Huis kopen - Een nieuw begin

Wat is jouw woning situatie?


  • Totaal aantal stemmers
    586
Er komt hier geen f*ck te koop in mijn regio. Enkel boomervilla's die zogezegd totaal gerenoveerd zijn en op de foto zie je asbestleien en cv buizen op de muur of in wicu uit de grond komen. Sommigen durven het zelf aan om woningen met accumulatieverwarming te verkopen voor +500K als instapklaar. Gewoonweg even 50 euro betalen om 2 dagen je woning te verwarmen.
Wat is er mis met cv buizen op de muur?
 
Oprechte vraag, maar wat is er mis?
Qua stijl kan ik dat wel begrijpen dat het jouw ding niet is. Maar verder zijn daar weinig toevoegingen aan nodig? Zo snel uitgerekend heb je daar 150+ m2 aan ruimte om zonnepanelen te leggen. Dat brengt die EPC vermoedelijk om en bij de 150. Qua isolatie daar ben ik niet zeker van. Maar als de bedoeling een 0 EPC te krijgen dan is enkel nieuwbouw de oplossing in dit vraagstuk.

Wat is of lijkt er mis te zijn : Dit is een EPC - B woning te zijn die gehaald is door middel van de volgende ingrepen :

1) inspuiten van de spouw
2) 10tal cm glaswol voorzien in het dak
Zeer kort door de bocht.

Als je in mijn ogen de moeite doet om te renoveren, dan doe je dat best tegoei. En dan voorzie je 10-14 tal centimeter PUR via de buitenzijde en 20 - 30 cm PUR. En eerlijk waar daar moet je echt geen nieuwbouw voor zetten om dat mogelijk te maken.

Dat kost echter meer geld/ is een grotere investering en de meeste mensen in het verleden hebben dan ook de keuze gemaakt om dat niet te doen. Maar wel om voor de quick wins te gaan zodanig dat ze de binnenkant mooi / eshtetisch aantrekkelijk konden maken.

Mijn voorkeur in plaats van 620k te geven aan de hogerstaande woning is om dan te zoeken naar een woning van 200 - 350k€ (desnoods 450k). En met dat verschil in geld dan de update te doen. Al begrijp ik ook wel dat dit niet zo evident is als ik het zeg.

Wil ik daarmee een B-woning afschieten. Neen... want dat is gegarandeerd beter qua energieverbruik dan een EPC F of D zoals er ook nog velen zijn. Maar met zo'n woning B, indien die niet ter dege en dus energetisch diepgaand gerenoveerd is dan loop je tegen de limieten aan van de haalbaarheid van wat je er daar nog voor kan doen. En dan weet je ook dat, wetende dat de intentie op termijn al de woningen op niveau A brengen is, dat je de hete patat doorduwt naar de toekomst. Wat niet noodzakelijk een probleem is. Maar je kan niet ontkennen dat een groot gedeelte van de verkoopsprijs nu eenmaal is voor het esthetische aspect. En dat je dus voor zaken die je vanuit energetisch standpunt of vanuit lange termijnsvisie zou moeten herdoen, voor de levensduur van het esthetische gedeelte niet gaat kunnen of willen doen aangezien dat nu eenmaal deels oorzaak was aan de meerprijs van uw aankoop.

Al kunnen we natuurlijk ook het verschil relativeren in verwarmings kost tussen een EPC150 - 200 woning en die van een EPC20 - 50 woning.

Kortom voor mij zou het aankopen van een woning, zoals in het verleden, zonder rekening te houden met de kostprijs voor de energieconversie geen goed idee zijn. Net zoals dat ik het een slecht idee vind om een premium prijs nog te betalen voor een woning waar je weet dat je nog een enorme extra kost ooit in de toekomst in het verschiet gaat hebben om dat in orde te stellen.
Wat daarom geen probleem is of zou moeten zijn.

Maar ik kan nooit akkoord gaan dat een woning met C of B zou mogen gedefinieerd worden of gezien worden als een compleet gerenoveerde woning. Dat is voor mij gewoon bedrog. Dan noem je het voor mijn part anders. Maar voor mijn definitie is een complete renovatie een diepgaande tot op de structuur zijnde renovatie waarna je die minimaal op het niveau stelt van dat moment voor zijn geheel. Als je het een gedeeltelijke, esthetische, quick win renovatie noemt. Geen probleem. Maar een complete renovatie, neen sorry. Al zou ik nog willen toegeven als je vb zegt een complete renovatie in 2005...
 
