Japan

Ik weet niet waar de notie vandaan komt dat Japan een vrij duur land is. In vergelijking met Polen waarschijnlijk, maar in vergelijking met België even goedkoper qua eten tot even duur.

Bwa, een deftig hotel, openbaar vervoer, restaurants (als je een beetje niveau wil, je kan niet elke dag met kinderen naar de plaatselijke McDonaldsvariant), bezoekjes, etc. Echt goedkoop is Japan niet als je het gaat optellen.
Jij sprak over 1450 euro per persoon, was dat dan enkel voor jou en nog een andere volwassen metgezel, of ook inclusief kinderen? Als ik met het hele gezin ga, spreken we over 6.000 euro. Ervan uitgaande dat je voor hotel en restaurants niet het goedkoopste hebt gepakt maar gewoon middelmaat.
 
Eten is daar niet zoals hier. Zelfs de “lokale mcdovariant” zal u lekker eten voorschotelen aan een schappelijke prijs. Geen nood om dure resto’s op te zoeken.
Hotel zou ik trouwens niet teveel geld in steken, het is daar toch allemaal superklein tenzij je voor een Four Seasons ofzo gaat. Ik had een 4-ster hotel met de grootste kamer mogelijk daar en ‘t was nog een postzegel groot.
 
Laatst bewerkt:
Eten is daar niet zoals hier. Zelfs de “lokale mcdovariant” zal u lekker eten voorschotelen aan een schappelijke prijs. Geen nood om dure resto’s op te zoeken.
Hotel zou ik trouwens niet teveel geld in steken, het is daar toch allemaal superklein tenzij je voor een Four Seasons ofzo gaat. Ik had een 4-ster hotel met de grootste kamer mogelijk daar en ‘t was nog een postzegel groot.
Nu ben ik wel benieuwd naar een foto
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Eten in Japan vond ik een fantastische ervaring. Je hebt gigantisch veel eetmogelijkheden voor alle budgetten en ik heb daar geen enkele keer slecht gegeten. Zelfs die rijstballen uit Familymart vond ik lekker. Dat was mijn goedkoop ontbijt en lunch, waardoor ik 's avonds wat meer kon uitgeven toen ik mezelf een budget oplegde. Of een kom noedels, geen geld voor een hartige maaltijd.
 
Naar mijn ervaring gingen de prijzen vooral fameus de hoogte in van zodra je naar meer gastronomische restaurants wou gaan. Je hebt in België meer gradaties in prijs/kwaliteit, waarbij je nog een hele hoop (prijs)klasses hebt tussen bistro's en michelins. Terwijl in Japan had ik het gevoel dat je van zodra je naar de meer gastronomische restaurants ging, maar zonder ster, je voor die prijzen in België wel al in een sterrenzaak zat.
Bwa die ervaring deel ik toch niet hoor.
Heb veel goede restaurants gedaan die hier duurder of even duur zouden zijn.
Het is gewoon moeilijk te zoeken omdat je te taal niet spreekt waardoor -> duurdere gastronomische restaurants eruit springen of de heel cheap uitziende. Wil je speciale ervaringen: Wagyu beef (wat hier overigs ook +100 euro kost) of sushi van een meesterchef dan betaal je inderdaad veel. Hier is dat toch niet anders?

Ik merkte wel, vooral, in Tokyo dat het een verticale stad is.
Veel restaurants zitten in hoge toren gebouwen op verdieping X of in de kelder. Daar zijn veel van de tussen restaurants die we hier hebben.

Bwa, een deftig hotel, openbaar vervoer, restaurants (als je een beetje niveau wil, je kan niet elke dag met kinderen naar de plaatselijke McDonaldsvariant), bezoekjes, etc. Echt goedkoop is Japan niet als je het gaat optellen.
Jij sprak over 1450 euro per persoon, was dat dan enkel voor jou en nog een andere volwassen metgezel, of ook inclusief kinderen? Als ik met het hele gezin ga, spreken we over 6.000 euro. Ervan uitgaande dat je voor hotel en restaurants niet het goedkoopste hebt gepakt maar gewoon middelmaat.

