Huis kopen - Een nieuw begin

Wat is jouw woning situatie?


  • Totaal aantal stemmers
    587
Beter de makelaar bypassen, je bent toch niet verplicht om die makelaar er bij te betrekken, als die koper niet via de makelaar komt. Ik heb mijn huis zo ook gekocht zonder makelaar.
Makelaars werken quasi altijd met een exclusief contract, het is in de meeste gevallen dus niet mogelijk om hun vergoeding te laten voor wat het is wanneer ze al betrokken werden. Als je de woning dan toch zelf verkoopt moet je alsnog de makelaar betalen.
 
Makelaars werken quasi altijd met een exclusief contract, het is in de meeste gevallen dus niet mogelijk om hun vergoeding te laten voor wat het is wanneer ze al betrokken werden. Als je de woning dan toch zelf verkoopt moet je alsnog de makelaar betalen.
Ook als dat een koper is die niet via de makelaar gekomen is?
 
Nops nog niet verkocht. Ik vrees dat wij ook het afkoelen van de markt voelen ook al hebben wij een perfect instapklare energiezuinige woning. We hebben effectief 3 geïnteresseerde koppels gehad waarbij hun dossier bij de bank moeite kende, door de gestegen interesten ziet hun budget er vandaag anders uit dan 3 maand terug.
Er zijn nu wel 2 koppels langsgeweest die zouden gaan voor een pandwissel. 1 daarvan heeft ons uitdrukkelijk tijd gevraagd om het op te nemen met de bank. Een 3e koppel is deze week voor de 2e maal met hun ouders langsgeweest, ook zij hebben tijd gevraagd om met de bank te overleggen. Verder staan er komend weekend opnieuw bezoeken gepland.
De 'ambetanteriken' hebben wel een bod uitgebracht welk ik onmiddellijk geweigerd heb. Ze hebben de makelaar gevraagd om in gesprek te gaan omdat er langs hun kant wel nog zou marge zijn op het uitgebracht bod en ze vroegen ook of de makelaar in gesprek kon gaan met de 'papa' :p, ja nee sorry daar gaan we ons niet mee bezighouden. Ik wil met een gerust hart hier kunnen wachten tot onze bouw klaar is.
Wat is dat nu weer voor ne zever: in gesprek gaan met de papa :ironic: Doe gewoon een bod of doe er geen
 
Ik ben dat nog gaan navragen bij de politie:
"Is dat uwen eigendom mevrouw? (Ja) Staat daar nog iemand anders gedomicilieerd? (Nee) Dan doede gij in UW huis met alle spullen die dus alleen maar van U kunnen zijn, wat gij wilt!" 😁
follow up: mail gestuurd, sms gestuurd en gebeld. geeneens antwoord op gekregen. morgwn begin ik met de rommel bijeen te rapen voor het zelf weg te doen of te claimen voor eigen gebruik.
 
Naast het huis dat we gekocht hebben , is er een strook van de gemeente.
Toen we het huis bezochten, vertelde het immokantoor wat toebehoorde aan het huis (tuin) en zagen we het klein stukje perceel, naast onze tuin, van de gemeente.

We hebben het verkavelingsplan van de gemeente ontvangen en daar is die strook veel groter. Stedenbouw schreef er nog bij dat dat plan van toepassing is.

De opp van ons perceel is 1267m2 groot.

Op geopunt staat het volledige perceel, zoals de immo ons vertelde, gemarkeerd zoals we dachten dat zo is, dat dit ons toebehoorde met de oppervlakte vermeld van 1276m2.
Perceel van de gemeente is 70m2.

Op cadgis is dezelfde opp gemarkeerd maar met opp van 1400m2.
Perceel van de gemeente is 99.95m2.

Welk plan is de juiste? Die van geopunt of cadgis? (Voor de oppervlakte in m2).


Als ik de plannen bekijk van het huis, lengte van het huis en meet de lengte van het huis met een meetlat op geopunt.. bijv 4 cm en ik voeg er 3.5 cm bij (want dit zou ongeveer de lengte zijn van ons perceel) komt m'n eigendom , zoals het immokantoor me vertelde... een zeer rare situatie.
K denk dat ik verplicht zal zijn om een landmeter te nemen (kost geld :-( )

Wat denken jullie hiervan?
 
Wat zou het nut zijn van die 1000 euro uit te geven aan een landmeter?
Als er een afscheiding staat, behoud die gewoon en klaar, toch?
 
