Huwelijk(feest)

Silence

Well-known member
Hier is blijkbaar nog geen topic over :)

Wij zijn nu enkele weken verloofd en ik was eens begonnen met wat informatie op te zoeken en te vragen bij locaties/dj's/...
Wat is me dat seg ?! Ik heb de opvolging van mijn bouw zelf gedaan, maar dat is klein bier vergeleken met een huwelijk heb ik de indruk.

Bij locaties heb je precies 2 mogelijkheden
- De lokale parochiezaal, in het beheer van de stad/gemeente. Mag je zelf je traiteur laten komen en veel zelf regelen, maar ziet er vaak minder uit
- De mooie locaties, die zien er dan top uit tot je er langs gaat en vragen stelt: Eten verplicht te nemen bij hun, uiteraard zwaar erover qua prijs. Drank vaak nog erger. Topper: Kelner 35€/u (excl BTW) (Waar kan ik tekenen ?). "Slaapkamer inclusief dus je kan je daar klaarmaken" -> Wel pas beschikbaar vanaf 15u in de namiddag dus nutteloos.

Wie nodig je uit, wie nodig je niet uit...
Ceremonie of geen ceremonie ? Of toch trouwen voor de kerk ? En dan op dezelfde dag al voor de gemeente of gemakkelijkshalve 2 dagen nemen.

Ik veronderstel dat hier toch wel vele getrouwd zijn ? Hoe was jullie grote dag ? en de ervaringen met het organiseren ?

Uiteraard is het voor iedereen anders want niet iedereen heeft dezelfde wensen
 
Getrouwd om 9u in t stadhuis, nadien brunch op wandelafstand, enkel de dichte familie: we waren met ongeveer 10 man.

Mijn ex wou geen groot feest omdat de verschillen te groot waren: ik heb een gigantisch grote familie, vriendenkring die 3x zo groot was als de zijne,... Vanuit dat standpunt kon ik hem volledig snappen! K had ook zelf gezegd: "dan geven we wel een feest als we 10j getrouwd zijn, dan heb je tenminste een prestatie te vieren."
Money well saved want ondertussen gescheiden zonder een fortuin armer te zijn. 😁
 
Niet getrouwd maar al wel naar een huwelijk of 15 geweest de voorbije 10 jaar.

Zeer uiteenlopend, van traditionele kerkvieringen tot ceremonie in tuin met rent a priest, van 60 man tot 350 man.

Zelf zou ik wel graag een groot feest doen, familie + goei vrienden uitnodigen voor eten en al de rest op het avondfeest.

Kost veel geld maar ge krijgt veel geld terug :unsure:
 
Na tien jaar samen kleine trouw gehad. Ik ken geen kat en had welgeteld een moeder en een oma. Dan wel een oude studievriendin gevraagd als getuige omdat ik er toch ene nodig had. Mijn man een paar vrienden uit zijn hobby uitgenodigd en alles samen een twaalf personen.
Gewoon in het stadhuis en dan ‘s avonds een Zuid-Amerikaans barbecue dinges.
Voor ons zou het gewoon niet mogelijk geweest zijn om ‘groot’ te gaan, maar had ik volk genoeg gekend ging ik het wel leuk gevonden hebben (denk ik) Gewoon het feest, de suikerspinjurk… moet wel leuk zijn.

* Laat je niet vangen aan ‘dit of dat doen we wel zelf’. Het is niet de bedoeling dat je ongelukkig of gestressed bent voor je trouw en beginnen pleuren met bloemstukjes of ballonbogen is het niet waard. Begin op tijd professionals te zoeken en als het echt niet lukt met je budget is er pinterest voor honderd andere gedachten. Hoe graag je Tante Antoinette ook ziet, tenzij ze wat dan ook al dertig keer prachtig gedaan heeft, laat het haar niet doen.

* Hou allebei een poosje een pinterest pagina bij, zo zie je van elkaar hoe je de dag voor ogen hebt.

