Bordspelreview: Diabolik: Heists and Investigations

Het doet misschien niet bij iedereen een belletje rinkelen, maar Diabolik is één van de populairste reeksen in de geschiedenis van de Italiaanse comics. Reeds in 1962 ontstond deze antiheld van de hand van de zusjes Angela en Luciana Guissani. Hij was zodanig populair dat er zelfs een heel subgenre door ontstond, Fumetti neri of ‘zwarte comics’ genaamd. Zie het als een mix van Italiaanse misdaad, film noir en Italiaanse horror. Het hoeft niet te verwonderen dat dergelijk populair thema ook interesse wekte binnen de bordspelwereld. Een samenwerking van designer Luca Maragno, tekenaar Matteo Buffagni en Uitgever Ares Games leidde tot het gelijknamige bordspel. Benieuwd of ze de Italiaanse comic vibe goed wisten weer te geven? Je ontdekt het in onderstaande review!

Ares Games is geen klein brood in de wereld van de boardgame-uitgevers. Met titels als War of the Ring, This War of Mine en Sword & Sorcery waren de verwachtingen dus erg hoog gespannen. Ik was alvast benieuwd om mij in de wondere wereld van de Italiaanse misdaad te begeven en ging enthousiast aan de slag met Diabolik: Heists and Investigations !

Diabolik 2.jpg

Hidden movement met een twist

Diabolik: Heists and Investigations speel je met twee tot vier spelers, verdeeld in twee teams. Aan de ene kant de criminelen Diabolik en Eva Kant, en aan de andere kant Ginko en Morrigan, de detectives van dienst. Het doel van het spel is simpel, als criminelen tracht je in Clerville twee van drie beschikbare misdaden te vervolledigen. Aan de detectives om hier een stokje trachten voor te steken, vooraleer Diabolik en Eva in hun opzet slagen.

Criminelen zouden natuurlijk geen criminelen zijn moesten ze uiteraard niet vanuit de schaduwen opereren. Diabolik: Heists and Investigations kan dus gecategoriseerd worden als een asymmetrisch hidden movement-spel, met dat verschil dat wanneer de detectives Diabolik of Eva ontdekken, ze uit de schaduw moeten treden en openlijk op de vlucht moeten gaan. Gebeurt dat te vaak, dan gaat het Danger Level omhoog, tot op het punt dat de criminelen het spel verliezen. Een heus kat-en-muisspel, waar het nodige denkwerk en de nodige spanning aan vasthangen!

Diabolik 1.jpg

Het gevaar schuilt vaak in een klein hoekje

Alvorens je het spel start, raden de makers aan om te starten met het introductiespel: Escape from Clerville. Op deze manier maak je kennis met de belangrijkste mechanics. Ondanks dat het een makkelijke manier is om het hidden movement-aspect onder de knie te krijgen, bracht het mijns inziens niet erg veel toe aan de beleving van het spel. Wie weinig ervaring heeft met hidden movement, kan het overwegen, maar wij waren na een half uurtje alvast vastberaden om aan het hoofdscenario te beginnen.

Alles speelt zich af op een grote map waarop Clerville staat afgebeeld. Op deze map bevinden zich verschillende steden, die steeds door snelwegen, staatswegen en landwegen met elkaar verbonden zijn. Deze wegen zijn belangrijk, want afhankelijk van het soort weg dat je neemt, zal je sneller bij je locatie kunnen geraken. Uiteraard moeten Diabolik en Eva hun snode daden goed kunnen plannen. Wie met de criminelen aan de slag gaat krijgt dezelfde map in miniatuurversie, voorzien van de nodige bescherming om zonder pottenkijkers alles in het werk te kunnen stellen. Van zodra de map is opgesteld, worden drie Heist-kaarten getrokken. Daarnaast worden zes locaties getrokken: drie met de afbeelding naar boven als eerste aanwijzing voor de politie en drie met de afbeelding naar beneden als startpunt voor de criminelen. Zij kunnen uiteraard deze locaties markeren op hun eigen minimap. De opdrachten die moeten worden uitgevoerd staan duidelijk aangegeven. Dit kan gaan van locaties bereiken, tot het opsporen van getuigen, et cetera.

Een heus kat-en-muisspel, waar het nodige denkwerk en de nodige spanning aan vasthangen!


