Werk IP Ruling - Zinnig of onzinnig?

Ik weet het eigenlijk nog niet wat er bij ons gaat gebeuren, maar 'k zal het wel zien eh ... op den bon van deze maand (dus volgende maand).
't Is alleszins 1 van 2 opties. Oftewel loopt het nog door (zolang het kan, in principe kan je uw ruling uit doen), oftewel valt het volledig weg zonder enige vorm van compensatie.
Ruling zijn allemaal vervallen (nuja, uw ruling zegt enkel dat je auteursrechten verkoopt, dat blijf je doen, alleen is de belasting erop veranderd).
 
Is dat effect niet eenmalig bij de invoering bij reeds bestaande werknemers voor IP zijn intrede deed?

Het lijkt me ergens toch logisch als de overheid een maatregel neemt dat een bedrijf dat niet compenseert? Dit is toch gelijkaardig aan de maatregelen op bedrijfswagens?

Het grootste issue is natuurlijk dat sommige bedrijven dit wel doen en sommigen niet. De bedrijven die het al jaren doen hebben er vaak gebruik van gemaakt om hun kostenstructuur (dus brutolonen) lager te houden (ipv voor dezelfde kost als elders, gewoon een hoger nettopakket te geven).
Deze bedrijven kijken nu ineens naar een competitief nadeel, tenzij ze de brutolonen stevig optrekken.
Als ze de brutolonen optrekken, dan verhoogt hun kost en moeten ze dat kunnen doorrekenen.
Als ze de brutolonen niet optrekken, dan zien ze waarschijnlijk wel wat volk vertrekken.
 
Bij mijn ex-werkgever waren ze duidelijk. Ze doen de moeite ter optimalisatie, maar als dit wegvalt is er niets in de plaats. Het was wel goed uitgewerkt en het netto was niet overdreven, mijn profiel kreeg er 200 a 300 netto bij. Uiteindelijk was dat nog altijd peanuts i.v.m. feelancing dus ben ik vertrokken :p (P.S.: en ook omdat ik er al veel te lang zat zonder verbetering van mijn technische vaardigheden).
 
De IP ruling is hier nu weggevallen. De impact op het salaris valt in mijn persoonlijke situatie nog erg goed mee nu ik de berekening zie.
De IP ruling was ook maar 15% op een klein stukje van het salaris.

Belastingen op salaris jan 2023: xx
Belastingen op salaris jan 2024: -115€ tov 2023

Belastingen jan 2023 op maaltijdcheques: 0€
Belastingen jan 2024 op maaltijdcheques: -20€ tov 20023 (ter compensatie)

Maaltijdcheques jan 2023: 0€
Maaltijdcheques jan 2024: 120€ (ter compensatie)

2023 -->xx
2024 --> Een dikke 15€ tov 2023 (wel 60€ meer brutosalaris door de indexatie)
 
Laatst bewerkt:
Wij hebben hier een 180 euro nettovergoedingen gekregen ter compensatie. Samen met de index en de verhoogde fietsvergoeding valt het voor mij al bij al mee, maar dat is geen eerlijk vergelijk natuurlijk... In totaal schiet ik er netto zo'n 130 euro netto per maand op in, als mijn belastingbrief volgend jaar niet voor een verrassing zorgt...
Ze gingen nog kijken of ze verder konden compenseren met effectieve opslag, maar dit zou dus vooral naar hogere lonen vloeien, dus we zullen wel zien of we daar iets krijgen of niet...
De IP ruling was ook maar 15% op een klein stukje van het salaris.
Het is meer dan dat he: de helft van de IP inkomsten kon je ingeven als forfaitaire kosten op je belastingaangifte, waardoor je op X% van je loon apart maar effectief 7,5% belastingen betaalde. Dit leidde er daarenboven ook toe dat je "normale" looninkomsten verminderde, en je dus minder hoog in de belastingschalen eindigde, waardoor je eindejaarspremie en vakantiegeld hoogstwaarschijnlijk minder belast werden.
Het was een niet te onderschatten fiscaal voordeel, het minimaliseren doet het geen eer aan :).
 
Het was vooral een gedrocht van een fiscaal voordeel voor IT'ers die zich kunstenaars wanen, terecht dat dat is afgeschaft. Jammer voor degenen die hier een nadeel van ondervinden, maar correcter is om gewoon te stellen dat ze een oneerlijk voordeel niet langer hebben.
 