* Geef bij de gastenlijst - als die uitgebreid lijkt te worden - elkaar een of twee ‘no questions asked’ passen voor iemand die je vetoed. Spreek af vanaf welk knoopsgat wel want anders riskeer je dat er geen schoonmoeders aanwezig gaan zijn.

* Onthoud waaróm je trouwt en dat is tegen alle vertoon in *niet* voor de jurk of de taart en zelfs niet om met iedereen te vieren. Je trouwt voor elkaar. That’s it.
 
Mijn man en ik zijn net twee jaar getrouwd maar we zijn al bijna 15 jaar samen.

Eigenlijk wouden wij niets. Gewoon naar het gemeentehuis en klaar. We hebben de datum ook gekozen op basis wanneer we op de huwelijksreis gingen 😁.

Uiteindelijk hebben wel dichte familie (ouders, grootmoeder, zussen en hun partners) een simpele broodjes lunch gedaan omdat de dichte familie het wou vieren. Mijn zus had een mooie en lekkere taart gemaakt. Zelf zijn we s'avonds gezellig met twee gaan eten en daarna voor vier uur zo'n privé wellness afgehuurd.

Wij zijn beide introvert en houden niet van in de belangstelling staan en een feestje zei ons dus absoluut niet zoveel geld voor een paar uur? Nee bedankt.. We wilden het geld voor andere dingen gebruiken. Ik heb zelf geen trouwkleed gekocht 😂. Wij zijn trouwens ook op maandag getrouwd omdat het dan geen geld koste en de datum ons toch niets uitmaakte.

Het enige dat ik je kan aanraden is dat je niet mag vergeten is dat het jouw dag is en dat je moet doen wat jezelf leuk vind.
Ik hoor toch af en toe wel eens mensen zeggen dat ze liever wat minder hadden gehad of dat ze heel nerveus waren op de dag zelf omdat ze bang waren dat niet alles in orde ging zijn
 
Mijn broer is getrouwd enkel voor de gemeente. Na de plechtigheid zijn we gaan eten met de naaste familieleden en de getuigen. 's avonds was er een fuif met een fritkraam die er heel de nacht gestaan heeft.
Voor de meesten was het een top feest, sommige van de oudere tantes en nonkels vonden het iets te lawaaierig 🤷🏼‍♀️.
 
Hier was het tekenen in het gemeentehuis.
Ik haat trouwfeesten en mijn vrouw wou niets of héél chic/duur. En ik had geen zin in de stress.

Het is toch altijd hetzelfde:
- de bruid doorspartelt pinterest en denkt dat ze een originele trouw heeft met zelfgemaakte pijlen
- een foodtruck voor laat op de avond
- de moeders die denken dat het hun feest is en uitermate zorg dragen voor de enveloppes (en bijhouden wie wat heeft gegeven)
- de man of getuige die denkt grappig te zijn in zijn speech
- de 'vriendinnen' die een powerpoint en/of liedje maken met toch wel een genante foto
- de belangrijkste man is de fotograaf want ze willen wel binnen 10j nog kunnen laten zien hoe perfect het was
- nonkel Freddy die zaagt dat er geen Duvel is
....
 
Aparte dagen voor trouw voor de wet en kerk.

Voor de wet met de naaste familie goed gaan eten in een restaurant int dorp.

Na kerkelijke trouw de receptie en avondfeest (220 pers) in typische trouwlocatie, waarbij de uitbater het geweldig vond dat we totaal afweken van hun standaard voorbeelden van menu’s.

Ciney van’t vat in plaats van pintjes, daar hebben er zich serieus aan mispakt.
Dansfeest met eigen DJ waarbij dansvloer de hele nacht stampvol was. Toen uiteindelijk het licht aanging en de muziek uit moest, bleven collega’s letterlijk op de grond kruipen en zelf verder zingen. Daar is zeker 60 man in auto’s hun roes blijven uitslapen op de parking.
Photobooth waar foto’s op stonden waar ik in geval van financiële nood volgens mij nog altijd geld van kan maken.
Ondertussen al lang gescheiden, maar ik zou het direct opnieuw doen. (Met een andere hè :unsure: )

Al is het maar om het vrijgezellenweekend in Praag opnieuw te kunnen doen.
 
