Huis kopen - Een nieuw begin

Wat is jouw woning situatie?


  • Totaal aantal stemmers
    587
Dat getal zegt toch enkel niets voor mensen die nog nooit zelfstandig ergens hebben gewoond?

Anders is het toch vrij eenvoudig om een beeld te krijgen als je rekening houdt met je persoonlijke situatie (qua wanneer er moet verwarmd worden), de m³ die je wilt verwarmen en het EPC label?

Ik woon nu in woning X met EPC ABC waar er XXm³ ruimte is die ik naar mijn timing verwarmd wil houden.
Potentieel toekomstige woning Y heeft EPC DEF waar er YYm³ ruimte is die ik naar dezelfde timing verwarmd wil houden.
Klopt, of voor mensen die daar allemaal niet veel van snappen.
Da's net zoals heel het gegeven met de variabele energieprijs, voor mensen die daar mee bezig zijn en daar de capaciteiten voor hebben is het soms al een drama, maar mensen die daar niks van snappen en de capaciteiten niet hebben om dat op te volgen, laat staan te snappen is dat nog veel erger, want die betalen plots veel geld en ze snappen niet hoe dat komt.
 
Wat @JanBE zegt he. Zet daar bij dat die referentie uitgaat van een gezin van 4 personen, thermostaat op 20 graden en die 5/7 gaan werken (9 to 5). Dan heb je tenminste een echte referentie, nu zegt dat getal eigenlijk echt gewoon niks.
Ik zie niet in waarom dat van jou beter zou zijn . Zet je verbruik in je huidige woning af tegenover de factor van nieuwe woning VS oude woning en de factor nieuwe oppervlakte VS oude oppervlakte en je zal evengoed uitkomen, hoor.
 
Dan moeten ze ook al rekening gaan houden met de oriëntatie van uw ramen, met de stand van de zon en de schaduw van de bomen
Om over de wind nog maar te zwijgen

Allemaal veels te ingewikkeld
 
Dan moeten ze ook al rekening gaan houden met de oriëntatie van uw ramen, met de stand van de zon en de schaduw van de bomen
Om over de wind nog maar te zwijgen

Allemaal veels te ingewikkeld
Voor een EPB verslag kan letterlijk alles wat je hier neerpent. De wind doet er in principe weinig toe, gegeven dat de isolerende schil zijn job doet en er voldoende luchtdichtheid is. Of dat effectief allemaal ingevuld wordt? Ik ga er in ieder geval op toezien dat het bij ons correct gedaan wordt.
 
Wij zijn voorzichtig wat rond aan het kijken voor een wat vrijer gelegen en energie efficientere woning (we hebben nu ook een koopwoning), en we kwamen toevallig deze tegen: https://www.dewaele.com/nl/te-koop/...g-gelegen-te-essen-wildert-d2920-22108-147110

Ik begrijp dat dit recreatiegebied is waar permanente woning aangevraagd kan worden, zoals voor dit pand (https://www.essen.be/product/623/prup-clusters-weekendverblijven-c1-c2-c3), met de nodige bouwrestricties (grof gezegd: 100m2 bebouwd, aan elkaar, max 300m2 ontbost). Dat maakt het wel wat anders dan alles wat we ooit bekeken hebben. Even snel gezocht las ook ik wel dingen als: https://www.hln.be/essen/onrust-in-...s-gerust-tekenen-geen-blanco-cheque~a44e56c8/

Toch zijn we wel niewsgierig om eens te gaan kijken. Al is het uiteindelijk om maar wat ervaring weer opgedaan te hebben. Ik was dus ook benieuwd wat jullie er van vinden? Nog grote red flags (bvb. andere wetgeving op andere vlakken, bouwkwaliteit, ...)? Hoog KI, locatie is ook wel een ding, met voor en nadelen lijkt me. Ik heb dus ook geen idee of de opgegeven prijs enigzins realistisch is (het lijkt me persoonlijk wat hoog, maargoed).
 
Laatst bewerkt:
Wij zijn voorzichtig wat rond aan het kijken voor een wat vrijer gelegen en energie efficientere woning (we hebben nu ook een koopwoning), en we kwamen toevallig deze tegen: https://www.dewaele.com/nl/te-koop/...g-gelegen-te-essen-wildert-d2920-22108-147110

Ik begrijp dat dit recreatiegebied is waar permanente woning aangevraagd kan worden, zoals voor dit pand (https://www.essen.be/product/623/prup-clusters-weekendverblijven-c1-c2-c3), met de nodige bouwrestricties (grof gezegd: 100m2 bebouwd, aan elkaar, max 300m2 ontbost). Dat maakt het wel wat anders dan alles wat we ooit bekeken hebben. Even snel gezocht las ook ik wel dingen als: https://www.hln.be/essen/onrust-in-...s-gerust-tekenen-geen-blanco-cheque~a44e56c8/

Toch zijn we wel niewsgierig om eens te gaan kijken. Al is het uiteindelijk om maar wat ervaring weer opgedaan te hebben. Ik was dus ook benieuwd wat jullie er van vinden? Nog grote red flags (bvb. andere wetgeving op andere vlakken, bouwkwaliteit, ...)? Hoog KI, locatie is ook wel een ding, met voor en nadelen lijkt me. Ik heb dus ook geen idee of de opgegeven prijs enigzins realistisch is (het lijkt me persoonlijk wat hoog, maargoed).
Ziet er heel mooi uit. Ik zie mezelf daar wel wonen.

