Huwelijk(feest)

Dat is een stevig bedrag, maar als je het kan én wil betalen ... dan is dat zijn ding. 30K is peanuts tegenover écht decadente trouwfeesten. Dat zijn bedragen die van 100K kunnen lopen tot in de miljoenen. Als je bankrekeningen in de miljoenen loopt zal het totaalbedrag niet zoveel uitmaken. Een beetje zoals je ziet in "Say yes to the dress" (verplichte TV-voer voor iedere verloofde man): "we hebben geen budget, het mag véél kosten" en dan zie je bruiden glunderen in hun trouwkleed van 20K.

Een trouwkleed is de belachelijkste uitgave van een trouwfeest. 1 keer aandoen en dan voor de rest van je leven in de kast zwieren.

Zelf als niet verloofde hang ik er soms aan voor "Say Yes To The Dress" :unsure:

Dat het duurder kan dat geloof ik gerust, het is vooral in mijn hoofd dat zo iets niet past, zoals ik al zei; het is zeker geen kritiek op wie dat wel doet hoor :D

Tis geen kritiek op u hoor @Sir.Killalot, to each his own maar 30K spenderen aan een trouwfeest, dat zou hier zelfs niet ter sprake komen.
Het hangt er natuurlijk vanaf wat de verhouding is tegenover de inkomsten van een koppel maar dat is toch echt een waanzinnig bedrag voor kort door de bocht een feestje. :eek:
Snap ik hoor. Dat is ook het enige dat we proberen vergeten van die dag/avond :unsure:. Maar het is zoals Avondland zegt, dat was een feest tot in de puntjes in orde maar decadent was het in de verste verte niet. Als ik zie welke opties we allemaal nog hadden kunnen bijnemen bij onze cateraar of qua meubilair ... Ik had bij de verhuurder van ons meubilair keischone houten tafels zien staan, gingen perfect gepast hebben in ons concept, alleen waren die drie keer zo duur als de tafels die we uiteindelijk hebben gehuurd en een schoon tafellaken op gelegd hebben :crazy:.

Onze beide ouders hebben ook een heel mooie geste gedaan, anders was het voor ons ook niet mogelijk geweest.

Het koppel regelt toch niet de vrijgezellen ?
Dat doen de vrienden zichzelf dan toch aan.
Goh die 2 hebben wel gezegd "ik zou voor mijne vrijgezellen echt wel graag naar xxx gaan"
En dan regel je dat als groep ook wel dat dat gebeurd.
De laatste vrijgezelle die ik heb gedaan was ook buitenland met een groepeke ; was ook €1000 voor een weekend.. en daar is volk niet meegegaan die dat niet konden bekostigen ; maar dan heeft de vrijgezel ook gewoon zijn deel betaald.

Wij hebben na onze trouw een lijst bijgehouden wie wat heeft gegeven. Dat vonden we vooral gemakkelijk voor mensen die na ons nog moesten trouwen. Maar 20 euro is héél weinig, we proberen meestal genoeg te geven om de kosten van de drank en het eten te dekken. Dat lijkt me alleen maar fair.

Ik reken ook altijd: nen avond eten, drinken en dansen kost mij ook (minstens) €100 per kop ; dus da's ook wel wat ik meestal geef..
Als het dan zonder eten is maar enkel dansfeest dan gaat er €50 foodcost af, maar cavakes en pinten op een ander hadden mij ook €50 gekost.

Snap ik hoor. Dat is ook het enige dat we proberen vergeten van die dag/avond :unsure:. Maar het is zoals Avondland zegt, dat was een feest tot in de puntjes in orde maar decadent was het in de verste verte niet. Als ik zie welke opties we allemaal nog hadden kunnen bijnemen bij onze cateraar of qua meubilair ... Ik had bij de verhuurder van ons meubilair keischone houten tafels zien staan, gingen perfect gepast hebben in ons concept, alleen waren die drie keer zo duur als de tafels die we uiteindelijk hebben gehuurd en een schoon tafellaken op gelegd hebben :crazy:.

Onze beide ouders hebben ook een heel mooie geste gedaan, anders was het voor ons ook niet mogelijk geweest.
Dat is ook gewoon een heel belangrijk punt he. Ik vond onze trouw ook tot in de puntjes verzorgd. Met veel eigen input ook. En doordat de ouders nogal gesponsord hebben, heeft die trouw ons eigenlijk niks gekost.
Als je alles volledig zelf moet bekostigen, dan maak je gewoon andere keuzes.