Wij hebben een veto gesteld dat er géén Les lacs du Connemara zou worden gespeeld. En als openingsdans een mashup gedaan met o.a. Frank Sinatra, Ricky Martin en Little Richard.

Buiten dat een vrij klassiek, maar wel een héél fijn trouwfeest gehad. Prachtig weer gehad, mooie locatie om te trouwen (Basiliek van Scherpenheuvel) en dan receptie en avondfeest waar niets op aan te merken was. DJ hield de dansvloer goed vol en achteraf eigenlijk niets dan goede herinneringen.
 
Doe vooral wat jullie zelf willen!

Wij zijn eerst voor de wet getrouwd omdat dat makkelijker was ivm bouwgrond en dergelijke. Dat moest allemaal snel gebeuren, dus gewoon gaan ontbijten met ouders, broers, zussen en getuigen. 's Avonds met ons 2tjes iets gaan eten.

2 jaar later dan ons trouwfeest gedaan omdat we het echt wel graag wilden vieren met vrienden en familie.
Voor het avondfeest een ceremonie gedaan die ineen gestoken was door 2 goeie vrienden van mijn man. Nx serieus, want dat past niet echt bij ons als koppel 🙈. Maar die hebben dat geweldig in elkaar gestoken en daar wordt jaren later nog steeds over gesproken.

Parochiezaal afgehuurd en deze smorgens met familie gaan klaarzetten. Bevriende kok van schoonvader ingehuurd en menu helemaal zelf kunnen samenstellen met al onze favoriete gerechten. Mijn man zijn favoriete dj en meer moest dat niet zijn.

Je maakt het ook zo duur als je zelf wil. Onze trouwringen kostten bv nog geen 100 euro/stuk. Mijn man zijn kostuum was duurder dan mijn kleed 🙈. Ik heb nooit geen echt trouwkleed gewild. Ik was bij het feest 6 maanden zwanger en heb gewoon een iets sjieker kleedje gekocht dat ik nadien nog kon afdragen 🤷‍♀️.
 
Trouw met alles erop en eraan. Ik wou dat, alles of niets.

Enkele weken voor het trouwfeest konden we dan 'gratis' gaan eten in de trouwzaal. Dat was een soort van proeverij van mogelijke hapjes, voor- en hoofdgerechten, alle wijnen e.d. Zo konden we zelfs ons menu samenstellen. Zelfde met de fotograaf, daar hadden we een pré wedding shoot. Eerst vond ik dat overbodig, achteraf gezien was ik die camera in m'n smoel gewoon en was het niet meer ongemakkelijk.

Dag van de trouw in de voormiddag naar het stadhuis waar een 50-tal vrienden en familie ons stonden op te wachten. We hadden hiervoor een trouwbus gehuurd. Daarna gaan lunchen op een hoeve met dichte familie. Fotoshoot. Dan avondfeest in een topzaal. DJ was dik in orde. Personeel dacht werkelijk aan alles! Het zat hem in de kleine details. Zo gaven ze mij pas de micro voor een speech wanneer iedereen met een vol glas stond, zodat we er na konden klinken. De wijn mocht ik telkens voorproeven vooraleer die voor iedereen werd uitgeschonken. Men kwam mij ook vragen of de temperatuur in orde was. We hadden ons eigen kamer + toilet om eens 2 minuten tot rust te komen. Enz.

Er was een probleem met onze videobooth en die kon er niet op tijd staan. De manager van de zaal heeft z'n connecties aangesproken en heeft op tijd nog een videobooth kunnen regelen, gratis. Kortom, heel tevreden over de zaal.

Heel die dag met alles erop en eraan heeft ons 26k gekost. En ik zou het zo opnieuw doen. De mooiste dag uit m'n leven, hoe cliché ook. M'n vrouw is van 't zelfde gedacht.

