Huis kopen - Een nieuw begin

Wat is jouw woning situatie?


  • Totaal aantal stemmers
    587
Wat? :wtf:
Kan je daar een voorbeeld van geven? Dat is toch totaal niet normaal, want inbouw is de norm (kijk maar eens rond op Immoweb).
Inbouw is vooral mainstream ja maar al zeker niet de norm. We hebben bv een grote oven staan. Dat is geen inbouwtoestel. De frigo is staat er ook gewoon los bij in de keuken. Vaatwasser is verwerkt onder het werkblad maar ook geen inbouw. Ik moest de afvoerleiding van de vaatwasser vervangen een jaar geleden. Ik was blij dat het geen inbouw was... alles weer uitbreken. Neen, dank u. Je hebt ook de vrijheid om te zetten wat je wil en bent niet beperkt qua afmetingen. Een keuken moet voor mij functioneel zijn in de eerste plaats want we koken veel. Strak design is hier niet prioritair. Dat was een trend.

En zoals @Renegadexxripxx zegt, veel meer keuze aan toestellen en goedkoper.
 
Laatst bewerkt:
Momenteel mijn woning verkoopsklaar aan het maken. Een erkend schatter is komen schatten, geschat op 435000 euro. EPC is opgemaakt, een kleine B, eerder richting A. Ik zou de woning graag zelf verkopen, maar vrees weer een gestalk door makelaars. Hoe vermijd ik die makelaars die toch bellen.
 
Momenteel mijn woning verkoopsklaar aan het maken. Een erkend schatter is komen schatten, geschat op 435000 euro. EPC is opgemaakt, een kleine B, eerder richting A. Ik zou de woning graag zelf verkopen, maar vrees weer een gestalk door makelaars. Hoe vermijd ik die makelaars die toch bellen.
Bij ons viel dat al bij al nog mee. Maar ons huis was verkocht aan de eerste bezoeker dus heeft ook niet lang online gestaan.
We hebben wel in onze immoweb ad expliciet vermeld dat makelaars niet welkom zijn om te bellen. Dan nog kregen we wel met de post de vraag of ze ons niet konden “helpen”. Zelfs een maand na de verkoop kwamen er brieven “we zien dat uw huis niet verkocht raakt” of iemand die belde “ah is t verkocht? Zal ik over twee weken nog eens bellen om te zien of alles goed verloopt?” Dus het is een beetje onvermijdelijk denk ik maar bij ons was het wel nog op een niveau dat we amusant vonden. Als uw huis echt lang online gaat staan gaat ge het wel vlaggen hebben.
 
Ge kunt het niet helemaal vermijden, maar vermelden in de advertentie "geen makelaars, inbreuken worden altijd gemeld aan het BIV", en dat ook consequent doen.
 
Vorig jaar huis van vriendin zelf verkocht.
Duidelijk vermeld in immoweb adv "geen immo"
Toch 1 immo aan de deur gehad en 2 immos die bellen. K heb gevraagd of ze een leesprobleem hadden omdat er duidelijk vermeld stond geen immo.
Huis was binnen de week verkocht . Toch snel ongeveer 10 000 euro bespaard
 

We zien ook dat de vraagprijs van slecht geïsoleerde woningen is gedaald, maar ze zijn nog altijd veel te duur. Zeker als je rekent dat je nog 200.000 euro in de woning moet stoppen. De huizenprijzen moeten wat mij betreft zeker nog 30 à 40 procent zakken. Enkel zo voorkom je dat al je investeringen binnen de 10 jaar verdampt zijn en, als je je woning wil van de hand doen, je deze goedkoop moet verkopen.”

Ben wel eens het argument dat oude huizen in Vlaanderen nog steeds veel te duur zijn voor wat je in ruil krijgt. Al die investeringen krijg je er gewoon niet uit op KT. Als ik zie wat hier in de omgeving voor €400 a 500 k te koop staat op een gewoon stukje grond... Voor een jong koppel is het gewoon onrealistisch. De mensen die hier een energiezuinige nieuwbouw zetten zijn vaak al richting de 60...
 



