Huis kopen - Een nieuw begin

Wat is jouw woning situatie?


  • Totaal aantal stemmers
    587
Als je een enige eigen woning koopt aan 3% registratierechten en 2 jaar later verhuis je en verhuur je de woning, heeft dit een impact op de verlaagde registratierechten die je genoten hebt? Kan niet echt een eenduidig antwoord vinden online.

Voor zover ik weet is de enige wettelijke bepaling dat je binnen de 3 jaar je domicilie op dat adres gevestigd moet hebben om van de verlaagde registratierechten te kunnen genieten. Er is nergens sprake over een "minimumperiode" dat je er ook effectief moet zitten.

Volgens mijn prof. vermogensplanning op dit moment houden ze echter rekening met een minimumperiode van +- 6 maanden om te kijken of de verlaagde registratierechten wel van toepassing waren. Dit is wel niet automatisch zo tot op de dag, er kunnen wel meerdere feitelijke gegevens meespelen die in je voor/nadeel kunnen zijn.

Misschien dat iemand anders hier er meer concrete info over heeft, dus correct me if im wrong
 
Dus je zoekt een pauperbuurt met rijhuizen met een trap aan de voordeur en een gevel in van die groene tegeltjes. Je zet daar een oude fiets met een houten krat op het bagagerek voor de deur en je hebt een hipsterwoning gemaakt?

Ook bereid zijn in een buurt te wonen waar er 5 jaar lang zware werken worden uitgevoerd.
Je moet er iets voor over hebben.

Zou mij echt niet verbazen dat binnen nu en 20 jaar zelfs Charleroi "hip" wordt. :p
 
Er komt hier geen f*ck te koop in mijn regio. Enkel boomervilla's die zogezegd totaal gerenoveerd zijn en op de foto zie je asbestleien en cv buizen op de muur of in wicu uit de grond komen. Sommigen durven het zelf aan om woningen met accumulatieverwarming te verkopen voor +500K als instapklaar. Gewoonweg even 50 euro betalen om 2 dagen je woning te verwarmen.
 
Er komt hier geen f*ck te koop in mijn regio. Enkel boomervilla's die zogezegd totaal gerenoveerd zijn en op de foto zie je asbestleien en cv buizen op de muur of in wicu uit de grond komen. Sommigen durven het zelf aan om woningen met accumulatieverwarming te verkopen voor +500K als instapklaar. Gewoonweg even 50 euro betalen om 2 dagen je woning te verwarmen.
Zolang mensen die woningen kopen, zullen mensen die blijven verkopen aan die prijs 🤷‍♂️ Vrije markt enzo.
 
Er komt hier geen f*ck te koop in mijn regio. Enkel boomervilla's die zogezegd totaal gerenoveerd zijn en op de foto zie je asbestleien en cv buizen op de muur of in wicu uit de grond komen. Sommigen durven het zelf aan om woningen met accumulatieverwarming te verkopen voor +500K als instapklaar. Gewoonweg even 50 euro betalen om 2 dagen je woning te verwarmen.
Wat zoek je specifiek in die regio? (Ik neem aan Nieuwpoort/Middelkerke/+Alles daarachter?)
 
Als je een kant-en-klaar ruim alleenstaand huis onder het half miljoen wil, kan je idd lang gefrustreerd blijven zoeken...
Ik vermoed zoiets al... :)


Ik heb net immoweb nagekeken en ik zie hier en daar toch een leuk rijhuis/half-open. Uiteraard zijn de boomer-villa's rond de 500.000 euro. Dat is (give or take) de correcte prijs voor zoiets. Als je daar 250k tegenaan gooit om dat te renoveren dan is dat ook gewoon zijn prijs waard daar.


Hier vraag ik me ook af wie dit gaat kopen.


950.000 euro voor iets casco, wel met mooi bijgebouw en een goed stuk grond naast een spoorweglijn.
Bon, je kan er nog een manege naast bouwen, maar ik zie het niet snel voor die prijs weggaan.
 