Ja volwassen personen, geen kinderen.
Maar iedere reis is duurder met kinderen ? Niet enkel Japan.
Ik wil gewoon zeggen dat Japan niet duurder is dan een andere verre reis.
De reiskosten: vluchten/hotels gaan gelijkaardig zijn met andere landen.
Ik ben toevallig dit jaar naar Japan en Polen geweest en ik merkte weinig prijsverschil voor hotels/airbnb's tussen de landen.

Levensduurte (eten) is zoals België. Wat misschien qua inschatting moeilijker is gezien je nu in Polen woont, als ik me niet vergis?
Activiteiten: afhankelijk wat je wil. "speciale" activiteiten zijn duurder.

Volgens mij woont @Sir WarCry III in Tokyo, die kan misschien zeggen hoe de vork in de steel zit voor restaurants en duurte Japan - België
Eten is daar niet zoals hier. Zelfs de “lokale mcdovariant” zal u lekker eten voorschotelen aan een schappelijke prijs. Geen nood om dure resto’s op te zoeken.
Hotel zou ik trouwens niet teveel geld in steken, het is daar toch allemaal superklein tenzij je voor een Four Seasons ofzo gaat. Ik had een 4-ster hotel met de grootste kamer mogelijk daar en ‘t was nog een postzegel groot.

Vooral in Tokyo.

Eten in Japan vond ik een fantastische ervaring. Je hebt gigantisch veel eetmogelijkheden voor alle budgetten en ik heb daar geen enkele keer slecht gegeten. Zelfs die rijstballen uit Familymart vond ik lekker. Dat was mijn goedkoop ontbijt en lunch, waardoor ik 's avonds wat meer kon uitgeven toen ik mezelf een budget oplegde. Of een kom noedels, geen geld voor een hartige maaltijd.
konbini's mis ik toch wel! en de wc's
 
Volgens mij woont @Sir WarCry III in Tokyo, die kan misschien zeggen hoe de vork in de steel zit voor restaurants en duurte Japan - België
Ik woon hier idd ja. Het probleem is wel een beetje dat ik daardoor hier niet op hotel ga en dus eigenlijk geen zicht heb op de prijs daarvan. :)

Op restaurant eten is hier anders wel goedkoper dan België. Voor 10 euro hebt ge al heel veel keuze en heel goed eten. Zelf koken is hier dan weer duurder maar dat doet ge niet meteen op reis he. Een pintje pakken is dan weer duurder dan bij ons maar nog wel te doen als ge niet te zot doet. Eten in izakaya's (typisch Japanse drankgelegenheden waar ook te eten valt) is ook best wel de moeite.
 
Ik kan Japan alleen maar aanraden. We hebben onze dochter daar gemaakt 😆 en we willen graag teruggaan met haar als ze oud genoeg is.

Wat betreft het eten: superlekker, voor weinig geld al. Zoals hierboven ook vermeld: de McDonalds daar, is echt een verschil met hier vonden wij. Heel lekker.
Japan is inderdaad een verticale stad en dat maakt het wel wat moeilijk om bepaalde dingen te zien/doen. Je moet het al weten op voorhand en opzoeken want anders mis je eigenlijk heel veel zonder het te weten als je er voorbij loopt.

Als je meer info wil rond onze itinerary (zomer 2019), mag je me altijd pm'en.
 
Als ik naar Japan op reis zou gaan zou ik toch rechtstreeks richting in een Fugu restaurant gaan. Droom ik al jaren van om die vis eens uit te proberen.
 
We hebben onze dochter daar gemaakt 😆
Ons ma heeft mij ooit gezegd dat ik in Frankrijk gemaakt ben. Ik heb geantwoord dat ik dat niet moest weten.

de McDonalds daar, is echt een verschil met hier
En ik ga sowieso naar geen van beiden. :p Geef mij maar Fatz Burgers in Kichijoji.


Japan is inderdaad een verticale stad en dat maakt het wel wat moeilijk om bepaalde dingen te zien/doen. Je moet het al weten op voorhand en opzoeken want anders mis je eigenlijk heel veel zonder het te weten als je er voorbij loopt.
Ik neem aan dat ge hier Tokio bedoelt ipv Japan? :)
 
Zomer 2019 ben ik samen met mijn vriendin naar Japan geweest voor drie weken. Ongelofelijke ervaring... Op alle gebied eigenlijk. De cultuur, de miljoenensteden, de natuur en natuurlijk het eten Wij hebben ongeveer 2500eur p.p uitgegeven aan de hele reis incl. vliegtuig, railpass, hotels,... De kamers in de hotels zijn zéér klein en als je niet goed kijkt bij het boeken zit je soms op een rokersverdiep. Qua eten hebben wij voor 60eur. p.p kunnen eten in een 1 sterren restaurant van Michelin in Kanazawa. En ja daar was Wagyu beef bij :). De mensen die deze thread lezen beveel ik bij deze om ooit naar Japan te gaan. You won't regret it.
 
