Huis kopen - Een nieuw begin

Wat is jouw woning situatie?


  • Totaal aantal stemmers
    587
: https://www.immoweb.be/nl/zoekertje/huis/te-koop/lebbeke/9280/10020487
Ok de grond is dubbel zo groot maar qua constructie is dat een ‘vanaf’ prijs. Wij zijn in relatief dure regio aan het bouwen (groene rand van Brussel) en hebben een vanafprijs (2020) die nog een flink stuk daaronder lag :crazy:.

608k incl btw, geen vaste trap naar de zolder dus verloren ruimte, de woonruimte is 4m30 breed op 7m80 diep zie ik, dus geen balzaal. Dat is echt wel proppen met uw zetels en livingtafel.

Hmmm
 
608k incl btw, geen vaste trap naar de zolder dus verloren ruimte, de woonruimte is 4m30 breed op 7m80 diep zie ik, dus geen balzaal. Dat is echt wel proppen met uw zetels en livingtafel.

Hmmm
Allé kom, een vaste trap voorzien kost +- 4.000€, dus dat gaat echt de prijs niet maken.

En een leefruimte van 4m30 op 7m80 is gewoon correct. Niet heel groot nee, maar "proppen met uw zetels en livingtafel" is gewoon overdreven.

De reden dat die woning zo duur is, is gewoon dat stuk grond. 800m² is vandaag voor HOB gewoon groot, halveer dat en die prijs zal al eerder richting de 500k all in gaan. Wat natuurlijk nog veel geld is, maar vandaag wel redelijk markconform zal zijn. Tot 1 à 2 jaar geleden was je project met HOB's op max 400m² onder de 400k houden het doel, vandaag ligt die grens op 500k. Maar dan nog gaan veel projecten daar over.
 
Een huis online gekomen vorige donderdag, en vrijdag gaan bezoeken - was wel grotendeels wat we zochten al moest er hier en daar wat veranderd worden om naar onze smaak te brengen. Leek ook iets te hoog geprijsd te zijn voor vergelijkbare panden.

Vandaag afspraak willen maken voor 2e bezoek maar het was al verkocht... :sleep:
 

Staat al maanden te koop.

Tot je eens kijkt op Google Maps en je ziet dat er een mastodont van een hoogspanningskabel over het huis loopt.

Mens vraagt zich af waarom men daar ooit gebouwd heeft. In de veronderstelling dat die mast daar eerst stond.
 
Waar koelt de woningmarkt het meeste af en is nú het goede moment om te kopen? Makelaars en notarissen geven advies


Die trend merk ik waar ik woon ook. Veel 50-60'ers die hun huizen aan het verkopen zijn voor een nieuwbouw appartement, maar wel vol de prijs vragen. Als je dan gaat kijken dan komt de opmerking: "gho EPC is maar een cijfertje hé". Misschien wel, maar 't is toch alvast een indicatie van hoeveel het mij maandelijks gaat kosten om niet in de kou zitten.
Dit. De voorbije jaren werd elk huis hier in de buurt bijna instant verkocht. Er staan nu in de directe omgeving hier zeker 10 huizen te koop, waarvan de meesten al geruime tijd. De woningmarkt koelt hier (en in omringende gemeenten) serieus af.
 
Dit. De voorbije jaren werd elk huis hier in de buurt bijna instant verkocht. Er staan nu in de directe omgeving hier zeker 10 huizen te koop, waarvan de meesten al geruime tijd. De woningmarkt koelt hier (en in omringende gemeenten) serieus af.
Jup, hier een straat verder staat er nu woning te koop voor 364k die oorspronkelijk aan 420k stond (met goed EPC en nieuwe keuken en badkamer). Net voor het Oekraïne-gedoe is er in diezelfde straat nog een gerenoveerde woning met vergelijkbare opp. 495k gegaan. 🤷‍♂️
 
Jup, hier een straat verder staat er nu woning te koop voor 364k die oorspronkelijk aan 420k stond (met goed EPC en nieuwe keuken en badkamer). Net voor het Oekraïne-gedoe is er in diezelfde straat nog een gerenoveerde woning met vergelijkbare opp. 495k gegaan. 🤷‍♂️
Ja, hier zien we hetzelfde scenario eigenlijk, maar hier zijn het vooral te renoveren woningen en daar lijken mensen al helemaal geen zin in te hebben.

De woningen een straat hier verder zijn oude ingenieurswoningen, die zijn best groot te noemen en hebben een gigantische tuin. In vorige jaren als daar eentje te koop kwam was dat meteen weg voor serieuze prijzen. Nu blijven die ook veel langer te koop staan. 250 a 350m² bewoonbare ruimte is veel, maar je moet ze ook onderhouden en verwarmen natuurlijk.
 
De prijs zal het probleem niet zijn, er is gewoon geen plaats voorzien voor een vaste trap
Het gaat om een voorbeeldwoning hé. Je kan dus nog samen met de bouwfirma de plannen aanpassen, wanneer je binnen het volume en stijl van die voorbeeldwoning blijft zal de prijs ook wel min of meer gelijk blijven.
 