Als je een kant-en-klaar ruim alleenstaand huis onder het half miljoen wil, kan je idd lang gefrustreerd blijven zoeken...
Ik vermoed ook dat de eisen van Chauffagist véél hoger liggen dan het budget dat hij ervoor wil spenderen. Een compleet gerenoveerde woning wil ook voor de meeste mensen niet zeggen dat het op de muren na gesloopt is en alle sanitair/electriciteit volledig nieuw en conform alle nieuwbouwnormen aangelegd zijn.

Ik zie ook niet in waarom een woning met accumulatieverwarming niet instapklaar zou kunnen zijn. Ja, het is een momenteel héél duren manier van verwarmen, maar instapklaar houdt niet in dat het per se energiezuinig is.

Deze woning lijkt bvb best ok: https://www.immoweb.be/nl/zoekertje/huis/te-koop/middelkerke/8430/10167466
 
Wat zoek je specifiek in die regio? (Ik neem aan Nieuwpoort/Middelkerke/+Alles daarachter?)

Ik woon momenteel in een OB van 10 op 12,6, maar semi-bungalow stijl met zo een schilddak of ook wel noordboomdak genoemd. Het moet een verbetering zijn van mijn huidige woning die niet goed is van indeling en volume door het vervloekte dak. Bovendien heb ik een badkamer beneden, een wc in die badkamer ipv onder de trap.

Dus de vereisten: 200m2 bewoonbaar, energetisch in orde, OB, 600m2 grond of meer. 3 slpk, 1maal een nieuwbouw gezien van 2020 voor 740K, was natuurlijk direct weg. Nieuwpoort tot Veurne is mijn zoekgebied. Voor een topper zouden we ook onze opbrengsteigendom verkopen en kunnen we tot 750K gaan, maar dan moet het echt top zijn en geen oude villa die gewoon esthetisch aangepakt is.
 
Hier vraag ik me ook af wie dit gaat kopen.


950.000 euro voor iets casco, wel met mooi bijgebouw en een goed stuk grond naast een spoorweglijn.
Bon, je kan er nog een manege naast bouwen, maar ik zie het niet snel voor die prijs weggaan.
Da's bijna 1 hectaar, ruim bijgebouw (denk ideaal voor een zelfstandige activiteit) en op fietsafstand van Lier en eigenlijk ook de hele zuid en oost rand van Antwerpen.

Da's een stevige prijs, en het nadeel van zoiets is dat je eigenlijk energetisch weinig nog kan betekenen (isolatie is wat het is, ventilatiesysteem ligt vrijwel vast, zij het niet door de roosters in de ramen dan zal er wel te weinig plek voorzien zijn voor toevoer en afvoerkanalen).
Naast het feit dat dit een gortdroog lelijk gebouw is, met bijzonder weinig natuurlijke lichtinval, gaat dit wel verkocht geraken lijkt me.
 
Ik woon momenteel in een OB van 10 op 12,6, maar semi-bungalow stijl met zo een schilddak of ook wel noordboomdak genoemd. Het moet een verbetering zijn van mijn huidige woning die niet goed is van indeling en volume door het vervloekte dak. Bovendien heb ik een badkamer beneden, een wc in die badkamer ipv onder de trap.

Dus de vereisten: 200m2 bewoonbaar, energetisch in orde, OB, 600m2 grond of meer. 3 slpk, 1maal een nieuwbouw gezien van 2020 voor 740K, was natuurlijk direct weg. Nieuwpoort tot Veurne is mijn zoekgebied. Voor een topper zouden we ook onze opbrengsteigendom verkopen en kunnen we tot 750K gaan, maar dan moet het echt top zijn en geen oude villa die gewoon esthetisch aangepakt is.

Oké, allemaal laagbouw uiteraard maar ik vind dit toch wel een erg knappe mogelijkheid (tov inderdaad de boomervilla's die je aanhaalt die daar overal staan).
(Ja, het is aan campinggebied en na een bistro. Maar dit soort woning met alleen maar velden rondom kost je nog eens 100k meer..)
 