Het spel wordt vervolgens gespeeld in een aantal ronden, waarbij elk personage drie acties mag uitvoeren. De criminelen zijn eerst aan de beurt. Zij kunnen naar een andere locatie bewegen (maximum drie locaties via een snelweg, twee locaties via een staatsweg en één locatie via een landweg), progressie maken bij een Heist, vechten, een wonde helen of een kaart trekken, spelen of afleggen of terug in de schaduw treden als ze op de vlucht zijn. Telkens ze op een locatie eindigen, moet de locatiekaart op hun Movement Track worden gelegd. De acties van de politie zijn vrij gelijkaardig. In plaats van progressie te maken bij een Heist, kunnen zij echter locaties onderzoeken of extra politieofficieren in het spel brengen. Onderzoeken ze een locatie die op de Movement Track van Diabolik of Eva ligt, dan moet deze kenbaar worden gemaakt. Bevinden Diabolik of Eva zich op deze locatie, dan dienen ze uit de schaduw te treden en kan er worden overgegaan tot een gevecht. Geraak je gewond, dan dien je Wound-kaarten in je hand te nemen. Deze hebben een effect op je maximum handlimiet. Telkens Diabolik en Eva openlijk op de vlucht gaan, heeft dat uiteraard ook effect op het gevarenniveau. Wordt dit te hoog, dan verliezen zij het spel. Op tijd wonden helen is met andere woorden de boodschap!

Diabolik 4.jpg

Italiaanse misdaad in een film noir-jasje

Italiaanse misdaad, film noir, comic, say no more, ik was alvast geïntrigeerd. Wie Diabolik niet kent, zal aan het design van de doos en de spelcomponenten snel door hebben dat dat ook de stijl is die de makers trachten te creëren. En daar zijn ze naar mijn mening met glans in geslaagd. Zowel de map, de personages als de verschillende kaarten zijn erg mooi vormgegeven en passen volledig binnen het thema. Een pluspunt voor de minimap van Diabolik en Eva. De binnenkant van de cover bestaat namelijk uit een stripverhaal, waarin elke scène kan gebruikt worden om zonder woorden aan je partner (als je met meer dan twee spelers speelt) duidelijk te maken waar je naartoe wilt of wat je plannen zijn. Slim gevonden! Daarenboven zijn de componenten van degelijke kwaliteit. Vooral de speelkaarten voelen erg stevig aan. Bij de personages en verschillende kleinere tokens is het soms wat opletten dat je ze niet beschadigt. Vooral bij het plaatsen van personages in de plastic houdertjes.

Wie zich graag in een misdaadserie waant en fan is van het hidden movement-genre, kan ik met volle overtuiging dit spel aanraden.


Waar ik minder wild van werd, was het spelregelboekje. De opzet wordt mooi weergegeven, alle karakters en kaarten worden besproken, maar er lijkt iets te weinig samenhang, waardoor het spel complexer lijkt dan het in werkelijkheid is. Laat je dus niet demotiveren door de uitgebreide teksten, het valt best mee!

Daarnaast is het spel heel erg locatiegebaseerd. Logisch voor een hidden movement-spel, maar je zal merken dat het vinden van de juiste locatiekaarten nogal snel kan gaan vervelen. Daarenboven wordt het snel onduidelijk waar je overal naartoe kan als je met meerdere personages op dezelfde locatie staat. Voor het voltooien van onderzoeken of Heists, ben je ook erg afhankelijk van de locatiekaarten die je trekt. Deze kunnen erg dichtbij zijn, of net heel veraf, waardoor geluk ook een zekere factor speelt. Gelukkig zijn er mogelijkheden om locaties te veranderen door middel van actiekaarten, maar ook dan moet je nog steeds geluk hebben dat je op de juiste moment de juiste kaart trekt.

Op basis van onze eerste ervaringen, leken de criminelen het doorgaans iets makkelijker te hebben dan de detectives. Je kan in de schaduw namelijk erg snel van locatie veranderen. Het is aan de detectives om op een slimme manier extra politieagenten in te zetten en extra locaties te onderzoeken, terwijl je op dat moment natuurlijk ook wilt inzetten op het vinden van extra aanwijzingen om de Heists tegen te houden en Diabolik en Eva te onderscheppen. Desalniettemin bleek de spelervaring vanuit beide kampen erg positief en zal Diabolik zeker nog op tafel komen!

Conclusie

Diabolik: Heists and Investigations is gebaseerd op het gelijknamige Italiaanse comic-personage dat ontstond in de jaren ’60. Het spel weerspiegelt perfect de stijl van de comics. Wie zich dus graag in een misdaadserie waant en fan is van het hidden movement-genre, kan ik met volle overtuiging dit spel aanraden. Ondanks dat er een zekere geluksfactor bij komt kijken en de criminelen soms ietwat de overhand lijken te hebben, blijkt het vooral een erg leuk kat-en-muisspel waar het nodige denkwerk en de nodige spanning aan vasthangen!

Pro

  • De vormgeving past perfect bij het thema en doet de comics eer aan
  • Hidden movement in combinatie met op de vlucht gaan zit goed in elkaar
  • Slim gebruik van de minimap

Con

  • Spelregelboekje is niet altijd even duidelijk
  • Spel is erg locatiegebaseerd, waardoor je soms ook wat geluk moet hebben
  • Het introductiespel voegt niet erg veel toe
7.5

Over

Uitgever

  1. Ares Games

Designer

Luca Maragno

Aantal spelers

2 - 4

Tijdsduur

90 minuten
 
Terug
Bovenaan