Protip: 't Is uw feest. 't Is uw geld. Ik lees hier: bah, een klassiek trouwfeest. Wel, dan blijf je maar in uw kot. Elk z'n ding, maar op mijn feest doe ik wat ik wil. Ben je tevreden met 2 foodtrucks en een bak bier? Doen! It's your wedding.
 
Hier eerst getrouwd in het gemeentehuis, daarna een receptie in de tuin van een café waar we vaak kwamen daar in de buurt (met broodjes en al), om daar dan aan te kondigen dat we toch ook wel in de kerk gingen trouwen.
Na ons huwelijk in de kerk ons trouwfeest in de Priorij van Corsendonk, met een zelf gekozen DJ (met bepaalde liedjes als veto) en een soort van walking dinner en een zelf gemaakte photobooth.

Achteraf bekeken was eigenlijk heel die dag echt geweldig, zowel ons huwelijk zelf als de locatie van het feest, onze DJ en het eten.
 
Getrouwd in Mexico, mijn vrouw heeft ter plaatse alles geregeld in de feestzaal van haar vader. Heel basic naar de normen van daar en hier, met ook simpelweg taco's en street food. Nog eens ruzie gemaakt omdat we het beiden klein wilden houden, enkel was mijn klein 20 man en de hare 120.
Conclusie: mijn vrouw had vooral op het einde stress omdat iedereen zich altijd wou moeien met "hoe een trouwfeest zou moeten zijn" en vertelde me dan ook dat als we ooit een feest in België zouden regelen (was bijna niemand van mijn kant) zij het niet zag zitten.

We zijn hier later voor de kerk getrouwd nog, met corona als ideaal excuus om het zo klein mogelijk te houden zonder feest, en we vonden dit beiden ideaal. In principe trouw je voor elkaar, en als je zelf geen zin hebt in zo'n heel feest moet dat maar goed genoeg zijn voor iedereen, IMO.
 
Ik wou ook geen feest, partner wel.. tja dan doe je dat maar hé :) Een parochiezaal ofzo vond ik maar niks, maar ik wou er ook geen 10K aan geven. Hebben geluk dat mijn papa hotelmanager is en dat op een prachtige locatie. Keuze was snel gemaakt! Receptie, heerlijk buffet, nadien een feestje met dj en op het einde kon iedereen naar z'n kamer kruipen, top avond!
 
* Laat je niet vangen aan ‘dit of dat doen we wel zelf’. Het is niet de bedoeling dat je ongelukkig of gestressed bent voor je trouw en beginnen pleuren met bloemstukjes of ballonbogen is het niet waard. Begin op tijd professionals te zoeken en als het echt niet lukt met je budget is er pinterest voor honderd andere gedachten. Hoe graag je Tante Antoinette ook ziet, tenzij ze wat dan ook al dertig keer prachtig gedaan heeft, laat het haar niet doen.

* Onthoud waaróm je trouwt en dat is tegen alle vertoon in *niet* voor de jurk of de taart en zelfs niet om met iedereen te vieren. Je trouwt voor elkaar. That’s it.
* Wat ik bedoelde met zelf doen is:
Zelf de (droom)locatie kiezen en dan
- de traiteur die ik wil met het eten dat ik wil en niet "Goh voorgerecht aan tafel en nadien een luxe bbq doen we eigenlijk niet" het is OF zittend OF buffet
- Mijn drank zelf kiezen, zelf nog eens naar Reims gaan voor Champagne te halen aan 20€ de fles ipv nu 11€ per glas bij hun te moeten afnemen
- Zelfs mijn Dj kiezen ipv "Wij werken met deze firma, maar we weten niet wie ze sturen" (maar wij pakken wel onze commissie)
Maar dat is precies wel hoe het werkt op bepaalde locaties :) En die vallen dan ook meteen af hoe mooi de locatie zelf ook mag zijn

* Ik dacht dat het kleed op 1 kwam, de ring op 2, het feest op 3 en ik op 4 voor mijn toekomstige :rofl:


Trouw met alles erop en eraan. Ik wou dat, alles of niets.

