Huis kopen - Een nieuw begin

Wat is jouw woning situatie?


  • Totaal aantal stemmers
    587
Gezocht: toffe buren.

 
Ik zal eerlijk zijn. Indien ik de auto moet nemen in koersel. Dan rijd ik daarmee naar het station van Hasselt of Diest (of zelfs aarschot) en neem ik daar de trein. Het tijdsverlies dat je creëert is redelijk groot met de overstap. Indien ik mij nog goed herinner was er een aansluiting voorzien naar brussel maar wacht je daar 10 - 15 minuten op. En van stal, koersel kapelletje, tervant heck zelfs de locatie waar de discussie mee gestart is ga je liever de wagen nemen dan gebruik te maken van het openbaar vervoer of uberhaupt de fiets te nemen tot aan het station. 15 minuten + reservemarge is dan vlot 20 - 25 minuten dat je onderweg bent met de fiets. Op die tijd ben je met de wagen in Diest of zelfs Hasselt. En je parkeert u dan op de betalende parking natuurlijk.
Als je via OV naar Brussel moet, dan neem je inderdaad beter de auto naar het station van Diest of Hasselt. Maar als je in Hasselt zou werken, dan zou je perfect kunnen overwegen om daarvoor in Beringen de trein te nemen.

Neen zolder of lummen is dan gewoon veel beter gelegen, zeker in het geval van zijn wens om met de wagen naar brussel te rijden. Voor antwerpen is beringen of paal perfect (al beklaag je u de file nog altijd). Brussel is het echter een pak minder...
Mee eens. Tenzij je Brussel met de trein kan doen (vanuit bv Diest).

PS: wielewaalstraat is de dorpskern van koersel kapelleke ;). Ze hebben zelfs een eigen kleuterschool en chirobeweging !!!
Jah :)
Ik ken Koersel een beetje, maar nu ook niet zo goed om te weten waar de bebouwde kom eindigt. Maakt toch niet of het dorpskern is of niet; dit was je stelling:

Vanuit Koersel is vanuit Koersel hé :D


Op plaatsen waar de algemene OV verbinding slecht is, klopt dit ja :p
Ik ging voor alle duidelijkheid uit van een pendelbeweging die eindigt in Hasselt. In dat geval mag je nog in Koersel Kapelleke wonen, dan is de trein nemen vanuit Beringen perfect doenbaar in combinatie met de fiets. Uw fiets stallen aan het station neemt geen tien minuten in beslag, het is daar Leuven niet waar je 5 minuten rondrijdt voor je een vrij slot vindt :p
 
Ik ging voor alle duidelijkheid uit van een pendelbeweging die eindigt in Hasselt. In dat geval mag je nog in Koersel Kapelleke wonen, dan is de trein nemen vanuit Beringen perfect doenbaar in combinatie met de fiets. Uw fiets stallen aan het station neemt geen tien minuten in beslag, het is daar Leuven niet waar je 5 minuten rondrijdt voor je een vrij slot vindt :p
Ik ook, was gewoon als tegenantwoord op jouw "maar het is maar 25min met de trein".
Wat klopt, maar je moet wel aan het station geraken (OV/tevoet/met de fiets).

En je moet er rekening houden dat je maar om het uur een trein hebt. Dus als da net niet uitkomt, zal @Renegadexxripxx zijn stelling van 1u~1u15 met de snelbus kloppen. En zelfs vanuit Koersel Kapelleke met de trein zal het niet veel schelen. Is 22min fietsen volgens google maps + 5 min fiets wegzetten enzo + paar minuten op voorhand voor je trein er zijn + 24min treinreis. Dat is 55 minuten...
 
Als je via OV naar Brussel moet, dan neem je inderdaad beter de auto naar het station van Diest of Hasselt. Maar als je in Hasselt zou werken, dan zou je perfect kunnen overwegen om daarvoor in Beringen de trein te nemen.
Als student zijnde, etc : zeker.
Als volwassen persoon die gaat werken : nope. Dan is een wagen gewoon een enorme hulp. De files die je richting Hasselt tegenkomt zijn echt niet zodanig erg dat de tijdswinst het het niet waard maakt. Of je moet echt in hasselt zelf zijn. Al kun je u soms toch verschieten hoelang je onderweg bent met het OV hoor. 1 uur is dan echt niets van deur tot deur.

Parking kost u wel 360 euro voor een jaar :p
Als mij dat 1 uur pendeltijd doet winnen per dag is dat het perfect waard hoor. De naft (en de wagen, verzekering, etc...) zijn ook niet gratis hé.
 
