Huis kopen - Een nieuw begin

Wat is jouw woning situatie?


  • Totaal aantal stemmers
    587

Een gemiddeld huishouden zou nog maar een huis van 85m² kopen. Das de oppervlakte van een gemiddeld 2 slpk appartement. Dat kan toch niet kloppen?

Iets verder spreken ze wel over wat een huishouden zich "kan veroorloven". Dus het gaat wellicht niet over de oppervlakte van het gemiddelde pand dat nu gekocht wordt, maar een berekening van hoeveel de gemiddelde mens vandaag kan lenen gedeeld door de gemiddelde prijs per m² zonder rekening te houden met factoren zoals: wat voor panden er effectief op de markt komen en welke ook effectief verkocht geraken aan welke prijs. M.a.w.: weer een nietszeggend HLN artikel...
 

Een gemiddeld huishouden zou nog maar een huis van 85m² kopen. Das de oppervlakte van een gemiddeld 2 slpk appartement. Dat kan toch niet kloppen?

Iets verder spreken ze wel over wat een huishouden zich "kan veroorloven". Dus het gaat wellicht niet over de oppervlakte van het gemiddelde pand dat nu gekocht wordt, maar een berekening van hoeveel de gemiddelde mens vandaag kan lenen gedeeld door de gemiddelde prijs per m² zonder rekening te houden met factoren zoals: wat voor panden er effectief op de markt komen en welke ook effectief verkocht geraken aan welke prijs. M.a.w.: weer een nietszeggend HLN artikel...

Men wil aantonen dat met een gemiddeld budget er momenteel een woning van 85 m² per persoon kan gekocht worden.
Voor een koppel is dit dus 170 m².
Vroeger had je meer m² met je budget en het is dat wat ze willen zeggen.
 
Dit is gewoon een stukje stemming makerij, ideaal voer voor de mens die al een keer graag klaagt en zaagt. Dit is zo'n typisch artikel dat een hoop dingen wat uit de context haalt en het dan doorspekt met populistische gedachten. Er wordt geen rekening gehouden in dit verhaal dat woningen tegenwoordig ook een stuk duurder zijn door alle energetische maatregelen zoals isolatie en zonnepanelen. Ook inpandige garages zijn een stuk minder 'common good' dan vroeger.
Er zit uiteraard wel een flinke kern van waarheid in, maar er zijn zoveel andere factoren die meespelen.....
 
Waar koelt de woningmarkt het meeste af en is nú het goede moment om te kopen? Makelaars en notarissen geven advies

 
Waar koelt de woningmarkt het meeste af en is nú het goede moment om te kopen? Makelaars en notarissen geven advies



Kijk eens naar het aanbod, veel huizen waar je minsten 1800m3 gas moet verstoken, waar ze dan nog +400K voor vragen. Wie wilt er nog energievretende huizen? Wie wilt er een totaalkost betalen die na energetische renovatie boven de prijs van een nieuwbouw ligt. We zijn op een punt gekomen dat al die schijnbaar en esthetisch instapklare woningen afgestraft worden. Gisteren zag ik nog een 90's huisje met elektrische verwarming te koop staan waar ze 420K voor vragen. Als je dat koopt lig je aan 20K energiekost per jaar. Mensen kunnen/willen dat niet betalen.
 
Die trend merk ik waar ik woon ook. Veel 50-60'ers die hun huizen aan het verkopen zijn voor een nieuwbouw appartement, maar wel vol de prijs vragen. Als je dan gaat kijken dan komt de opmerking: "gho EPC is maar een cijfertje hé". Misschien wel, maar 't is toch alvast een indicatie van hoeveel het mij maandelijks gaat kosten om niet in de kou zitten.
 
@iamhollywood : is het verkocht??? :p And if yes: hopelijk niet aan die ambetanterikken?
Nops nog niet verkocht. Ik vrees dat wij ook het afkoelen van de markt voelen ook al hebben wij een perfect instapklare energiezuinige woning. We hebben effectief 3 geïnteresseerde koppels gehad waarbij hun dossier bij de bank moeite kende, door de gestegen interesten ziet hun budget er vandaag anders uit dan 3 maand terug.
Er zijn nu wel 2 koppels langsgeweest die zouden gaan voor een pandwissel. 1 daarvan heeft ons uitdrukkelijk tijd gevraagd om het op te nemen met de bank. Een 3e koppel is deze week voor de 2e maal met hun ouders langsgeweest, ook zij hebben tijd gevraagd om met de bank te overleggen. Verder staan er komend weekend opnieuw bezoeken gepland.
De 'ambetanteriken' hebben wel een bod uitgebracht welk ik onmiddellijk geweigerd heb. Ze hebben de makelaar gevraagd om in gesprek te gaan omdat er langs hun kant wel nog zou marge zijn op het uitgebracht bod en ze vroegen ook of de makelaar in gesprek kon gaan met de 'papa' :p, ja nee sorry daar gaan we ons niet mee bezighouden. Ik wil met een gerust hart hier kunnen wachten tot onze bouw klaar is.
 
