Bordspelreview: Suspects en Suspects 2

Wie moordzaken wil oplossen kan bij de recherche gaan werken. Heb je echter niet die ambitie omdat de staat toch niet investeert in het politionele gebeuren, dan heb je nog een andere mogelijkheid: je koopt Suspects en/of Suspects 2 en je krijgt hiervoor drie moordzaken in één doos. Gelukkig gaat het om fictieve moorden, maar je mag ze dus wel oplossen. Dat doe je in Agatha Christie-stijl en deze stijl kennen we natuurlijk uit videospellen zoals Hercule Poirot. Laat de moordmysteries maar komen.

Uitgever Geronimo Games stuurde ons onlangs Suspects 2 op, de opvolger van het vorig jaar verschenen cijferloze Suspects. Laatstgenoemde game had ik reeds in de collectie en viel bijzonder in de smaak, dus wachtte ik de koerier met open armen op. De gele doos waar Claire Harper op prijkt maakt plaats voor een groene variant met dezelfde detective op de voorzijde. Ik neem je graag me naar mijn ervaringen met zowel Suspects als Suspects 2.

Suspects front.jpg


Een moord in één deck kaarten

We hebben op BeyondGaming al enkele escape room-spellen gereviewd van diverse uitgevers. In die spellen moet je meestal binnen een bepaalde tijdspanne een resem raadsels en puzzels oplossen. Hoe sneller je dat doet, hoe beter je het ervan af hebt gebracht. Suspects en Suspects 2 werken ook met een soort van timer, maar op een andere manier. Elk moordmysterie bestaat namelijk uit een deck kaarten waarbij elke kaart afzonderlijk genummerd is. Hoe meer kaarten je nodig hebt om te antwoorden op de diverse vragen, hoe minder punten je verdient. En ook al denk je een antwoord te weten op alle gestelde vragen, toch zal je elke kaart van de stapel moeten bekijken. Klinkt raar? Ik leg het je graag uit.

Drie uitgebreide moordmysteries in één doos.


Elk moordmysterie heeft een aantal onderdelen. Zo heb je altijd een deck met genummerde kaarten, krijg je een kaart met locaties, een introductiedocument, een envelop met de juiste oplossingen en eventueel wat andere documenten. Je leest wat er op het introductiedocument staat, waarna je alleen of - volgens de doos - met maximaal vijf anderen de speurneus kunt uithangen. Ik vind wel dat het aantal spelers maximaal vier mag bedragen. Er is gewoon te weinig input van elke speler nodig om een zaak tot een goed einde te brengen. En hoewel het misschien gezellig lijkt om met een half dozijn spelers zo'n moordzaak op te lossen, wil iedereen elke kaart bekijken waardoor de zaak in kwestie gewoonweg niet opschiet.

Suspects 1.jpg


Strik de juiste verdachte!

Na het lezen van de introductie, die uiteraard uniek is voor elke moord, krijg je een aantal vragen voorgeschoteld. Zo moet je achterhalen wie er de moord heeft gepleegd en in veel gevallen ook waar dat gebeurd is en met welk voorwerp. Uiteraard mag ook een motief niet ontbreken en soms wordt er gevraagd naar bepaalde feiten die zich voorafgaand aan de moord hebben afgespeeld. De antwoorden staan tussen de regels door allemaal op de kaarten vermeld en het is aan jou en je team om met zo weinig mogelijk kaarten de antwoorden op die vragen te geven. Denk je namelijk het antwoord te kennen op een vraag, dan schrijf je dat antwoord op evenals het aantal kaarten dat je ervoor nodig had. Had je bijvoorbeeld slechts dertig kaarten nodig, dan krijg je vijf punten voor het goede antwoord. Heb je echter alle kaarten nodig gehad, dan scoor je maar twee punten. Met een foutief antwoord verdien je uiteraard niets.

