Huis kopen - Een nieuw begin

Wat is jouw woning situatie?

• Totaal aantal stemmers
    630
In een nieuwbouw appartementsblok heb ik de EPB-attesten eens allemaal ingekeken, en dan de E-peil scores per appartement visueel in Excel gezet met kleurenschalen toegepast:
rmk3BUV.png

Opvallend is hoe de gelijkvloerse verdieping toch afgestraft wordt omdat er een koude kelderverdieping (garage) onder zit. Zoals veel mensen eigenlijk ook weten, vinden we de beste scores bij de appartementen die volledig omringd zijn door andere appartementen.
van wanneer is dat gebouw? want sinds 2016 zou het E-peil niet hoger dan 50 mogen zijn...

Tja, als er niets op voorhand over op papier gezet is wat er met dat achtergebleven gerief moet gebeuren na het verlijden van de akte, is het een lastig ding natuurlijk.
Persoonlijk zou ik ze bellen met de opmerking dat ze nog tot datum x hebben en dat het gerief de volgende dag naar het containerpark gaat.
Ik ben dat nog gaan navragen bij de politie:
"Is dat uwen eigendom mevrouw? (Ja) Staat daar nog iemand anders gedomicilieerd? (Nee) Dan doede gij in UW huis met alle spullen die dus alleen maar van U kunnen zijn, wat gij wilt!" 😁

In een nieuwbouw appartementsblok heb ik de EPB-attesten eens allemaal ingekeken, en dan de E-peil scores per appartement visueel in Excel gezet met kleurenschalen toegepast:
rmk3BUV.png

Opvallend is hoe de gelijkvloerse verdieping toch afgestraft wordt omdat er een koude kelderverdieping (garage) onder zit. Zoals veel mensen eigenlijk ook weten, vinden we de beste scores bij de appartementen die volledig omringd zijn door andere appartementen.

Fun fact: diegene die een score van 40 of lager haalden, konden nog eens 5 jaar genieten van 50% korting op het KI.
Is logisch hé. Aangezien men in de software voor de bepaling van het e-peil er vanuit gaat dat muren gelinkt aan de buur gecategoriseerd staan als zijnde geïsoleerd (zelfde principe geldt ook voor rijhuizen). Degenen die aan de schil zitten gaan de eersten zijn die last gaan ondervinden van de warmteverliezen door de schil uit.

En uw warmteverliezen gaan hoger zijn des te groter uw schiloppervlakte.

ze zijn al een paar keren spullen komen ruimen. telkens zeggen ze dat ze nog eens gingen komen, maar dat is nu al weer lang geleden. Er staat hier nog een standbeeld dat ze aan iemand beloofd hadden, dat moet echt nog weg. staat zelfs in de akte dat dit voor 31 augustus moest gebeuren. ik moet er wat meer achter zitten inderdaad.
Van wie is het standbeeld? De beeldhouwer bedoel ik dan he... :)

Kan ik op t internet t kadastraal plan raadplegen?
Via cadgis zie ik enkel een luchtfoto maar niet het kadastraal plan. Ik zou graag zien tot waar mijn nieuwe eigendom gaat. Want k versta er niets van..

Thx Dexels.

Is geopunt 100% betrouwbaar/juist?
De gemeente stuurde me een verkavelingsolan door toen t huis gebouwd werd.. en er is een duidelijk verschil tussen hun plan en het kad . Plan van geopunt.

Is geopunt 100% betrouwbaar/juist?
De gemeente stuurde me een verkavelingsolan door toen t huis gebouwd werd.. en er is een duidelijk verschil tussen hun plan en het kad . Plan van geopunt.
Het duurde ook even hier voordat de geopunt kaart geüpdatet was met onze verkaveling (een jaar ofzo) dus het kan wel dat het even duurt als er iets verandert.

Heb de aankoopbelofte nog eens goed bekeken;
Daar zit een uittreksel bij van het kadastraal plan, met het stuk grond van de gemeente, zoals ik het verwacht had, klein driehoekje.

Stedenbouw had me een verkavelingsontwerp doorgestuurd, waar dat stuk grond(van de gemeente ) veel groter is en ik had al schrik dat m'n tuin kleiner was.

Nu dat ik het uittreksel van het kadastraal percelenplan heb gezien, ben ik gerustgesteld. Want dit is 100% correct.

Nog 7 a 8 maand wachten eer we het huis kunnen intrekken. Wel lang..