We zijn op een punt gekomen dat al die schijnbaar en esthetisch instapklare woningen afgestraft worden.
Wie wil er nog huizen die op loten staan waar ze op dezelfde oppervlakte tegenwoordig 3-4 huizen op knallen? Wie wil er nog 240m2 bewoonbaar oppervlakte? Veel te veel mensen. Ze zullen wel kou lijden als dat moet, als het maar mooi en groot oogt. Ook al omdat een zeer groot deel van de bevolking gewoon niet wil inzien wat er speelt op de energiemarkt. Ik zie dat toch veel in mijn omgeving.
 
De energieprijzen zullen ook wel wat terug zakken hoor. Niet naar het niveau van voordien, maar wat we nu zien is wel echt absurd.
De markt zal wel een beetje afkoelen, maar niet dat alles stil valt. Een nieuwbouw stijgt alleen maar in prijs. Dan gaan de bestaande woningen niet veel goedkoper worden.
 
Wie wil er nog huizen die op loten staan waar ze op dezelfde oppervlakte tegenwoordig 3-4 huizen op knallen? Wie wil er nog 240m2 bewoonbaar oppervlakte?
Eerlijk gezegd, ik ben opgegroeid in een open bebouwing in een deftige residentiële wijk, en na ervaringen in appartementen/rijhuizen in stedelijke context, en zelfs onze HOB op den buiten, heb ik toch heimwee naar die open bebouwing op een groot perceel.

Hoe minder buren, hoe minder ruzie of overlast er immers kan ontstaan. De gemoedsrust en privacy van een groter perceel / rustige wijk zijn voor veel mensen dat extra budget terecht waard.
 
Wie wil er nog huizen die op loten staan waar ze op dezelfde oppervlakte tegenwoordig 3-4 huizen op knallen? Wie wil er nog 240m2 bewoonbaar oppervlakte?
Ik.
Veel te veel mensen. Ze zullen wel kou lijden als dat moet, als het maar mooi en groot oogt. Ook al omdat een zeer groot deel van de bevolking gewoon niet wil inzien wat er speelt op de energiemarkt. Ik zie dat toch veel in mijn omgeving.
Aantal bewoonbare oppervlakte is er niet voor de schone schijn maar voor levenscomfort he.
Vanzelfsprekend moeten mensen correct hun rekening maken en niet alleen aan de aankoopprijs denken maar ook aan onderhoud en energie van hun bewoonbare oppervlakte maar het heeft weinig zin om te wijzen naar deze energiecrisis die niet te voorzien was.
Deze crisis waait ook wel weer over, en het voor mensen die deze piek financieel aankunnen door een graad of twee minder te stoken heeft weinig zin om hun toekomstplannen daarvoor bij te stellen.
4 wintermaanden wat meer moeten stoken weegt voor mij niet op tegen het plezier van die extra ruimte op de overige 8 maanden.
 
Dat is dan ook mijn punt. De meerderheid, waaronder ik mezelf ook reken overigens. Enfin ik ben alleen met m'n zoon op een groot perceel en een woonst van 160m2. Voor 2 is dat zeer ruim, en ik ben een thuismens dus dat is voor mij comfort. Ik heb er nu wel voor gekozen om energetisch te renoveren, en esthetisch klein beetje op te frissen (lees vooral veel verf).
Zeker geen verwijt dus, gewoon een tegenargument dat die huizen echt wel nog een zeer grote markt kennen. Teveel om de markt te doen kelderen. Niet teveel dan goed is. De mensen moeten zelf weten wat goed is voor hen uiteraard
 
Laatst bewerkt:
Dat is dan ook mijn punt. De meerderheid, waaronder ik mezelf ook reken overigens. Enfin ik ben alleen met m'n zoon op een groot perceel en een woonst van 160m2. Voor 2 is dat zeer ruim, en ik ben een thuismens dus dat is voor mij comfort. Ik heb er nu wel voor gekozen om energetisch te renoveren, en esthetisch klein beetje op te frissen (lees vooral veel verf).
Zeker geen verwijt dus, gewoon een tegenargument dat die huizen echt wel nog een zeer grote markt kennen. Teveel om de markt te doen kelderen. Niet teveel dan goed is. De mensen moeten zelf weten wat goed is voor hen uiteraard
De enige, echt limiterende factor voor grote huizen op de markt is uiteindelijk de prijs. Je koopt zo groot als je kan betalen. Starter koppeltjes hebben het wat moeilijker in dit klimaat en kopen een instaphuisje en dan is het een beetje plannen adhv. de kinderwens hoeveel ruimte je de komende 23 jaar uiteindelijk nodig wil hebben met x aantal kotters wanneer je iets groter koopt.

Persoonlijk vind ik een 50m² per inwonend persoon een minimum. Maar een maximum bestaat voor mij niet. Dat is puur in functie van je financiële mogelijkheden en levenswensen. Heb je geld voor een kuisvrouw en tuinman, dan is de sky the limit.
 
De mensen die van de zomer spontaan hadden aangebeld hebben opnieuw contact gezocht. Zij gaan, correct via contact met de makelaar, opnieuw komen kijken. *fingers crossed*

Beter de makelaar bypassen, je bent toch niet verplicht om die makelaar er bij te betrekken, als die koper niet via de makelaar komt. Ik heb mijn huis zo ook gekocht zonder makelaar.
 
Terug
Bovenaan