....
In de meer toeristische steden zoals Kyoto en Tokyo is dat ook vaak in het Engels hoor en vond ik het openbaar vervoer makkelijk en overzichtelijk in gebruik. Als je op de boerenbuiten gaat zal dat minder zijn, maar aangezien jullie maar 10 dagen gaan denk ik niet dat de taalbarrière voor jullie een probleem gaat vormen. Die valt in Japan behoorlijk goed mee.

Zijn allemaal toeristische trekpleisters die ze aandoen in die route, dus zal hier inderdaad zeker geen probleem vormen.
Nee maar die afstanden....

Tokio naar Kyoto: 2 uur trein

dan die dag uitstap van Kyoto naar hiroshima: 3 a 3,5 uur volgens google maps. (enkele rit)

ik betwijfel toch de haalbaarheid hiervan, zeker met dat we in december zouden gaan. Dan is het al om 16.30 u donker hé.
Dat word vroeg opstaan dan, als we iets willen gezien hebben, lijkt me.

EDIT: hiroshima lijkt me ook niets. enkel dat 1e verwoeste "monument", verder zie ik amper foto's van andere zaken daar op google maps. Misschien deze er al zeker uithalen, om ons wat meer ademruimte te geven?...

Laatst bewerkt:
Nee maar die afstanden....

Tokio naar Kyoto: 5 uur trein

dan die dag uitstap van Kyoto naar hiroshima: 3 a 3,5 uur volgens google maps. (enkele rit)

ik betwijfel toch de haalbaarheid hiervan, zeker met dat we in december zouden gaan. Dan is het al om 16.30 u donker hé.
Dat word vroeg opstaan dan, als we iets willen gezien hebben, lijkt me.

EDIT: hiroshima lijkt me ook niets. enkel dat 1e verwoeste "monument", verder zie ik amper foto's van andere zaken daar op google maps. Misschien deze er al zeker uithalen, om ons wat meer ademruimte te geven?...
Klopt, ik zou het anders aanpakken.

Bijvoorbeeld:
4d Tokyo
2d Hakone & omgeving
2d Fuji & omgeving
2d Nikko & omgeving

Want nu zit je met enorm veel dag trips waar je inderdaad al uren verliest aan je transport.
Kyoto, Osaka & Hiroshima er dan ook nog bij lijkt me een te druk schema, tenzij jij die manier van reizen plezant vindt natuurlijk. Ik doe het liever wat rustiger aan.

Je kan evt. ook Hakone / Fuji / Niko schrappen en die dagen spenderen in Kyoto/Osaka als je liever in de grote steden blijft. Mijn persoonlijke voorkeur zou het eerste zijn omdat ik liever mix van steden & natuur heb.

@Racing_Genk ik zie via google maps wel geen treinen van Tokyo naar Fuji....

Als deze er niet zou zijn, zijn we verplicht aangewezen op (georganiseerde) dag uitstap...

Al ligt Fuji wel dicht bij Hakone natuurlijk, en zou je van daar makkelijk een dag uitstap naar Fuji kunnen nemen.

En dan om van Hakone naar Kyoto of naar Osaka te gaan, moet je opnieuw eerst naar Tokyo zie ik volgens google maps !

MAAR: is TOKYO eigenlijk wel een must?

op deze itinery lijkt echt alles op elkaar, en weinig "wauw" vind ik eigenlijk. Dan lijkt Osaka/Kyoto mij mooiere steden, volgens wat ik terug vind op het web. Nog mensen die indruk?

Vrienden van me bevestigen dit. zij vonden Osaka in combinatie met natuurpark Nara, Kyoto en Kobe heel gemakkelijk ook, ligt dicht bij elkaar. (Kobe vonden ze wel het minst, dus die zou ik al zeker schrappen).

Laatst bewerkt:
Over de taal zou ik me weinig zorgen maken. Ze gaan je zelfs in de grootsteden en toeristische hotspots niet altijd makkelijk helpen in het Engels (maar ze gaan je wel helpen), maar op het openbaar vervoer en op de baan ga je daar quasi altijd plaatsnamen e.d. in ons alfabet zien staan. Je moet al naar de kleinere gehuchten gaan om het enkel in het Japans te hebben, en daarvoor heb je inderdaad zaken als Google Lens.

Of Tokio de moeite waard is, dat hangt volledig van jezelf af hé. Als je vliegt op Tokio, dan zou ik het sowieso niet skippen, zelfs al ben je geen liefhebber van grootsteden. Beperk je dan bijvoorbeeld tot een dag of drie a vier, waarbij je verblijft in Asakusa en skip de hoogbouwwijken (Shibuja, Shinjuku, ...). Als die je ding niet zijn hé. Vanuit Tokio kan je ook schitterende daguitstappen naar Kamakura en Nikko doen, wat echt absolute aanraders zijn.

