Huis kopen - Een nieuw begin

Wat is jouw woning situatie?


  • Totaal aantal stemmers
    587
Is dit eigenlijk wetenschappelijk bewezen dat dit negatief zou zijn voor de gezondheid ?

Er is geen weetenschappelijk bewijs dat zwart op wit aangeeft dat dit effectief schadelijk zou zijn.
Er is wel een vermoeden dat het eventueel invloed zou kunnen hebben op kinderleukemie. Maar dit is voor alsnog een statistisch verband, geen oorzakelijk. Dit mede doordat woningen in de buurt van hoogspanningslijnen vaak goedkoper zijn en mensen die daar dan wonen vaker minder financieel draagkrachtig zijn. Mensen met een financieel minder ideale situatie, leven vaak ongezonder....
 
Eens een vraagje om te horen wat jullie zouden doen. Wij willen een bod doen op een woning en de immo van de verkopers stelt een aankoopbelofte op waar wij opeens in te lezen krijgen dat er een bouwovertreding gebeurd is (0.65m te diep gebouwd, achtergevel 1ste verdieping).
Nu is er niet officieel aangekaart/geregistreerd door de gemeente en is het dus op verklaring van de verkoopster. Op zich niet meteen een probleem natuurlijk maar als er over x-aantal jaren opeens een brief in de bus zit van de gemeente zijn wij wel serieus gesjareld natuurlijk... Even 0.65m afbreken is niet echt evident en als ik me niet vergis staan er nog eens stevige boete op bouwovertredingen ook, zelfs al heb je ze niet zelf begaan.

Spijtige zaak want we waren voor de rest op elk gebied overtuigd van het huis...
 
Eens een vraagje om te horen wat jullie zouden doen. Wij willen een bod doen op een woning en de immo van de verkopers stelt een aankoopbelofte op waar wij opeens in te lezen krijgen dat er een bouwovertreding gebeurd is (0.65m te diep gebouwd, achtergevel 1ste verdieping).
Nu is er niet officieel aangekaart/geregistreerd door de gemeente en is het dus op verklaring van de verkoopster. Op zich niet meteen een probleem natuurlijk maar als er over x-aantal jaren opeens een brief in de bus zit van de gemeente zijn wij wel serieus gesjareld natuurlijk... Even 0.65m afbreken is niet echt evident en als ik me niet vergis staan er nog eens stevige boete op bouwovertredingen ook, zelfs al heb je ze niet zelf begaan.

Spijtige zaak want we waren voor de rest op elk gebied overtuigd van het huis...
Strafvordering: Een stedenbouwkundig misdrijf verjaart na een periode van 5 jaar. Het aanvangspunt van deze termijn is het ogenblik waarop het misdrijf voltrokken is.

De herstelvordering verjaart als volgt:

  1. in de ruimtelijk kwetsbare gebieden (natuurgebied, bosgebied…): na 10 jaar;
  2. in openruimtegebied (agrarisch gebied, recreatiegebied…): na 10 jaar;
  3. in de overige gebieden (woongebied, industriegebied…): na 5 jaar;
Bij stedenbouwkundige misdrijven beginnen deze termijnen te lopen vanaf de dag waarop het misdrijf is voltooid. Voor stedenbouwkundige misdrijven die gepleegd zijn voor 1 september 2009 zijn die termijnen echter pas vanaf 1 september 2009 beginnen lopen.

 
Strafvordering: Een stedenbouwkundig misdrijf verjaart na een periode van 5 jaar. Het aanvangspunt van deze termijn is het ogenblik waarop het misdrijf voltrokken is.

De herstelvordering verjaart als volgt:

  1. in de ruimtelijk kwetsbare gebieden (natuurgebied, bosgebied…): na 10 jaar;
  2. in openruimtegebied (agrarisch gebied, recreatiegebied…): na 10 jaar;
  3. in de overige gebieden (woongebied, industriegebied…): na 5 jaar;
Bij stedenbouwkundige misdrijven beginnen deze termijnen te lopen vanaf de dag waarop het misdrijf is voltooid. Voor stedenbouwkundige misdrijven die gepleegd zijn voor 1 september 2009 zijn die termijnen echter pas vanaf 1 september 2009 beginnen lopen.