Wat is of lijkt er mis te zijn : Dit is een EPC - B woning te zijn die gehaald is door middel van de volgende ingrepen :

1) inspuiten van de spouw
2) 10tal cm glaswol voorzien in het dak
Zeer kort door de bocht.

Als je in mijn ogen de moeite doet om te renoveren, dan doe je dat best tegoei. En dan voorzie je 10-14 tal centimeter PUR via de buitenzijde en 20 - 30 cm PUR. En eerlijk waar daar moet je echt geen nieuwbouw voor zetten om dat mogelijk te maken.

Dat kost echter meer geld/ is een grotere investering en de meeste mensen in het verleden hebben dan ook de keuze gemaakt om dat niet te doen. Maar wel om voor de quick wins te gaan zodanig dat ze de binnenkant mooi / eshtetisch aantrekkelijk konden maken.

Mijn voorkeur in plaats van 620k te geven aan de hogerstaande woning is om dan te zoeken naar een woning van 200 - 350k€ (desnoods 450k). En met dat verschil in geld dan de update te doen. Al begrijp ik ook wel dat dit niet zo evident is als ik het zeg.

Wil ik daarmee een B-woning afschieten. Neen... want dat is gegarandeerd beter qua energieverbruik dan een EPC F of D zoals er ook nog velen zijn. Maar met zo'n woning B, indien die niet ter dege en dus energetisch diepgaand gerenoveerd is dan loop je tegen de limieten aan van de haalbaarheid van wat je er daar nog voor kan doen. En dan weet je ook dat, wetende dat de intentie op termijn al de woningen op niveau A brengen is, dat je de hete patat doorduwt naar de toekomst. Wat niet noodzakelijk een probleem is. Maar je kan niet ontkennen dat een groot gedeelte van de verkoopsprijs nu eenmaal is voor het esthetische aspect. En dat je dus voor zaken die je vanuit energetisch standpunt of vanuit lange termijnsvisie zou moeten herdoen, voor de levensduur van het esthetische gedeelte niet gaat kunnen of willen doen aangezien dat nu eenmaal deels oorzaak was aan de meerprijs van uw aankoop.

Al kunnen we natuurlijk ook het verschil relativeren in verwarmings kost tussen een EPC150 - 200 woning en die van een EPC20 - 50 woning.

Kortom voor mij zou het aankopen van een woning, zoals in het verleden, zonder rekening te houden met de kostprijs voor de energieconversie geen goed idee zijn. Net zoals dat ik het een slecht idee vind om een premium prijs nog te betalen voor een woning waar je weet dat je nog een enorme extra kost ooit in de toekomst in het verschiet gaat hebben om dat in orde te stellen.
Wat daarom geen probleem is of zou moeten zijn.

Maar ik kan nooit akkoord gaan dat een woning met C of B zou mogen gedefinieerd worden of gezien worden als een compleet gerenoveerde woning. Dat is voor mij gewoon bedrog. Dan noem je het voor mijn part anders. Maar voor mijn definitie is een complete renovatie een diepgaande tot op de structuur zijnde renovatie waarna je die minimaal op het niveau stelt van dat moment voor zijn geheel. Als je het een gedeeltelijke, esthetische, quick win renovatie noemt. Geen probleem. Maar een complete renovatie, neen sorry. Al zou ik nog willen toegeven als je vb zegt een complete renovatie in 2005...
De woning die ik poste was van 2010. Dat is 12 jaar oud. Daar is volgens mij nog geen renovatie aan te pas gekomen. De isolatienormen van 10 jaar geleden zijn nu toch niet al te slecht?

Leg dat dak nog vol met zonnepanelen en je zakt met nog redelijk wat punten. Ik denk dat je naar een andere woning oid. zit te kijken want dit is gewoon in orde. Veel geld, maar in orde.
 