Mount Fuji zou ik overslaan. Je kan die toch niet beklimmen in die periode, en gaat je veel reistijd besparen. Je kan wel twee nachten Hakone doen, van daaruit heb je een redelijk grote kans dat je Mount Fuji kan zien. Het uitzicht vanaan de Mototsumiya schrijn op Komagatake kan echt fenomenaal zijn. Vanuit Hakone hoef je niet terug naar Tokio om verder te reizen richting Kyoto of Osaka. Vanuit Odawara kan je de Shinkansen naar die steden nemen. En op die lijn is de kans eigenlijk nog het grootst dat je een goed zicht krijgt op Mt. Fuji :p.

Als je 10 dagen ter plaatse hebt (en je vliegt op Tokyo), en je wilt vooral het oude Japan zien zou ik bijvoorbeeld deze itinerary voorstellen:

1) Tokio - bezoek Sinso-Ji, Tokyo Skytree, evt Tokyo National Museum
2) Tokio - uitstap Nikko
3) Tokio - uitstap Kamakura (of extra dag Tokio)
4) Hakone
5) Hakone
6) Kyoto
7) Kyoto - uitstap Osaka
8) Kyoto - uitstap Nara
9) Kyoto - uitstap Himeji (of extra dag Kyoto)
10) Tokio

Alternatief:

1) Tokio - bezoek Sinso-Ji, Tokyo Skytree, evt Tokyo National Museum
2) Tokio - uitstap Nikko
3) Tokio - uitstap Kamakura (of extra dag Tokio)
4) Hakone
5) Hakone
6) Kyoto
7) Kyoto
8) Osaka
9) Osaka - uitstap Nara, Himeji of Universal Studios Japan
10) Tokio

Je kan ook Hakone skippen om meer tijd te hebben in Kyoto / Osaka.

Om nog meer tijd te besparen, kijk ik altijd om multi city te boeken.

As in: "landen in tokio, en terug naar België vliegen vanuit Osaka". Op die manier hoef je niet meer naar je beginpunt, en bespaar je veel tijd uit.

Bedankt voor die 2 mooie voorstellen @Sir.Killalot , ik leun vooral bij je 2e voorstel, want Osaka lijkt mij eigenlijk wel een schitterende stad, die ik rustig wil verkennen.

Stel dat ik Nikko wil doen, lijkt me vooral natuur daar, doe ik dit wellicht toch beter via een georganiseerde tour?
en Hakone dan, als je daar een nacht zou slapen, kan je die makkelijk zelf verkennen, of is dit ook grote regio die je beter via een begeleide tour doet, als Japan-leek ?

Laatst bewerkt:
Om nog meer tijd te besparen, kijk ik altijd om multi city te boeken.

As in: "landen in tokio, en terug naar België vliegen vanuit Osaka". Op die manier hoef je niet meer naar je beginpunt, en bespaar je veel tijd uit.

Bedankt voor die 2 mooie voorstellen @Sir.Killalot , ik leun vooral bij je 2e voorstel, want Osaka lijkt mij eigenlijk wel een schitterende stad, die ik rustig wil verkennen.

Stel dat ik Nikko wil doen, lijkt me vooral natuur daar, doe ik dit wellicht toch beter via een georganiseerde tour?
en Hakone dan, als je daar een nacht zou slapen, kan je die makkelijk zelf verkennen, of is dit ook grote regio die je beter via een begeleide tour doet, als Japan-leek ?
Japan is echt een heel makkelijk land om solo te reizen, dus dat lijkt mij overbodig. Als je in Asakusa overnacht kan je een rechtstreekse trein naar Nikko nemen (ongeveer 1u30), vanuit het station van Nikko sta je op een goeie 20 min wandelen aan Toshogu. Daar kan je zeker een halve dag spenderen. Wil je dan nog de natuur bezoeken kan je vanuit Toshogu op een half uurtje stappen de Kanmangafuchi Abyss doen, of de bus naar Lake Chuzenji nemen. Maar dat laatste is vooral interessant in de herfst of de zomer, in de winter lijkt me dat minder.

Hakone is iets meer puzzelen als je er alles wil uithalen (bus, kabelbaan, boot, ...), maar via Japan Guide lukt dat allemaal vrij vlot. Wij verbleven in http://hakonetent.com/en/, aanrader (maar neem best een bed daar, geen futon, trust me). Onze volle dag in Hakone zag er dan ongeveer zo uit: (1) in Gora station neem je de Tozan Cable Car naar Sounzan Station; (2) van Sounzan station neem je de ropeway (of stukje vervangbus) naar Owakundani voor een korte tussenstop in vulkanisch gebied (zeker een eitje eten daar); (3) van Owakundani ropeway naar Togendai; (4) van Togendai naar Hakone Machi met de piratenboot :unsure: ; (5) in Hakone Machi Hakone Checkpoint bezoeken, en dan te voet (uurtje wandelen) naar Hakone-en; (6) van Hakone-en de Komagatake ropeway naar de Mototsumiya schrijn; (7) met de bus terug naar huis (dat laatste was ter plekke wel wat zoeken herinner ik me). Vol dagje, en op voorhand wel goed de uren checken van het openbaar vervoer (enfin, vooral de laatste bus terug naar huis is belangrijk :p), maar zwaar de moeite.

