Huwelijk(feest)

* Wat ik bedoelde met zelf doen is:
Zelf de (droom)locatie kiezen en dan
- de traiteur die ik wil met het eten dat ik wil en niet "Goh voorgerecht aan tafel en nadien een luxe bbq doen we eigenlijk niet" het is OF zittend OF buffet
- Mijn drank zelf kiezen, zelf nog eens naar Reims gaan voor Champagne te halen aan 20€ de fles ipv nu 11€ per glas bij hun te moeten afnemen
- Zelfs mijn Dj kiezen ipv "Wij werken met deze firma, maar we weten niet wie ze sturen" (maar wij pakken wel onze commissie)
Maar dat is precies wel hoe het werkt op bepaalde locaties :) En die vallen dan ook meteen af hoe mooi de locatie zelf ook mag zijn
Best gewoon zelf een locatie zoeken dan die volledig aangekleed wordt eventueel met hulp van weddingplanner.
Denk dat je dan veel flexibeler alles kan kiezen van traiteur, drank etc dan dat je echt een feestzaal zoekt.
Of een grote tent in de tuin of ergens in een veld.
 
Snap ik, vooral je drank-idee is slim bekeken en zeker een aanrader.
Ik bedoelde ook eerder de kleine dingen, de details zoals idd de aankleding van de tafel(s) of het willen meegeven van een attentie, tot zelfs grappige attributen om foto’s mee te maken. Dat zijn zaken die op zich niet zo duur zijn maar vaak wel gewild en waar mensen van denken ‘ach, 100 zakjes met een attentie doen we toch effe zelf’ maar dat loopt vaak spaak.
Mijn nicht, op dat moment toegegeven pas vier maand postpartum, heeft een korte maar hevige inzinking gehad (genre ‘ik wil nie meer trouwen’) om kleine bloemstukjes die ze zelf voor de tafel wilde maken. Iets onnozels, hoor, ik denk de strik die niet mooi bol stond of iets maar het was de stressor teveel. Mensen merken in het begin niet hoeveel kleine dingen er bij komen.
Oh nee. Voor bloemen moet sowieso maar iemand komen dan, ze kiezen willen we nog net doen.
Wel een herkenbaar verhaal, een vriendin van ons stuurde ook een tijdje voor de trouw naar enkele van de vriendinnen om haar te helpen met het maken van de bedankjes.. Dan denk ik van ja misschien leuk een vrouwe avond maar dat is toch niet de kost op uw hele bruiloft hé

En dan hadden die een zaal/locatie, die niet meer reageerde en ze er achter kwamen dat die falliet was en met hun voorschot weg was.. Kleine inzinking ja :D

Best gewoon zelf een locatie zoeken dan die volledig aangekleed wordt eventueel met hulp van weddingplanner.
Denk dat je dan veel flexibeler alles kan kiezen van traiteur, drank etc dan dat je echt een feestzaal zoekt.
Of een grote tent in de tuin of ergens in een veld.
Ik moet nog eens verder zoeken, maar de locaties hier in de buurt waar je zowel ceremonie - diner - receptie - avondfeest op 1 locatie hebt (liefst nog met foto's erbij) zijn heel veel te vinden. Liefst met mogelijkheid voor ceremonie buiten en bij slecht weer binnen (idem voor receptie/toast)
En die wat je vind zijn tegenwoordig allemaal overgaan van zoals jij het zegt/ik het wil naar "alles bij ons"
 
Wij wisten al heel snel dat we geen trouwfeest voor 300 man wouden. Dus bewust kleinschaliger gehouden, en dat bleek de beste beslissing ooit. Op die manier heb je als koppel de kans om effectief met iedereen te praten, en heb je ook veel minder die "kliekjesvorming" die je bij grote trouwfeesten altijd hebt.

Een paar locaties gezocht, en uiteindelijk hier terecht gekomen:
wijnkasteelHaksbergfotowebsiteHaksbergcover_1.jpg

10.jpg

hks03.jpg

Organisator heeft een aantal vaste cateraars, maar hier hebben we wel echt inspraak in gehad. Het eten was ook gewoon heel lekker.
De laatste foto is het "wijnterras" en is dus een aparte zaal los van het kasteel (50m wandelen ofzo). Hier was onze receptie/ontvangst. Daarna kwam de ceremonie die normaal buiten voorzien was, maar omdat wij 27/07/2019 (die regendag na de warmste dagen ooit) was is die onder dit afdak door gegaan.
Daarna het eten in het kasteel zelf, en tijdens het eten werd het wijnterras dan volledig opgeruimd om hier het dessertenbuffet en dansfeest te doen. Op het dansfeest dan eerst een bandje laten komen die covers spelen van klassiekers
(niet ons feest, wel de band :p)
Hierdoor krijg je wel minder een onderscheid tussen "de zitters" en "de dansers". Bij ons stond letterlijk iedereen daar volle bak mee te geven. Zalige foto's ook. Pastte ook gewoon veel beter bij ons dan de typische DJ. Nadien was er dan nog een DJ, maar die hadden we eigenlijk kunnen laten vallen.