De woning die ik poste was van 2010. Dat is 12 jaar oud. Daar is volgens mij nog geen renovatie aan te pas gekomen. De isolatienormen van 10 jaar geleden zijn nu toch niet al te slecht?

Leg dat dak nog vol met zonnepanelen en je zakt met nog redelijk wat punten. Ik denk dat je naar een andere woning oid. zit te kijken want dit is gewoon in orde. Veel geld, maar in orde.
Dacht dat die gelijkwaardig waren met hetgeen je kon gedaan krijgen met de quick wins. Wat enorm spijtig is als je terugkijkt. Daardoor dat het focussen op esthetica vroeger minder een probleem was. Omdat je het met de quick wins er kort bij kon geraken.

Dus eigenlijk zit je met gelijkaardige problemen. Al kon je vroeger ook nog een boete betalen ipv de norm te behalen.
Die problemen waarop ik doel zijn dan ook de hoge kosten om dat ooit in orde te brengen. En het feit dat je een surplus hebt betaald hiervoor.

Dat is ook expliciet de reden waarom ik die woningen van 1990 - 2012 aan mij altijd heb laten passeren destijds. Te duur voor hetgeen je er in de plaats voor kreeg indien je die toekomstbestendig wilde maken. Maar dat komt ook sneller naar voor als je de technische limieten kan inschatten.

Wat u niet noodzakelijk moet tegenhouden in uw aankoop, maar je moet er wel van op de hoogte zijn.

En voor hetzelfde geld komt binnen dit en 30 jaar tengevolge van materiaal dat dubbel op 3 keer zo effectief is als de huidige isolatie eenzelfde conclusie er voor mijn woning. Daarom dat ik mij ook zo duidelijk baseer op huidige standaarden en omdat ze de standaarden dan op passiefbouw zetten ipv BEN.
 
Daarstraks gaan informeren voor een nieuwbouw appartement. Kostprijs all-in zou 281.000 euro zijn.

- benedenverdieping
- 86 m² binnen
- terras + tuin van 32 m²
- Vloerverwarming, warmtepomp, ventilatie D
- Garage + staanplaats (geen ondergrondse staanplaats, geen ondergrondse berging)
- Zonnepanelen op de garage, mits meerprijs van 2400 euro kan er een hoger rendement dat voor E 0 kan zorgen
- Kleine blok met 2 beneden appartementen en 2 duplexen

Ik weet niet zo goed wat ik ervan moet denken. Langs de ene kant lijkt me dat geen slechte prijs gezien ook de zonnepanelen die erbij zitten? Iemand opmerkingen, feedback, zaken waar ik aan moet denken? :unsure:
 
Wat er mis is met die 2e woning, die esthetisch wel in orde is.

In de eerste plaats is die woning te nieuw en semi te duur om ingrijpende aanpassingen te doen om ze energiezuiniger te maken. Je zit nog met radiatoren, ondertussen is lage temperatuur verwarming de norm. Ja lap, hoe ga je dat nu gaan doen, grote lompe ventiloconvectoren in de plaats zetten en overal nog een kabel gaan bij trekken voor voeding/sturing. Hoe ga je dat proper gaan doen in een afgewerkte woning? Of ga je all the way en toch de vloer uitbreken?

Dan zit je met een EPC B, dat is niet slecht, maar ook niet wauw. Er zal misschien 7cm pur in de spouw zitten en 10 op het plat dak. Je koopt dan iets wat niet meer up to date is. Zoals @Renegadexxripxx zegt, het is ok, maar niet meer echt mee met de norm. Aan huidige energieprijzen is elke m3 gas of kwh elektriciteit die je uitspaart welgekomen.


Ik heb nu een vrijstaande epc B/C woning en verbruik een 1200/1300m3 gas per jaar voor verwarming en sanitair, ik wil in de nabije toekomst (binnen de 5 jaar, of voor mijn 40) een woning waar dit verbruik drastisch lager ligt. Ik ga er van uit dat het energieverbruik in de geposte woningen niet lager ligt dan in mijn huidige woning.
 
Je kunt altijd verhuizen naar wondelgem, daar komt binnen niet al te lang een leuk appartementje te koop voor een eerlijke prijs. :p
 
Wat er mis is met die 2e woning, die esthetisch wel in orde is.