Het was vooral een gedrocht van een fiscaal voordeel voor IT'ers die zich kunstenaars wanen, terecht dat dat is afgeschaft. Jammer voor degenen die hier een nadeel van ondervinden, maar correcter is om gewoon te stellen dat ze een oneerlijk voordeel niet langer hebben.
Denk niet dat je die discussie weer wilt aanwakkeren. 't Is hier al meer dan genoeg bediscussieerd denk ik.

De realiteit is dat het concept 'bye bye' is, gelijk welk standpunt je daarover inneemt. 't Laatste dat ik er van gelezen heb ging men ervoor naar de rechtbank, maar in de realiteit is dit een lijdensweg van lange adem waar wss weinig zal uit komen op de medium tot lange termijn, laat staan de korte.
 
Het was vooral een gedrocht van een fiscaal voordeel voor IT'ers die zich kunstenaars wanen, terecht dat dat is afgeschaft. Jammer voor degenen die hier een nadeel van ondervinden, maar correcter is om gewoon te stellen dat ze een oneerlijk voordeel niet langer hebben.
Je kan (of eerder: Jij en een aantal collega's van bedrijf X) nog altijd iets volledig nieuw ontwikkelen als IT'er (voorbeeld een eigen programmeertaal) en dat dan op de markt verspreiden (waarvan jij dan de rechten bezit) Mogelijks valt dit nog steeds onder IP ruling?

Auteursrecht is in België en Nederland het inherente recht van de maker van een werk van literatuur, wetenschap of kunst om te bepalen hoe, waar en wanneer en onder welke voorwaarden het werk wordt openbaar gemaakt, verveelvoudigd, verkocht en/of hergebruikt
--> Naar mijn mening valt iets nieuw ontwikkelen nog steeds onder deze definitie.

Maar goed, dan spreken we al over grote uitzonderingen. Dat gaat dan over een man en een paardenkop.
 
De regeling is trouwens niet afgeschaft. Zij die betaald worden om bvb open source software te schrijven voldoen vrij gemakkelijk aan de "strengere" regeling die nu in voege is... Wat afgeschaft is, is dat random bedrijven en zelfstandigen loon kunnen uitkeren als auteursrechten zonder meer. Moest een consultant al zijn geschreven code openbaar tentoonspreiden (i.e. uploaden naar github) dan kan die wel degelijk gewoon de auteursrechtenfiscaliteit nog steeds claimen...

Het gevolg onder de dikke streep is dat er zal uitgeweken worden naar andere netto-voordelen. En die afschaffen gaat niet zo makkelijk zijn aangezien die veel breder worden toegepast over verschillende sectoren heen.
 
Het gevolg onder de dikke streep is dat er zal uitgeweken worden naar andere netto-voordelen. En die afschaffen gaat niet zo makkelijk zijn aangezien die veel breder worden toegepast over verschillende sectoren heen.
Ook al omdat ze sommige voordelen zelf ook hebben. We moeten daarover niet flauw doen lol.

Zie je ze al bedrijfswagens afschaffen voor de gewone werknemer maar er zelf wel nog mee blijven rondrijden met de beroemde quote: "Ne minister heeft dat echt nodig hé! Wij kunnen niet zonder!"

Neen dat gaat dus niet zo snel gebeuren.
 
Ook al omdat ze sommige voordelen zelf ook hebben. We moeten daarover niet flauw doen lol.

Zie je ze al bedrijfswagens afschaffen voor de gewone werknemer maar er zelf wel nog mee blijven rondrijden met de beroemde quote: "Ne minister heeft dat echt nodig hé! Wij kunnen niet zonder!"

Neen dat gaat dus niet zo snel gebeuren.
Je doet precies of dat gebeurt niet? Ministers en ambtenaren hebben hopen voordelen die niemand anders heeft...
 