En qua kostprijs viel dat eigenlijk nog wel redelijk mee. Als je geen 300 man uitnodigt, valt dat eten allemaal redelijk mee qua prijs.
Een goeie tip van de organisatie: zo mensen laten komen voor het dessertenbuffet, die blijven allemaal véél langer hangen waardoor ge uw garcons veel langer moet betalen en dat ge daar amper iets mee gaat besparen.
 
Als je echt een goede locatie op een goed moment (lente, zomer) en in het weekend wilt, kan je best eerst een locatie vastleggen en dán pas je aanzoek doen. :unsure:
 
Hier enkel getrouwd voor de wet, en daarna in kleine kring lekker gaan eten (restaurantje in Gent voor ons alleen). Mijn vrouw was hoogzwanger, we hebben dan de maand nadien de babyborrel gecombineerd met een receptie voor de uitgebreidere familie- en vriendenkring. Sommigen wisten toen zelfs nog niet dat we getrouwd waren (het stond wat cryptisch op de uitnodiging) 😃.

Ik vind zelf huwelijksfeesten echt niet plezant, al begrijp ik dat dat voor sommigen anders ligt. Maar 26k uitgeven voor een feest, hell no.
 
Wij zijn recent ook voor de wet getrouwd, en gewoon eens goed gaan eten met de ouders & broers.

We zullen nog wel een tuinfeest doen bij ons thuis voor de grote groep. Dat zal sowieso geen klassieke trouw zijn, maar eerder foodtrucks en/of grote gemeenschappelijke BBQ (zeer covid friendly 👌), ne shitload aan (goede) drank, en niet teveel formele tralala.

Er zijn nog wel wat TBCs :laugh::
  • in 2022 of 2023
  • familie uitnodigen of enkel vrienden (+ ouders/broers)
  • bandje ja/nee
  • iets van ceremonie ja/nee
 
Hier is blijkbaar nog geen topic over :)

Wij zijn nu enkele weken verloofd en ik was eens begonnen met wat informatie op te zoeken en te vragen bij locaties/dj's/...
Wat is me dat seg ?! Ik heb de opvolging van mijn bouw zelf gedaan, maar dat is klein bier vergeleken met een huwelijk heb ik de indruk.

Bij locaties heb je precies 2 mogelijkheden
- De lokale parochiezaal, in het beheer van de stad/gemeente. Mag je zelf je traiteur laten komen en veel zelf regelen, maar ziet er vaak minder uit
- De mooie locaties, die zien er dan top uit tot je er langs gaat en vragen stelt: Eten verplicht te nemen bij hun, uiteraard zwaar erover qua prijs. Drank vaak nog erger. Topper: Kelner 35€/u (excl BTW) (Waar kan ik tekenen ?). "Slaapkamer inclusief dus je kan je daar klaarmaken" -> Wel pas beschikbaar vanaf 15u in de namiddag dus nutteloos.

Wie nodig je uit, wie nodig je niet uit...
Ceremonie of geen ceremonie ? Of toch trouwen voor de kerk ? En dan op dezelfde dag al voor de gemeente of gemakkelijkshalve 2 dagen nemen.

Ik veronderstel dat hier toch wel vele getrouwd zijn ? Hoe was jullie grote dag ? en de ervaringen met het organiseren ?

Uiteraard is het voor iedereen anders want niet iedereen heeft dezelfde wensen

Wij hebben een leuke en mooie locatie gevonden, met inderdaad "all-in" (drank/voeding, slaapkamer, uitgebreide brunch, DJ,..), maar dan voor een heel schappelijke prijs (althans in vergelijking met andere gelijkaardige locaties).
Taart, DJ, andere zaken kunnen we in principe nog zelf regelen indien we dat willen maar het zat daar wel goed snor, de doorslag was vooral gekomen door de communicatie tussen ons en de eigenaar. Ze zijn ook superflexibel in hoe je alles wilt regelen (buffet, foodsharing, walking dinner, aan tafel serveren,... of een combinatie van alles).

