Huis kopen - Een nieuw begin

Wat is jouw woning situatie?


  • Totaal aantal stemmers
    587
Maar 'back on topic' (oei das engels). Mijn persoonlijke mening is dat je best eerst iets betaalbaar huurt en dan een jaar (of twee/drie) samen woont. Als je na twee jaar samenwonen nog altijd overeenkomt, dan kun je gaan kijken om iets te kopen.
Die eerst jaren samenwonen mag best op een klein appartementje/in een klein huisje zijn, kwestie van op elkaars schoot te moeten leven en elkaars eigenaardigheden leren kennen.

De eerste 3 jaar dat ik samenwoonde hebben we op nog geen 45m² gewoond, daarna zijn we pas groter gaan wonen.

Het enorme voordeel van huren is gewoon dat je relatief weinig financiële risico's loopt. Als het toch niet lukt, ben je hooguit een paar maand huur kwijt. Als je koopt en na een jaar tot de conclusie komt dat samenwonen toch niet gaat omdat er toch ander verwachtingen zijn, moet je veel leergeld betalen. Kans is bij kopen tevens groot dat je het 'langer' rekt, puur vanwege het financiële.

Uiteraard hoop ik voor jullie dat jullie toekomst aanzienlijk rooskleuriger is, maar het is gewoon een realistisch risico waar je rekening mee moet houden.
 
Nog niet verkocht. Nu zaterdag is er nog eens een kijkdag.

Wat de discussie omtrent kopen/huren hier betreft zou ik op die leeftijd toch ook eerder even huren alvorens onmiddellijk iets te kopen en al zeker wanneer je iets boven budget plant te kopen. Ik heb mijn huidige woning als 27-jarige gekocht, wij hebben er ook maar 2 jaar samen gewoond, ik heb dankzij hulp van de ouders de woning kunnen overnemen. Met de huidige woningprijzen lijkt het mij moeilijk iemand uit te kopen, met een aankomende recessie lijkt het mij evenzeer moeilijk de gemaakte kosten bij een verkoop volledig te recupereren.
Hoe je het ook draait of keert, met iemand samenleven is imo de echte relatietest, op dat moment moet je pas echt u aan elkaar gaan aanpassen en dagelijks aan uw relatie werken. Hoe leuk je elkaar ook vindt en hoe plezierig gezamenlijke reisjes ook zijn, het is pas wanneer je elke dag naast elkaar wakker wordt dat je iemand leert kennen.
 
Met de huidige woningprijzen lijkt het mij moeilijk iemand uit te kopen, met een aankomende recessie lijkt het mij evenzeer moeilijk de gemaakte kosten bij een verkoop volledig te recupereren.
Hoe je het ook draait of keert, met iemand samenleven is imo de echte relatietest, op dat moment moet je pas echt u aan elkaar gaan aanpassen en dagelijks aan uw relatie werken. Hoe leuk je elkaar ook vindt en hoe plezierig gezamenlijke reisjes ook zijn, het is pas wanneer je elke dag naast elkaar wakker wordt dat je iemand leert kennen.
Zowat mijn afgelopen jaar in een nutshell... :')
 
Om nog maar te zwijgen van het dagdagelijkse gemak van een appartementje te huren. Weinig onderhoud, weinig verantwoordelijkheden.
Ook, er is eigenlijk maar 1 ding waar wij wekelijks eens over discussiëren en dat zijn huishoudelijke taken, het stopt in een huis nooit. Ik ben naast mijn werk van 's morgens tot s'avonds bezig in huis en mijn vriend heeft zijn handen vol met de tuin/klein herstellingen. Met een huurappartementje leek alles veel eenvoudiger :p.
 
Ook, er is eigenlijk maar 1 ding waar wij wekelijks eens over discussiëren en dat zijn huishoudelijke taken, het stopt in een huis nooit. Ik ben naast mijn werk van 's morgens tot s'avonds bezig in huis en mijn vriend heeft zijn handen vol met de tuin/klein herstellingen. Met een huurappartementje leek alles veel eenvoudiger :p.
En dan bouwen jullie een nog groter huis? 🤣
 
Ook, er is eigenlijk maar 1 ding waar wij wekelijks eens over discussiëren en dat zijn huishoudelijke taken, het stopt in een huis nooit. Ik ben naast mijn werk van 's morgens tot s'avonds bezig in huis en mijn vriend heeft zijn handen vol met de tuin/klein herstellingen. Met een huurappartementje leek alles veel eenvoudiger :p.
Tel daar 2 kleine kinderen bij en dat gaat naar bijna dagelijkse frustraties, het is onmogelijk om een huis 2 dagen opgeruimd te houden.
Soms denk je dan, f*ck it we gaan in Flodder modus leven.
 
En dan bouwen jullie een nog groter huis? 🤣
Haha, ja hij vloekte zondag tijdens een herstellingswerkske nog 'zeg de architect heeft al meermaals vernoemd dat zij met een vaste klusjesman werken voor de kleine prutsen bij oplevering, hebt ge dien nummer al opgeslagen, heb zo een gevoel dat we dien nog vaak gaan inschakelen' :p.
Voor de babykamer is hij evenzeer al overgestapt van ikeameubeltjes naar een kinderkamer die thuis kant en klaar wordt geïnstalleerd door meubelwinkel 'want zo groot is dat verschil in prijs toch ni eh' :LOL:.
 