Ik woon momenteel in een OB van 10 op 12,6, maar semi-bungalow stijl met zo een schilddak of ook wel noordboomdak genoemd. Het moet een verbetering zijn van mijn huidige woning die niet goed is van indeling en volume door het vervloekte dak. Bovendien heb ik een badkamer beneden, een wc in die badkamer ipv onder de trap.

Dus de vereisten: 200m2 bewoonbaar, energetisch in orde, OB, 600m2 grond of meer. 3 slpk, 1maal een nieuwbouw gezien van 2020 voor 740K, was natuurlijk direct weg. Nieuwpoort tot Veurne is mijn zoekgebied. Voor een topper zouden we ook onze opbrengsteigendom verkopen en kunnen we tot 750K gaan, maar dan moet het echt top zijn en geen oude villa die gewoon esthetisch aangepakt is.
Nooit aan gedacht om te kijken of het geen piste is om die OB te herbouwen zodanig dat het wel voldoet aan uw totaalwensen?

Is mogelijks goedkoper dan mee te moeten gaan in de belachelijke prijzen van een nieuwe aankoop. Enkel moet je dan iets voorzien voor de overgang tijdens de werken.

Ik vermoed ook dat de eisen van Chauffagist véél hoger liggen dan het budget dat hij ervoor wil spenderen. Een compleet gerenoveerde woning wil ook voor de meeste mensen niet zeggen dat het op de muren na gesloopt is en alle sanitair/electriciteit volledig nieuw en conform alle nieuwbouwnormen aangelegd zijn.

Ik zie ook niet in waarom een woning met accumulatieverwarming niet instapklaar zou kunnen zijn. Ja, het is een momenteel héél duren manier van verwarmen, maar instapklaar houdt niet in dat het per se energiezuinig is.

Deze woning lijkt bvb best ok: https://www.immoweb.be/nl/zoekertje/huis/te-koop/middelkerke/8430/10167466
Chauffagist is net zoals mij eerder iemand die waarde hecht aan een deftige oplossing. En geen zin heeft om de hoofdvogel af te schieten voor iets waar significante meerkosten voor betaald gaan mogen worden in de toekomst om die up to snuff te brengen.

Vroeger werd daar helemaal geen waarde aan gehecht. Nu hopen hij en ik dat dit wel het geval is, juist om die belachelijke prijzen, waar je anders 250k nog mag bijtellen, een beetje te mitigeren.

Sowieso is het voorbeeld dat je aanhaalt een perfect voorbeeld ervan. Dit is gerenoveerd, maar eigenlijk is het niet diepgaand gerenoveerd zoals het zou moeten, maar gewoon voor de quick wins gegaan. Als je dat nu koopt, dan betaal je eigenlijk significant meer voor iets wat je binnen dit en de volgende 20 jaar eigenlijk zouden moeten deftig opnieuw doen als je toekomstgericht denkt. En daarnaast is deze woning HOB en geen OB. En voor een HOB vind ik 400k toch ook al aardig. Maar ja, dat is of was de markt nu eenmaal in het verleden.

En uiteindelijk kan chauffagist eigenlijk niet klagen want hij heeft al 2 woningen. En eigenlijk zou hij perfect die 2 woningen kunnen verkopen om dan die woning van 750k zoals hij in gedachten had te kunnen kopen.
Maar net zoals ik dat niet over mijn hart kan krijgen om daar zoveel geld aan te geven voor een beperkte sidegrade... kan hij dat ook niet. Ongeacht of hij het geld nu zou hebben of niet.

Enigste probleem is echter dat hij verwacht dat andere mensen minder winst pakken terwijl hij dat zelf ook niet zou doen. En de markt is wat de markt is. Hij kan ofwel afwachten hopende dat het verder zakt, inzetten op een nieuwbouw en de prijs ervoor betalen, ofwel de kost slikken of zijn eigen woning herbouwen volgens zijn visie - als hij zich in die woning oud ziet worden.
Persoonlijk, zoals ik hierboven ook al vermeldde, lijkt mij die laatste pistte voor hem voorlopig nog de meest evidente en makkelijkste oplossing te zijn. Aangezien de kans dat je de koop van uw leven nog gaat doen waarbij je voor een prikje de perfecte woning kan opkopen dat lijkt mij klein tot onbestaande.