Ben wel eens het argument dat oude huizen in Vlaanderen nog steeds veel te duur zijn voor wat je in ruil krijgt. Al die investeringen krijg je er gewoon niet uit op KT. Als ik zie wat hier in de omgeving voor €400 a 500 k te koop staat op een gewoon stukje grond...
Het zijn de kopers die de prijs bepalen
 
Het zijn de kopers die de prijs bepalen
Eerder de immokantoren die de markt uitpersen. De verkoper wil natuurlijk het maximum eruit halen net zoals de makelaar. Als koper sta je daar dan. De markt zal zich wel stabiliseren met de tijd omdat al die oude brol vol met asbest gewoon niet meer zo gemakkelijk verkocht gaat geraken.
 
Eerder de immokantoren die de markt uitpersen. De verkoper wil natuurlijk het maximum eruit halen net zoals de makelaar. Als koper sta je daar dan. De markt zal zich wel stabiliseren met de tijd omdat al die oude brol gewoon niet meer zo gemakkelijk verkocht gaat geraken.
Zolang de kopers betalen is er geen probleem he. Als het écht te duur is, zal men niet kopen.
 
Ik ben wel benieuwd hoe dat allemaal gaat evolueren als je kijkt naar de cijfers op vandaag: https://www.vlaanderen.be/statistiek-vlaanderen/energie/energiescore-van-bestaande-woningen

Op dit moment is er 1 (één!) procent van de eengezinswoningen in Vlaanderen die EPC A haalt. D.w.z. dat er nog 99% te gaan is, waarvan bijna de helft van een E of F moet komen.
Dat strookt op zich wel met het beeld dat ik zie in de straten, kijkende naar de huizen. Zo’n artikels zijn prachtig en de doelen nobel, maar als je rondkijkt, op welke manier gaat dat gerealiseerd kunnen worden?
 
Ik ben wel benieuwd hoe dat allemaal gaat evolueren als je kijkt naar de cijfers op vandaag: https://www.vlaanderen.be/statistiek-vlaanderen/energie/energiescore-van-bestaande-woningen

Op dit moment is er 1 (één!) procent van de eengezinswoningen in Vlaanderen die EPC A haalt. D.w.z. dat er nog 99% te gaan is, waarvan bijna de helft van een E of F moet komen.
Dat strookt op zich wel met het beeld dat ik zie in de straten, kijkende naar de huizen. Zo’n artikels zijn prachtig en de doelen nobel, maar als je rondkijkt, op welke manier gaat dat gerealiseerd kunnen worden?
Nooit omdat men simpelweg de doelen gaat verleggen eens een significanter deel dichter bij EPC A komt.
Opeens zal het bvb. verplicht zijn om een thuisbatterij te hebben van 20kWh en een energieverbruik van minder dan 2MWh per jaar te hebben.
Ze blijft men naar verbetering streven. (met behulp van financïele straffen en beloningen)
 
Eerder de immokantoren die de markt uitpersen. De verkoper wil natuurlijk het maximum eruit halen net zoals de makelaar. Als koper sta je daar dan. De markt zal zich wel stabiliseren met de tijd omdat al die oude brol vol met asbest gewoon niet meer zo gemakkelijk verkocht gaat geraken.
Dat zeggen ze al jaren. Zolang de vraag groter blijft dan het aanbod zullen prijzen blijven stijgen ongeacht welke regels ze nog uitvinden.
De prijzen gingen ook zakken na afschaffen van de woonbonus, weet je nog? De prijzen gingen ook zakken als de rentes terug stijgen, weet je nog ?

Zolang er mensen zijn die meer kunnen blijven neertellen zal de gemiddelde prijs blijven omhoog gaan.
 
Dat zeggen ze al jaren. Zolang de vraag groter blijft dan het aanbod zullen prijzen blijven stijgen ongeacht welke regels ze nog uitvinden.
De prijzen gingen ook zakken na afschaffen van de woonbonus, weet je nog? De prijzen gingen ook zakken als de rentes terug stijgen, weet je nog ?

