Japan

de bedoeling is om in 2022 naar Japan te gaan (ofwel april ofwel oktober) samen met een vriend.
onze voorkeur gaat voorlopig uit om dit via een groepsreis te doen.
Heeft er iemand ervaring met een groepsreis naar Japan?
Indien ja, via welke maatschappij heb je dit gedaan?

Bedoeling is wel dat we enig comfort hebben qua hotels en dat er ook mogelijkheid is tot éénpersoonskamers.
 
Ik heb het aantal jaar geleden gedaan met Joker.
Was goed georganiseerd en als je sociaal bent is het wel tof. Groep was goed, divers en iedereen volwassen om met elkaar om te gaan.
Het concept was wel niets voor mij:
- restricitef: Altijd samen eten, maakt dat je in uw zeldzame vrije momenten altijd in de buurt moet blijven. En met 12 man restaurants vinden in Japan, alles behalve simpel. Dus vaak izakayas gedaan.
- Gerush met wat nutteloze tussenstoppen. Sommige momenten in de reis zaten we langer op trein/bus dan werkelijk iets te zien.
- Duur: Bij joker hebben ze het systeem om geld te vragen, maar uw hotels zitten er niet in. Dus iedere keer je bij een hotel komt moet je geld geven aan de reisbegeleider. Raar systeem. Die hotels liggen weken op voorhand vast ipv dat gewoon al te storen en met CC te betalen fzo.

voorbeeld van het prijsverschil :
Joker: Huidige prijs 16daagse reis: 2464 euro (pp), dit is zonder hotels. Ze schaten 160k Yen (+/- 1250 eur) als reisbudget, maar hier moet je ook nog hotels mee betalen.
Mijn reis afgelopen jaar 19dagen: 1450 euro(pp) voor alle vaste kosten (vlucht, trein, wifi, hotels, etc..)

Bij Joker reis was er geen mogelijkheid tot éénpersoonkamers. Het was altijd met meerdere personen.


Ik kan u zeker aanraden het gewoon zelf te boeken. Japan is heel eenvoudig te doen, het komt goedkoper uit en je kan uw eigen comfort bepalen. Zeker als je wat uniekere zaken wil doen in de periode dat je daar bent! Ben vorig jaar nog geweest, alles zelf gedaan en dat was veel relaxter en goedkoper dan de groepsreis.
 
Laatst bewerkt:
Vond het ook makkelijker dan gedacht (ben solo geweest). Hotel geboekt, vlucht geboekt en het was in orde. Afhankelijk van waar je landt kan je ook al op voorhand een trein boeken naar centrum Tokyo, of een treinpas aanschaffen. En niet te vergeten: een pocket wifi.
 
Over wat voor prijzen spreken jullie hier dan per persoon? Niet voor Joker maar voor vlucht, deftige hotels en een bullet train. Geen idee of het waar ik maar Japan lijkt mij zo'n keiduur land te zijn.

EDIT : Zie net de uitleg van Kennaah hierboven, dat beantwoord mijn vraag grotendeels wel. :)
Heb je daar chique gegeten voor dat budget of spreken we dan over riskante kraampjes op straat?
 
Er zijn geen riskante kraampjes in Japan : p
Zelfs goedkoop conbini-food is lekker.
Je maakt het qua eten en verblijf zo goedkoop of duur als je zelf wil. Ik zat rond 2800eur voor vlucht en 2 weken hotel maar dat was met vlucht in business class en 4-sterren hotel. Naar de sterren zou ik wel niet meer kijken want die kamers waren echt superklein. Beter goedkoper of airbnb gaan denk ik.
 
Over wat voor prijzen spreken jullie hier dan per persoon? Niet voor Joker maar voor vlucht, deftige hotels en een bullet train. Geen idee of het waar ik maar Japan lijkt mij zo'n keiduur land te zijn.