Tel daar 2 kleine kinderen bij en dat gaat naar bijna dagelijkse frustraties, het is onmogelijk om een huis 2 dagen opgeruimd te houden.
Soms denk je dan, f*ck it we gaan in Flodder modus leven.
Ik denk dan altijd bij mezelf: rommel is iets anders dan vuil. (maar ik erger me er ook nog dood aan soms)
 
Tel daar 2 kleine kinderen bij en dat gaat naar bijna dagelijkse frustraties, het is onmogelijk om een huis 2 dagen opgeruimd te houden.
Soms denk je dan, f*ck it we gaan in Flodder modus leven.
We zijn met 2 katten en een hond al wat voorbereid :p. Evenzeer qua nachtrust, zodra ze horen dat 1 van beiden niet meer vast slaapt zijn ze daar en dat is soms al om 5u :sop:.
 
We zijn met 2 katten en een hond al wat voorbereid :p. Evenzeer qua nachtrust, zodra ze horen dat 1 van beiden niet meer vast slaapt zijn ze daar en dat is soms al om 5u :sop:.
Ik heb nooit 2 katten en een hond gehad (enkel 2 katten, nog voor de vriendin), maar veel werk gaf dat niet eigenlijk. Misschien dat anderen hier me kunnen corrigeren, maar ik denk dat je nog wel eens kan verschietten :). Zeker om 5 uur wakker gehouden worden, da's een luxe :)
 
Ik heb nooit 2 katten en een hond gehad (enkel 2 katten, nog voor de vriendin), maar veel werk gaf dat niet eigenlijk. Misschien dat anderen hier me kunnen corrigeren, maar ik denk dat je nog wel eens kan verschietten :). Zeker om 5 uur wakker gehouden worden, da's een luxe :)
Sowieso is dat nog een verschil, absoluut, vooral dan in die 'kleine rustmomentjes voor uzelf'. Maar qua onderhoud in huis ligt het om de 2 dagen vol haar/kattenbakkorrels/vuil poten etc, dat vergelijk ik dan beetje als klein mannen die dagelijks de eetkamer ondersmossen en overal hun handjes tegen plakken. Met het verschil dat je nu inderdaad nog ruimte hebt om het regelmatig bij te houden ;).

Onze makelaar vraagt zelf om met een kijkdag de hond en katten weg te doen, ze gaan een dag naar een familielid. Louter omdat mensen dat negatief kunnen opvatten of meer met de dieren bezig zijn dan met het huis zelf.
 
We gingen tussen ons eerste en 2de kind ook een hond nemen maar ik ben blij dat we daar toch mee gewacht hebben.
Ik zie nu niet in hoe we dat in onze living zouden doen, die is groot genoeg maar je moet toch altijd 1 van beide ergens opsluiten...
 
We zijn met 2 katten en een hond al wat voorbereid :p. Evenzeer qua nachtrust, zodra ze horen dat 1 van beiden niet meer vast slaapt zijn ze daar en dat is soms al om 5u :sop:.

Sowieso is dat nog een verschil, absoluut, vooral dan in die 'kleine rustmomentjes voor uzelf'. Maar qua onderhoud in huis ligt het om de 2 dagen vol haar/kattenbakkorrels/vuil poten etc, dat vergelijk ik dan beetje als klein mannen die dagelijks de eetkamer ondersmossen en overal hun handjes tegen plakken. Met het verschil dat je nu inderdaad nog ruimte hebt om het regelmatig bij te houden ;).

Onze makelaar vraagt zelf om met een kijkdag de hond en katten weg te doen, ze gaan een dag naar een familielid. Louter omdat mensen dat negatief kunnen opvatten of meer met de dieren bezig zijn dan met het huis zelf.
Ik hoop echt dat gij niet denkt dat 2 katten en een hond ook maar enigszins vergelijkbaar is met 1 kind... niet in rommel en al helemaal niet in slapen, tijdsbesteding of energie van uzelf.

Wij hebben 2 katten en een hond (en vissen en kippen), en al die beesten tesamen kosten mij nog niet es 1/10 van de tijd en energie dat mijn 1 kind mij kost hoor.
 
For what it's worth, al mijn hipstervrienden die in Gent niets kunnen betalen zakken en masse af naar Oostende en zijn de boel daar aan het gentrificeren...
Dus je zoekt een pauperbuurt met rijhuizen met een trap aan de voordeur en een gevel in van die groene tegeltjes. Je zet daar een oude fiets met een houten krat op het bagagerek voor de deur en je hebt een hipsterwoning gemaakt?
 
Als je een enige eigen woning koopt aan 3% registratierechten en 2 jaar later verhuis je en verhuur je de woning, heeft dit een impact op de verlaagde registratierechten die je genoten hebt? Kan niet echt een eenduidig antwoord vinden online.
 
Terug
Bovenaan