Zolang er mensen zijn die meer kunnen blijven neertellen zal de gemiddelde prijs blijven omhoog gaan.

Neem nu Quartier Bleu hier in Hasselt, het gedrocht van de Kanaalkom. Laatste stand van zaken was dat iets minder dan helft van de panden nog steeds geen koper heeft gevonden en het is al bewoonbaar sinds 2020. En dat is geen klein projectje maar bijna een minidorp. De vraag voor betaalbare woningen blijft inderdaad groot. In het segment van de onbetaalbare woningen (vanuit de ogen van starters, uitkeringsgerechtigden, mindervaliden, of alleenstaanden) zie ik toch geen probleem. Als ik zie hoeveel panden hier nog te koop staan in de omgeving en voor hoe lang dan weet je al genoeg.
Voor ons maakt het niet uit. We hebben nog een woonst kunnen kopen toen de prijzen ietwat normaal waren.
Toen ik nog onderzoek deed naar energiearmoede (en dat is al meer dan 7 jaar geleden) behoorde de Belgische woningvoorraad tot één van de slechtste in West-Europa. De kwaliteit van de woningen hier was toen vergelijkbaar met sommige Europese ex-SU landen. Dat zal op die 7 jaar niet significant veranderd zijn.


Een daling is er maar voorlopig is het een peulenschil. Met hoge rentes en steeds strengeren normen zal het zich wel voortzetten op termijn, neem ik aan. Hetgeen wel een goede tedens is.
 

Neem nu Quartier Bleu hier in Hasselt, het gedrocht van de Kanaalkom. Laatste stand van zaken was dat iets minder dan helft van de panden nog steeds geen koper heeft gevonden en het is al bewoonbaar sinds 2020. En dat is geen klein projectje maar bijna een minidorp. De vraag voor betaalbare woningen blijft inderdaad groot. In het segment van de onbetaalbare woningen (vanuit de ogen van starters, uitkeringsgerechtigden, mindervaliden, of alleenstaanden) zie ik toch geen probleem. Als ik zie hoeveel panden hier nog te koop staan in de omgeving en voor hoe lang dan weet je al genoeg.
Voor ons maakt het niet uit. We hebben nog een woonst kunnen kopen toen de prijzen ietwat normaal waren.
Toen ik nog onderzoek deed naar energiearmoede (en dat is al meer dan 7 jaar geleden) behoorde de Belgische woningvoorraad tot één van de slechsten in West-Europa. De kwaliteit van de woningen hier was toen vergelijkbaar met sommige Europese ex-SU landen. Dat zal op die 7 jaar niet significant veranderd zijn.


Een daling is er maar voorlopig is het een peulenschil. Met hoge rentes en steeds strengeren normen zal het zich wel voortzetten op termijn, neem ik aan. Hetgeen wel een goede tedens is.
Dalingen zijn er in sommige regio's, maar de regio's die 5j geleden hot waren zijn dat nog altijd. Voorbeeld hier, 16a met oud (te slopen huis) verkocht voor 750k€. Huis uit 2015 op 7a, vraagprijs 850k€.

Dus ja, regio's die minder gegeerd zijn zullen af en toe prijsdalingen ervaren. Maar over die correctie van de huizenprijzen zijn ze ondertussen al 25j aan het leuteren. Het begint voor mij zo stilaan een 'het einde van de wereld is in ...' gebeuren te worden.

Trouwens, het koopseizoen voor woningen zit er weer aan te komen. Dus alle partijen (banken, notarissen, immo, verkopers, ...) hebben er baat bij om u te laten geloven dat er kooptjes te doen zijn en dat 'het nu of nooit is'. Of denk je dat die artikels uit hun eigen in de krant raken. De cijfers worden vaak opgeleverd door de 'vereninging van'.
 
Dus ja, regio's die minder gegeerd zijn zullen af en toe prijsdalingen ervaren. Maar over die correctie van de huizenprijzen zijn ze ondertussen al 25j aan het leuteren. Het begint voor mij zo stilaan een 'het einde van de wereld is in ...' gebeuren te worden.
Time will tell. Of we zullen meer en meer te maken krijgen met economische daklozen.
 