EDIT : Zie net de uitleg van Kennaah hierboven, dat beantwoord mijn vraag grotendeels wel. :)
Heb je daar chique gegeten voor dat budget of spreken we dan over riskante kraampjes op straat?
De prijs die ik gaf is enkel vaste kosten, zonder eten of uistappen.
1450 per persoon:
Vlucht (+/- 540 euro)
18 overnachtingen (502 euro en hier had ik waarschijnlijk nog 50 a 60 euro vanaf kunnen doen). Kamers waren altijd voor 4pp geboekt, dat drukt de kosten wel.
14 dagen JR railpas (385 euro)
18 dagen pocket Wifi (23 euro)

Ik denk dat ik naast deze vaste kosten ongeveer 900 a 1000 euro heb opgedaan aan de rest (zonder spaarzaam te zijn).
Eten zal ongeveer zoals hier zijn.
Hangt ook af wat je wil natuurlijk:
Wil je bij een meesterchef sushi eten -> +100 euro gemiddeld voor een maaltijd (10 stuks sushi fzo).
Wil je bij een Kaitenzushi eten (beetje fastfood conveyer belt) -> dan heb je voor 15 euro al goed gegeten.

Ik kon waarschijnlijk nog wel op enkele zaken de prijs drukken en wat verder uit de centrum een slaapplaats boeken.

Heb je al budget in gedachten?
Er zijn geen riskante kraampjes in Japan : p
Zelfs goedkoop conbini-food is lekker.
Je maakt het qua eten en verblijf zo goedkoop of duur als je zelf wil. Ik zat rond 2800eur voor vlucht en 2 weken hotel maar dat was met vlucht in business class en 4-sterren hotel. Naar de sterren zou ik wel niet meer kijken want die kamers waren echt superklein. Beter goedkoper of airbnb gaan denk ik.
Inderdaad. Conbini's for the win. Ik mis ze nog steeds (en de toiletten).


Kleine kamers kan je inderdaad voor hebben, vooral in Tokyo ga je goed moeten zoeken.
We gingen oorspronkelijk met 4 en hadden een kamer voor 4. Uiteindelijk is niet iedereen mee gegeaan en gelukkig maar. Anders was de kamer veel te klein.
 
Mijn goedkope eetloplossing waren rijstballen uit Family Mart. Vulde en smaakte goed. Eten kan je voor alle budgetten vinden in Japan en meestal goed van kwaliteit. Mijn vlucht destijds was iets van een 440 euro via Moskou.
 
Ga in het vervolg wel zien voor rechtstreekste vlucht denk ik. In de heenreis was mijn eerste vlucht 45 minuten te laat en ik had maar 1 uur overstaptijd voor de volgende vlucht. Nog nooit zo snel door een luchthaven gecrost denk ik.
 
Prijs kan ook beïnvloed worden door op welke luchthaven je wil landen.

Als je naar Narita gaat: is het wat goedkoper, maar ben je wel nog een uur onderweg met de train naar Tokyo
Ga ja naar Haneda ben je op 20 minuten in centrum tokyo.
 
Prijs kan ook beïnvloed worden door op welke luchthaven je wil landen.

Als je naar Narita gaat: is het wat goedkoper, maar ben je wel nog een uur onderweg met de train naar Tokyo
Ga ja naar Haneda ben je op 20 minuten in centrum tokyo.
Ik vind die treinrit best wel genieten. Ook wel geinig om eruit geplukt te worden door een cameraploeg, dat gebeurt daar blijkbaar wel meer met buitenlanders.
 
Prijs kan ook beïnvloed worden door op welke luchthaven je wil landen.

Als je naar Narita gaat: is het wat goedkoper, maar ben je wel nog een uur onderweg met de train naar Tokyo
Ga ja naar Haneda ben je op 20 minuten in centrum tokyo.
Denk dat meeste vluchten wel landen in Narita, dat is de internationale luchthaven. Haneda heeft meer binnenlandse vluchten. Ik vond het niet erg, had op voorhand een ticket gekocht voor de Keisei Skyliner naar Ueno. Toffe treinrit van pakweg 45 minuutjes ^^
 
Ik vind die treinrit best wel genieten. Ook wel geinig om eruit geplukt te worden door een cameraploeg, dat gebeurt daar blijkbaar wel meer met buitenlanders.

Alle treinritten in Japan zijn genieten vind ik. Mooi landschap. Zeker de Shinkansen Tokyo-Kyoto, met op goede dagen Fuji.

