Huis kopen - Een nieuw begin

Wat is jouw woning situatie?


  • Totaal aantal stemmers
    587

Typisch: hoe die verkavelingsvoorwaarden zijn echt ofwat :laugh:
Om hierover dan met de stad in gesprek te gaan en volgend jaar allemaal een schoon gazonneke te hebben want er is niks aan te doen. Ook dat argument van een autostaanplaats gecreëerd houdt geen steek daar er net voor hun deur eentje weg is.

Mensen geloven maar wat ze willen geloven en dit wordt aangesterkt door het groepsgevoel.
 

Typisch: hoe die verkavelingsvoorwaarden zijn echt ofwat :laugh:
Inderdaad eigenlijk al bizar dat dit überhaupt nieuws is.
 
Iemand een idee van de actuele (bouw)grondprijzen van Geraardsbergen/Galmaarden/Ninove?
ik vind nu vooral prijzen terug van 2014 (rond de 150e de m2) maar zou willen weten of er niets actueler is.

Kwestie van te weten wat mogelijk is in het bieden :)
Zelf geen flauw idee, maar je kan best eens de vraagprijzen op immoweb en zimmo bekijken om een eerste idee te hebben. Niet vergeten hiervan een soort gemiddelde te maken. Naast regio zijn er immers ook nog specifieke criteria die de prijs kunnen beïnvloeden (ligging aan steenweg vs. ligging in verkaveling, perceelbreedte, open vs. halfopen bebouwing mogelijk, etc.)
 
Is grind dan niet waterdoorlatend? Natuurlijk afhankelijk van wat er onder dat grind ligt, maar als het over die doorlaatbaarheid gaat, is grind toch 1 van de betere opties? Zouden grasdallen dan bv wel mogen?
(Ik kan het artikel niet volledig lezen)
 
Is grind dan niet waterdoorlatend? Natuurlijk afhankelijk van wat er onder dat grind ligt, maar als het over die doorlaatbaarheid gaat, is grind toch 1 van de betere opties? Zouden grasdallen dan bv wel mogen?
(Ik kan het artikel niet volledig lezen)
Bij ons staat groen. En heb het eens gevraagd op gemeente en grind/Grasdalen telt niet.
Nu soit Lier zegt ook dat ze dus publieke parking op straat niet meer kunnen doen doordat die mensen oprit hebben. Maar lijkt me vreemd, zou gewoon parking op straat maken en als er mensen staan hebben ze pech en kunnen ze niet van/op oprit :p
Die opkant van voetpad is ook laag precies? Maak daar hogere borduur en is ook al minder fijn om elke dag met auto op te rijden
 
Bod gedaan op bouwgrond, bod afgewezen. Verkopers staan GEEN ENKELE opschortende voorwaarde toe.
En het is al een mirakel dat ik een bod heb kunnen doen, mijn notaris heeft meermaals moeten vragen eer ze de nodige info verkreeg van de andere notaris die de bouwgrond verkoopt.

Echt, als ge bijna moet smeken om een bod te mogen doen én je mag niet op de grond (terrein is volledig afgezet met prikkeldraad) en niets laten uitzoeken om te zien of je er wel een huis op kan zetten omdat geen enkele opschortende voorwaarde MAG (zelfs niet eens die van het verkrijgen van lening) dan kan ik enkel concluderen dat ik beter af ben zonder dan een kat in een zak met mogelijks veel miserie kopen...
 
Bouwgrond is vaak misleidend. Zonder verkavelingsvergunning of stedenbouwkundig attest is het eigenlijk gewoon grond. Dat het in woongebied ligt is geen zekerheid.
 
Bod gedaan op bouwgrond, bod afgewezen. Verkopers staan GEEN ENKELE opschortende voorwaarde toe.
En het is al een mirakel dat ik een bod heb kunnen doen, mijn notaris heeft meermaals moeten vragen eer ze de nodige info verkreeg van de andere notaris die de bouwgrond verkoopt.

Echt, als ge bijna moet smeken om een bod te mogen doen én je mag niet op de grond (terrein is volledig afgezet met prikkeldraad) en niets laten uitzoeken om te zien of je er wel een huis op kan zetten omdat geen enkele opschortende voorwaarde MAG (zelfs niet eens die van het verkrijgen van lening) dan kan ik enkel concluderen dat ik beter af ben zonder dan een kat in een zak met mogelijks veel miserie kopen...
Tisdat... Bizarre manier van werken...

