Huis kopen - Een nieuw begin

Wat is jouw woning situatie?


  • Totaal aantal stemmers
    587
En weg was de woning. Wel nog op tijd om een 2e bezoek te plannen met een aannemer, maar ondertussen is de vraagprijs al geboden (en zonder voorwaarden). Op 3 dagen tijd dat het online stond.

Maffe tijden om te kopen inderdaad!
 
En weg was de woning. Wel nog op tijd om een 2e bezoek te plannen met een aannemer, maar ondertussen is de vraagprijs al geboden (en zonder voorwaarden). Op 3 dagen tijd dat het online stond.

Maffe tijden om te kopen inderdaad!
Ook een van de redenen waarom je bij makelaars bijna geen optie kan nemen. Ze weten toch dat het verkocht geraakt. Waarom een week opzij houden voor iemand met de kans dat het toch niet verkocht gaat worden.
 
Van immo kantoor Hartemberg heb ik de laatste tijd nog veel huizen met een bordje "in optie" gezien, maar voor de rest inderdaad niets.
 
Van immo kantoor Hartemberg heb ik de laatste tijd nog veel huizen met een bordje "in optie" gezien, maar voor de rest inderdaad niets.
In optie wordt volgens mij tegenwoordig ook gebruikt wanneer het bod aanvaard is maar er nog niks officieel getekend is of wanneer er opschortende voorwaarde is en de verkoop dus nog kan afspringen.
 
  • Leuk
Waarderingen: 515
En weg was de woning. Wel nog op tijd om een 2e bezoek te plannen met een aannemer, maar ondertussen is de vraagprijs al geboden (en zonder voorwaarden). Op 3 dagen tijd dat het online stond.

Maffe tijden om te kopen inderdaad!
Hier in de buurt ook. Ik ga regelmatig lopen dus ik zie de bordjes ‘te koop’ meestal snel. Vorige week stond er in de buurt eentje aan een steenweg, klein huiske, niets speciaal, hing gisteren al verkocht op. Herenhuis in mijn geboortestad Aalst op immoweb gezien, vond het wel een mooi huis maar duur geprijsd zo zonder garage en met een kleine tuin, was op een paar dagen weg. Toen wij 5 jaar geleden op zoek waren zag je dat enkel in Gent gebeuren.
 
Ik heb een vraag ivm. het voorschot.

Situatie:

Iemand heeft een optie op mijn woning genomen en betaalt 235.000. Na aftrek van commissie makelaar hou ik 227.740 over. Ik heb een hypothecaire lening lopen met een openstaand saldo van +-46.000 (looptijd: 10 jaar vast @ 1.90%).

Ik heb dus zo'n 181.740 euro eigen vermogen (exclusief beetje spaargeld).

Ik ga waarschijnlijk een bod uitbrengen van 290.000 op een andere woning en ga proberen een pandwissel te regelen, dit omdat ik de woonbonus uit 2013 heb en dus nog tien jaar belastingvoordeel heb. Ik ga de woning alleen aanschaffen. Het is gebruikelijk om na het ondertekenen van het compromis een voorschot van 10% of in dit geval dus 29.000 euro te storten op een derdenrekening (maar blijkbaar is dit niet wettelijk verplicht). Veel verkopers zullen vaak wel afhaken en het bod weigeren.

Aangezien mijn woning nog niet verkocht is en ik geen 29.000 euro op mijn spaarrekening heb, kan ik dit voorschot momenteel niet betalen.

Mijn vraag is: Is mijn enige optie een overbruggingskrediet nemen voor de financiering van het voorschot van mijn nieuwe woning?
 
Alé, de akte is eindelijk getekend.
Bij deze de foto’s van mijn nieuwe woning 😀
Interieur post ik liever niet, deels door de minder mooie meubels vd huidige bewoners en deels door de slechte foto’s genomen door de makelaar.
Mooie vonst! Valt er te zwemmen in die vijver of is die daar niet voor bedoeld?

Bouwjaar?
 
Ik heb een vraag ivm. het voorschot.

Situatie:

Iemand heeft een optie op mijn woning genomen en betaalt 235.000. Na aftrek van commissie makelaar hou ik 227.740 over. Ik heb een hypothecaire lening lopen met een openstaand saldo van +-46.000 (looptijd: 10 jaar vast @ 1.90%).

Ik heb dus zo'n 181.740 euro eigen vermogen (exclusief beetje spaargeld).

Ik ga waarschijnlijk een bod uitbrengen van 290.000 op een andere woning en ga proberen een pandwissel te regelen, dit omdat ik de woonbonus uit 2013 heb en dus nog tien jaar belastingvoordeel heb. Ik ga de woning alleen aanschaffen. Het is gebruikelijk om na het ondertekenen van het compromis een voorschot van 10% of in dit geval dus 29.000 euro te storten op een derdenrekening (maar blijkbaar is dit niet wettelijk verplicht). Veel verkopers zullen vaak wel afhaken en het bod weigeren.

Aangezien mijn woning nog niet verkocht is en ik geen 29.000 euro op mijn spaarrekening heb, kan ik dit voorschot momenteel niet betalen.

Mijn vraag is: Is mijn enige optie een overbruggingskrediet nemen voor de financiering van het voorschot van mijn nieuwe woning?
Eventueel een voorschot van 5%? Dat is in de praktijk ook wel nog vaak voorkomend. Voorschot staat sowieso bij makelaar of notaris geblokkeerd tot de akte, dus maakt eigenlijk niet heel veel uit voor de verkoper.
 
Ik heb een vraag ivm. het voorschot.

Situatie:

Iemand heeft een optie op mijn woning genomen en betaalt 235.000. Na aftrek van commissie makelaar hou ik 227.740 over. Ik heb een hypothecaire lening lopen met een openstaand saldo van +-46.000 (looptijd: 10 jaar vast @ 1.90%).

Ik heb dus zo'n 181.740 euro eigen vermogen (exclusief beetje spaargeld).

Ik ga waarschijnlijk een bod uitbrengen van 290.000 op een andere woning en ga proberen een pandwissel te regelen, dit omdat ik de woonbonus uit 2013 heb en dus nog tien jaar belastingvoordeel heb. Ik ga de woning alleen aanschaffen. Het is gebruikelijk om na het ondertekenen van het compromis een voorschot van 10% of in dit geval dus 29.000 euro te storten op een derdenrekening (maar blijkbaar is dit niet wettelijk verplicht). Veel verkopers zullen vaak wel afhaken en het bod weigeren.

Aangezien mijn woning nog niet verkocht is en ik geen 29.000 euro op mijn spaarrekening heb, kan ik dit voorschot momenteel niet betalen.

Mijn vraag is: Is mijn enige optie een overbruggingskrediet nemen voor de financiering van het voorschot van mijn nieuwe woning?
Onderhandelen om het voorschot naar beneden te krijgen (vb 10.000 en de situatie uitleggen) en mijn bank raadde een persoonlijke lening aan aangezien het maar over een paar maanden gaat én bij een overbruggingskrediet notariskosten komen. Veel goedkoper dus om enkele maanden een hogere interest te betalen 😉

Informeer je wel goed bij je bank eerst, ik kan zelfs geen overbruggingskrediet verkrijgen omdat op die manier mijn lening + overbruggingskrediet te hoog waren ik vergelijking met mijn inkomen. Ik kan enkel een lening krijgen mits voorleggen van de ondertekende compromis van huis 1 zeiden ze.
 
Terug
Bovenaan