Werk IP Ruling - Zinnig of onzinnig?

Ik ken een collega en hij verliest als ontwikkelaar een slordige 600€ netto. Veel werkgevers hebben namelijk hier ook ergens misbruik van gemaakt om schoolverlaters / starters aan zich te binden he.

Dit was zijn eerste job (schoolverlater), hij heeft een laag brutosalaris gekregen maar om dit te compenseren hadden ze hem veel netto bijgegeven in de vorm van IP ruling (wat eigenlijk vlotjes lukte). Nu heeft hij dus 2 jaar ervaring opgebouwd en bij de vorige evaluaties steeds 0€ opslag gekregen (onder het mom van de hoge indexeringen en de covidcrisis ??? en blah blah je kent dat wel) en nu ging hij dus netto massaal achteruit.

Hij heeft al gezegd dat hij 'weg' gaat als hij niks krijgt ter compensatie. (Dat lijkt mij ergens logisch ?? Er is werk genoeg in de branche en zijn bruto is laag tov de ervaring die hij nu heeft opgebouwd dus hij kan morgen ergens tekenen voor heel wat meer bruto)

Volgende week heeft hij een gesprek met zijne manager. Ik ben benieuwd :tongue:
(als hij weg zou gaan, zijn we plots dus onze ontwikkelaar kwijt :headshake: )

Ondertussen zijn we 2024 en zullen IP rulings quasi overal tot het verleden behoren. Ik vroeg mij af hoe de meeste bedrijven daarmee omgaan. Worden lonen in jouw bedrijf gecompenseerd? Zoja, in welke mate?
Wij krijgen (tijdelijk = minstens voor 1 jaar om het aflopen van de IP ruling tegen eind 2024 te compenseren) maaltijdcheques ter compensatie. Maar volgens mij zijn wij eerder uitzondering dan regel (?) en gaan ze op groepsniveau bij de meeste bedrijven niks ter compensatie geven? Maar met zekerheid kan ik dit natuurlijk niet zeggen.

Op individueel vlak bij de loonsonderhandelingen lijkt mij de druk WEL erg groot om wat (bruto) extra opslag te geven (men kan moeilijk met excuses afkomen van: "we kunnen *alweer* u niks bijgeven want .. " als mensen soms TOT enkele honderden euro's netto verliezen ALS ze goed gepresteerd hebben)
 
Laatst bewerkt:
Ondertussen zijn we 2024 en zullen IP rulings quasi overal tot het verleden behoren. Ik vroeg mij af hoe de meeste bedrijven daarmee omgaan. Worden lonen in jouw bedrijf gecompenseerd? Zoja, in welke mate?
Bij ons is er altijd heel duidelijk gezegd dat IP ruling iets is van de overheid en dat de WG daar niets mee te maken heeft, ze faciliteren het hooguit. Dus bij het verdwijnen is het dikke pech.
Maar ze hebben toch wel een klein beetje netto bijgegeven ter compensatie.

Ik ken een collega en hij verliest als ontwikkelaar een slordige 600€ netto. Veel werkgevers hebben namelijk hier ook ergens misbruik van gemaakt om schoolverlaters / starters aan zich te binden he.
600€ aan IP is ook wel crazy. Dat is dan toch zeker 30% dat die persoon kreeg?
 
Laatst bewerkt:
Ik ken een collega en hij verliest als ontwikkelaar een slordige 600€ netto. Veel werkgevers hebben namelijk hier ook ergens misbruik van gemaakt om schoolverlaters / starters aan zich te binden he.

Dit was zijn eerste job (schoolverlater), hij heeft een laag brutosalaris gekregen maar om dit te compenseren hadden ze hem veel netto bijgegeven in de vorm van IP ruling (wat eigenlijk vlotjes lukte). Nu heeft hij dus 2 jaar ervaring opgebouwd en bij de vorige evaluaties steeds 0€ opslag gekregen (onder het mom van de hoge indexeringen en de covidcrisis ??? en blah blah je kent dat wel) en nu ging hij dus netto massaal achteruit.

Hij heeft al gezegd dat hij 'weg' gaat als hij niks krijgt ter compensatie. (Dat lijkt mij ergens logisch ?? Er is werk genoeg in de branche en zijn bruto is laag tov de ervaring die hij nu heeft opgebouwd dus hij kan morgen ergens tekenen voor heel wat meer bruto)

Volgende week heeft hij een gesprek met zijne manager. Ik ben benieuwd :tongue:
(als hij weg zou gaan, zijn we plots dus onze ontwikkelaar kwijt :headshake: )


Wij krijgen (tijdelijk = minstens voor 1 jaar om het aflopen van de IP ruling tegen eind 2024 te compenseren) maaltijdcheques ter compensatie. Maar volgens mij zijn wij eerder uitzondering dan regel (?) en gaan ze op groepsniveau bij de meeste bedrijven niks ter compensatie geven? Maar met zekerheid kan ik dit natuurlijk niet zeggen.