Osaka is een leuke stad, maar heb je op een (volle) dag ook wel al veel gezien. Wij deden in de voormiddag Osaka Castle, in de namiddag het aquarium (de moeite!) en 's avonds rondgehangen in Minami. Als je er drie dagen bent, kan je zeker een daguitstap doen naar Nara of Universal Studios (als je dat interesseert). Himeji is een halve dag. Koya-san kan je ook bezoeken als daguitstap, maar dat vind ik persoonlijk vooral de moeite als je daar kan overnachten.

Is het duidelijk dat ik graag nog eens terugwil? :p

Velen hebben hier al goed advies gegeven.

My 2 cents:
Dagen kort? Zijn langer dan in België op dat moment. Vroeger zonsopgang en zelfde tijdsstip zonsondergang (volgens mijn snelle google search)
Tempels & shrines zijn ook maar tot 16 a 17 uur open. Dat is moment dat het donker wordt.
Met sfeerverlichting gaan ze ook hard in Japan.

Hakone:
Zou ik persoonlijk overslaan voor een eerste keer, in december en maar 10 dagen daar te zijn.
Er zijn toffe zaken te doen en mooie vieuws te beleven, maar het is wel een redelijke reis. Het is een echte daguitstap plek voor mensen vanuit Tokyo, dus savonds valt daar ook weinig te beleven, zeker als het om 16:30 al donker is. Ik zat daar in Cherry blossom season en het was toen al doods & dat was in het weekend zelfs. Ik kan me voorstellen dat in winter en rond nieuwjaar nog erger gaat zijn.

Nikko:
Toshogu shrine is zeker een aanrader. Goed bereikbaar en denk zelfs in winter goed te doen is. Verder naar de meren nog hoger in bergen trekken zou ik niet doen. Lange busrit + stevige sneeuw. Enkel als je voorbereid bent om in sneeuw te hiken.
Eind maart hadden wij nog serieuze laag sneeuw liggen.

Algemeen:
Ik denk dat je niet verkeer kan gaan met een populaire golden route (tokyo- kyoto - osaka) route. Er is een reden dat het populair is voor vele mensen die voor het eerst naar Japan komen.

Vanuit alle 3 de steden zijn er mooie daguitstappen te doen, waarbij je mooie natuur kan zien + weg bent van toeristen. Als je een stad beu bent. Je hoeft ze ook niet op voorhand te plannen. Dag ervoor kijken welke trein beste is.

Vanuit Osaka of Kyoto:
- Uji - Matcha hoofdstad & Belangrijke tempel
- Nara - oude hoofdstad van Japan
- Himeji - 1 van mooiste kastelen van japan (National treasure en orgineel). Er ligt ook beetje as van Budha in Himeji, op ongeveer 2km van het kasteel
- Arashiyama (district van kyoto, maar kan wel als daguistap gezien worden)
- Kobe - als je nog eens een andere stad wil zien

Afgelopen reis zijn we met georganiseerde daguistap naar de wirlpools van Naruto gaan zien en nadien Awa dori dans gaan zien/meedoen. Was ook een awesome daguitsap vanuit Osaka.

Hou rekening mee Nieuwjaar wordt wel gevierd in Japan, is een dag vooral om met familie door te brengen. Dus kan zijn dat er veel japanners ook reizen en er ook heel wat dicht gaat zijn voor paar dagen. Zeker de mom en pop shops.

Als je nog geen vluchten hebt geboekt, probeer inderdaad eens te kijken hoeveel verschil het is om multi city te vliegen. Afgelopen mei was dat weinig prijs verschil voor ons (allesinds minder dan shinkansen ticket Osaka - Tokyo) en zijn we geland op Osaka en terug gevlogen vanuit Tokyo.

Ik denk gewoon ook moet zien wat wil je eruit halen?
Een feeling krijgen van Japan met een mix tussen traditioneel & modern zoals vele eerste travellers?
Meer natuur in duiken?
Volledig historisch kant zien?
Eens je dat weet gericht kan zoeken en Japan gaat zeker hebben wat je zoekt.

Is het duidelijk dat ik graag nog eens terugwil? :p
Gewoon doen :p

Ik ga volgend jaar opnieuw, om er een HIke vakantie te maken. Auto huren, veel daghikes doen in natuur.

Ik herinner mij nu niet dat binnenlandse vluchten duur zijn in Japan. Je kan vliegen van Osaka naar Tokyo of vanuit Hiroshima.

Ik zie hier "Kobe" vermeld staan. Ik vond het ook niet echt een interessante stad.

Eten in Japan is heel gevarieerd. Het is veel meer dan sushi en noodles. (Curry's, steak, grill, verse vis, hiroshima pancakes,...) Zet mij daar een maand en ik kom 5 kilo bij. Japan is voor mij nummer 1 op culinair vlak. (Met uitzondering van een ontbijt in een boeddhistische tempel maar dat was ook wel te verwachten ergens :p.)

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan