Huis kopen - Een nieuw begin

Wat is jouw woning situatie?


  • Totaal aantal stemmers
    587
- Badkamer 15k€ ??
- Keuken 12k€ ??
Allereerst, top project precies! Je lijkt kosten en baten overal goed af te wegen. Doch bij keuken en badkamer bemerk ik iets:
- Keuken: Het zal er dan eentje van Ikea worden voorlopig?
- Badkamer: Onze badkamerrenovatie (van a tot z laten doen wegens twee linkerhanden) kost ons ~26k. Voor 15k ga je heel veel zelf doen? Of er zit ook nog een deel bij die 8-9k sanitair?

Keuken en badkamer zijn los de twee duurste ruimtes in het huis. Dit zijn ook dingen die je niet zomaar verandert. Een zetel in de living verplaats je al is, een lavabo of kookvuur is wat ambtanter...
Ik zou zeggen dat je voor beiden eig best een hoger budget uit trekt. Je zet ze tenslotte voor ~25j.
Al is er uiteraard niks mis met een Ikea keuken en badkamer voor 5-10j en dan loco gaan bij de Facq.
 
Allereerst, top project precies! Je lijkt kosten en baten overal goed af te wegen. Doch bij keuken en badkamer bemerk ik iets:
- Keuken: Het zal er dan eentje van Ikea worden voorlopig?
- Badkamer: Onze badkamerrenovatie (van a tot z laten doen wegens twee linkerhanden) kost ons ~26k. Voor 15k ga je heel veel zelf doen? Of er zit ook nog een deel bij die 8-9k sanitair?

Keuken en badkamer zijn los de twee duurste ruimtes in het huis. Dit zijn ook dingen die je niet zomaar verandert. Een zetel in de living verplaats je al is, een lavabo of kookvuur is wat ambtanter...
Ik zou zeggen dat je voor beiden eig best een hoger budget uit trekt. Je zet ze tenslotte voor ~25j.
Al is er uiteraard niks mis met een Ikea keuken en badkamer voor 5-10j en dan loco gaan bij de Facq.
Het klopt dat we voor de keuken vooral kijken naar IKEA me eventueel andere fronten. Qua badkamer zullen we vooral een basis voorzien initieel a.k.a. dubbele lavabo & inloopdouche met wat tegels. De rest zal vrees ik later volgen...Het budget raakt snel op. "Gelukkig" hebben we nog geen kinderen dus kunnen we ook bepaalde dingen later toevoegen/gradueel opleveren. In totaal komen we toch al aan een 550K, wat meer is dan we ooit gedacht hadden :)

Sanitair & elek voor 8-9k is ook puur materiaal daarvoor, dus is niet incl. iets voor de badkamer.
 
Bij de aankoop van ons huis hebben we geopteerd voor meeneembaarheid, dat iets voordeliger uit kwam. Het appartement is nu verkocht. Maar heeft iemand een idee hoe lang het ongeveer duurt tot die registratierechten terugbetaald worden? Via Google wordt ik niks wijzer.
 
Het klopt dat we voor de keuken vooral kijken naar IKEA me eventueel andere fronten.
Nochtans kwalitatief niets mis mee hoor, onze Ikea-keuken staat er nu 12 jaar en daar mankeert nog niks aan.
Enkel de oven is een tweetal jaar terug vervangen, voor de rest nog alle originele toestellen die dagelijks gebruikt worden.
 
Idd opzich niets mis met de keukens van IKEA. Mensen doen daar vaak lacherig over, maar de kwaliteit is gewoon minstens gelijk aan andere 'budget' keukens (Eggo, kvik, ixina.....) en of Dovy omdat hij "zo gezegd" alles zelf maakt echt beter is......
 
Idd opzich niets mis met de keukens van IKEA. Mensen doen daar vaak lacherig over, maar de kwaliteit is gewoon minstens gelijk aan andere 'budget' keukens (Eggo, kvik, ixina.....) en of Dovy omdat hij "zo gezegd" alles zelf maakt echt beter is......
Een Ikea keuken is niet slechter dan andere budget keukens. Maar ook daar vergelijken mensen graag appelen met peren... als je een Ikea keuken van 10-15k gaat vergelijken met een keuken van 30-35k dan houdt het natuurlijk snel op. Je kan in beiden koken maar ja...
 
Een Ikea keuken is niet slechter dan andere budget keukens. Maar ook daar vergelijken mensen graag appelen met peren... als je een Ikea keuken van 10-15k gaat vergelijken met een keuken van 30-35k dan houdt het natuurlijk snel op. Je kan in beiden koken maar ja...
Ieder zijn/haar keuze hé, zoals altijd.

Persoonlijk hou ik dan liever 20.000€ - 25.000€ meer over om andere zaken mee te doen of om minder te moeten lenen.
(In die duurdere keuken ben ik er trouwens zeker van dat mijn eten mij minder goed zou smaken, ik zou te lastig lopen om wat het me gekost heeft... :laugh:)

Het verlaagt de drempel ook om ooit uw keuken te vernieuwen, want de oude keuken heeft u geen arm en been gekost.
 
Ieder zijn/haar keuze hé, zoals altijd.

Persoonlijk hou ik dan liever 20.000€ - 25.000€ meer over om andere zaken mee te doen of om minder te moeten lenen.
(In die duurdere keuken ben ik er trouwens zeker van dat mijn eten mij minder goed zou smaken, ik zou te lastig lopen om wat het me gekost heeft... :laugh:)

Het verlaagt de drempel ook om ooit uw keuken te vernieuwen, want de oude keuken heeft u geen arm en been gekost.
Dat laatste is wel weer typisch consumptiemaatschappijn natuurlijk... goedkoop, dan kan ik over x aantal jaar een nieuwe zetten. Maar ik snap de insteek wel, zeker als het over bouwen gaat moeten veel mensen nu eenmaal keuzes maken en dan zou ik in die plaats toch ook altijd kiezen voor constructiegerelateerde zaken VS binnenafwerking.

Kwa kostprijs... ik weet niet hoe dat bij andere mensen zit maar ik heb de laatste jaren toch gemerkt dat ik dat vrij snel vergeet. Het piekt op moment dat de factuur komt maar eens dat geld van de rekening is denk ik daar eerlijk gezegd niet meer over na.
 
Bij de aankoop van ons huis hebben we geopteerd voor meeneembaarheid, dat iets voordeliger uit kwam. Het appartement is nu verkocht. Maar heeft iemand een idee hoe lang het ongeveer duurt tot die registratierechten terugbetaald worden? Via Google wordt ik niks wijzer.
Normaal gezien binnen de 8 maand. Het kan nooit kwaad om er al eens vroeger naar te vragen want bij ons waren ze het 'vergeten'.
 
Bij de aankoop van ons huis hebben we geopteerd voor meeneembaarheid, dat iets voordeliger uit kwam. Het appartement is nu verkocht. Maar heeft iemand een idee hoe lang het ongeveer duurt tot die registratierechten terugbetaald worden? Via Google wordt ik niks wijzer.

Was verrassend snel hier, na 2 maanden terugbetaald.
 
Even een update over mijn situatie met de foute kleur gevelsteen in de vergunning:
Die aan de telefoon zei dus dat ik alles opnieuw moest indienen. Wist er blijkbaar 0 de botten van en de gemeente ambtenaar heeft laten weten dat we zelfs daar geen melding voor moeten doen, dus toppie!
 
Bij de aankoop van ons huis hebben we geopteerd voor meeneembaarheid, dat iets voordeliger uit kwam. Het appartement is nu verkocht. Maar heeft iemand een idee hoe lang het ongeveer duurt tot die registratierechten terugbetaald worden? Via Google wordt ik niks wijzer.
Meestal na 2-3 maanden. Als je dan nog niets gehad hebt best eens via contactformulier vlabel navragen (of notaris dat laten doen)
 
Ieder zijn/haar keuze hé, zoals altijd.

Persoonlijk hou ik dan liever 20.000€ - 25.000€ meer over om andere zaken mee te doen of om minder te moeten lenen.
(In die duurdere keuken ben ik er trouwens zeker van dat mijn eten mij minder goed zou smaken, ik zou te lastig lopen om wat het me gekost heeft... :laugh:)

Het verlaagt de drempel ook om ooit uw keuken te vernieuwen, want de oude keuken heeft u geen arm en been gekost.
Ons eten smaakt oprecht beter in onze nieuwe duurdere keuken, net omdat we graag koken en dus ook vooral budget in de toestellen gestoken hebben waarmee we vandaag veel meer kunnen dan de basic toestellen in onze vorige woonst. Ieder heeft zo zijn voorkeuren en prioriteiten.

Een vol laminaten keuken van Dovy zou ik nu ook niet gaan vergelijken met een Ikea keuken :/.

Wij hebben 2 badkamers. Wij hebben 1 badkamer volledig laten inrichten door een sanitaire speler. In de 2e badkamer liggen de leidingen klaar. We hebben nog voldoende tegels over voor badkamer 2. We gaan badkamer 2 zelf afwerken met Ikeameubels.

Onze dressing is eveneens volledig Ikea-paxsysteem.

Wat schuiven met budget naar de persoonlijke prioriteiten.
 
Ons eten smaakt oprecht beter in onze nieuwe duurdere keuken, net omdat we graag koken en dus ook vooral budget in de toestellen gestoken hebben waarmee we vandaag veel meer kunnen dan de basic toestellen in onze vorige woonst. Ieder heeft zo zijn voorkeuren en prioriteiten.

Een vol laminaten keuken van Dovy zou ik nu ook niet gaan vergelijken met een Ikea keuken :/.