Nu, ik begrijp wel dat ze geen opschortende voorwaarden willen voor een krediet. Als je zelfs voor de bouwgrond nog niet zeker bent dat je een krediet gaat krijgen, wat ga je dan bouwen...
 
Ter verduidelijking: mijn enige opschortende voorwaarde was het verkrijgen van een bouwvergunning waarbij ik specifiek had vermeld dat ik me al had bevraagd bij de gemeente en er van op de hoogte was dat de te bouwen woning qua stijl, Inplanting en materialen moet opgaan in het straatbeeld. Met andere woorden dat ik weet dat ik geen wit suikerklontje ga mogen zetten tussen de jaren '50 villa's die er staan.

Mijn notaris had me verwittigd dat geen enkele opschortende voorwaarde zou toegestaan worden, of ik zeker was dat ik het zo wou indienen? Teruggestuurd dat ik beter ging slapen met een afgewezen bod dat correct is dan gedwongen worden tot maanden onzekerheid omdat ik geen andere keuze krijg.
 
Bouwgrond is vaak misleidend. Zonder verkavelingsvergunning of stedenbouwkundig attest is het eigenlijk gewoon grond. Dat het in woongebied ligt is geen zekerheid.

Ik wist dat zelf niet, de notaris had me dat uitgelegd en zei dat als het geen verkaveling is, je het bekomen van een bouwvergunning best altijd als opschortende voorwaarde noteert. De andere notaris heeft het expliciet als bouwgrond te koop gezet maar die term komt in het papier dat ze mijn notaris bezorgde, dan weer nergens meer voor...
 
Ter verduidelijking: mijn enige opschortende voorwaarde was het verkrijgen van een bouwvergunning waarbij ik specifiek had vermeld dat ik me al had bevraagd bij de gemeente en er van op de hoogte was dat de te bouwen woning qua stijl, Inplanting en materialen moet opgaan in het straatbeeld. Met andere woorden dat ik weet dat ik geen wit suikerklontje ga mogen zetten tussen de jaren '50 villa's die er staan.

Mijn notaris had me verwittigd dat geen enkele opschortende voorwaarde zou toegestaan worden, of ik zeker was dat ik het zo wou indienen? Teruggestuurd dat ik beter ging slapen met een afgewezen bod dat correct is dan gedwongen worden tot maanden onzekerheid omdat ik geen andere keuze krijg.
Dat het bekomen van een bouwvergunning als opschortende voorwaarde niet wordt aanvaard lijkt me wel logisch. Je kan zeggen de voorwaarden te kennen, maar daarom is wat je indient niet noodzakelijk conform die voorwaarden. Daarnaast qua zekerheid in de tijd ook erg vaag
 
Tja, grond kopen aan de prijs van bouwgrond zonder te weten of je er een huis op mag zetten lijkt me nog veel vager 😉
 
  • Leuk
Waarderingen: Xeo
Bod gedaan op bouwgrond, bod afgewezen. Verkopers staan GEEN ENKELE opschortende voorwaarde toe.
En het is al een mirakel dat ik een bod heb kunnen doen, mijn notaris heeft meermaals moeten vragen eer ze de nodige info verkreeg van de andere notaris die de bouwgrond verkoopt.

Echt, als ge bijna moet smeken om een bod te mogen doen én je mag niet op de grond (terrein is volledig afgezet met prikkeldraad) en niets laten uitzoeken om te zien of je er wel een huis op kan zetten omdat geen enkele opschortende voorwaarde MAG (zelfs niet eens die van het verkrijgen van lening) dan kan ik enkel concluderen dat ik beter af ben zonder dan een kat in een zak met mogelijks veel miserie kopen...
Ander en beter!
 
Iemand enig idee hoe dat werkt met een optie nemen Enzo?

We hebben een pand op het oog waar heel wat werk aan is, en gaan morgen wel een ruwe schatting krijgen van wat het zou kosten indien we onze plannen willen realiseren. Maar ik had ook ergens gehoord dat je een optie kon nemen om zo meer in detail te gaan uitzoeken alvorens je koopt. Natuurlijk heeft dat wel een kostenplaatje maar dat komt 'ergens echt duidelijk naar voren hoe dat werkt.
 
Ik heb twee keer een optie genomen op een woning, en dat was steeds zonder kosten. Men hield de woning 1 week “vast” voor me.
 
Optie is normaalgezien zonder kosten, maar sommige makelaars doen dit niet meer. Wij kregen alleszins van ERA bijvoorbeeld te horen dat ze niet met opties werken.
 
Terug
Bovenaan