Als ik naar Japan op reis zou gaan zou ik toch rechtstreeks richting in een Fugu restaurant gaan. Droom ik al jaren van om die vis eens uit te proberen.
Wilde ik graag doen, maar vond geen goed restaurant doen ik daar was.
Zeker goed opvoorhand ne keer opzoeken

En ik ga sowieso naar geen van beiden. :p Geef mij maar Fatz Burgers in Kichijoji.


Lijkt me wel wat uit de richting voor toeristen. Tenzij ge naar ghibli museum gaat.

Wel jaloers hoor @Sir WarCry III : ). Wat doe je daar als ik vragen mag?
Ja ben ook nieuwsgierig
 
Ik werk hier als programmeur en speel gitaar in een metalgroep. https://drakon-prizrak.com

De manier waarop ik hier beland ben is via de liefde. Ik ben op Erasmus geweest in Zweden en daar een relatie begonnen met een Japanese medestudente. Toen we daar alle twee afstudeerden en naar ons land terug gingen heb ik beslist om naar ginder te gaan. Ik had toch nog geen werk of een eigen huis en was in mijn tienerjaren een enorme anime-nerd waardoor ik toch sowieso ooit Japan eens wou bezoeken. Ik dacht ik probeer gewoon eens naar ginder te verhuizen en we zien wel hoe mijn relatie vordert. Als het niet macheert kom ik gewoon terug naar huis. Ondertussen woon ik hier nu al 11 jaar en zijn we al een tijdje getrouwd.
 
Wij gingen in 2019 met YourWay2Go en waren erg tevreden. Vaak toch een beetje kritisch t.a.v. zo'n organisaties, maar hier waren zowel prijs als service echt goed. Onze contactpersoon kende het land duidelijk erg goed en we ontvingen een bundel met tips, beleefdheidsregels, voorgestelde planning en locaties, tips om de reis budgetvriendelijker te maken, ...
We hopen in 2022 opnieuw te kunnen gaan, en zullen dan opnieuw hier boeken denk ik.
 
Ik werk hier als programmeur en speel gitaar in een metalgroep. https://drakon-prizrak.com

De manier waarop ik hier beland ben is via de liefde. Ik ben op Erasmus geweest in Zweden en daar een relatie begonnen met een Japanese medestudente. Toen we daar alle twee afstudeerden en naar ons land terug gingen heb ik beslist om naar ginder te gaan. Ik had toch nog geen werk of een eigen huis en was in mijn tienerjaren een enorme anime-nerd waardoor ik toch sowieso ooit Japan eens wou bezoeken. Ik dacht ik probeer gewoon eens naar ginder te verhuizen en we zien wel hoe mijn relatie vordert. Als het niet macheert kom ik gewoon terug naar huis. Ondertussen woon ik hier nu al 11 jaar en zijn we al een tijdje getrouwd.
Wat zijn de voorwaarden om zo lang te mogen blijven in Japan? Werk hebben en trouwen? Of nog andere zoals de taal leren, examens afleggen,...?
 
Trouwen is een manier, ja. Ik zit hier op een werkvisum. Dat is eerst werk vinden en dan moet het bedrijf uw een visum sponsoren. Een universitair diploma hebben met betrekking tot het werk weegt daar hard in door. Van een rijk land als België komen zal het ook een pak makkelijker maken dan armere landen. Zo'n werkvisum heeft ook verschillende duraties. Ik heb er eerst eentje van een jaar gehad. Dan twee keer eentje van drie jaar en nu heb ik er één van vijf jaar.

Ik ga tegen dat mijn huidige visum vervalt proberen permanente residentie aan te vragen. Wat daar precies in doorweegt weet ik ook niet helemaal maar getrouwd zijn, hier al zo lang wonen en een stabiele job hebben die goed betaalt zal wel helpen denk ik.
 
Terug
Bovenaan