Aan het begin van het spel zijn niet alle kaarten onmiddellijk beschikbaar. Meestal start je echter met genoeg aanwijzingen om al een eigen koers te varen. Om een voorbeeld te geven neem ik de eerste moordzaak van de eerste Suspects erbij. Er is een moord gepleegd in een landhuis van een rijke familie. Je krijgt een overzicht met alle aanwezige familieleden. Daarbij staat telkens een nummer en als je een nummer ziet, betekent het dat je de genummerde kaart mag nemen. Doe je dat, dan kom je iets meer over de persoon in kwestie te weten en heb je de kans om die te ondervragen, waarbij je dan opnieuw de keuze hebt. Vraag je oma over haar relatie met haar jongste kleinkind, dan mag je kaart A nemen. Vraag je haar echter over haar gedachte over haar schoonzoon, dan mag je kaart B lezen. Een combinatie is uiteraard ook mogelijk, maar dan 'verbruik' je misschien een extra kaart zonder dat het nodig is, met een negatieve invloed op je score.

Suspects 2.jpg


Genoeg bewijzen verzamelen

Thematisch wringt het hier dus een beetje. Een echte detective gaat het liefst zo grondig mogelijk te werk, terwijl je hier met tijdsdruk te maken krijgt. Je wordt aanbevolen om zo snel mogelijk een antwoord op vragen te geven om zo meer punten te verdienen, terwijl je nog niet alle verdachten hebt ondervraagd of nog niet alle bewijsstukken hebt gezien. Laat je dat echter niet tegenhouden, want voorts zitten zowel Suspects als Suspects 2 bijzonder goed in elkaar. Gevonden bewijsstukken, zoals een handschoen of een voetafdruk, bevatten namelijk gekleurde lijntjes. Door die kaart naast de kaarten van verdachten te leggen, kom je te weten of dat bewijsstuk gelinkt kan worden aan de persoon in kwestie. Komen de lijntjes overeen, dan is het bingo! Maar dat wil echter niet zeggen dat je beide elementen sowieso aan elkaar mag koppelen voor het goede antwoord.

De Suspects-spellen zijn een leuke afwisseling tussen de gekende escape rooms.


Let ook op bij de acties die je uitvoert, want ga je roekeloos te werk, dan kunnen er kaarten uit het spel verdwijnen. Op die manier kun je misschien een bepaalde verdachte niet meer ondervragen of verdwijnt er wel een belangrijk bewijsstuk, waardoor je een van de antwoorden schuldig moet blijven. Het spel vertelt ook dat je wat verder moet denken dan wat de kaarten aangeven en dat kan ik beamen. Zoals eerder gezegd moet je soms tussen de lijnen lezen, maar ook logisch nadenken. Is er een discussie aan de gang in een kamer en gaf iemand toe dat hij of zij aanwezig was in de kamer ernaast, dan kun je er misschien van uitgaan dat die persoon (een deel van) de discussie heeft gehoord.

Zowel Suspects als Suspects 2 geven je elk drie boeiende moordzaken, waarbij de één al wat eenvoudiger op te lossen is dan de ander. De allereerste moordzaak is logischerwijs een van de eenvoudigste en misschien het meest cliché, want een moord in een landhuis van een rijke familie waarin jaloezie, afgunst en meer een belangrijke rol spelen, hebben we al vaker gelezen of gehoord. Verwacht je dus aan de typische Agatha Christie-stijl qua denkwijze en je zal niet teleurgesteld worden. Daarnaast heb ik ook een goed woordje over voor de mooie artwork, wat het spelen uiteraard een stuk prettiger maakt.

Suspects 3.jpg

Conclusie

Zowel Suspects als Suspects 2 schotelen je drie boeiende moordzaken voor. De antwoorden op de verschillende vragen vind je in een deck met kaarten, al moet je een beetje tussen de lijnen lezen en vooral logisch en doordacht nadenken. Onbezonnen te werk gaan betekent dat je kaarten kunt verliezen en dus niet te zien krijgt, wat een invloed kan hebben op je score. Laat jij als Claire Harper de Hercule Poirot in je naar boven?

Pro

  • Deduceren
  • Drie moordzaken in één doos
  • Mooie artwork

Con

  • Met meer dan vier minder tof
  • Soms is een zaak niet heel erg duidelijk
8

Over

Uitgever

  1. Geronimo Games
  2. Studio H

Designer

Sebastien Duverger Nedellec, Paul Halter, Guillaume Montiage

Aantal spelers

1-6

Tijdsduur

60-90 minuten
 
Terug
Bovenaan