En dan lijkt het mij beter om te roeien met de riemen die je hebt.
PS : toru uw voorstel is in datzelfde bedje ziek. Dat is schoon etc, maar eigenlijk om correct te zijn heeft men hier de quick wins gedaan, al de rest daar mag je in de toekomst diep voor in uw buidel tasten om zaken af te breken die er eigenlijk nog goed uitzien maar die om het naar de volgende stap te brengen geldverspilling zijn geweest.
 
PS : toru uw voorstel is in datzelfde bedje ziek. Dat is schoon etc, maar eigenlijk om correct te zijn heeft men hier de quick wins gedaan, al de rest daar mag je in de toekomst diep voor in uw buidel tasten om zaken af te breken die er eigenlijk nog goed uitzien maar die om het naar de volgende stap te brengen geldverspilling zijn geweest.
Oprechte vraag, maar wat is er mis?
Qua stijl kan ik dat wel begrijpen dat het jouw ding niet is. Maar verder zijn daar weinig toevoegingen aan nodig? Zo snel uitgerekend heb je daar 150+ m2 aan ruimte om zonnepanelen te leggen. Dat brengt die EPC vermoedelijk om en bij de 150. Qua isolatie daar ben ik niet zeker van. Maar als de bedoeling een 0 EPC te krijgen dan is enkel nieuwbouw de oplossing in dit vraagstuk.
 
Sowieso is het voorbeeld dat je aanhaalt een perfect voorbeeld ervan. Dit is gerenoveerd, maar eigenlijk is het niet diepgaand gerenoveerd zoals het zou moeten, maar gewoon voor de quick wins gegaan. Als je dat nu koopt, dan betaal je eigenlijk significant meer voor iets wat je binnen dit en de volgende 20 jaar eigenlijk zouden moeten deftig opnieuw doen als je toekomstgericht denkt.
leg eens concreet uit
 
Heel dat energie gegeven is een klucht, koopt u een woning met een E-rating en doe elke dag/week iets aan isolatie of renovatie zelf.
De verwarming is dan niet nodig want ge bent bezig met iets, ik zweet mij hier kapot met plafond zelf de bedekken, oud behang los te maken en kasten te vervangen. laat staan al het puin naar containerpark te brengen. de kruipkelder bedekken is ook iets dat nog op de planning staat en gaat imo een stevig verschil maken.

Met die E-rating is het hier in de meeste kamers nog 17 graden, 18 graden in de woonkamer wanneer ik wakker word. Dat is frisser dan aangenaam/gezellig, maar leefbaar als je meteen wat dingen van plan bent te gaan doen.
 
Heel dat energie gegeven is een klucht, koopt u een woning met een E-rating en doe elke dag/week iets aan isolatie of renovatie zelf.
De verwarming is dan niet nodig want ge bent bezig met iets, ik zweet mij hier kapot met plafond zelf de bedekken, oud behang los te maken en kasten te vervangen. laat staan al het puin naar containerpark te brengen. de kruipkelder bedekken is ook iets dat nog op de planning staat en gaat imo een stevig verschil maken.

Met die E-rating is het hier in de meeste kamers nog 17 graden, 18 graden in de woonkamer wanneer ik wakker word. Dat is frisser dan aangenaam/gezellig, maar leefbaar als je meteen wat dingen van plan bent te gaan doen.

:fingerguns:
 
Er komt hier geen f*ck te koop in mijn regio. Enkel boomervilla's die zogezegd totaal gerenoveerd zijn en op de foto zie je asbestleien en cv buizen op de muur of in wicu uit de grond komen. Sommigen durven het zelf aan om woningen met accumulatieverwarming te verkopen voor +500K als instapklaar. Gewoonweg even 50 euro betalen om 2 dagen je woning te verwarmen.
Wat is er mis met cv buizen op de muur?
 