Wat zou het nut zijn van die 1000 euro uit te geven aan een landmeter?
Als er een afscheiding staat, behoud die gewoon en klaar, toch?
Ik wil een nieuwe omheining en haag plaatsen en moest de gemeente dan afkomen, want ze willen er parkeerplaatsen van maken, dat dit op hun grond is moet ik m'n omheining/Haag verplaatsen
 
Ik wil een nieuwe omheining en haag plaatsen en moest de gemeente dan afkomen, want ze willen er parkeerplaatsen van maken, dat dit op hun grond is moet ik m'n omheining/Haag verplaatsen
Jouw 2 verschillende plannen doorsturen naar de technische dienst en vragen welkeen van de 2 nu correct is, is wat ik zou doen. Dan heb je het antwoord ineens op mail.
 
Nops nog niet verkocht. Ik vrees dat wij ook het afkoelen van de markt voelen ook al hebben wij een perfect instapklare energiezuinige woning. We hebben effectief 3 geïnteresseerde koppels gehad waarbij hun dossier bij de bank moeite kende, door de gestegen interesten ziet hun budget er vandaag anders uit dan 3 maand terug.

Dit is inderdaad een mooi voorbeeld.
Perfecte recente woning, afgewerkt, woonwijk.
Tot begin dit jaar was zulke woning weg binnen de week, 1 kijkdag en laten opbieden tegen elkaar.
Er zijn er nog steeds die het ontkennen, maar vastgoed staat langer te koop, incl hier en daar ook reeds “nieuwe prijs”.
 
Dit is inderdaad een mooi voorbeeld.
Perfecte recente woning, afgewerkt, woonwijk.
Tot begin dit jaar was zulke woning weg binnen de week, 1 kijkdag en laten opbieden tegen elkaar.
Er zijn er nog steeds die het ontkennen, maar vastgoed staat langer te koop, incl hier en daar ook reeds “nieuwe prijs”.


Ja, als je vorig jaar een lening had aan 1,3% op 20 jaar en nu boven de 3%? Daarbij nog een energiekost maal 4 in de afrekening, dan is het logisch dat mensen niet meer die overgewaardeerde prijzen willen of veelal kunnen betalen. De prijzen staan/stonden ook wel 25% te duur voor vele panden, we moeten daar eerlijk in zijn. Er zijn er die serieus tegen of over hun limiet gegaan zijn in heel die fomo rush op vrijstaande huizen met een zonnige tuin. Mijn grootmoeder zei altijd: er zullen langer huizen zijn dan mensen. Haar huis staat er nog altijd...
 
Dit is inderdaad een mooi voorbeeld.
Perfecte recente woning, afgewerkt, woonwijk.
Tot begin dit jaar was zulke woning weg binnen de week, 1 kijkdag en laten opbieden tegen elkaar.
Er zijn er nog steeds die het ontkennen, maar vastgoed staat langer te koop, incl hier en daar ook reeds “nieuwe prijs”.
Gemiddelde doorlooptijd nu is 2 maand zei de makelaar. 2 andere woningen in hetzelfde budget zijn effectief intussen verkocht (na 2/ 2,5 maand). Morgen opnieuw 3 bezoeken op de planning, we zien wel.
 
Ik ken die regio niet maar leek te toch realistisch geprijsd voor een mooi huis. Ik ben heel benieuwd naar de afloop vermits wij een gelijkaardig traject zullen moeten doen. Succes met de bezoekers morgen, hopelijk zit er wat tussen.
 
Naast het huis dat we gekocht hebben , is er een strook van de gemeente.
Toen we het huis bezochten, vertelde het immokantoor wat toebehoorde aan het huis (tuin) en zagen we het klein stukje perceel, naast onze tuin, van de gemeente.

We hebben het verkavelingsplan van de gemeente ontvangen en daar is die strook veel groter. Stedenbouw schreef er nog bij dat dat plan van toepassing is.

De opp van ons perceel is 1267m2 groot.

Op geopunt staat het volledige perceel, zoals de immo ons vertelde, gemarkeerd zoals we dachten dat zo is, dat dit ons toebehoorde met de oppervlakte vermeld van 1276m2.
Perceel van de gemeente is 70m2.

Op cadgis is dezelfde opp gemarkeerd maar met opp van 1400m2.
Perceel van de gemeente is 99.95m2.