In de eerste plaats is die woning te nieuw en semi te duur om ingrijpende aanpassingen te doen om ze energiezuiniger te maken. Je zit nog met radiatoren, ondertussen is lage temperatuur verwarming de norm. Ja lap, hoe ga je dat nu gaan doen, grote lompe ventiloconvectoren in de plaats zetten en overal nog een kabel gaan bij trekken voor voeding/sturing. Hoe ga je dat proper gaan doen in een afgewerkte woning? Of ga je all the way en toch de vloer uitbreken?

Dan zit je met een EPC B, dat is niet slecht, maar ook niet wauw. Er zal misschien 7cm pur in de spouw zitten en 10 op het plat dak. Je koopt dan iets wat niet meer up to date is. Zoals @Renegadexxripxx zegt, het is ok, maar niet meer echt mee met de norm. Aan huidige energieprijzen is elke m3 gas of kwh elektriciteit die je uitspaart welgekomen.


Ik heb nu een vrijstaande epc B/C woning en verbruik een 1200/1300m3 gas per jaar voor verwarming en sanitair, ik wil in de nabije toekomst (binnen de 5 jaar, of voor mijn 40) een woning waar dit verbruik drastisch lager ligt. Ik ga er van uit dat het energieverbruik in de geposte woningen niet lager ligt dan in mijn huidige woning.

Ik had zowat dezelfde eisen als jou qua performantie, en de enige -semi betaalbare- oplossing is een krot kopen (via biddit oid) waar alles uit moet en het allemaal volledig zelf opnieuw opbouwen. Anders koop je idd iets waar het allemaal nét niet uw goesting is of gewoon enorm duur is
 
.....

Ik weet niet zo goed wat ik ervan moet denken. Langs de ene kant lijkt me dat geen slechte prijs gezien ook de zonnepanelen die erbij zitten? Iemand opmerkingen, feedback, zaken waar ik aan moet denken? :unsure:
kun je eens een link geven naar het pand? (via DM mag ook) (nee ik heb zelf geen interesse in het pand, ik ben momenteel al aan het bouwen)
 
Daarstraks gaan informeren voor een nieuwbouw appartement. Kostprijs all-in zou 281.000 euro zijn.

- benedenverdieping
- 86 m² binnen
- terras + tuin van 32 m²
- Vloerverwarming, warmtepomp, ventilatie D
- Garage + staanplaats (geen ondergrondse staanplaats, geen ondergrondse berging)
- Zonnepanelen op de garage, mits meerprijs van 2400 euro kan er een hoger rendement dat voor E 0 kan zorgen
- Kleine blok met 2 beneden appartementen en 2 duplexen

Ik weet niet zo goed wat ik ervan moet denken. Langs de ene kant lijkt me dat geen slechte prijs gezien ook de zonnepanelen die erbij zitten? Iemand opmerkingen, feedback, zaken waar ik aan moet denken? :unsure:
Toen ik destijds gaan kijken was, kostte het appartement (+/- 90m2) dat in een gelijkaardige verkaveling werd gedaan op 10.000€ na evenveel als de HOB (150m2) die ik destijds gekocht heb (28xk€). Was dezelfde ontwikkelaar, zo goed als zelfde locatie (30m verder, dus eigenlijk ernaast). Moet niet verbazen dat die appartementen lang te koop hebben gestaan...

Sowieso is het moeilijk te zeggen, aangezien ik geen inzicht heb in de locatie of over wat de alternatieven zijn. Noch of dat het bedrag inclusief registratierechten, notariskosten en BTW is (6% / 21%?).

Voor de rest, is een kleinschalig appartement voordelig, want minder gedoe en het voordeel van een klein tuintje te hebben. Aan u om te bepalen of dat iets is waar je happy van wordt en of de ruimten voldoende groot zijn.