Enkele weken voor het trouwfeest konden we dan 'gratis' gaan eten in de trouwzaal. Dat was een soort van proeverij van mogelijke hapjes, voor- en hoofdgerechten, alle wijnen e.d. Zo konden we zelfs ons menu samenstellen. Zelfde met de fotograaf, daar hadden we een pré wedding shoot. Eerst vond ik dat overbodig, achteraf gezien was ik die camera in m'n smoel gewoon en was het niet meer ongemakkelijk.

Dag van de trouw in de voormiddag naar het stadhuis waar een 50-tal vrienden en familie ons stonden op te wachten. We hadden hiervoor een trouwbus gehuurd. Daarna gaan lunchen op een hoeve met dichte familie. Fotoshoot. Dan avondfeest in een topzaal. DJ was dik in orde. Personeel dacht werkelijk aan alles! Het zat hem in de kleine details. Zo gaven ze mij pas de micro voor een speech wanneer iedereen met een vol glas stond, zodat we er na konden klinken. De wijn mocht ik telkens voorproeven vooraleer die voor iedereen werd uitgeschonken. Men kwam mij ook vragen of de temperatuur in orde was. We hadden ons eigen kamer + toilet om eens 2 minuten tot rust te komen. Enz.

Er was een probleem met onze videobooth en die kon er niet op tijd staan. De manager van de zaal heeft z'n connecties aangesproken en heeft op tijd nog een videobooth kunnen regelen, gratis. Kortom, heel tevreden over de zaal.

Heel die dag met alles erop en eraan heeft ons 26k gekost. En ik zou het zo opnieuw doen. De mooiste dag uit m'n leven, hoe cliché ook. M'n vrouw is van 't zelfde gedacht.

Protip: 't Is uw feest. 't Is uw geld. Ik lees hier: bah, een klassiek trouwfeest. Wel, dan blijf je maar in uw kot. Elk z'n ding, maar op mijn feest doe ik wat ik wil. Ben je tevreden met 2 foodtrucks en een bak bier? Doen! It's your wedding.
Klinkt inderdaad zoals wij het ook zien. Als we het doen dan doen we het met alles erop en eraan
Naast dat het voor ons helemaal in orde moet zijn is het ook belangrijk dat iedereen goed en meer dan genoeg eten heeft, genoeg drank had en zijn/haar voeten pijn doen als ze naar huis gaan

Je mag vooral niet denken wat je nog met dat geld zou kunnen doen :D
Waar was jullie feest ?
 
* Wat ik bedoelde met zelf doen is:
Zelf de (droom)locatie kiezen en dan
- de traiteur die ik wil met het eten dat ik wil en niet "Goh voorgerecht aan tafel en nadien een luxe bbq doen we eigenlijk niet" het is OF zittend OF buffet
- Mijn drank zelf kiezen, zelf nog eens naar Reims gaan voor Champagne te halen aan 20€ de fles ipv nu 11€ per glas bij hun te moeten afnemen
- Zelfs mijn Dj kiezen ipv "Wij werken met deze firma, maar we weten niet wie ze sturen" (maar wij pakken wel onze commissie)
Maar dat is precies wel hoe het werkt op bepaalde locaties :) En die vallen dan ook meteen af hoe mooi de locatie zelf ook mag zijn

Snap ik, vooral je drank-idee is slim bekeken en zeker een aanrader.
Ik bedoelde ook eerder de kleine dingen, de details zoals idd de aankleding van de tafel(s) of het willen meegeven van een attentie, tot zelfs grappige attributen om foto’s mee te maken. Dat zijn zaken die op zich niet zo duur zijn maar vaak wel gewild en waar mensen van denken ‘ach, 100 zakjes met een attentie doen we toch effe zelf’ maar dat loopt vaak spaak.
Mijn nicht, op dat moment toegegeven pas vier maand postpartum, heeft een korte maar hevige inzinking gehad (genre ‘ik wil nie meer trouwen’) om kleine bloemstukjes die ze zelf voor de tafel wilde maken. Iets onnozels, hoor, ik denk de strik die niet mooi bol stond of iets maar het was de stressor teveel. Mensen merken in het begin niet hoeveel kleine dingen er bij komen.
 