Ik ook, was gewoon als tegenantwoord op jouw "maar het is maar 25min met de trein".
Wat klopt, maar je moet wel aan het station geraken (OV/tevoet/met de fiets).

En je moet er rekening houden dat je maar om het uur een trein hebt. Dus als da net niet uitkomt, zal @Renegadexxripxx zijn stelling van 1u~1u15 met de snelbus kloppen. En zelfs vanuit Koersel Kapelleke met de trein zal het niet veel schelen. Is 22min fietsen volgens google maps + 5 min fiets wegzetten enzo + paar minuten op voorhand voor je trein er zijn + 24min treinreis. Dat is 55 minuten...
Pak nog een uur, da's nog altijd minder dan het anderhalf uur waarover eerst werd gesproken. En dan rekenen we echt wel vanaf een uithoek van Koersel. Iemand die meer centraal woont in Koersel of Beringen zelf, zit veel sneller aan het station.

Als student zijnde, etc : zeker.
Als volwassen persoon die gaat werken : nope. Dan is een wagen gewoon een enorme hulp. De files die je richting Hasselt tegenkomt zijn echt niet zodanig erg dat de tijdswinst het het niet waard maakt. Of je moet echt in hasselt zelf zijn. Al kun je u soms toch verschieten hoelang je onderweg bent met het OV hoor. 1 uur is dan echt niets van deur tot deur.


Als mij dat 1 uur pendeltijd doet winnen per dag is dat het perfect waard hoor. De naft (en de wagen, verzekering, etc...) zijn ook niet gratis hé.
Exact, uw wagen rijdt niet voor niets en parkeren in Hasselt zal ook niet altijd gratis zijn. Als ik als Beringenaar in Hasselt zou werken en mijn werkgever betaalt enkel mijn OV terug, dan zou ik de trein zeker overwegen.

Edit: er kan veel gezegd worden over de beschikbaarheid van het OV in Limburg, maar als je ergens langs de lijn Mol - Hasselt woont, ben je nog altijd stukken beter af dan de rest van de provincie :p
 
Ervan uitgaande dat je een kleine 1.000 euro overhoudt en een eigen inbreng kan doen ter grootte van [de kosten (registratierechten/BTW) + 5-10%], m.a.w. quotiteit max. 90-95%, zou je bij de meeste banken in principe een positieve kredietbeslissing moeten krijgen. Check zeker eens op www.spaargids.be om een idee te krijgen wat de huidige rentevoeten zijn en hoeveel je hiermee kan lenen (simulator woonkrediet).
Om een voorbeeld te geven, 170.000 euro lenen op 20 jaar aan 1.25% levert een afbetaling op van 800 euro/m. Afhankelijk van voordeligere rentevoet of lenen op 25 jaar kan je die 170.000 euro nog wat optrekken. Maar dat moet je zelf en met je bank eens bekijken.
Overigens, op basis van je huidig inkomen zou ik richting een max. afbetaling van 800 euro mikken, maar je inkomen zal hopelijk nog wel wat stijgen met de jaren. Aan jou ook om te zien of je je hiermee comfortabel voelt of, in het andere geval, bereid bent om wat meer te lenen wetende dat je binnen enkele jaren misschien 2.000+ zal verdienen.
Dacht zelf ook aan een bedrag van max 800/maand. €1750 is inderdaad een startersloon, want ben nog maar pas afgestudeerd. Hoop wel dat het (een beetje) zal stijgen in de komende jaren :tongue:

Nu het is nog maar een denkoefening op dit moment, want ik zit mogelijks met een eigen inbreng van tussen de 250 en 300k. Ben dan aan het kijken naar woningen tussen de 400-450k (wat neerkomt op 450-500k inclusief alle kosten)
 
Ik vind zimmo.be persoonlijk de beste site, gevolgd door immoweb, maar eerder vanuit het oogpunt om een woning te zoeken/kopen, voor verkoop heb ik er geen ervaring mee.
2ehands zie ik de meerwaarde niet echt.
 
Ik denk dat dat vooral door 50plussers wordt gebruikt die geen geld aan een makelaar willen uitgeven 😁
 
Helemaal niet gratis... Kost zelfs redelijk wat om iets te koop te stellen.

Ik heb toen ik mijn appartement verkocht het zowel op immoweb als tweedehands gezet.
Nu je het zegt!
En ik die dacht dat het publiceren gratis was, enkel meer publiek aantrekken kostte geld. Heb ik mij dus vergist :p
 
Terug
Bovenaan