Ik passeerde deze vanochtend, aangezien een nichtje hier nog wat zoekt es gaan opzoeken...
Charmant is het wel, mooi gedaan ook maar wat een prijs voor een huis zonder voortuin of garage, op nog geen 2 are. Nochtans een makelaar die normaal een faire prijs zet...Maar mss ligt het aan mij
 
Tijdens mijn zoektocht heb ik opgemerkt dat huizen die moeten gerenoveerd worden tegenwoordig inderdaad al snel enkele maanden te koop blijven en vaak zakken in prijs. Maar de gerenoveerde huizen/nieuwbouwwoningen met een laag epc doen het nog steeds heel goed en er wordt zeer vlot boven de vraagprijs geboden.

Ik passeerde deze vanochtend, aangezien een nichtje hier nog wat zoekt es gaan opzoeken...
Charmant is het wel, mooi gedaan ook maar wat een prijs voor een huis zonder voortuin of garage, op nog geen 2 are. Nochtans een makelaar die normaal een faire prijs zet...Maar mss ligt het aan mij

Op eerste zicht zag dit er wel nog min of meer normaal geprijsd uit, tot ik het EPC zag. Ik versta niet dat mensen nog steeds aan esthetische verbouwingen doen. Tijdens mijn zoektocht werd ik er echt boos van, alles moet er toch weer uit en ze vragen er een premium voor.
 
Op eerste zicht zag dit er wel nog min of meer normaal geprijsd uit, tot ik het EPC zag. Ik versta niet dat mensen nog steeds aan esthetische verbouwingen doen. Tijdens mijn zoektocht werd ik er echt boos van, alles moet er toch weer uit en ze vragen er een premium voor.
Idd, onlangs nog een schijnbaar interessant pand gezien dat een aanbouw in relatief recente crepi had maar dan een EPC om van te huilen. Dus allicht geen XPS onder die crepi. #voorterugaftekappen
 
Met zo'n huis zit je dus aan maandelijkse voorschotten van 1000 Euro per maand voor energie.
Om zoiets in 2022 te kopen moet je echt een slag van de molen hebben, laat staan voor zo'n hoge prijs :wtf:

In 2020/2021 kwam je hier nog mee weg maar dat zijn vandaag veel mensen die in de problemen zitten. Al moeite hebben om rond te komen om de lening af te betalen en nu een giga energie factuur erbij.
 
Zou het dak niet geïsoleerd zijn? Ik kan me moeilijk voorstellen dat er mensen zo gatachterlijk zijn heel de zolder te gyprocen zonder daar isolatie achter te steken. Die veluxen zitten toch echt diep, als dat niet is voor isolatie toe te laten…
Ongeisoleerde wachtgevel en geen spouw zijn vermoedelijk wel onvoldoende om aan dergelijk slecht epc te komen
 
Met zo'n huis zit je dus aan maandelijkse voorschotten van 1000 Euro per maand voor energie.
Om zoiets in 2022 te kopen moet je echt een slag van de molen hebben, laat staan voor zo'n hoge prijs :wtf:

In 2020/2021 kwam je hier nog mee weg maar dat zijn vandaag veel mensen die in de problemen zitten. Al moeite hebben om rond te komen om de lening af te betalen en nu een giga energie factuur erbij.
Goh niet noodzakelijk, al ben ik het er wel mee eens dat het EPC van dat huis weinig goeds doet vermoeden.

Mijn woning heeft een EPC van 392, wat ook bijzonder slecht is. Betreft een woning uit 1980, verbouwd in 2020. Ik vind dat EPC ook maar - in geval mijn woning - een beetje indicatief maar geen vertegenwoordiging van de echte situatie. Huidige energiekosten liggen rond de 400 - 500 per maand waarbij electriciteit de grote slokop is (en dan nog vooral door aanwezigheid laadpaal elektrische wagen).

Als ik in detail kijk dan scoort mijn EPC voor daken, vensters, deuren, poorten en beglazing licht- of donkergroen. Lichtgroen zou B zijn en donkergroen A. Lichtgroen omwille van strafpunten voor paar details: er is een velux in een ongebruikte en stevig geïsoleerde zolder die nog van 1990 dateert bijvoorbeeld.

Muren scoren slecht omwille van niet kunnen bewijzen welke isolatie erin zit. Volgens de EPC kerel waren de muren geïsoleerd in de spouw maar kon niet worden achterhaald met welk materiaal en sowieso zou dat niet voldoende zijn omdat spouwen in de 'jaren 80 niet breed genoeg werden gezet voor veel isolatie. Soit dat is wat het is.

Technieken: HR ketel op stookolie voor verwarming en warmtepomp voor warm water. Technieken zijn pas aangepakt na aankoop dus zitten niet in die EPC score (die was gebaseerd op de originele stookolieketel die er nog stond).

Moest ik paar kleine ingrepen doen zoals die velux, isolatie kelderplafond, zonnepanelen, ... en dan het EPC opnieuw laat opmaken dan zou ik denk ik van D naar B springen. Echter zonder die muren aan te pakken gaat het nooit A worden.

Maar de combinatie van HR ketel / warmtepomp / houtkachel zorgen er toch voor dat de energiekosten niet waanzinnig de pan uit swingen ondanks een slecht EPC rapport.
 
Laatst bewerkt:
De rush op 2e verblijven kan weer beginnen. Woonbonus voor 2e eigendom gaat op de schop, er zullen weer heel wat boomers hun panden op de markt smijten aan de kust.
 
Terug
Bovenaan