Wij hebben na onze trouw een lijst bijgehouden wie wat heeft gegeven. Dat vonden we vooral gemakkelijk voor mensen die na ons nog moesten trouwen. Maar 20 euro is héél weinig, we proberen meestal genoeg te geven om de kosten van de drank en het eten te dekken. Dat lijkt me alleen maar fair.
20 euro lijkt inderdaad erg weinig... Al speelt context ook mee, komt het van een gepensioneerd familielid op een overlevingspensioen of zo dan zou ik dat ook absoluut niet erg vinden en zelfs heel dankbaar zijn.

1000 euro, zoals hier ook is aangehaald, vind ik dan weer vrij stevig. Aan mijn petekind zou ik zo'n bedrag nog durven geven of aan mijn allerbeste vriend. Is het de trouw van een collega of een neef dan probeer ik gewoon bij de betere helft te zitten qua sponsoring. Teveel uitschieten naar boven of naar onder is dan sowieso niet goed. Dan vinden ze je gierig of een show-off.

Tis geen kritiek op u hoor @Sir.Killalot, to each his own maar 30K spenderen aan een trouwfeest, dat zou hier zelfs niet ter sprake komen.
Het hangt er natuurlijk vanaf wat de verhouding is tegenover de inkomsten van een koppel maar dat is toch echt een waanzinnig bedrag voor kort door de bocht een feestje. :eek:
Tja, ik dacht ook soms: met dat bedrag kunnen we ne deftige nieuwe wagen kopen.
Ondertussen ging die wagen nu al 7 jaar oud zijn en was het een verouderde wagen geworden. De herinneringen aan die dag blijven. Nog steeds geen seconde spijt van en ik zou het zo opnieuw doen. 't Is veel geld, ja, maar wij vinden het oprecht de schoonsten dag van ons leven.

Wij geven meestal rond de €100 per persoon als we naar een receptie/eten/dansfeest moeten. Soms wat meer (€120).
Wij hebben ook een lijstje bijgehouden wat we van iedereen gekregen hebben, dat maakt het wel makkelijker.

Een videograaf had inderdaad ook leuk geweest. Een videobooth zou ik nooit meer zetten. Een photobooth wel.

Die vraag past hier ook wel n.a.v. de opmerking van @Pompi
Hoeveel spenderen jullie aan het huwelijk van een ander of met andere woorden geven jullie cadeau?

Bij ons was de afspraak onder vrienden - indien er een feest werd gegeven en we mochten gaan van receptie tot avondfeest - 150€ per koppel

We moeten eigenlijk zelden naar trouwfeesten, maar die keren dat we zijn geweest verschilde dat enorm.
Op een trouwfeest met alles er op en eraan van een (toenmalige) collega van mij hebben we denk ook 100-150 euro gegeven (weet het zelfs niet meer exact) omdat het ook echt wel een feest van begin tot einde was qua eten en drinken. Ook al wel naar "trouwfeesten" geweest waarbij we gewoon 25 euro gaven omdat het. niet meer was dan een "ton".

Ergens is het wel een absurd gegeven dat ge zo veel geld geven omdat ge u moreel gezien daar toe verplicht voelt, en ook omdat ge weet dat dat feest zo veel gekost heeft. In dat opzicht zou het ergens toch gewoon veel handiger zijn om uw huwelijk te vieren door met uw naaste omgeving te gaan uiteten op restaurant en ieder zijn deel betaalt (kunt ge nog een aperitief trakterne als geste) en met uw uitgebreidere vriendenkring gewoon een avondje gaat stappen om het te vieren waarbij ook iedereen z'n eigen inkom en drank betaalt, op een trakterend rondje na.

Volledig receptie+avondfeest is hier ook 100€ per kop, enkel dansfeest of receptie 50€.
Zou ik doen voor vrienden, verdere vrienden, familie, ... lijkt mij een logisch bedrag.
Op restaurant gaan of avondje op cafe kost evenveel of meer.
Voor enkelingen zou ik miss meer geven richting 150€.
Voor mijn zus als getuige zijnde heb ik wel een bon van €500 gegeven voor een restaurant+overnachting in de walen ergens.
Wel wat spijt van want veel bedanking kwam daar (nog) niet van terug bij het afgeven, misschien nog eens wat feedback als ze effectief geweest zijn.

ik heb zelf ook wel bijgehouden wie wat heeft gegeven maar ik baseer mij daar niet op bij mensen die na ons getrouwd zijn. Ik kan voor hen de rekening toch niet maken wat zij graag en makkelijk konden geven in die fase van hun leven? Ik geef wat ik wil en kan geven.
Soms is het wel heel opvallend weinig (ik heb ook 25 gehad van een ouder koppel, ik zou dat niet durven) maar dat is hoe het werkt :v.

