Huis kopen - Een nieuw begin

Wat is jouw woning situatie?


  • Totaal aantal stemmers
    587

lol
Mijn hypothese: alle commerciële vastgoedinvesteerders zullen post-corona nog meer shift maken naar residentieel.
Of misschien zijn ze al aan het nadenken hoe ze een muf kantoor met een kleine investering kunnen omvormen naar een "uniek appartement met loftgevoel in karaktervol gebouw" ofzoiets
 
Hmmm zo idk. Als men nu even spaarzaam is als toen lukt dat volgens mij wel nog, maar das een kwestie van prioriteiten. Vroeger verwachtte men elk moment een WO3 en was een dikke schel kaas op de boterham al zottekes :p Als je nu zo leeft als "gewone werkende mens" zul je ook wel een lapje grond aan de kant kunnen zetten.
Wat een opmerking... De babyboom generatie kenmerkt zich net door een enorm groot verschil in consumptiegedrag tov de generatie daarvoor... De de jaren '60 en '70 waren de middeleeuwen niet he. De opkomst van electronica in huis, auto's, reizen, vrijetijdsbesteding, enz. Het was de periode waarin een middenklasse zich veel meer luxe kon veroorloven dan de vorige generatie. Een vliegreis naar Mallorca was toen zottekes, een dikke schel kaas niet.
 
Laatst bewerkt:
Wat een opmerking... De babyboom generatie kenmerkt zich net door een enorm groot verschil in consumptiegedrag tov de generatie daarvoor... De de jaren '60 en '70 waren de middeleeuwen niet he. De opkomst van electronica in huis, auto's, reizen, vrijetijdsbesteding, enz. Het was de periode waarin een middenklasse zich veel meer luxe kon veroorloven dan de vorige generatie. Een vliegreis naar Mallorca was toen zottekes, een dikke schel kaas niet.
Oké was mss wel wat kort door de bocht. Ik vind gewoon dat er vandaag de dag nogal veel gezegd wordt dat "vastgoed onbetaalbaar is geworden voor jongeren", zonder echt andere factoren in rekening te nemen.
 
Zonder bijzonder veel goesting om zelf in detail de discussie te voeren, maar ik volg toch ook @MarkSuikerberg hoor.
Er zijn echt wel meer factoren dan te roepen "de huis prijzen zijn meer gestegen dan loon", wat overigs wel klopt hoor.

Onze generatie roept graag dat het zo onmogelijk is geworden nog een huis te kopen. Maar tegelijk willen we dat huis kopen, nog 2 keer op vakantie gaan elk jaar, veel gaan uiteten / take-out doen, een fantsoenlijke auto hebben, mooie tech (gsm, TV, speakers, versterkers, domotica,... ) en interieur (lampen, dure zetel tafel kasten bureau bureaustoel,...) hebben, en gooien we geld naar allerhande luxe (Spotify EN Netflix EN Disney EN we moeten uiteraard het duurste inet abo hebben, en 287 games op Steam, en...). En dit naast de discussie dat een huis tegenwoordig iets heel anders is dan een huis vroeger.

Allez don't get me wrong, ik leef ook zo en wil ook zo leven.
Maar toen onze ouders een huis kochten, was dat voor de meesten 10 jaar geen vakantie, niet te zot doen met enige luxe, chipoteren welke kosten ge kunt cutten,...
Dat was de realiteit voor een heel groot deel van onze ouders hoor, veel meer en veel harder dan nu het geval is.

Dus voer gerust de discussie, maar beschouw eens de volledige realiteit ipv halsstarrig extreme stelling A of B in te nemen.
 
Ik vind een inbouwtoilet toch ook wel nifty. Al had ik liever een inbouwtoilet gehad met de sjaspot zoals een gewoon toilet. Op die manier het voordeel van onder het toilet te kunnen poetsen / stofzuigen koppelen aan het voordeel van gemakkelijk aan die sjarspot kunnen indien ooit een rubbertje moet vervangen worden of als die vlotter weer maar eens blijft hangen... want dat is toch niet zo ideaal met zo'n inbouwversie.
De stukken zijn zeer eenvoudig te vervangen, zelfs voor de oudere versies is alles verkrijgbaar. Je hebt hangtoiletten met opbouwreservoir hoor.
 