Oprechte vraag, maar wat is er mis?
Qua stijl kan ik dat wel begrijpen dat het jouw ding niet is. Maar verder zijn daar weinig toevoegingen aan nodig? Zo snel uitgerekend heb je daar 150+ m2 aan ruimte om zonnepanelen te leggen. Dat brengt die EPC vermoedelijk om en bij de 150. Qua isolatie daar ben ik niet zeker van. Maar als de bedoeling een 0 EPC te krijgen dan is enkel nieuwbouw de oplossing in dit vraagstuk.

Wat is of lijkt er mis te zijn : Dit is een EPC - B woning te zijn die gehaald is door middel van de volgende ingrepen :

1) inspuiten van de spouw
2) 10tal cm glaswol voorzien in het dak
Zeer kort door de bocht.

Als je in mijn ogen de moeite doet om te renoveren, dan doe je dat best tegoei. En dan voorzie je 10-14 tal centimeter PUR via de buitenzijde en 20 - 30 cm PUR. En eerlijk waar daar moet je echt geen nieuwbouw voor zetten om dat mogelijk te maken.

Dat kost echter meer geld/ is een grotere investering en de meeste mensen in het verleden hebben dan ook de keuze gemaakt om dat niet te doen. Maar wel om voor de quick wins te gaan zodanig dat ze de binnenkant mooi / eshtetisch aantrekkelijk konden maken.

Mijn voorkeur in plaats van 620k te geven aan de hogerstaande woning is om dan te zoeken naar een woning van 200 - 350k€ (desnoods 450k). En met dat verschil in geld dan de update te doen. Al begrijp ik ook wel dat dit niet zo evident is als ik het zeg.

Wil ik daarmee een B-woning afschieten. Neen... want dat is gegarandeerd beter qua energieverbruik dan een EPC F of D zoals er ook nog velen zijn. Maar met zo'n woning B, indien die niet ter dege en dus energetisch diepgaand gerenoveerd is dan loop je tegen de limieten aan van de haalbaarheid van wat je er daar nog voor kan doen. En dan weet je ook dat, wetende dat de intentie op termijn al de woningen op niveau A brengen is, dat je de hete patat doorduwt naar de toekomst. Wat niet noodzakelijk een probleem is. Maar je kan niet ontkennen dat een groot gedeelte van de verkoopsprijs nu eenmaal is voor het esthetische aspect. En dat je dus voor zaken die je vanuit energetisch standpunt of vanuit lange termijnsvisie zou moeten herdoen, voor de levensduur van het esthetische gedeelte niet gaat kunnen of willen doen aangezien dat nu eenmaal deels oorzaak was aan de meerprijs van uw aankoop.

Al kunnen we natuurlijk ook het verschil relativeren in verwarmings kost tussen een EPC150 - 200 woning en die van een EPC20 - 50 woning.

Kortom voor mij zou het aankopen van een woning, zoals in het verleden, zonder rekening te houden met de kostprijs voor de energieconversie geen goed idee zijn. Net zoals dat ik het een slecht idee vind om een premium prijs nog te betalen voor een woning waar je weet dat je nog een enorme extra kost ooit in de toekomst in het verschiet gaat hebben om dat in orde te stellen.
Wat daarom geen probleem is of zou moeten zijn.

Maar ik kan nooit akkoord gaan dat een woning met C of B zou mogen gedefinieerd worden of gezien worden als een compleet gerenoveerde woning. Dat is voor mij gewoon bedrog. Dan noem je het voor mijn part anders. Maar voor mijn definitie is een complete renovatie een diepgaande tot op de structuur zijnde renovatie waarna je die minimaal op het niveau stelt van dat moment voor zijn geheel. Als je het een gedeeltelijke, esthetische, quick win renovatie noemt. Geen probleem. Maar een complete renovatie, neen sorry. Al zou ik nog willen toegeven als je vb zegt een complete renovatie in 2005...
 
Terug
Bovenaan