Nochtans kwalitatief niets mis mee hoor, onze Ikea-keuken staat er nu 12 jaar en daar mankeert nog niks aan.
Enkel de oven is een tweetal jaar terug vervangen, voor de rest nog alle originele toestellen die dagelijks gebruikt worden.
Gaat niet over kwaliteit hoor, gaat over meer mogelijkheden qua uitzicht.
 
Momenteel mijn woning verkoopsklaar aan het maken. Een erkend schatter is komen schatten, geschat op 435000 euro. EPC is opgemaakt, een kleine B, eerder richting A. Ik zou de woning graag zelf verkopen, maar vrees weer een gestalk door makelaars. Hoe vermijd ik die makelaars die toch bellen.

Ik heb niemand aan tel gehad, wel 2 kerels die aanbelden om 21u45 's avonds op een zondag en die op Immoweb hadden gezien dat ons huis te koop stond.

Waren echt zeer opdringerige pipo's, stonden al bijna in de gang.

Heb ze vriendelijk bedankt en gezegd dat ik het zelf ging verkopen en toen begonnen ze dat dit niet zou lukken en ik mij beter liet bijstaan door professionele hulp bla bla bla.

Ik had toen al 18 afspraken verspreid over 2 kijkdagen op minder dan 6u tijd na zoekertje online kwam.

Week later was het verkocht, niet kunnen laten en toch gebeld naar die pipo dat mij zijn kaartje heeft gegeven en gezegd dat het verkocht was en serieus boven de vraagprijs. :eviltongue:
 
Momenteel mijn woning verkoopsklaar aan het maken. Een erkend schatter is komen schatten, geschat op 435000 euro. EPC is opgemaakt, een kleine B, eerder richting A. Ik zou de woning graag zelf verkopen, maar vrees weer een gestalk door makelaars. Hoe vermijd ik die makelaars die toch bellen.
Succes! Ik wou dat het bij mij al zo ver was, maar er moeten eerst nog een paar dingen aan gebeuren. ( 🙄 ) Ik zou het uiteindelijk ook graag uit eigen hand verkopen, dus ik lees mee. Bij mij is het handige dan wel dat ik in een appartement woon en makelaars misschien niet meteen weten dat het over mijn appartement gaat. Of ben ik nu te naïef?

Wat zijn hier de algemene ervaringen met je woning online zetten? Websites, prijs per maand? Of is er toch nog kans op gratis oldskool 2dehands.be? :unsure:
 
Succes! Ik wou dat het bij mij al zo ver was, maar er moeten eerst nog een paar dingen aan gebeuren. ( 🙄 ) Ik zou het uiteindelijk ook graag uit eigen hand verkopen, dus ik lees mee. Bij mij is het handige dan wel dat ik in een appartement woon en makelaars misschien niet meteen weten dat het over mijn appartement gaat. Of ben ik nu te naïef?

Wat zijn hier de algemene ervaringen met je woning online zetten? Websites, prijs per maand? Of is er toch nog kans op gratis oldskool 2dehands.be? :unsure:

Ik heb mijn appartement onlangs zelf verkocht.
Ik heb het ook op 2de hands gezet, maar had daar niet zo veel reactie op.

Andere websites waar het op stond:

Immoweb
Zimmo
Immoscoop

Ookal stond er in het groot dat we geen makelaars wouden, kwamen ze toch constant bellen. Vaak met leugens ala "ik heb onlangs een gelijkaardig appartement verkocht en de mensen die er net naast gegrepen hadden, zoeken nog iets".
 
Ookal stond er in het groot dat we geen makelaars wouden, kwamen ze toch constant bellen. Vaak met leugens ala "ik heb onlangs een gelijkaardig appartement verkocht en de mensen die er net naast gegrepen hadden, zoeken nog iets".
Heb je dan gemakkelijk kunnen verkopen zonder makelaar ?
 
Terug
Bovenaan