Je doet precies of dat gebeurt niet? Ministers en ambtenaren hebben hopen voordelen die niemand anders heeft...
Dat bedoel ik niet. Dat van de bedrijfswagen is algemeen bekend en dat is te stevig ingeburgerd. De dag dat ze dit afschaffen (voor de meeste werknemer die het nu hebben) maar ze daarna nog ne minister er mee zien rondrijden dan heeft die minister dat geweten hé en krijgt ie bakken kritiek over zich :)

Bij minder bekende voordelen (die ministers ook hebben), daar kraait eigenlijk geen haan naar. (of dat komt even in de krant en dat dooft dan snel uit)
 
Dat bedoel ik niet. Dat van de bedrijfswagen is algemeen bekend en dat is te stevig ingeburgerd. De dag dat ze dit afschaffen (voor de meeste werknemer die het nu hebben) maar ze daarna nog ne minister er mee zien rondrijden dan heeft die minister dat geweten hé en krijgt ie bakken kritiek over zich :)

Bij minder bekende voordelen (die ministers ook hebben), daar kraait eigenlijk geen haan naar. (of dat komt even in de krant en dat dooft dan snel uit)
Ik heb het dan wel over de meeste dingen behalve een bedrijfswagen.
Dat is niet zo eenvoudig in te voeren voor elk bedrijf als andere dingen zoals bijvoorbeeld thuiswerkvergoeding.
 
De regeling is trouwens niet afgeschaft. Zij die betaald worden om bvb open source software te schrijven voldoen vrij gemakkelijk aan de "strengere" regeling die nu in voege is... Wat afgeschaft is, is dat random bedrijven en zelfstandigen loon kunnen uitkeren als auteursrechten zonder meer. Moest een consultant al zijn geschreven code openbaar tentoonspreiden (i.e. uploaden naar github) dan kan die wel degelijk gewoon de auteursrechtenfiscaliteit nog steeds claimen...

Het gevolg onder de dikke streep is dat er zal uitgeweken worden naar andere netto-voordelen. En die afschaffen gaat niet zo makkelijk zijn aangezien die veel breder worden toegepast over verschillende sectoren heen.
Over welke netto voordelen heb je het dan precies die die werknemers nu nog niet ontvangen? Bedrijven die auteursrechten gaven, voorzagen meestal al heel het gamma aan voordelen.
 
Dat bedoel ik niet. Dat van de bedrijfswagen is algemeen bekend en dat is te stevig ingeburgerd. De dag dat ze dit afschaffen (voor de meeste werknemer die het nu hebben) maar ze daarna nog ne minister er mee zien rondrijden dan heeft die minister dat geweten hé en krijgt ie bakken kritiek over zich :)

Bij minder bekende voordelen (die ministers ook hebben), daar kraait eigenlijk geen haan naar. (of dat komt even in de krant en dat dooft dan snel uit)

Tester vergelijkt zijn eigen met een minister....
 
Over welke netto voordelen heb je het dan precies die die werknemers nu nog niet ontvangen? Bedrijven die auteursrechten gaven, voorzagen meestal al heel het gamma aan voordelen.
Mijn eigen situatie spreekt dat dan toch tegen. Ik krijg nieuw ter compensatie thuiswerkvergoeding (de grootste brok), representatievergoeding, forfaitaire kosten en auto onkosten.
Dit allemaal met een ruling verkregen bij de fiscus als ik mijn werkgever goed begrijp.

Daarbij komt dat aangezien we een R&D bedrijf zijn, de hogere brutolonen er nu voor zorgen dat ze meer afgehouden bedrijfsvoorheffing niet moeten doorstorten (zie https://www.vlaio.be/nl/subsidies-f...torting-bedrijfsvoorheffing-voor-onderzoekers) wat ze dus gebruikt hebben om deze nettovoordelen de financieren.

Dusja, of dit nu in the end voor de belastinginkomsten veel gaat uithalen lijkt me toch wel sterk :).
 
Tester Jan Modaal met zijne / hare dikke BMW of Mercedes vergelijkt zichzelf met een minister.... op het ogenblik dat ze zijn of hare sjieke bak afnemen wegens besparingsmaatregelen
Ja dat is idioot en een kromme vergelijking maar toch is dat toch gewoon zo hoor. Jan Modaal kijkt naar zijn / haar eigen centjes en de minister (of ministers) wordt dan geacht het goede voorbeeld te geven. En dan wordt die laatste daar gewoon op afgerekend (ongeacht of dat terecht is of niet)
 
Het was vooral een gedrocht van een fiscaal voordeel voor IT'ers die zich kunstenaars wanen, terecht dat dat is afgeschaft. Jammer voor degenen die hier een nadeel van ondervinden, maar correcter is om gewoon te stellen dat ze een oneerlijk voordeel niet langer hebben.
Correcter was het volledig afschaffen van het systeem geweest voor iedereen.
Dan was er ook geen discussie
 
Terug
Bovenaan