Heb je het filmke gezien waarin ge voor kwam? Lees nogal dan NHK, vaak mensen niet in het beste dag licht plaatst
Denk dat meeste vluchten wel landen in Narita, dat is de internationale luchthaven. Haneda heeft meer binnenlandse vluchten. Ik vond het niet erg, had op voorhand een ticket gekocht voor de Keisei Skyliner naar Ueno. Toffe treinrit van pakweg 45 minuutjes ^^
Ja meeste landen inderdaad in Narita. De treinrit is niet onoverkoomlijk. Met JR railpas kunde de narita express nemen.

Vond Haneda gewoon Leuker om aan te komen. Was geland in Haneda en onmiddelijk naar Kyoto gegaan met de shinkansen.
Zou niet gelukt zijn als we in Narita waren geland. Wel gelukt, maar dat is dan nog eens +1 uur :p
 
Alle treinritten in Japan zijn genieten vind ik. Mooi landschap. Zeker de Shinkansen Tokyo-Kyoto, met op goede dagen Fuji.

Heb je het filmke gezien waarin ge voor kwam? Lees nogal dan NHK, vaak mensen niet in het beste dag licht plaatst

Ja meeste landen inderdaad in Narita. De treinrit is niet onoverkoomlijk. Met JR railpas kunde de narita express nemen.

Vond Haneda gewoon Leuker om aan te komen. Was geland in Haneda en onmiddelijk naar Kyoto gegaan met de shinkansen.
Zou niet gelukt zijn als we in Narita waren geland. Wel gelukt, maar dat is dan nog eens +1 uur :p
Het filmpje helaas niet gezien, zou dat ergens te vinden zijn? Toen ik even later bij Senso-ji kwam werd ik ook even geïnterviewd en moest ik een antwoord geven of het goed was dat ouders nu konden kiezen of ze de achternaam van hun kind konden kiezen.
 
Het filmpje helaas niet gezien, zou dat ergens te vinden zijn? Toen ik even later bij Senso-ji kwam werd ik ook even geïnterviewd en moest ik een antwoord geven of het goed was dat ouders nu konden kiezen of ze de achternaam van hun kind konden kiezen.
Geen idee eigenlijk.
Als je niet weet welke zender is het nogal moeilijk denk ik.
 
Olympische spelen gaan waarschijnlijk door zonder buitenlandse toeschouwers.
Dat wil zeggen dat er waarschijnlijk voor de spelen geen toeristen binnen gelaten gaan worden.

Online fora vrezen zelfs dat er dit jaar geen toeristen binnen gelaten gaan worden.
Grote japanse luchtvaartmaatschappijen (Jal, ANA) hebben een stop gezet op het boeken van internationale vluchten. Dit tot eind maart, mogelijk verlengt.
 
voorbeeld van het prijsverschil :
Joker: Huidige prijs 16daagse reis: 2464 euro (pp), dit is zonder hotels. Ze schaten 160k Yen (+/- 1250 eur) als reisbudget, maar hier moet je ook nog hotels mee betalen.
Mijn reis afgelopen jaar 19dagen: 1450 euro(pp) voor alle vaste kosten (vlucht, trein, wifi, hotels, etc..)
Dit prijsverschil zie ik ook met veel van die groepsreizen (joker, kriskras, bootz, koning aap): ze kosten tegenwoordig gemakkelijk 2x zoveel als dat je het zelf zou regelen. Bij deze Joker reis naar Japan vragen ze 5.200€ voor 24 dagen, drank bij maaltijd niet inbegrepen. Dat krijg ik zelf voor minder dan de helft van het geld geregeld (met drank mee in).

Ik was onlangs aan het kijken voor een groepsreis naar Kirgizië en daar kwamen ze ook al met die 4k-5k prijzen (voor f*cking Kirgizië). Ik doe die groepsreizen enkel nog maar voor landen die ik niet alleen kan regelen en Japan is nu net eentje dat je gemakkelijk zelf kan doen.
 