Let wel op dat er specifiek wordt vermeldt dat er enkel mag geboden worden zonder voorwaarden. Dat lijkt me in jullie geval quasi onmogelijk
 
Dan moeten ze ook al rekening gaan houden met de oriëntatie van uw ramen, met de stand van de zon en de schaduw van de bomen
Om over de wind nog maar te zwijgen

Allemaal veels te ingewikkeld
de ligging (N-O-Z-W) wordt meegerekend in de berekening van de EPC, hoor. Zonnewering bij zuidelijk gelegen ramen telt bvb mee. Geen idee qua bomen.
 
Ziet er heel mooi uit. Ik zie mezelf daar wel wonen.

Let wel op dat er specifiek wordt vermeldt dat er enkel mag geboden worden zonder voorwaarden. Dat lijkt me in jullie geval quasi onmogelijk
En hou rekenening met het feit dat:
- er nu nog geen "echte" verharding (tegels, ...) ligt rond de woning. Waarschijnlijk zal dat ook niet mogen.
- wonen in een woning midden in de bossen ook betekent dat er weinig zon doorkomt. Dus in de lente/herfst zal je niet vaak de zon zien in je woning.
- de luchtfoto toont ook paden op de route. Mogelijks een drukke mountainbikeroute, waardoor er weinig sprake van rust is?
- die mensen hebben nét een woning gebouw en die staat nu al te koop tegen een relatief mooie prijs. What's the catch? Enkel bij een echtscheiding lijkt me dat logisch, anders is er iets mis met de woning.
 
Prijzen van woningen zijn nog altijd gestegen en vooral het aantal transacties daalt niet betekenisvol (daling in juli, stijgingen in de 2 maanden erop). Het buikgevoel van "woningen blijven te lang te koop staan", valt dus blijkbaar mee in de realiteit.

"In maart, bij de start van de oorlog in Oekraïne, was er een kleine aarzeling en daalde het aantal transacties met 3,5 procent tegenover maart 2021. In juli ging het zelfs om een daling van 7,4 procent in vergelijking met juli 2021. Maar in augustus (+ 2,4 procent) en september (+0,4 procent) zat de vastgoedactiviteit weer in de lift. "Het aantal transacties ligt de voorbije maanden dus weer hoger dan vorig jaar toen er nog geen sprake was van een energiecrisis en de oorlog in Oekraïne", benadrukt van Opstal."

 
Ik heb het in het verleden nog al gepost maar het is opvallend dat er in de pers ( door lobbywerk) om de 2 maanden wel een artikel verschijnt dat mensen pusht om een huis te kopen. Toen ik 25 was, was dat ook al.
 
Prijzen van woningen zijn nog altijd gestegen en vooral het aantal transacties daalt niet betekenisvol (daling in juli, stijgingen in de 2 maanden erop). Het buikgevoel van "woningen blijven te lang te koop staan", valt dus blijkbaar mee in de realiteit.
Ik vermoed dat de echte klop nog moet komen...
(Al hoop ik dat het een zachte klop is. :tongue: )

Mensen kunnen een euro maar één keer uitgeven, ofwel aan hun stijgende energiefactuur/brandstofkosten/boodschappen ofwel aan hun woning.
En door stijgende rente wordt het beschikbare budget ook kleiner.

In een artikel een paar weken terug van Het Nieuwsblad stond dat de eigen inbreng steeds hoger wordt:
'De eigen inbreng bij de bank voor het afsluiten van een woonkrediet, inclusief transactiekosten, is voor jonge kandidaat-kopers onlangs fors gestegen, blijkt uit een vastgoedstudie van de Nationale Bank van België (NBB): van gemiddeld 36.000 euro in 2018 naar gemiddeld 57.000 euro in 2021.'
Er zijn daar ook grenzen aan vermoed ik.


Krijg je vanuit jouw job signalen dat er een golf van economische werkloosheid op komst is?
 