Ik ken Beringen ook niet zo, maar waar ik zoek gaat dat makkelijk voor 500k en mogelijks wat meer.
 
Onderstaand huis te koop zien staan regio Beringen, maar ken de prijzen daar niet zo goed. Wat denken jullie ervan? Op eerste zicht had ik aan een 425K gedacht als aannemelijke verkoopprijs... Graag jullie mening.

Beringen is normaal idd wel iets goedkoper dan centraler in Vlaanderen. Anderzijds wel relatief groot perceel en quasi nieuwbouw. Punten die mij zouden tegensteken is dat het maar halfopen is en de afwerking en gebruikte materialen precies niet zo denderend zijn.

Zou idd ook eerder voor 400-425K gaan hier.
 
Beringen is normaal idd wel iets goedkoper dan centraler in Vlaanderen. Anderzijds wel relatief groot perceel en quasi nieuwbouw. Punten die mij zouden tegensteken is dat het maar halfopen is en de afwerking en gebruikte materialen precies niet zo denderend zijn.

Zou idd ook eerder voor 400-425K gaan hier.
400 - 425 inderdaad... Het is een halfopen bebouwing en voor een huis in die prijsklasse een beetje jammer dat er wat beknibbeld is op afwerking (laminaat in de living lijkt op foto niet in goede staat en had parket mogen zijn en de afwerking van het plafond van de terrasoverkapping met de die dennenhouten latjes).
 
Onderstaand huis te koop zien staan regio Beringen, maar ken de prijzen daar niet zo goed. Wat denken jullie ervan? Op eerste zicht had ik aan een 425K gedacht als aannemelijke verkoopprijs... Graag jullie mening.

Het is maar hoe je het bekijkt hé. Het is een mooie woning, prijs is mijn gedacht wel ietsie pietse te duur.

Maar de alternatieven zijn eerder deze versies :
Niet mijn goesting, maar voor sommige mensen zal het ook wel iets hebben. Echter ook wel te duur in principe.

Dit zou eerder mijn goesting zijn boven de door uw geposte versie. Maar natuurlijk een stuk minder grond. Aan u om te zien of dat belangrijk is.

dit heeft een grotere waarde in mijn ogen dat de woning die jij gelinkt hebt. En nog eens OB ook. Ik zou echt niet weten waarom je voor uw woning xk€ extra zou betalen als je dit zou kunnen kopen.

En dit is de prijs van een volledige nieuwbouwwoning. Lijkt mij dat dit de vraagprijs van die andere woning een beetje in perspectief kan en moet plaatsen. Niet ?

Dus kortom, de woning die jij postte is leuk. Maar vind het wat prijzig.
 
Onderstaand huis te koop zien staan regio Beringen, maar ken de prijzen daar niet zo goed. Wat denken jullie ervan? Op eerste zicht had ik aan een 425K gedacht als aannemelijke verkoopprijs... Graag jullie mening.


Hij is een beetje duur voor de streek. Het heeft een mooi stukje grond, redelijk recent & instap klaar. Maar dat bedrag is er 80k teveel.

Even wat duiding geven misschien. Ik heb ook in de streek gekocht, en ons huis was 300k voor 30 are met een woning van net 10jaar oud toen. Die stond te koop ervoor samen met de bouwgrond van 22are er naast voor 460k. Die grond er naast is daarna apart verkocht.
 
Laatst bewerkt:
Hij is een beetje duur voor de streek. Het heeft een mooi stukje grond, redelijk recent & instap klaar. Maar dat bedrag is er 80k teveel.

Even wat duiding geven misschien. Ik heb ook in de streek gekocht, en ons huis was 300k voor 30 are met een woning van net 10jaar oud toen. Die stond te koop ervoor samen met de bouwgrond van 22are er naast voor 460k. Die grond er naast is daarna apart verkocht.
Mja, dat was dan een koopje om eerlijk te zijn.