Ik bekijk dat altijd case by case. Begin 2019 ben ik naar Patagonië geweest met Djoser en daar heb ik een vergelijking gemaakt van de kosten tussen zelf reizen en met een groepsreis. Grosso modo kwam dat ongeveer op hetzelfde uit. Elke formule heeft zo zijn eigen voor- en nadelen. Zelf reizen heeft als grote voordeel vrijheid, maar betekent ook zelf veel rijden. In Patagonië zijn dat echt wel grote afstanden. Uiteindelijk heb ik voor de groepsreis gekozen omdat ik geen Spaans kan en toch voor het gemak koos. Begeleiding heeft ook wel voordeel, want een vlucht naar Iguazu was geannuleerd en dat allemaal zelf uitzoeken ter plekke vreet stress bij mij.

Het jaar erop ben ik naar Antarctica gegaan en heb ik dat allemaal zelf geregeld. De cruise bij Quark Expeditions geboekt en daarna de hotels en vluchten zelf geregeld. Dat heeft me wel een significant bedrag bespaard in vergelijking met het boeken van een kant-en-klare reis bij Joker. Tegenwoordig kijk ik ook naar lokale tour operators en qua prijs-kwaliteit zijn die dikwijls wel interessant. De ambitie voor een volgende grote reis is naar Oeganda en Absolute Africa is dan wel interessant als optie. Een trekking in de Himalaya (Gokyo Ri, Annapurna of Mardi Himal) zal ik waarschijnlijk ook met een lokale tour operator doen. Nieuw-Zeeland wil ik ook graag bezoeken, maar zou ik daarentegen weer zelf organiseren omdat ik zelf mijn plan kan trekken met Engels.
 
Valt Japan te doen met kleine kinderen?
Ik droom al jaren over een trip naar Japan, maar in de laatste jaren wel tweemaal vader geworden dus de reiskosten verdubbelen eigenlijk al, en het is toch een vrij duur land.
 
Dit prijsverschil zie ik ook met veel van die groepsreizen (joker, kriskras, bootz, koning aap): ze kosten tegenwoordig gemakkelijk 2x zoveel als dat je het zelf zou regelen. Bij deze Joker reis naar Japan vragen ze 5.200€ voor 24 dagen, drank bij maaltijd niet inbegrepen. Dat krijg ik zelf voor minder dan de helft van het geld geregeld (met drank mee in).

Ik was onlangs aan het kijken voor een groepsreis naar Kirgizië en daar kwamen ze ook al met die 4k-5k prijzen (voor f*cking Kirgizië). Ik doe die groepsreizen enkel nog maar voor landen die ik niet alleen kan regelen en Japan is nu net eentje dat je gemakkelijk zelf kan doen.

Met andere geen ervaring.Heb gemerkt dat groepsreizen niets voor mij zijn, dus bij die ene keer zal het blijven.

De prijzen structuur bij Joker vind ik raar, althans op de Japan reizen.
Vaste kosten zijn zonder hotels die zitten in uw uitgeef budget daar. Zo raar.

Valt Japan te doen met kleine kinderen?
Ik droom al jaren over een trip naar Japan, maar in de laatste jaren wel tweemaal vader geworden dus de reiskosten verdubbelen eigenlijk al, en het is toch een vrij duur land.


Ik denk dat wel. Als je spitsuren vermijd in Tokyo op de treinen is alles heel goed te doen. Ik weet niet hoe oud ze zijn, maar zou reizen als ze zich nog van die trip kunnen herinneren.
Ben toen ik 6 was naar India geweest en dat is al heel vaag voor mij.

Ik weet niet waar de notie vandaan komt dat Japan een vrij duur land is. In vergelijking met Polen waarschijnlijk, maar in vergelijking met België even goedkoper qua eten tot even duur.
 
Naar mijn ervaring gingen de prijzen vooral fameus de hoogte in van zodra je naar meer gastronomische restaurants wou gaan. Je hebt in België meer gradaties in prijs/kwaliteit, waarbij je nog een hele hoop (prijs)klasses hebt tussen bistro's en michelins. Terwijl in Japan had ik het gevoel dat je van zodra je naar de meer gastronomische restaurants ging, maar zonder ster, je voor die prijzen in België wel al in een sterrenzaak zat.
 
Terug
Bovenaan