Welk plan is de juiste? Die van geopunt of cadgis? (Voor de oppervlakte in m2).


Als ik de plannen bekijk van het huis, lengte van het huis en meet de lengte van het huis met een meetlat op geopunt.. bijv 4 cm en ik voeg er 3.5 cm bij (want dit zou ongeveer de lengte zijn van ons perceel) komt m'n eigendom , zoals het immokantoor me vertelde... een zeer rare situatie.
K denk dat ik verplicht zal zijn om een landmeter te nemen (kost geld :-( )

Wat denken jullie hiervan?
A plannen die niet overeenkomen altijd een merde.

Heb zo vrienden die HOB hebben met daarnaast nog stuk grond voor open bebouwing dat van hen is. Ze waren eens gaan onderzoeken wat kon om daar eventueel op te bouwen en bleek hij huidige woonst niet correct te staan.
Gelukkig is aanpalende HOB van de broer (3 stukken grond in erfenis) en hebben ze het laten hertekenen dat de huizen nu correct staan.

Dus zou in eerste plaats gaan horen bij de gemeente.
 
Ja, als je vorig jaar een lening had aan 1,3% op 20 jaar en nu boven de 3%? Daarbij nog een energiekost maal 4 in de afrekening, dan is het logisch dat mensen niet meer die overgewaardeerde prijzen willen of veelal kunnen betalen. De prijzen staan/stonden ook wel 25% te duur voor vele panden, we moeten daar eerlijk in zijn. Er zijn er die serieus tegen of over hun limiet gegaan zijn in heel die fomo rush op vrijstaande huizen met een zonnige tuin. Mijn grootmoeder zei altijd: er zullen langer huizen zijn dan mensen. Haar huis staat er nog altijd...
Vriend zijn werkgever (big four) heeft deze week studie uitgebracht met prognoses van de woningmarkt. Rente zal nog lichtjes doorstijgen om vervolgens te stabiliseren. Echter gaan de woningen blijven stijgen omdat de woningen in België tegenover andere West-Europese landen nog steeds ondergewaardeerd zijn. In extreem dure landen zoals Nederland, verwachten ze een daling. De prognose voor de bouwsector was wel negatief, wat ik snap, bouwen wordt enorm duur met onzekerheid omtrent de eindprijs. Dit is praktisch dezelfde woning als hetgeen wij in dezelfde streek verkopen: https://www.immoweb.be/nl/zoekertje/huis/te-koop/lebbeke/9280/10020487
Ok de grond is dubbel zo groot maar qua constructie is dat een ‘vanaf’ prijs. Wij zijn in relatief dure regio aan het bouwen (groene rand van Brussel) en hebben een vanafprijs (2020) die nog een flink stuk daaronder lag :crazy:.
 
: https://www.immoweb.be/nl/zoekertje/huis/te-koop/lebbeke/9280/10020487
Ok de grond is dubbel zo groot maar qua constructie is dat een ‘vanaf’ prijs. Wij zijn in relatief dure regio aan het bouwen (groene rand van Brussel) en hebben een vanafprijs (2020) die nog een flink stuk daaronder lag :crazy:.

608k incl btw, geen vaste trap naar de zolder dus verloren ruimte, de woonruimte is 4m30 breed op 7m80 diep zie ik, dus geen balzaal. Dat is echt wel proppen met uw zetels en livingtafel.

Hmmm
 
608k incl btw, geen vaste trap naar de zolder dus verloren ruimte, de woonruimte is 4m30 breed op 7m80 diep zie ik, dus geen balzaal. Dat is echt wel proppen met uw zetels en livingtafel.

Hmmm
Allé kom, een vaste trap voorzien kost +- 4.000€, dus dat gaat echt de prijs niet maken.

En een leefruimte van 4m30 op 7m80 is gewoon correct. Niet heel groot nee, maar "proppen met uw zetels en livingtafel" is gewoon overdreven.

De reden dat die woning zo duur is, is gewoon dat stuk grond. 800m² is vandaag voor HOB gewoon groot, halveer dat en die prijs zal al eerder richting de 500k all in gaan. Wat natuurlijk nog veel geld is, maar vandaag wel redelijk markconform zal zijn. Tot 1 à 2 jaar geleden was je project met HOB's op max 400m² onder de 400k houden het doel, vandaag ligt die grens op 500k. Maar dan nog gaan veel projecten daar over.
 
Terug
Bovenaan