Op individueel vlak bij de loonsonderhandelingen lijkt mij de druk WEL erg groot om wat (bruto) extra opslag te geven (men kan moeilijk met excuses afkomen van: "we kunnen *alweer* u niks bijgeven want .. " als mensen soms TOT enkele honderden euro's netto verliezen ALS ze goed gepresteerd hebben)
Ik denk eerder dat de uitleg nu zal zijn "ahja, we kunnen dat nu niet compenseren, want dan moeten we dat voor iedereen doen he"
Weer een excuus om geen opslag te geven.

Ik vermoed dat er in sneltempo freelancers gaan bij komen.
 
Bij ons hebben ze het een beetje gecompenseerd door de nettovergoeding ietwat op te trekken, een extra verzekering (Alan t.w.v. 500€) en vanaf volgend jaar een beperkt cafetariaplan op te zetten. Het is iets maar ruimschoots tekort ivm IP
 
Bij ons is er altijd heel duidelijk gezegd dat IP ruling iets is van de overheid en dat de WG daar niets mee te maken heeft, ze faciliteren het hooguit. Dus bij het verdwijnen is het dikke pech.
Maar ze hebben toch wel een klein beetje netto bijgegeven ter compensatie.


600€ aan IP is ook wel crazy. Dat is dan toch zeker 30% dat die persoon kreeg?
Als developer lukt(e) 30% wel denk ik. Als Test Engineer (wat ik dus ben) is 15% meestal het hoogst haalbare. Correctie: Was.
 
Bij ons is er altijd heel duidelijk gezegd dat IP ruling iets is van de overheid en dat de WG daar niets mee te maken heeft, ze faciliteren het hooguit. Dus bij het verdwijnen is het dikke pech.
Maar ze hebben toch wel een klein beetje netto bijgegeven ter compensatie.
Ze hebben waarschijnlijk wel minder bruto gegeven dan bedrijven zonder IP? Want was ook niet nodig om concurrentieel te zijn met andere bedrijven.
 
Ik denk eerder dat de uitleg nu zal zijn "ahja, we kunnen dat nu niet compenseren, want dan moeten we dat voor iedereen doen he"
Weer een excuus om geen opslag te geven.

Ik vermoed dat er in sneltempo freelancers gaan bij komen.
Het probleem is net dat hij bruto dus gewoon minder gekregen heeft tov collega's met meer ervaring én tov sommige concurrentie van zijn werkgever net met het excuus van IP ruling he :tongue: (in die zin is hij een beetje naïef geweest maar ja we weten hoe dit gaat met schoolverlaters).

Ze mogen en zullen bovenstaande misschien (inderdaad) wel zeggen tegen hem maar zijn manager weet dan ook al meteen met 100% zekerheid te zeggen dat hij straks zijn C4'ke zal geven.

Ik heb iets soortgelijk meegemaakt in een ver verleden (wel géén IP ruling maar het ging over excuus nummer 10 om alweer geen opslag te geven). Voor veel collega's heeft de manager dan effectief een extra inspanning geleverd. Bij mij is dat niet gebeurd (en dan ben ik dus de maand nadien vertrokken)

Ze hebben waarschijnlijk wel minder bruto gegeven dan bedrijven zonder IP? Want was ook niet nodig om concurrentieel te zijn met andere bedrijven.
Ik denk niet dat dit altijd zo gebeurd (is) bij elke werknemer / werkgever maar ja dat zijn zo van die trukken van de foor.
 
Laatst bewerkt:
Ik denk niet dat dit altijd zo gebeurd (is) bij elke werknemer / werkgever maar ja dat zijn zo van die trukken van de foor.
Is dat effect niet eenmalig bij de invoering bij reeds bestaande werknemers voor IP zijn intrede deed?

Het lijkt me ergens toch logisch als de overheid een maatregel neemt dat een bedrijf dat niet compenseert? Dit is toch gelijkaardig aan de maatregelen op bedrijfswagens?
 
Is dat effect niet eenmalig bij de invoering bij reeds bestaande werknemers voor IP zijn intrede deed?

Het lijkt me ergens toch logisch als de overheid een maatregel neemt dat een bedrijf dat niet compenseert? Dit is toch gelijkaardig aan de maatregelen op bedrijfswagens?
Het hangt er van af of de WG de maatregelen in eigen voordeel gebruikt of niet. Als het een WG is IP gaf om lage brutolonen te compenseren, zal die wellicht veel personeel verliezen (of reeds verloren zijn) als die dat niet compenseert nu.
 