Wij hebben 2 badkamers. Wij hebben 1 badkamer volledig laten inrichten door een sanitaire speler. In de 2e badkamer liggen de leidingen klaar. We hebben nog voldoende tegels over voor badkamer 2. We gaan badkamer 2 zelf afwerken met Ikeameubels.

Onze dressing is eveneens volledig Ikea-paxsysteem.

Wat schuiven met budget naar de persoonlijke prioriteiten.
Toestellen en meubilair zijn inderdaad aparte dingen. Door duurder meubilair gaat uw eten niet beter smaken :p
We leven praktisch in onze keuken en het grootste deel van ons energieverbruik komt ook vanuit de keuken.
We hebben het grootste deel van ons keukenbudget uitgegeven aan de juiste merken voor de juiste toestellen (en dat zijn vaak de minder gekende mainstream merken). Deze zijn aangekocht in Nederland en Duitsland (In België waren de prijzen te onrealistisch voor hetzelfde). Ook bewust niet voor inbouw gegaan want inbouw is een nachtmerrie voor onderhoud van toestellen en uw meubilair. Een keuken moet een praktische ruimte zijn en deze ziet ook af. Na 7 jaar staan de Ikea kasten er nog steeds met zo goed als geen schade. Voor het blad zijn we voor op maat gemaakt kwartscomposiet gegaan en deze ligt er nog perfect bij. Het op maat aspect van de kastjes hebben we zelf aangepakt want Ikea heeft een vaste maat en als het niet past dan heb je pech maar als je handig bent dan is dat geen probleem. Ik denk dat de volledige keuken niet meer dan 11k heeft gekost (7 jaar geleden wel). Als je handig bent dan kan je al veel doen maar ga je de materialen zelf moeten sourcen van meerdere bronnen.
 
Wat? :wtf:
Kan je daar een voorbeeld van geven? Dat is toch totaal niet normaal, want inbouw is de norm (kijk maar eens rond op Immoweb).

De dampkap kan je in opbouw doen https://www.loeters.be/nl/dampkap-w...s9e5Ci4JhsrP12yPJARoCUvAQAvD_BwE&gclsrc=aw.ds). De frigo kan je er gewoon naast zetten (heb ik gedaan - betere kwaliteit en functionaliteit tegen goedkopere prijs)... inbouw vond ik persoonlijk geen meerwaarde. Microgolf kan je perfect een standaard (veel goedkoper) toestel zetten met een rolluikschuifje ervoor (vb : https://www.amazon.com.be/-/nl/Simm...7&psc=1&mcid=8f8805f484b33a7baf38f01a1e75f913). Kennissen van mij hadden dat maar achteraf dat rolluikdingetje er zelf bij gezet.

Voor oven en bakplaat kan je dan zoiets gaan : https://www.loeters.be/nl/fornuis-i...zy7x9YaDUq7SHAcP9-xoCvBIQAvD_BwE&gclsrc=aw.ds
al bestaan er een zeer zeker goedkopere versies.
Mijn grootmoeder had zoiets staan in de berging vroeger aangezien er in haar keuken geen plaats was om een oven te zetten in de keukenkastjes en die extra pitjes handig waren bij een feest of zo.

Al zie ik wel niet direct hoe je ervoor zorgt dat er geen trendbreuk qua stijl is of hoe je dat mooi inwerkt in een keuken. In een bijkeuken of zo meh. Maar in een keukeneiland of zo. Ik ben curieus.

Grote voordeel is natuurlijk als je ooit de keuken vervangt of een nieuw toestel wil zetten dat het veel gemakkelijker en goedkoper te vervangen is dan inbouwtoestellen.
 
Wat? :wtf:
Kan je daar een voorbeeld van geven? Dat is toch totaal niet normaal, want inbouw is de norm (kijk maar eens rond op Immoweb).
Inbouw is vooral mainstream ja maar al zeker niet de norm. We hebben bv een grote oven staan. Dat is geen inbouwtoestel. De frigo is staat er ook gewoon los bij in de keuken. Vaatwasser is verwerkt onder het werkblad maar ook geen inbouw. Ik moest de afvoerleiding van de vaatwasser vervangen een jaar geleden. Ik was blij dat het geen inbouw was... alles weer uitbreken. Neen, dank u. Je hebt ook de vrijheid om te zetten wat je wil en bent niet beperkt qua afmetingen. Een keuken moet voor mij functioneel zijn in de eerste plaats want we koken veel. Strak design is hier niet prioritair. Dat was een trend.

En zoals @Renegadexxripxx zegt, veel meer keuze aan toestellen en goedkoper.
 
Laatst bewerkt:
Momenteel mijn woning verkoopsklaar aan het maken. Een erkend schatter is komen schatten, geschat op 435000 euro. EPC is opgemaakt, een kleine B, eerder richting A. Ik zou de woning graag zelf verkopen, maar vrees weer een gestalk door makelaars. Hoe vermijd ik die makelaars die toch bellen.
 
Terug
Bovenaan