Maar burgerrechtelijk kan je natuurlijk ook nog altijd een dure factuur hebben, afhankelijk van de overtreding.
 
Ik ben op zoek naar een beetje raad of tips om een beslissing te maken.
Mijn vriendin en ik zijn al een tijd op zoek naar een woning, maar wat we echt willen (waar we onszelf zogezegd oud zien worden, tot zo ver we dat kunnen zien...) blijkt op dit moment te duur. We zien 3 opties:
  1. Een paar toegevingen doen en iets kopen aan het max mogelijke budget van nu (vlees noch vis?)
  2. Apart bij ouders blijven wonen en nog een tijdje doorsparen voor 'het droomhuis' te kopen (+2j), basically do nothing
  3. Of een starterswoning of nieuwbouw appartement kopen om dat binnen +5j 'het droomhuis' te kopen.
    1. Ons idee gaat naar een nieuwbouw appartement of zeer recent dat voldoet aan alle energienormen en hedendaags comfort. Of toch beter iets dat op te frissen is?
Ik weet dat je niet genoeg info hebt zo om te antwoorden op de vraag, 'wat zouden jullie doen?'. Maar toch had ik graag wat meningen gehoord en tips over hoe je zo een beslissing kan aanpakken? Wat zijn de valkuilen bij het kopen van een appartement of starterswoning? Waarop moet je letten bij het kopen van zo een starterswoning, om de meerwaarde te maximaliseren? Iemand persoonlijke ervaringen bij het kopen van een starterswoning of appartement met hetzelfde doel?

Maandelijkse aflossingen zijn geen probleem maar hebben een eerder beperkte inleg van 50k op dit moment. 23 en 25j oud
 
Gaan samenwonen is voor velen al het einde van de relatie. Ik vind dat al een grote gok om gelijk te kopen dan, maar bon dat is een discussie die hier al veel gevoerd is.

Hou weet je in scenario 2 dat je niet achter de feiten aan spaart? Als in, dat de huizen sterker zou stijgen in waarde dan wat jullie kunnen bijeen sparen?

Ik zou iets kopen dat het potentieel heeft om jullie droomwoning te zijn. Zijnde door renovatie of uitbreiding.
 
Dat moet je namelijk voor uzelf uitmaken.

Ik heb als alleenstaande dat eerste en 2de gedaan. Maar op een bepaald moment ben ik gestopt met versie 2 (allez niets doen, niet thuiswonen dat was toen al niet van toepassing) en heb ik bepaalde eisen verminderd.

Dus eigenlijk is het aan jullie om te bepalen of er effectief eisen zijn die onbediscussieerbaar zijn en op welke je bereid bent om toe te geven en waardoor het op termijn ok is.

De realiteit is waarschijnlijk toch hoog dat je zelfs binnen vb 5 jaar de perfectie niet zult hebben of kunnen bereiken. Maar of je u bij de aankoop goed voelt over de stap is hetgeen dat doorslaggevend in mijn ogen is.

En bij mij waren die doorslaggevende zaken : locatie, rustig maar toch niet afgelegen en dus kort bij een stationsmogelijkheid voor werk in Brussel, isolatie maximaal ofwel voldoende reservebudget om de aanpassingen te realiseren, geen appartement, een beperkte tuin niet te groot maar ook niet afwezig en qua indeling voldoende ruimten.
Op dat laatste heb ik licht ingebonden, aangezien sommigen ruimten een 8m3 waren en tgv badkamer/douchecel op gelijkvloers de keuken/livingcombo wat benepen lijkt desondanks dat het 5.5 * 10.5 is.
 
Hou weet je in scenario 2 dat je niet achter de feiten aan spaart? Als in, dat de huizen sterker zou stijgen in waarde dan wat jullie kunnen bijeen sparen?
Dat weten we inderdaad niet, ook niet bij optie 3.
We krijgen gewoon vaak de 'raad' van familie, koop u iets klein en over een paar jaar kan je nog zien. Ik vraag mij gewoon af hoe je dit financieel kan verdedigen, al dan niet.