Nu bon, veel hangt ook af van wanneer je het gekocht hebt en waar het effectief ligt natuurlijk (koersel - stal is ook nog beringen :p). De prijzen zijn sinds de afschaffing van de registratierechten serieus omhoog gegaan. Wat eigenlijk ook te verwachten viel. Nettolonen zijn omhoog gegaan (wegens taxshift), de leningen zijn goedkoper geworden (1% ipv 2,5% 4 jaar geleden of 4-5% 10 j geleden) en lagere registratierechten wil zeggen dat het verkoopbedrag in principe zou kunnen omhoog gedaan worden met het verschil. Want als ze ervoor voor 350k + 10% verkochten zullen ze nu ook nog voor 350k +10% verkopen waarbij de 4% verschil tussen registratierechten toen en nu in de zak van de verkoper belandt.
 
Mja, dat was dan een koopje om eerlijk te zijn.

Nu bon, veel hangt ook af van wanneer je het gekocht hebt en waar het effectief ligt natuurlijk (koersel - stal is ook nog beringen :p). De prijzen zijn sinds de afschaffing van de registratierechten serieus omhoog gegaan. Wat eigenlijk ook te verwachten viel. Nettolonen zijn omhoog gegaan (wegens taxshift), de leningen zijn goedkoper geworden (1% ipv 2,5% 4 jaar geleden of 4-5% 10 j geleden) en lagere registratierechten wil zeggen dat het verkoopbedrag in principe zou kunnen omhoog gedaan worden met het verschil. Want als ze ervoor voor 350k + 10% verkochten zullen ze nu ook nog voor 350k +10% verkopen waarbij de 4% verschil tussen registratierechten toen en nu in de zak van de verkoper belandt.

Het klopt wat je zegt maar langs de andere kant niet op het eerste het beste springen, iedereen heeft precies de "mijn huis is 20% meer waard" microbe te pakken en dat is echt niet het geval. We hebben ook 8 maanden intensief gezocht. Dat was 5-6x opeen dag alle vastgoedmakelaars afgaan en bellen. Ook meerdere keren er naast gegrepen, maar het is zeker niet onmogelijk. Dit was trouwens 2 jaar geleden net voor de lagere registratie rechten.
 
Het klopt wat je zegt maar langs de andere kant niet op het eerste het beste springen, iedereen heeft precies de "mijn huis is 20% meer waard" microbe te pakken en dat is echt niet het geval. We hebben ook 8 maanden intensief gezocht. Dat was 5-6x opeen dag alle vastgoedmakelaars afgaan en bellen. Ook meerdere keren er naast gegrepen, maar het is zeker niet onmogelijk. Dit was trouwens 2 jaar geleden net voor de lagere registratie rechten.
Ja maar 2 j geleden en nu is al een serieus verschil hoor. Sinds corona zijn de prijzen zot geworden... Men lapt daar gewoon 10-20% bij tov de prijzen van uw tijd. Ik heb 5 - 6 jaar geleden iets gekocht en tussen nu en toen is de prijs ervan met 100 - 150k omhoog gegaan t.o.v. hetgeen ik ervoor betaald heb BTW in als ik vergelijk met vergelijkbare woningen in een straal van 800m die in de laatste 4 maanden zijn verkocht geweest in minder dan 1 maand. Dat is gewoon zot

@ renegade :Mooie woning die laatste maar nog eens 21% BTW bij vrees ik...
Ben niet zeker, normaal staat er dan bij verkoop onder BTW. Zag ik er deze keer niet direct bijstaan. Dus ging uit van verkoop onder registratierechten. In principe is de prijs al redelijk hoog voor de regio zelf (er is een reden dat het onder de 500k geprijst staat, dat is toch al een serieus bedrag). En om eerlijk te zijn scheelt er toch wel iets in de living met die rare buis... maar valt mee te leven indien je dat wat afkast en integreert in het uitzicht. Ik ga er vanuit dat het uit een scheiding komt tijdens corona. Lijkt toch wel iets dat nu redelijk wat gebeurd nu dat iedereen continue op elkaars lip zit waarbij de afkoelingstijd minder is dan als men vroeger ging uit werken...

Als ik niet in brussel werkte had ik die woning echter wel overwogen. Het heeft wel iets.
 