Een andere locatie waar wij waren gaan kijken was niets veranderd sinds de jaren 80. Oude man die naar de sigaratten stonk en op een vel papier een offerte begon te schrijven in onleesbaar schrift. Tijdens ons gesprek 4 keer van tafel gegaan om iets "te printen of te regelen", maar dan terugkwam met nog een vuilere sigarattenstank en geen papieren lol.
Was ook vreselijk duur (eten 60 euro per man + forfait van 50 euro per man voor apertief/drinken, en hapjes waren ook nog eens extra betalen lolwut). Daarnaast hadden ze veel hotelkamers die nog eens 120 voor een nacht waren.
 
  • Wow
Waarderingen: 515
Wij hebben een leuke en mooie locatie gevonden, met inderdaad "all-in" (drank/voeding, slaapkamer, uitgebreide brunch, DJ,..), maar dan voor een heel schappelijke prijs (althans in vergelijking met andere gelijkaardige locaties).
Taart, DJ, andere zaken kunnen we in principe nog zelf regelen indien we dat willen maar het zat daar wel goed snor, de doorslag was vooral gekomen door de communicatie tussen ons en de eigenaar. Ze zijn ook superflexibel in hoe je alles wilt regelen (buffet, foodsharing, walking dinner, aan tafel serveren,... of een combinatie van alles).

Een andere locatie waar wij waren gaan kijken was niets veranderd sinds de jaren 80. Oude man die naar de sigaratten stonk en op een vel papier een offerte begon te schrijven in onleesbaar schrift. Tijdens ons gesprek 4 keer van tafel gegaan om iets "te printen of te regelen", maar dan terugkwam met nog een vuilere sigarattenstank en geen papieren lol.
Was ook vreselijk duur (eten 60 euro per man + forfait van 50 euro per man voor apertief/drinken, en hapjes waren ook nog eens extra betalen lolwut). Daarnaast hadden ze veel hotelkamers die nog eens 120 voor een nacht waren.
Dat is inderdaad veel te duur. Wij zaten rond de € 100 per persoon, alles in. Hapjes, voorgerecht, hoofdgerecht, dessert en drank. Drank bestond uit geselecteerde wijnen/schuimwijnen en natuurlijk frisdranken, bieren, enz. 't Is wel al 7 jaar geleden.
 
Wij hebben een leuke en mooie locatie gevonden, met inderdaad "all-in" (drank/voeding, slaapkamer, uitgebreide brunch, DJ,..), maar dan voor een heel schappelijke prijs (althans in vergelijking met andere gelijkaardige locaties).
Taart, DJ, andere zaken kunnen we in principe nog zelf regelen indien we dat willen maar het zat daar wel goed snor, de doorslag was vooral gekomen door de communicatie tussen ons en de eigenaar. Ze zijn ook superflexibel in hoe je alles wilt regelen (buffet, foodsharing, walking dinner, aan tafel serveren,... of een combinatie van alles).

Een andere locatie waar wij waren gaan kijken was niets veranderd sinds de jaren 80. Oude man die naar de sigaratten stonk en op een vel papier een offerte begon te schrijven in onleesbaar schrift. Tijdens ons gesprek 4 keer van tafel gegaan om iets "te printen of te regelen", maar dan terugkwam met nog een vuilere sigarattenstank en geen papieren lol.
Was ook vreselijk duur (eten 60 euro per man + forfait van 50 euro per man voor apertief/drinken, en hapjes waren ook nog eens extra betalen lolwut). Daarnaast hadden ze veel hotelkamers die nog eens 120 voor een nacht waren.
In welk jaar ben jij getrouwd?
Want als ik de info bekijk die ik krijg ga het met 60€ eten niet ver geraken en 50€ drank al helemaal niet helaas 😊
 
Ik denk dat bij onze locatie de menu’s starten aan 55€ tot iets van een 90€, zonder drank erbij. Da’s zonder de receptie voorafgaand, noch de dranken tijdens het avondfeest. Dessertbuffet en/of bruidstaart is ook nog eens erbovenop.

Voordeel aan onze locatie vonden wij dat het man & vrouw zijn. Hij in de keuken en zij gastvrouw. 30+ jaar ervaring hebben, hun personeel kennen. Én dat er geen huur moet betaald worden voor de zaal. Vrienden van ons zijn al 5000€ kwijt aan enkel de locatie en da’s dan nog eens casco ook, staat geen tafel of stoel in die zaal 🤯
Bij ons is het all-in en dat vonden wij wel makkelijk, geen zin om nog tafels & stoelen te moeten regelen, traiteur, dj te moeten zoeken, decoratie, bloemen etc.

