Huis kopen - Een nieuw begin

Wat is jouw woning situatie?

• Totaal aantal stemmers
    630
Zijn die schattingen van je woning door een immo makelaar over het algemeen redelijk correct of zit daar een commerciële marge in?

Zijn die schattingen van je woning door een immo makelaar over het algemeen redelijk correct of zit daar een commerciële marge in?
Hangt af van de makelaar!
Hier zat 20k tussen de laagste en hoogste, de hoogste heeft op 1 dag de vraagprijs binnen gehaald bij mij maar ik ken er evengoed eentje die systematische te hoog schat in de hoop dat je bij hem tekent en je zit langer onder contract alvorens een lager bod te accepteren...

Diegene die laagst schatte is trouwens ook een strategie: die hun huizen verkopen als zoete broodjes zonder dat ze er moeite voor moeten doen. Weinig inspanning maar toch een vlotte commissie.

Hangt denk ik zeer veel van de makelaar af.

Ik had de indruk dat ze bij ons in de streek eerder laag inschatte om geen moeite te moeten doen. Binnen halen, dag nadien verkopen en volgende.
Was zeer uiteenlopend bij mij.
De ene schatte 480k -500k. Maar door de afwerkingsgraad durfde hij het wel te koop zetten voor 525k en zou op zijn borst kloppen met trots dat hij het voor die prijs zou verkopen. Uiteindelijk heb ik het zelf verkocht in 1 weekend voor 574k. Van al die biedingen dat ik heb gehad was er geen 1 die onder de 525k zat.

Mijn ouders hebben hun woning verkocht via makelaar en was geschat op 370k. Ik vond dat toen veel te laag.
Die hebben getekend bij de makelaar en de dag nadien zijn er mensen gekomen die 370k hebben gegeven. Makelaar heeft niks van moeite gedaan. Normaal zouden er nog foto's getrokken moeten worden, op website plaatsen,...
Die huidige bewoners zeiden na de notaris ook tegen mijn ouders dat ze 370k voor zo'n woning echt laag vonden. Die hebben een goede zaak gedaan.

Woning van mijn vriendin werd geschat op 320k, meer dan 340k ging hij er niet uithalen. Dag nadien hebben wij het verkocht aan iemand die via via gehoord had dat ze het ging verkopen voor 365k. Achteraf spijtig dat we geen kijkweekend hebben gedaan, want denk dat daar dan nog wel wat inzat.

Laatst bewerkt:
Hangt denk ik zeer veel van de makelaar af.

Ik had de indruk dat ze bij ons in de streek eerder laag inschatte om geen moeite te moeten doen. Binnen halen, dag nadien verkopen en volgende.
Was zeer uiteenlopend bij mij.
De ene schatte 480k -500k. Maar door de afwerkingsgraad durfde hij het wel te koop zetten voor 525k en zou op zijn borst kloppen met trots dat hij het voor die prijs zou verkopen. Uiteindelijk heb ik het zelf verkocht in 1 weekend voor 574k. Van al die biedingen dat ik heb gehad was er geen 1 die onder de 525k zat.

Mijn ouders hebben hun woning verkocht via makelaar en was geschat op 370k. Ik vond dat toen veel te laag.
Die hebben getekend bij de makelaar en de dag nadien zijn er mensen gekomen die 370k hebben gegeven. Makelaar heeft niks van moeite gedaan. Normaal zouden er nog foto's getrokken moeten worden, op website plaatsen,...
Die huidige bewoners zeiden na de notaris ook tegen mijn ouders dat ze 370k voor zo'n woning echt laag vonden. Die hebben een goede zaak gedaan.

Woning van mijn vriendin werd geschat op 320k, meer dan 340k ging hij er niet uithalen. Dag nadien hebben wij het verkocht aan iemand die via via gehoord had dat ze het ging verkopen voor 365k. Achteraf spijtig dat we geen kijkweekend hebben gedaan, want denk dat daar dan nog wel wat inzat.
Mja 525k met 10% registratierechten is hetzelfde als 560,175k aan 3% registratierechten. Grootteorde bekeken natuurlijk.

Het is dan ook maar hoe je het bekijkt natuurlijk...

Duidelijk weer debiel beleid van de overheid.

Wie een duurder, recent, deftig geïsoleerd huis kocht ziet niet af en heeft een huis dat waarde behoudt.

Wie een oud ding kocht is 2 maal gepoept. Kunnen niet verkopen en verhuizen wegens gekelderde prijs en kosten swingen de pan uit.
Dat is dan debiel van die dat een oud ding hebben gekocht

Je moet op voorhand de regels bepalen, niet nadien altijd aanpassen, het is maar een idee.
de regels worden niet aangepast voor de woning, wel voor de verkoop. En dat is niet "nadien" dat men dat aanpast, wel voor de verkoop.

Als men trouwens de regels op voorhand bepaalt, wil ik gerust de verkoopprijs van een woning ook vastleggen op moment van de aankoop. Of ma g dat dan wel aangepast worden aan de vraag van de maatschappij?

Mja 525k met 10% registratierechten is hetzelfde als 560,175k aan 3% registratierechten. Grootteorde bekeken natuurlijk.

Het is dan ook maar hoe je het bekijkt natuurlijk...
Ik snap uw reactie niet goed.

Ik hoop toch dat de makelaars op de hoogte zijn dat de registratierechten verlaagd waren.

Nops nog niet verkocht. Mensen proberen ook meer af te dingelen op de prijs omdat ze hopen dat het afkoelen van de markt de mensen over de streep gaat trekken. Wij hebben sowieso nog een jaar en weten goed genoeg wat nieuwbouw kost dus ben niet meteen geneigd in prijs te zakken. Gisteren is er een koppel geweest dat overweegt huidige woning te verkopen voor switch naar recente energiezuinige woning, ze hadden offertes opgevraagd om hun woning energiezuinig te maken en kwamen op een bedrag van +100k. Die kerel is een vloerder en was overtuigd van de kwaliteit van de woning en relatief grote ruimtes voor een nieuwbouw. Ze hebben alvast een 2e bezoek gevraagd met familie. We’ll see. Er beginnen ook meer bezoekers van buiten de streek te komen, mensen die in het Gentse kijken en dan zien wat ze hier voor hun budget hebben, hadden eerder van de week zelf mensen uit Brugge.
Ruwbouw gaat intussen wel goed vooruit :love:. De ruwbouw staat en de ramen zijn deze week in bestelling geplaatst. Nu de stelling rond de woning weg is zien we pas echt wat het gaat worden. Al zullen de ramen pas eind februari geplaatst worden, dusja tijd genoeg om huidig huis te verkopen. En intussen heeft iedereen alweer zijn index gekregen ;).

Daken.
Daken.
Daken.
Daken.
Daken.
Daken.
Daken.
En ook opstijgend vocht. (Eigenlijk moet ge tijdens een huisbezoek enkel onder of naar boven kijken want dat zijn de pijnpunten van elke constructie. Alles wat op ooghoogte is geplaatst dient louter om u af te leiden)

Terug
Bovenaan