We moeten eigenlijk zelden naar trouwfeesten, maar die keren dat we zijn geweest verschilde dat enorm.
Op een trouwfeest met alles er op en eraan van een (toenmalige) collega van mij hebben we denk ook 100-150 euro gegeven (weet het zelfs niet meer exact) omdat het ook echt wel een feest van begin tot einde was qua eten en drinken. Ook al wel naar "trouwfeesten" geweest waarbij we gewoon 25 euro gaven omdat het. niet meer was dan een "ton".

Ergens is het wel een absurd gegeven dat ge zo veel geld geven omdat ge u moreel gezien daar toe verplicht voelt, en ook omdat ge weet dat dat feest zo veel gekost heeft. In dat opzicht zou het ergens toch gewoon veel handiger zijn om uw huwelijk te vieren door met uw naaste omgeving te gaan uiteten op restaurant en ieder zijn deel betaalt (kunt ge nog een aperitief trakterne als geste) en met uw uitgebreidere vriendenkring gewoon een avondje gaat stappen om het te vieren waarbij ook iedereen z'n eigen inkom en drank betaalt, op een trakterend rondje na.

Ik blijf het ook wel wat dubbel vinden bij een huwelijk. Bij eender welk ander feest geef je naarmate je band met de persoon maar hier laat je je cadeau afhangen van het type trouw dat iemand geeft. Ik versta ergens wel dat ge ergens een 'startbedrag' neemt om zowat uw kost als gast te dekken voor het eten maar of dat dan meer moet zijn als iemand een feest geeft van 30 k of iemand u uitnodigt op een avondje in een buurtzaal met foodtrucks 🤷‍♀️

Er is daar trouwens een vrij uitgebreide poll over geweest op het vorige forum volgens mij. Daar kunt ge dus wel wat terugvinden wat de meeste mensen betalen (maar ligt zoals wat hier al gezegd geweest is op 50 tot 100 per persoon, afhankelijk van type feest en/of band met de persoon)

Wij geven steeds hetzelfde bedrag. Ik zou niet weten waarom ik de ene vriend meer zou moeten geven omdat die een sjiek feest wil geven dan de andere vriend die een frietkot laat komen. Daar kiezen ze toch helemaal zelf voor?

Wij zijn 5 jaar geleden all the way gegaan. In een prachtige 16de eeuws schuur, eigen cateraar, eigen inrichting en decoratie (tot tafels en stoelen toe), zelf de ceremonie helemaal uitgeschreven, zelf de dj gekozen (pas voor het avondfeest, tijdens de receptie en de diner gewoon eigen playlist opgezet). Drie lange tafels en food sharing, en overal lagen kleine bord-en partyspellen voor tussendoor. Overal ambiance aan tafel.

Ik vond dat eigenlijk zo leuk om allemaal te regelen dat ik nog even een carrièreswitch naar wedding planner heb overwogen :unsure:.

Denk dat we ongeveer 120 genodigden hadden voor het feest (familie, vrienden, mijn collega's) en nog eens een stuk of 20 extra voor enkel de ceremonie + receptie.

Dat was degoutant duur, ongeveer 30k, maar fuck it, het was het waard. Ik zou het ook zo wel de mooiste dag van mijn leven gevonden heb, maar die dag was in alle opzichten helemaal af. We krijgen ook nu vijf jaar later nog steeds spontane complimenten over hoe leuk onze trouw was. Enige waar ik nu spijt van heb is dat ik naast een fotograaf geen videograaf heb genomen. Onze ceremonie integraal kunnen terugzien, met audio er bij, dat mis ik bijvoorbeeld wel. Zeker gezien we in tussentijd van verschillende geliefden afscheid hebben moeten nemen.