Dat moet je namelijk voor uzelf uitmaken.

Ik heb als alleenstaande dat eerste en 2de gedaan. Maar op een bepaald moment ben ik gestopt met versie 2 (allez niets doen, niet thuiswonen dat was toen al niet van toepassing) en heb ik bepaalde eisen verminderd.

Dus eigenlijk is het aan jullie om te bepalen of er effectief eisen zijn die onbediscussieerbaar zijn en op welke je bereid bent om toe te geven en waardoor het op termijn ok is.

De realiteit is waarschijnlijk toch hoog dat je zelfs binnen vb 5 jaar de perfectie niet zult hebben of kunnen bereiken. Maar of je u bij de aankoop goed voelt over de stap is hetgeen dat doorslaggevend in mijn ogen is.

En bij mij waren die doorslaggevende zaken : locatie, rustig maar toch niet afgelegen en dus kort bij een stationsmogelijkheid voor werk in Brussel, isolatie maximaal ofwel voldoende reservebudget om de aanpassingen te realiseren, geen appartement, een beperkte tuin niet te groot maar ook niet afwezig en qua indeling voldoende ruimten.
Op dat laatste heb ik licht ingebonden, aangezien sommigen ruimten een 8m3 waren en tgv badkamer/douchecel op gelijkvloers de keuken/livingcombo wat benepen lijkt desondanks dat het 5.5 * 10.5 is.

Droomhuis was misschien een overdreven term van mezelf. We zijn zeker bereid altijd bepaalde toegevingen te doen, nu en als er meer budget beschikbaar is. Uiteindelijk kunnen we onder optie 1 ook verkopen moest het toch een te grote compromis zijn. Ik vermoed dat geen enkele van de 3 opties kan uitlopen tot een gigantische financiële kater.
 
Ik ben op zoek naar een beetje raad of tips om een beslissing te maken.
Mijn vriendin en ik zijn al een tijd op zoek naar een woning, maar wat we echt willen (waar we onszelf zogezegd oud zien worden, tot zo ver we dat kunnen zien...) blijkt op dit moment te duur. We zien 3 opties:
  1. Een paar toegevingen doen en iets kopen aan het max mogelijke budget van nu (vlees noch vis?)
  2. Apart bij ouders blijven wonen en nog een tijdje doorsparen voor 'het droomhuis' te kopen (+2j), basically do nothing
  3. Of een starterswoning of nieuwbouw appartement kopen om dat binnen +5j 'het droomhuis' te kopen.
    1. Ons idee gaat naar een nieuwbouw appartement of zeer recent dat voldoet aan alle energienormen en hedendaags comfort. Of toch beter iets dat op te frissen is?
Ik weet dat je niet genoeg info hebt zo om te antwoorden op de vraag, 'wat zouden jullie doen?'. Maar toch had ik graag wat meningen gehoord en tips over hoe je zo een beslissing kan aanpakken? Wat zijn de valkuilen bij het kopen van een appartement of starterswoning? Waarop moet je letten bij het kopen van zo een starterswoning, om de meerwaarde te maximaliseren? Iemand persoonlijke ervaringen bij het kopen van een starterswoning of appartement met hetzelfde doel?

Maandelijkse aflossingen zijn geen probleem maar hebben een eerder beperkte inleg van 50k op dit moment. 23 en 25j oud
Wij hebben direct een huis gekocht waar we ons in zagen "oud worden". Achteraf gezien hadden we liever eerst een starterswoning gekocht. Als je nog nooit alleen hebt gewoond weet je eigenlijk niet exact wat je wil. Als je eerst een starterswoning koopt heb je enkele jaren om te weten te komen wat voor jullie goed is.
Jullie hebben ook geen grote inleg en zijn vrij jong dus binnen x jaar verdien je waarschijnlijk al meer en heb je meer kans dat je een woning kan kopen dat aan al jullie wensen voldoet.