Wij zijn nog niet getrouwd maar wel al bijna tien jaar samen, wonen al zes jaar in ons eigen huis en hebben een zoontje van vier. Trouwen zou dus puur een formaliteit zijn voor de wet, al de rest dat we al hebben verbindt ons veel meer dan die handtekening.

We hebben dan ook nooit de ambitie/droom gehad om groots te trouwen. De laatste tijd wel er aan het denken om toch voor de wet te gaan trouwen met het oog op erfenis enz later. Wellicht gaan we binnenkort een afspraak maken bij de stad om gewoon (puur onder ons twee) te huwen voor de wet. Nu niet dat we het gaan verzwijgen voor de buitenwereld, maar we zijn alleszins niet van plan er een feest/etentje voor te geven. Want ja zelfs als ge het "intiem" wilt houden, dan zit ge toch al vlug aan een redelijke groep. Ouders langs beide kanten, zussen langs beide kanten met partner, de grootouders, getuigen/beste vrienden... Toch al vlug 10-15-20 man, dus zelfs voor een eenvoudig etentje zijt ge dan toch al weer enkele honderden euro's kwijt. Niet dat we dat niet zouden kunnen, maar het is eerder van het er niet aan willen geven aangezien het puur een formaliteit is. De doop en babyborrel enkele jaren terug vonden wij dan belangrijker om samen te vieren met onze familie en vrienden dan een eventueel huwelijk.

En een echt feest(je) geven wordt sowieso al uitgebreider dan ge wilt, zelfs als ge van plan zijt het klein te houden. We merken dat bij de zus van m'n vriendin die binnenkort gaat trouwen. Die gingen het ook kleinschalig houden met enkel de hele naaste. Maarja, dan komen de ouders van haar vriend (die een groot deel van het feest betalen) af met "ja nonkel X zouden we er toch écht wel graag bij hebben". Dus als nonkel X uitgenodigd wordt, kunnen ze bijna niet anders dan Y en Z ook uit te nodigen. En als het langs de ene kant gedaan wordt, kunt ge moreel gezien al bijna niet anders dan ook tantes en nonkels langs de andere kant uit te nodigen.
Dat fenomeen van mensen uitnodigen om uw (schoon)ouders een plezier te doen, zagen we bij onze babyborrel trouwens ook al, al zijn de kosten dan minder groot dan bij een huwelijk. En zelfs al zouden onze (schoon)ouders volledig opdraaien voor alle kosten, dan nog zou ik me daar niet goed bij voelen aangezien ze dat geld dan beter kunnen sparen voor zichzelf of de kleinkinderen.

Maar bon dat is puur mijn eigen visie natuurlijk. Alhoewel ik zelf niet snap dat mensen (al of niet gesponsord door ouders) aan zo'n dag een bedrag durven spenderen waarvoor ge een gezinswagen, chique keuken of wereldreis hebt, is iedereen natuurlijk vrij om te doen wat hij of zij wil ;)

Ik heb de indruk dat er ook niet zo vaak nog in het groot en uitgebreid getrouwd wordt, ik ben in mijn leven eigenlijk naar amper trouwfeesten moeten gaan. Het enige dat ik me nog recent herinner was dat van een collega op mijn toenmalige job. Dat was nu wel een feest met écht wel alles er op en er aan, ik denk dat dat over ettelijke tienduizenden euro's ging toen. (anderzijds krijgt ge op zo'n avond natuurlijk ook wel veel geld binnen, ik denk dat veel koppels er meer aan over houden dan aan hebben uitgegeven).
 
Laatst bewerkt:
Enkel voor de wet getrouwd hier.
Iets na de middag getrouwd, erna naar park waar mijn broer foto's heeft getrokken terwijl dichte familie al cava ging drinken bij mijn schoonouders. Tegen +-16u30 naar restaurant om verder te aperitieven en eens goed te gaan eten. Er waren +-40 personen, voornamelijk familie.

Niets overdreven hier dus ook, daar waren we beide niet voor.
 
Terug
Bovenaan