Nogmaals, iedereen wil tegenwoordig alles ineens, dat kan niet. Je gaat keuze's moeten maken. Wil je de nieuwste tech snufjes, of reizen, super, maar kom dan niet af dat je geen huis kan kopen. Wij hebben ook pas gekocht op ons 40e omdat we vroeger alles opbrasten aan op stap gaan en reizen, dat is een keuze die je maakt. Ga werken en spaar eerst 10 jaar, afgezien van de inflatie die nu extreem is ga je een mooie pot bij elkaar sparen. Je gaat me niet zeggen dat je dan niks kan kopen.
 
Nogmaals, iedereen wil tegenwoordig alles ineens, dat kan niet. Je gaat keuze's moeten maken. Wil je de nieuwste tech snufjes, of reizen, super, maar kom dan niet af dat je geen huis kan kopen. Wij hebben ook pas gekocht op ons 40e omdat we vroeger alles opbrasten aan op stap gaan en reizen, dat is een keuze die je maakt. Ga werken en spaar eerst 10 jaar, afgezien van de inflatie die nu extreem is ga je een mooie pot bij elkaar sparen. Je gaat me niet zeggen dat je dan niks kan kopen.
Die twee samen zijn wel een heel belangrijke factor waarom mensen hun spaargeld nu zien verminderen natuurlijk.
 
Ik heb het in het verleden nog al gepost maar het is opvallend dat er in de pers ( door lobbywerk) om de 2 maanden wel een artikel verschijnt dat mensen pusht om een huis te kopen. Toen ik 25 was, was dat ook al.
Dat is geen lobbywerk, dat is gewoon informatie waar mensen in geïnteresseerd zijn. En daar spelen zowel de notarissen (notarisbarometer) als de immokantoren (Century21, Era) handig op in. De eersten gebruiken die informatie waarschijnlijk ook voor het adviseren rond schatten van woningen door notarissen, de tweede groep gebruikt dit om hun kantoor in de aandacht te krijgen.

Ik ben er van overtuigd dat zowel notarissen als immokantoren weinig moeten moeten doen om dat in de pers te krijgen, gezien de aandacht die dergelijke persberichten ook hier krijgen én het feit dat bijna iedereen ooit wel een eigen woning wil (als ze dat kunnen betalen).
 
Ik vermoed dat de echte klop nog moet komen...
(Al hoop ik dat het een zachte klop is. :tongue: )

Mensen kunnen een euro maar één keer uitgeven, ofwel aan hun stijgende energiefactuur/brandstofkosten/boodschappen ofwel aan hun woning.
En door stijgende rente wordt het beschikbare budget ook kleiner.
Tuurlijk, ik verwacht ook wel nog een correctie (minstens in reële termen) en die is nu wss wel al een beetje bezig. Maar ik wil maar aantonen dat het gevoel van mensen of wat ze bij hun eigen zoektocht zien, verblind is door bvb het feit dat ze nu eenmaal woningen die slecht in de markt liggen véél langer zien staan op hun favoriete immosites dan woningen die vlug verkocht worden.
TNTim zei:
Krijg je vanuit jouw job signalen dat er een golf van economische werkloosheid op komst is?
Ik DENK dat het nu al bezig is, al zijn er geen cijfers om dit nu al te staven. Er is een lichte stijging van de cijfers in augustus tov juli, maar da's jaarlijks zo, dus gewoon een seizoenseffect. Ik weet wel van een aantal bedrijven waar één fabriek gesloten wordt (bvb Balta Avelgem) en waarvan het personeel moet verhuizen naar een fabriek (Sint-Baafs-Vijve) waar nu al héél veel tijdelijke werkloosheid is.

Ik hoor dat men vooral nachtploegen afschaft omdat die qua productie/loonkost iets lager liggen en dus vlugger onrendabel worden bij stijgende energieprijzen.
 
... Ik DENK dat het nu al bezig is, al zijn er geen cijfers om dit nu al te staven. Er is een lichte stijging van de cijfers in augustus tov juli, maar da's jaarlijks zo, dus gewoon een seizoenseffect. Ik weet wel van een aantal bedrijven waar één fabriek gesloten wordt (bvb Balta Avelgem) en waarvan het personeel moet verhuizen naar een fabriek (Sint-Baafs-Vijve) waar nu al héél veel tijdelijke werkloosheid is.

Ik hoor dat men vooral nachtploegen afschaft omdat die qua productie/loonkost iets lager liggen en dus vlugger onrendabel worden bij stijgende energieprijzen.

Klopt, in de textiel is er in het algemeen nu veel tijdelijke werkloosheid en bij een aantal bedrijven wordt er nu al productiecapaciteit naar locaties buiten Europa gebracht, of op kleinere schaal van België naar bv. Frankrijk wegens lagere energiekost.

Ook in de chemie zijn er best wat Europese bedrijven (bv. in België, Duitsland) die op zeer lage capaciteit draaien omdat de sectoren die zij beleveren het slecht doen.
 
Terug
Bovenaan