Belangrijk is om iets te zoeken als starterswoning die zo goedkoop mogelijk is en dat je zelf wat kan opfrissen, dan heb je veel kans op een meerwaarde als je later verkoopt.
Huren is ook een optie.
 
Ik ben op zoek naar een beetje raad of tips om een beslissing te maken.
Mijn vriendin en ik zijn al een tijd op zoek naar een woning, maar wat we echt willen (waar we onszelf zogezegd oud zien worden, tot zo ver we dat kunnen zien...) blijkt op dit moment te duur. We zien 3 opties:
  1. Een paar toegevingen doen en iets kopen aan het max mogelijke budget van nu (vlees noch vis?)
  2. Apart bij ouders blijven wonen en nog een tijdje doorsparen voor 'het droomhuis' te kopen (+2j), basically do nothing
  3. Of een starterswoning of nieuwbouw appartement kopen om dat binnen +5j 'het droomhuis' te kopen.
    1. Ons idee gaat naar een nieuwbouw appartement of zeer recent dat voldoet aan alle energienormen en hedendaags comfort. Of toch beter iets dat op te frissen is?
Ik weet dat je niet genoeg info hebt zo om te antwoorden op de vraag, 'wat zouden jullie doen?'. Maar toch had ik graag wat meningen gehoord en tips over hoe je zo een beslissing kan aanpakken? Wat zijn de valkuilen bij het kopen van een appartement of starterswoning? Waarop moet je letten bij het kopen van zo een starterswoning, om de meerwaarde te maximaliseren? Iemand persoonlijke ervaringen bij het kopen van een starterswoning of appartement met hetzelfde doel?

Maandelijkse aflossingen zijn geen probleem maar hebben een eerder beperkte inleg van 50k op dit moment. 23 en 25j oud

Ik moet toch alle voorgaanden bijtreden.

Om te beginnen vind ik je insteek al fout. Iets kopen met het zicht op meerwaarde is niet realistisch. Sommigen verwijten mij een kapitalist en geldwolf te zijn, maar de huidige jeugd doet blijkbaar niks meer zonder EEN YOLO 50% MEERWAARDE PER JAAR kans. Het veronderstelt dat iemand onder de prijs zijn huis verkoopt voor je schone ogen. Er zijn maar 3 manieren om meerwaarde te genereren op een huis:
  • Wroeten en uren omzetten in (goedkope) dollars - planbaar maar vermoeiend
  • Foefelen - niet aan te raden
  • Get lucky - moeilijk planbaar
Ik zou me er bij neerleggen dat je geen excessieve meerwaarde gaat boeken. Overigens, van klein (starters)woning naar grotere verhuizen, ik zou hopen dat de prijzen niet te veel stijgen, je zult meer meer betalen voor je nieuwe huis dan je meer casht met je oude huis ...

Ik zou eerst samenwonen en ontdekken of je elkaar de kop niet inklopt. Als ik telkens een huis had moeten kopen met mijn partner als ik jonger was dan 30 y, dan had ik al 2 of 3x in een shit gezeten met een gedwongen verkoop (of waarschijnlijk te lang met de KUTPARTNER samengebleven om de miserie te ontwijken).

Eigenlijk komen al je vragen neer op "wat wil je". Dat kan maar 1 iemand beantwoorden, en dat is jij. Wil je verbouwen? Koop een te verbouwen huis. Wil je niet verbouwen ? Koop een niet-te-verbouwen huis. Life can be simple.


By the way, als je alles in je leven ziet als een dollar maximalisatie oefening, dan ga je veel shit hebben. Leg je erbij neer dat je links en rechts "geld gaat verspillen" (allemaal relatief) tijdens het uitsnuffelen van waar jullie naartoe willen. Al houdt dat in dat je een jaar moet huren, een huis koopt dat je brak verbouwt en verkoopt en weinig meerwaarde op pakt, ... Als je echt veel centen wil scheppen, kun je tot je 50 thuis wonen en daarna in een caravan gaan wonen, ook niet echt vreugdevol.
 
Terug
Bovenaan