Want dit is 100% correct.
Ik dacht dat enkel het plan van een beëdigd landmeter 100% correct was, en zelfs dan totdat er een fout wordt gevonden?
Het kasastraal percelenplan is toch maar enkel een tekeningetje? Dat is niet per definitie gelijk aan de situatie "in het veld" (exacte positie van grenspalen e.d.)

K zie wel wat ik ga doen. M'n papa zegt het kadastraal plan te volgen.

Alle gebouwen die getoond worden op het kadastraal plan (als zwarte blok). Dit zijn vergunde gebouwen? Want er staat een soort groot tuinhuis in de tuin, volgens immo niet vergund maar staat er wel op, dus als het op het kadastraal plan staat, dan zou dit toch vergund zijn?

K zie wel wat ik ga doen. M'n papa zegt het kadastraal plan te volgen.

Alle gebouwen die getoond worden op het kadastraal plan (als zwarte blok). Dit zijn vergunde gebouwen? Want er staat een soort groot tuinhuis in de tuin, volgens immo niet vergund maar staat er wel op, dus als het op het kadastraal plan staat, dan zou dit toch vergund zijn?
Dat hoeft niet afaik

Niet alle bijgebouwen moeten ook expliciet vergund zijn om in regel te zijn, er zijn een resem voorwaardelijke uitzonderingen die mogelijk gelden waardoor er voor een bijgebouw geen vergunning nodig is.

Voor mijn bebouwing hebben ze zich gebaseerd op luchtfoto's om de bebouwing in te kleuren.
Op geopunt staan ook de verlichtingspalen op een foute plaats ten opzichte van de perceelsgrenzen die bepaald zijn geweest door een landmeter. Dus in mijn ogen is geopunt goed om algemene dingen te bekijken maar niet echt voor de details. Als het tot een geschil komt is het eerste dat gebeurt toch een landmeter lijkt me. Bij de uitzetting van onze fundering is er trouwens een gemeentelijke ambtenaar een PV van opmerking komen opmaken, architecte had dat nog nooit meegemaakt (alles was wel ok, maar toch, zo ver kan het al snel gaan ;)).

Een gemiddeld huishouden zou nog maar een huis van 85m² kopen. Das de oppervlakte van een gemiddeld 2 slpk appartement. Dat kan toch niet kloppen?

Iets verder spreken ze wel over wat een huishouden zich "kan veroorloven". Dus het gaat wellicht niet over de oppervlakte van het gemiddelde pand dat nu gekocht wordt, maar een berekening van hoeveel de gemiddelde mens vandaag kan lenen gedeeld door de gemiddelde prijs per m² zonder rekening te houden met factoren zoals: wat voor panden er effectief op de markt komen en welke ook effectief verkocht geraken aan welke prijs. M.a.w.: weer een nietszeggend HLN artikel...

Een gemiddeld huishouden zou nog maar een huis van 85m² kopen. Das de oppervlakte van een gemiddeld 2 slpk appartement. Dat kan toch niet kloppen?

Iets verder spreken ze wel over wat een huishouden zich "kan veroorloven". Dus het gaat wellicht niet over de oppervlakte van het gemiddelde pand dat nu gekocht wordt, maar een berekening van hoeveel de gemiddelde mens vandaag kan lenen gedeeld door de gemiddelde prijs per m² zonder rekening te houden met factoren zoals: wat voor panden er effectief op de markt komen en welke ook effectief verkocht geraken aan welke prijs. M.a.w.: weer een nietszeggend HLN artikel...

Men wil aantonen dat met een gemiddeld budget er momenteel een woning van 85 m² per persoon kan gekocht worden.
Voor een koppel is dit dus 170 m².
Vroeger had je meer m² met je budget en het is dat wat ze willen zeggen.

Dit is gewoon een stukje stemming makerij, ideaal voer voor de mens die al een keer graag klaagt en zaagt. Dit is zo'n typisch artikel dat een hoop dingen wat uit de context haalt en het dan doorspekt met populistische gedachten. Er wordt geen rekening gehouden in dit verhaal dat woningen tegenwoordig ook een stuk duurder zijn door alle energetische maatregelen zoals isolatie en zonnepanelen. Ook inpandige garages zijn een stuk minder 'common good' dan vroeger.
Er zit uiteraard wel een flinke kern van waarheid in, maar er zijn zoveel andere factoren die meespelen.....

Terug
Bovenaan