Reken u trouwens absoluut niet rijk met de cadeaus. Ik denk dat wij maar een 5000 euro gerecupereerd hebben. We hebben echt mensen gehad die met vier kwamen en in totaal 20 euro hebben gegeven. Zo kom je er niet natuurlijk :unsure:
Ik heb zo stilaan het gevoel dat wij diezelfde richting opgaan als ik de prijzen zie voor fotograaf + video, locatie eten en drinken, DJ.
Met ringen, kledij etc zal 30k nie veraf zijn. (120-125 gasten)

Heel veel geld, maar wat brengt het op op de bank ? En inbouwkasten in onze bureau of berging kan ook nog op mijn 35e of 40e :unsure:

Dat is dan ook wel all-in. Decoratie en bloemen is eerst op basis van een mood bord.
Uitnodigingen, bedankjes, speciale labels op de flessen etc op maat door een grafisch designer. 4 soorten wijn, verschillende bieren. Videograaf met drone bij goed weer.

Locatie voor binnen bij slecht weer (ceremonie + receptie) en voor buiten bij goed weer (because ja België hè)

Kijk er nu al naar uit eigenlijk 😂 Even spannend om te regelen dat iedereen die we willen (DJ, fotograaf, ceremonie begeleider,...) kunnen op de datum die wij willen. Voor de rest is het wel tof alles uitzoeken en regelen.
Ik verwacht trouwens niet dat vrienden/familie meer geven omdat wij zot doen. Ze zullen het ook niet weten want het is niet de bedoeling op voorhand iets te lossen erover (als mijn vriendin nog zolang kan zwjgen)

Wij konden dat gewoon weg niet betalen ons budget was 3.500€ mijn kleding heeft me 60€ gekost :unsure: Voor ons was het goed zo.
Waren met 13 man en mijn twee kinderen.
Onze huwelijksnacht min of meer in t water gevallen ze hadden van alles aan mijn gevel gedaan, kom thuis en mijn zoon ziet het en die kreeg schrik da boeltje nog allemaal mogen wegdoen kot in de nacht tot wanneer hij wou slapen.

Wij hadden een trouw met om en bij de 200 (aanwezige) gasten. Een drink-avond feest waar overdag er een 20-tal ook bij waren (die dan wel eten hebben gekregen, een iets verfijndere BBQ).

Gemiddeld bedrag gekregen van de gasten overdag: €100 / koppel. Voor de gasten van het avondfeest: €50/koppel.
Naaste vrienden/getuigen/ouders geven dan wat meer.

Uiteindelijk op de trouw alles zelf geregeld:
- Garcons, zaal, indeling, inrichting, DJ en licht en geluid, .. spaar je echt enorm veel mee uit.

De zaken die je toch moet inhuren nooit aanvragen als zijnde trouwfeest, maar gewoon een feest. Zelf getest voor bijvoorbeeld van die grote letters die je aan een inkom ooit zet, prijsverschil: 25 %!

20 euro lijkt inderdaad erg weinig... Al speelt context ook mee, komt het van een gepensioneerd familielid op een overlevingspensioen of zo dan zou ik dat ook absoluut niet erg vinden en zelfs heel dankbaar zijn.

1000 euro, zoals hier ook is aangehaald, vind ik dan weer vrij stevig. Aan mijn petekind zou ik zo'n bedrag nog durven geven of aan mijn allerbeste vriend. Is het de trouw van een collega of een neef dan probeer ik gewoon bij de betere helft te zitten qua sponsoring. Teveel uitschieten naar boven of naar onder is dan sowieso niet goed. Dan vinden ze je gierig of een show-off.
Het hangt inderdaad wat af van wie het is. Iemand waarvan ik weet die het financieel lastig heeft, daar zou ik absoluut niet raar bij kijken moest die gewoon zonder cadeau komen. Die dure cadeaus, dat is typisch van mensen waarvan je al wel weet dat ze het financieel (heel) goed hebben. Of familieleden zonder kinderen, die richting pensioenleeftijd gaan en beginnen beseffen dat ze al dat geld niet gaan nodig hebben.

Wij zijn zo een kleine 8 jaar geleden getrouwd. Eerst kinderen, dan bouwen en dan schoot er nog enkel trouwen over. Gans omgekeerd dan het typische huisje, tuintje, kindje.

Zeer blij dat we zo lang gewacht hadden (waren beide 30+ toen we trouwden) omdat we steviger in onze schoenen stonden en zelf een beter gedacht hadden van wat we wilden. Vooral wat Mrs. wou. Namelijk een trouw met alles erop en eraan met hier en daar een twist. Zelf hadden we in het verleden al genoeg traditionele trouwpartijen meegemaakt. We wilden dus geen volledig typische traditionele all-in trouw van vroeger (burgelijke trouw met glaasje van de gemeente/stad en dan x dagen later kerkelijke trouw, middageten met de suite en familie, receptie met een veel te grote nest mensen (de helft kenissen van de ouders, werk, etc.), gevolgd door avondeten met de beide families en de vrienden en dan een avondfeest waar nog ne hoop volk op afkomt. Echt niets voor ons.