Het enigste wat ik wel zou navragen is of men de warmtepomp dan gemeenschappelijk maakt of dat je elk uw eigen warmtepomp hebt. EN BELANGRIJKER, hoe het zit in de toekomst met de mogelijkheid om een airco te zetten - aangezien dat laatste voor velen verboden is (en ik mijn collega die een nieuwbouwappartement gekocht had en meldde toen ik die opmerking maakte dat het wel eens zeer warm kon worden dat een airco echt geen nood was, ondertussen teruggekrabbeld is en meldde dat het met 28 - 29°C met hun BEN appartement het toch niet echt aangenaam was en dat er meerderen daarover toch wel minder happy waren). Maar tgv de regels kan dat niet om dit nog te zetten.
Ook mogelijks interessant : als je een rolluikafficionado bent of je wenst een terrasoverkapping te zetten, ga je dat tgv de medeigenaarsregels naar uitzicht mogen of niet. En is dat iets dat voor u make of break zou kunnen zijn.

Kortom moeilijk om er iets over te zeggen.
 
Wat er mis is met die 2e woning, die esthetisch wel in orde is.

In de eerste plaats is die woning te nieuw en semi te duur om ingrijpende aanpassingen te doen om ze energiezuiniger te maken. Je zit nog met radiatoren, ondertussen is lage temperatuur verwarming de norm. Ja lap, hoe ga je dat nu gaan doen, grote lompe ventiloconvectoren in de plaats zetten en overal nog een kabel gaan bij trekken voor voeding/sturing. Hoe ga je dat proper gaan doen in een afgewerkte woning? Of ga je all the way en toch de vloer uitbreken?

Dan zit je met een EPC B, dat is niet slecht, maar ook niet wauw. Er zal misschien 7cm pur in de spouw zitten en 10 op het plat dak. Je koopt dan iets wat niet meer up to date is. Zoals @Renegadexxripxx zegt, het is ok, maar niet meer echt mee met de norm. Aan huidige energieprijzen is elke m3 gas of kwh elektriciteit die je uitspaart welgekomen.


Ik heb nu een vrijstaande epc B/C woning en verbruik een 1200/1300m3 gas per jaar voor verwarming en sanitair, ik wil in de nabije toekomst (binnen de 5 jaar, of voor mijn 40) een woning waar dit verbruik drastisch lager ligt. Ik ga er van uit dat het energieverbruik in de geposte woningen niet lager ligt dan in mijn huidige woning.
Jij bent toch gewoon in die prijsklasse een woning aan het zoeken die niet bestaat? Dat heeft weinig te maken met de mensen maar eerder met je onrealistische blik op wat haalbaar is vrees ik.

Ik denk dat je er best blijft wonen nu…
 
Jij bent toch gewoon in die prijsklasse een woning aan het zoeken die niet bestaat? Dat heeft weinig te maken met de mensen maar eerder met je onrealistische blik op wat haalbaar is vrees ik.

Ik denk dat je er best blijft wonen nu…

Het is gewoon een streek met veel oude huizen en zeer veel bungalows ofwel zeer smalle en hoge puntvilla's. Je hebt hier weinig aanbod van deftige instapklare woningen. Accumulatieverwarming is energetisch niet instapklaar, de dag van vandaag weegt energie enorm door. Het is nu semi koud en die gasprijs gaat weer door het dak, elektriciteit zal wel volgen. Je bent dan vet met je epc B/C woning met radiatoren en een ketel en 8 paneeltjes op je dak. Je bent nog beter af met een epc D met een mazoutketel en een houtkachel.
 
Het is gewoon een streek met veel oude huizen en zeer veel bungalows ofwel zeer smalle en hoge puntvilla's. Je hebt hier weinig aanbod van deftige instapklare woningen. Accumulatieverwarming is energetisch niet instapklaar, de dag van vandaag weegt energie enorm door. Het is nu semi koud en die gasprijs gaat weer door het dak, elektriciteit zal wel volgen. Je bent dan vet met je epc B/C woning met radiatoren en een ketel en 8 paneeltjes op je dak. Je bent nog beter af met een epc D met een mazoutketel en een houtkachel.
Wel eerlijk zijn. Het is geen onoverkomelijk probleem.

Je wordt gewoon sneller gedwongen richting vloerverwarming te voorzien. Waarbij je de premie voor het plaatsen van een warmtepomp verdubbelt. Dat de pil wat verzacht.

Je moet met die kost gewoon rekening houden als je dat koopt. En met de 0%lening is dat iets wat haalbaar zou kunnen zijn.
 