Het hangt er van af of de WG de maatregelen in eigen voordeel gebruikt of niet. Als het een WG is IP gaf om lage brutolonen te compenseren, zal die wellicht veel personeel verliezen (of reeds verloren zijn) als die dat niet compenseert nu.
Behalve als die verwacht van minder personeel nodig te hebben, wegens verwachtte recessie.

Dan is dat een minder dure manier dan mensen te ontslaan.
 
Als als als .. maar ik ben natuurlijk wel er mee eens dat een werkgever nog altijd doet wat ie wil.
Een WG hoeft geen enkele euro te compenseren. Een WG kan al die mensen ook gewoon laten vertrekken als ie denkt dat het slechtere tijden worden of gewoon onder het mom van een besparingsronde.

Anderzijds kan en mag een werknemer ook vertrekken als het hem of haar niet zint he.

Alles kan :D
 
Dan neem je als bedrijf toch wel een serieuze gok denk ik. Het zullen waarschijnlijk niet de slechtste performers zijn die eerst vertrekken.
 
Hier is het gecompenseerd met bruto, maaltijdcheques en wat extra netto. Ik ga er een klein beetje op achteruit.
In ieder geval heeft het heel wat in beweging gezet. Best veel mensen hebben besloten om te stoppen. (wss freelancen nu)
 
Ondertussen zijn we 2024 en zullen IP rulings quasi overal tot het verleden behoren. Ik vroeg mij af hoe de meeste bedrijven daarmee omgaan. Worden lonen in jouw bedrijf gecompenseerd? Zoja, in welke mate?
Ik hoor net dat ze bij verschillende bedrijven de ruling blijven toepassen bij de werknemers die dit willen, wel "op eigen risico", maar dat was toch altijd al zo? De fiscus komt het bij de werknemer terughalen en niet bij de werkgever.

Ben nu alleszins blij dat ik nooit IP ruling heb gehad. Als ik het loon vroeger hoorde van verschillende mensen die IP-ruling hadden, verschoot ik eigenlijk ook vaak van het nettobedrag dat ze kregen. En ik bedoel dan niet in goede zin (uitzonderingen daar gelaten). Ik denk dat veel bedrijven IP-ruling in hun voordeel gebruikten in plaats van in het voordeel van de werknemer. En dan doen ze nu nog steeds alles om geen extra brutoloon te moeten geven...
 
Bij ons is er altijd heel duidelijk gezegd dat IP ruling iets is van de overheid en dat de WG daar niets mee te maken heeft, ze faciliteren het hooguit. Dus bij het verdwijnen is het dikke pech.
Zo hebben ze het bij ons ook aangebracht bij het begin. Dat dit wellicht ooit ging wegvallen en dat dit nu kan omdat de wetgeving het toelaat. Ze compenseren het dan ook niet.
Maar bij ons hebben ze bij mijn weten ook niemand aangenomen en die expliciet een laag bruto gegeven om te compenseren met IP-ruling, net omdat ze het als tijdelijk hebben beschouwd.
 
Ik hoor net dat ze bij verschillende bedrijven de ruling blijven toepassen bij de werknemers die dit willen, wel "op eigen risico", maar dat was toch altijd al zo? De fiscus komt het bij de werknemer terughalen en niet bij de werkgever.
Ik twijfel ook om dit als freelancer te doen.. ik werk namelijk aan open-source software, welke mijn inziens voldoet aan de nieuwe criteria dat je een kunstwerkattest moet hebben oftewel moet werken aan iets dat openbaar en gedistribueerd is. Ik keer maar 1 keer per jaar uit in oktober dus ga sowieso nog wat de kat uit de boom kijken de komende maanden.
 
Ik weet het eigenlijk nog niet wat er bij ons gaat gebeuren, maar 'k zal het wel zien eh ... op den bon van deze maand (dus volgende maand).
't Is alleszins 1 van 2 opties. Oftewel loopt het nog door (zolang het kan, in principe kan je uw ruling uit doen), oftewel valt het volledig weg zonder enige vorm van compensatie.
 
Ik weet het eigenlijk nog niet wat er bij ons gaat gebeuren, maar 'k zal het wel zien eh ... op den bon van deze maand (dus volgende maand).
't Is alleszins 1 van 2 opties. Oftewel loopt het nog door (zolang het kan, in principe kan je uw ruling uit doen), oftewel valt het volledig weg zonder enige vorm van compensatie.
Je ruling kan je niet uitdoen. Die is volledig weg.
Als de fiscus moeilijk doet moet jij persoonlijk alles terug storten en heeft je werkgever er niets met te maken.
 
Terug
Bovenaan