Gelukkig was een zeer goede vriendin van ons weddingplanner (één van de betere die er toen rondliep). Dit heeft ons niet alleen financieel geholpen (om prijs/kwaliteit het onderste uit de kan te kunnen halen uit alle posten) maar ook op gebied van stress en organisatie. Een goeie weddingplanner kan je naast stress ook geld besparen.
We hebben de trouw ook zelf volledig betaald zonder noemenswaardige hulp van beide ouders (zo hadden ze ook niets van inspraak). Maak je daar trouwens geen illusies over, het geld dat je krijgt van de aanwezigen of via de huwelijkslijst zal nooit de trouw volledig dekken. Je komt wel soms voor verrassing te staan (sommige mensen waarvan je verwacht dat ze veel zouden geven, geven amper iets en andere hebben enorm veel gegeven). Trouwen doe je voor jezelf en zal je geld kosten, dus denk dan ook enkel en alleen aan jezelf en vooral aan je partner. Al de rest kan de pot op. Het is jullie feest (binnen jullie mogelijkheden)!

De wettelijke trouw was midden lente in Toscane in beperkte kring (ouders, (schoon)broers/zussen en enkel de nauwe vrienden, zo een 20-30 in totaal). Een volledige agriturismo exclusief voor ons was de uitvalsbasis van een 3daagse. We hebben daar bodemprijzen kunnen afspreken voor kamer/ontbijt voor alle gasten. We vroegen aan de beperkte kring om aub geen cadeau/geld te geven. Enkel aanwezig zijn in Toscane was voldoende (ze moesten namelijk zelf hun reis betalen naar daar) en eigenlijk hun cadeau aan ons. Ter plaatse moesten ze enkel op de trouwdag aanwezig zijn voor de ceremonie in het stadhuis en de avond zelf. De rest van de tijd mochten ze doen wat ze wilden. Wij hadden wel elke avond iets vrijblijvends voorzien (BBQ, pizza avond, etc.). Dit was voor ons eigenlijk de echte trouw. Gezellig, intiem, ongedwongen en enkel in het gezelschap van de mensen die er ECHT wilden bij zijn voor ons. Dat weekend wordt nog steeds meermaals aangehaald door zij die erbij waren.

Na de huwelijksreis, hadden we dan in Belgie de trouw voor de kerk en gewoon een ferm uit de kluiten gewassen dansfeest met enkel volk dat wij wilden uitnodigen en een speciale locatie. Gewoon een goeie dikke feestavond met goeie muziek, genoeg drank en hapjes vanaf middernacht en een ongewone locatie. Beide ouders kregen enkel een lijst waar ze elk 10 namen op konden zetten die werden uitgenodigd. Voor het feest zelf waren locatie, juiste drank en hapjes en de DJ het belangrijkste. Ook hier heeft de weddingplanner haar meerwaarde bewezen.
DJ was perfect op onze golflengte met de muziek en speelde perfect in op het publiek (gevolg was dat ik drie hemden nodig had en nooit langer dan 30 minuten van de dansvloer weg was). De locatie was een recent ontwijde kerk die door de toenmalige orde werd verhuurd voor evenementen. Met een DJ letterlijk op het altaar "God is a DJ" door de kerk pompen, terwijl het vol rook hangt en de drank vloeit had toch iets unieks. Uiteindelijk hebben daar amper 4 evenementen plaatsgevonden waaronder maar 1 trouw (de onze) vooraleer ze op hun stappen zijn teruggekeerd.

Alles samen genomen heeft bovenstaande zelf niet zoveel gekost als de traditionele trouw die onze ouders eigenlijk initieel verwachtten. Hadden zelf ook wel hiervoor wat geld opzij gezet. Bottom line. Trouwen hebben we toen gedaan voor ons zelf en voor niemand of niets anders. We hebben er nog steeds geen millisecond spijt van. En een weddingplanner heeft ons van tonnen miserie en stress gered.

Ik vind dat echt bijzonder oppervlakkig. Ik weet al lang niet meer wie wat gegeven op onze trouw, wat ons ook niet uitmaakt. Dankbaar voor iedereen.

Maar wij kregen dan ook geen cadeaus van 1000 euro :wtf:

Terug
Bovenaan