Hi, weten jullie of er een tool bestaat met stats en grafieken uit Immoweb ? Kwestie van aanbod makkelijk te kunnen traceren ? Thanks !
 
Daarstraks gaan informeren voor een nieuwbouw appartement. Kostprijs all-in zou 281.000 euro zijn.

- benedenverdieping
- 86 m² binnen
- terras + tuin van 32 m²
- Vloerverwarming, warmtepomp, ventilatie D
- Garage + staanplaats (geen ondergrondse staanplaats, geen ondergrondse berging)
- Zonnepanelen op de garage, mits meerprijs van 2400 euro kan er een hoger rendement dat voor E 0 kan zorgen
- Kleine blok met 2 beneden appartementen en 2 duplexen

Ik weet niet zo goed wat ik ervan moet denken. Langs de ene kant lijkt me dat geen slechte prijs gezien ook de zonnepanelen die erbij zitten? Iemand opmerkingen, feedback, zaken waar ik aan moet denken? :unsure:
Ik weet niet wat vandaag de dag "de prijs" is, en al zeker niet in jouw regio maar, dat lijkt me puur financieel wel mee te vallen voor wat je krijgt. Mijn grootste probleem met een typisch appartement is het gebrek aan tuin (opgelost) en de problematiek rond een VME. Misschien dat laatste eens nagaan?
 
Ik weet niet wat vandaag de dag "de prijs" is, en al zeker niet in jouw regio maar, dat lijkt me puur financieel wel mee te vallen voor wat je krijgt. Mijn grootste probleem met een typisch appartement is het gebrek aan tuin (opgelost) en de problematiek rond een VME. Misschien dat laatste eens nagaan?
Wat is een VME?
 
Wat is een VME?
Vereniging van mede-eigenaars. Ik ken daar al de wetgeving niet rond maar ik dacht dat als die er was er een syndicus moest aangesteld worden. Echter zou afhankelijk van grootte en gebrek gemene delen het ook mogelijk zijn dat in de basisakte staat dat er geen VME opgericht wordt.

Ik weet er het fijne niet van, maar ik zou ervan uitgaan dat er wel een VME zal zijn en iemand dus syndicus moet spelen/die moet worden aangesteld. Dat brengt kosten met zich mee. Maar goed, zonder lift of andere duurdere zaken zal dat ook geen fortuin zijn.

Google leert me:
De wet stelt duidelijk dat van het ogenblik dat er 2 verschillende eigenaars zijn in een gebouw, er een syndicus moet aangesteld worden met logischerwijs een VME (Vereniging van mede-eigenaars).

Maar er is wel een uitzondering: als de basisakte uitdrukkelijk bepaalt dat de appartementswet niet gevolgd wordt, indien de aard van de goederen zulks rechtvaardigt, dan bestaat er geen verplichting om een syndicus aan te duiden noch om een VME te vormen. Nadeel van zo’n bepaling is dan wel dat alle beslissingen unaniem moeten worden genomen. Een ander nadeel is ook dat, om dan toch een VME te vormen, de basisakte moet aangepast worden, eveneens na unaniem akkoord hierover, wat dan weer notariële kosten met zich brengt en tevens de verplichting ook dan weer om een syndicus aan te stellen. De komende wet op de mede-eigendom voorziet hierin wel enige versoepeling (later meer hierover). Naar mijn gevoel en ervaring, is het aangewezen, zeker vanaf 3 eigenaars, om een VME op te richten al of niet met een mede-eigenaar als syndicus. Vele basisaktes dateren van tientallen jaren geleden toen enerzijds het over nieuwe gebouwen ging en anderzijds de mede-eigendomproblematiek nog niet zo uitgebouwd was als tegenwoordig, waardoor al gemakkelijker naar die bepaling gegrepen werd.
Met problematiek bedoel ik gewoon "the usual" als je met meerdere mensen moet beslissen hoor. Ik ben nog eigenaar van mijn appartement waar ik vroeger woonde, en die jaarlijkse vergaderingen zijn altijd een "klaaguurtje" waar nuttige zaken dan worden in vraag gesteld of uitgesteld omdat mensen geen euro willen uitgeven. Moet wel zeggen dat met 4 eigenaars zoiets beter zal meevallen, zeker als ze er effectief wonen.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan