Bordspelreview: The Key: Inbraak in het Royal Star Casino

Wie altijd al gedroomd heeft om inbraken op te lossen, heeft enkele mogelijkheden. Ofwel ga je daadwerkelijk over tot actie om dit criminele gebeuren een halt toe te roepen, ofwel laat je je virtueel volledig gaan. Dit kan bijvoorbeeld in videogames, maar ook in bordspellen. Haba heeft namelijk een aantal spellen waarin inbraken centraal staan. Je pleegt er zelf geen, maar bent één van de detectives die zo snel mogelijk de inbraken moet oplossen. Ik neem je graag mee in mijn avontuur.

Haba, een uitgever die voornamelijk gekend is voor spellen gericht op kinderen, heeft ook een aantal spellen in het gamma waarmee volwassenen helemaal los kunnen gaan. Zo heeft de bordspeluitgever een reeks spellen waarin het oplossen van diverse inbraken centraal staan. Ik kreeg de nieuwste in de reeks, The Key: Inbraak in het Royal Star Casino , toegestuurd. Andere spellen in de reeks zijn onder andere The Key: De Roof in de Cliffrock Villa. Met vijf spellen in verschillende moeilijkheidsgraden is er voor iedereen wel iets geschikt. The Key: Inbraak in het Royal Star Casino heeft een medium moeilijkheidsgraad en valt daarmee perfect in het midden qua mogelijkheden.

The Key front.jpg


Een roofje doen

Hoewel de opzet van het spel voor elke The Key-variant zo goed als hetzelfde is, zijn er toch een aantal verschillen qua mogelijkheden. Elke speler krijgt een klein boekje en een scherm waarmee je de vergaarde informatie beschermt tegen de ogen van de andere spelers. Op dat scherm kun je ook informatie schrijven. Zo staan alle drie de daders erop met hun lengte, maar ook de kluisnummers, de drie tijdstippen waarop de inbraken zijn gebeurd en de code die werd ingevoerd, vind je erop terug. Het is aan elke speler om informatie te verkrijgen en dit aan te duiden op het scherm om zo de dader te linken aan de code, het kluisnummer en het tijdstip. Heb je de juiste links als eerste gemaakt én ben je correct, dan krijg je een voordeel. Dat betekent echter niet dat je automatisch wint.

Snel zijn is aangeraden, maar niet altijd vereist om te winnen.


Op tafel liggen namelijk een groot aantal kaarten verspreid waarop cruciale informatie over de inbraken staat. Aan de ene zijde vind je een aantal gekleurde blokjes terug, terwijl aan de andere kant de informatie verstopt zit. De kaarten worden gedekt, dus met de gekleurde blokjes aan de bovenzijde, op tafel gelegd. Voor je met het spel start, wordt er één van de negen gekleurde sleutels gekozen en met dit kleur ga je verder. Wordt de blauwe sleutel gekozen, dan hebben enkel de kaarten met een blauw blokje op iets te vertellen over de huidige case. Ook de andere kaarten blijven op tafel liggen, al is het maar om het de spelers net iets moeilijker te maken om goede kaarten te vinden.

The Key 1.jpg


Dubbel en triple checken

Elke speler speelt simultaan en kiest één van de kaarten op tafel. In bovenstaand geval dus een kaart met een blauw blokje op. Op dezelfde zijde vind je ook terug over welk aspect je informatie zal krijgen. Zie je een kluisnummer, dan weet je dus dat je informatie zal krijgen over die bepaalde kluis. Welke informatie dat precies is, daar heb je het raden naar. Zo kan het zijn dat je dubbele info krijgt door een combinatie van andere kaarten en dan heb je pech. De genomen kaarten moet je namelijk bij je houden en net dit aspect werkt niet in je voordeel. Elke kaart is namelijk een aantal punten waard. Wie aan het einde van het spel de zaak heeft opgelost en daarvoor het minst aantal punten nodig had, is de winnaar.

Enkele kaarten vertellen je bijvoorbeeld meer over het gebruik van de lift, waardoor je kunt nagaan waar iemand geweest is. Hierdoor kun je misschien elimineren, waardoor je weet dat Gilbert niet in de mogelijkheid was om kluis vijf te beroven. Er wordt ook informatie verschaft over de personages zelf, waarbij de lengte, het geslacht of de leeftijd een rol spelen. Ook kun je achterhalen wie welke kluis heeft beroofd door bijvoorbeeld onderzoek te doen naar vingerafdrukken. Het is zaak om de juiste keuze te maken als het aankomt op het kiezen van kaarten. Heb je namelijk alle informatie over de kluizen al, dan zou het een stomme zet zijn om nog een kaart te nemen waarop je kluisinformatie krijgt.

The Key 2.jpg


Eentje is geentje

Hoewel iedereen simultaan speelt, is het 'belangrijk' om ook snel te werk te gaan. Al heeft dit eigenlijk niet zoveel invloed. Wie als eerste de zaak oplost, mag namelijk één kaart met de laagste waarde wegsmijten. Hierdoor heb je net dat tikkeltje meer kans om net iets minder punten dan je tegenstanders te hebben, wat belangrijk is om het spel te winnen. Je verkrijgt, met behulp van de door jou gevonden links, een cijfercombinatie. Je plaatst dan de sleutel in een stuk karton met enkele tientallen cijfercombinaties op, in de cijfercombinatie die jij hebt gevonden. Komt de sleutel er aan de achterzijde uit in de kleur van de sleutel, dan heb je de juiste oplossing gevonden. Ben je mis? Dan heb je pech.

Ik ben fan van het The Key-concept.


The Key: Inbraak in het Royal Star Casino is een erg vlot spel dat je op een halfuurtje speelt. De moeilijkheidsgraad is duidelijk een trapje hoger dan de eerste game uit de reeks. Zo is de te vergaren informatie net iets uitgebreider en zijn enkele zaken iets moeilijker te achterhalen. Voornamelijk bij de informatie over het gebruik van de lift, moest ik mijn grijze hersenmassa regelmatig aan het werk zetten. De verschillende moeilijkheidsgraden van alle vijf de spellen zorgen wel voor een pak afwisseling. Ik heb ze ondertussen alle vijf in huis, waarbij enkel The Key: Inbraak in het Royal Star Casino opgestuurd werd ter review. Dat bewijst wel dat ik snel fan ben geworden van het concept.

The Key 3.jpg

Conclusie

The Key: Inbraak in het Royal Star Casino schakelt met een gemiddelde moeilijkheidsgraad duidelijker een trapje hoger dan het eerste spel in de reeks. Het is net iets gecompliceerder en dus uitdagender om tot de juiste oplossing te komen. Met negen verschillende cases is er een heleboel te ontdekken, al doe je in elke case eigenlijk hetzelfde. De daders en dergelijke blijven natuurlijk hetzelfde. De The Key-spellen vind ik het leukst als je ze afwisselt. Daarvoor moet je echter wel enkele exemplaren hebben natuurlijk.

Interesse in meer van HABA? Vergeet hen dan zeker niet te volgen via Instagram.

Pro

  • Negen verschillende cases
  • Heel degelijk spelmateriaal
  • Geen downtime

Con

  • Elke case is eigenlijk dezelfde opzet
8

Over

Uitgever

  1. HABA

Designer

Thomas Sing

Aantal spelers

1-4

Tijdsduur

20-30 minuten
 
Terug
Bovenaan