We mikken op 120 gasten, dat kan de zaal aan qua zitplaatsen en dat vind ik eigenlijk al veel. Eerlijk gezegd heb ik voor sommige van die ‘verplichte’ gasten geen 150€ de kop over 😕 En zouden het er gerust een pak minder mogen zijn. Denk dat we nu tegen de 135 zitten maar we moeten er nog eens doorgaan en sowieso moet je ook rekening houden dat 10% niet komt, heb ik gehoord.
 
Wijn kleinschalig getrouwd Ouders/getuigen/broers. Het was mega goed weer en te warm ( mijn vrouw had haar mooie hakjes aan, ze is toen wel misselijk geworden ) nog haar hus mogen rijden tussen fotosessie en het eten :) een heel groot budget hadden we niet bv geen 25.000€ en meer als je soms hoort.
 
Vooral doen waar ge zelf zin in hebt en int oog houden dat ge u niet laat meeslepen met alles wat ge ziet/leest ene keer ge begint op te zoeken 😆

Sowieso hebben wij het een beetje opgedeeld (omdat ik omwille van medische redenen niet alles in 1 dag zag zitten): wettelijke trouw op de gratis dag in de week (achteraf kaasschotel met dichte familie gedaan), feest op zaterdag en foto's op locatie de zondag (al is dat een risico natuurlijk :p). Dat maakte het wel wat rustiger voor ons. Ik had andere schrik dat dat een stresserende dag ging worden waarvan ik de avond niet zou halen.

Daarnaast vond ik het wél fijn om veel zelf te doen, maar ge moet u daarin natuurlijk ook niet vergaloperen. Wat hebben wij zelf gedaan: ontwerp uitnodiging en foto's voor het thema (van de tafels), alle drukwerk (uitnodigingen, menu's voor op tafel, naamkaartjes, bedankingskaartje achteraf), bloemen voor op tafels, bruidsboeket en boutonnieres (papieren bloemen gezien ik blauwe rozen wou :v). Voor foto's en drukwerk heb ik veel hulp gehad van mijn vader maar ik denk dat die dat wel plezant vond :unsure:. Ook impliciet een beetje sponsoring want qua papier (en versiering) heb ik maar 50 euro uitgegeven.
Daarnaast hebben we ook eerder een simpele zaal gekozen, eentje die zelfs geen site had en dus vooral gekend was via mond-aan-mond reclame voor allerlei familiefeesten (maar ook trouwen, dus alles wel netjes aangekleed) dus dat drukt de kostprijs ook al. Grootste voordeel aan de zaal: drank aan prijzen drankcentrale waar ze mee samenwerkten (er is echt veel gedronken voor geen geld).

Voor de rest hadden wij ook geen fotograaf maar enkele familieleden die graag en goed foto's trekken. Oké we hebben geen typische gestileerde fotos maar dat vind ik niet erg. Moest ik het opnieuw doen zou ik misschien wel iemand aanstellen met een lijstje van must have van foto's maar toch geen spijt van. Ook mijn trouwkleed was zeer goedkoop (ik zou daar geen 1000 euro aan kunnen geven hebben), net zoals het pak van mijn man.

Een van de fijnste dingen achteraf vind ik wel dat we geen gastenboek hebben gedaan maar kaartjes op tafel gelegd zodat mensen door de avond heen op hun gemak iets konden schrijven. Naar mijn ervaring is dat gastenboek altijd een verplicht nummertje waar de meesten weinig inspiratie voor hebben (en dat je snel snel even doet als er niemand staat). Bij die kaartjes hebben we echt heel toffe dingen gehad, serieuze dingen maar ook duidelijk zatte praat, tekeningen, namen voor onze kinderen, gedichten, etc.

In totaal hebben we er toch nog altijd 8k aan gegeven (waarvan 5,5k het eten/drinken volgens mij, denk dat er 70 gasten waren) en zelfs met dat bedrag geraakt ge nog niet (of amper) break even (allé tenzij ge rijke familie hebt misschien :p).
 
Tijdens onze voorbereidingen kwam m'n schoonmoeder af met een lijstje mensen die ze absoluut wou hebben op de trouw. Mensen die wij niet kennen of totaal geen contact mee hebben. Dat ging van oude buren tot verre vrienden.

Wij hebben alles zelf betaald. Ouders kwamen niet bijspringen zoals je veel hoort.

Zolang ik alles betaal bepaal ik wie er wel of niet komt. Dat lijstje lag al snel in de vuilbak.
 
Terug
Bovenaan