Laatst bewerkt:
Zonder bijzonder veel goesting om zelf in detail de discussie te voeren, maar ik volg toch ook @MarkSuikerberg hoor.
Er zijn echt wel meer factoren dan te roepen "de huis prijzen zijn meer gestegen dan loon", wat overigs wel klopt hoor.

Onze generatie roept graag dat het zo onmogelijk is geworden nog een huis te kopen. Maar tegelijk willen we dat huis kopen, nog 2 keer op vakantie gaan elk jaar, veel gaan uiteten / take-out doen, een fantsoenlijke auto hebben, mooie tech (gsm, TV, speakers, versterkers, domotica,... ) en interieur (lampen, dure zetel tafel kasten bureau bureaustoel,...) hebben, en gooien we geld naar allerhande luxe (Spotify EN Netflix EN Disney EN we moeten uiteraard het duurste inet abo hebben, en 287 games op Steam, en...). En dit naast de discussie dat een huis tegenwoordig iets heel anders is dan een huis vroeger.

Allez don't get me wrong, ik leef ook zo en wil ook zo leven.
Maar toen onze ouders een huis kochten, was dat voor de meesten 10 jaar geen vakantie, niet te zot doen met enige luxe, chipoteren welke kosten ge kunt cutten,...
Dat was de realiteit voor een heel groot deel van onze ouders hoor, veel meer en veel harder dan nu het geval is.

Dus voer gerust de discussie, maar beschouw eens de volledige realiteit ipv halsstarrig extreme stelling A of B in te nemen.
Zou nog een interessant onderzoek zijn om de gezinsbesteding doorheen de decennia te vergelijken. Hoeveel % spenderen aan gezondheid, voeding, huishoudtoestellen, mobiliteit, reizen, interieur, wonen... Zou ook de these bevestigen of ontkrachten dat het tegenwoordig moeilijker is om een huis te kunnen veroorloven.
 
Zou nog een interessant onderzoek zijn om de gezinsbesteding doorheen de decennia te vergelijken. Hoeveel % spenderen aan gezondheid, voeding, huishoudtoestellen, mobiliteit, reizen, interieur, wonen... Zou ook de these bevestigen of ontkrachten dat het tegenwoordig moeilijker is om een huis te kunnen veroorloven.

Van 1999 naar 2018 stijgt de uitgave van huisvesting van 26.1% naar 30.3%.

Ben ook wel curieus naar uitgebreidere cijfers.
 
Bedankt voor de reacties, allemaal.

Misschien ook nog ter achtergrond even meegeven dat volgende zaken voor ons wel of niet belangrijk zijn in het keuzeproces:
- ligging Beringen - Paal tot Lummen (liefst max. 5 min rijden van autostrade)
- halfopen of open is in principe niet doorslaggevend, gesloten is dan weer een no go
- min. 6, max. 15 are (willen wel een beetje aan tuinonderhoud doen, maar heel groene vingers hebben we ook niet)
- budget max. 425-450K excl. kosten

Het moeilijke bij ons is dat mijn vriendin en ik nogal een uiteenlopende stijlvoorkeur hebben (ik modern, zij eerder type herenhuis). Maar het huis dat ik had gepost, vonden we nu net allebei mooi, dat komt niet zo vaak voor :laugh: Zoektocht is in elk geval niet dringend. We zullen nog eens bekijken of we een bezoekje gaan brengen.
 
Bedankt voor de reacties, allemaal.

Misschien ook nog ter achtergrond even meegeven dat volgende zaken voor ons wel of niet belangrijk zijn in het keuzeproces:
- ligging Beringen - Paal tot Lummen (liefst max. 5 min rijden van autostrade)
- halfopen of open is in principe niet doorslaggevend, gesloten is dan weer een no go
- min. 6, max. 15 are (willen wel een beetje aan tuinonderhoud doen, maar heel groene vingers hebben we ook niet)
- budget max. 425-450K excl. kosten

Het moeilijke bij ons is dat mijn vriendin en ik nogal een uiteenlopende stijlvoorkeur hebben (ik modern, zij eerder type herenhuis). Maar het huis dat ik had gepost, vonden we nu net allebei mooi, dat komt niet zo vaak voor :laugh: Zoektocht is in elk geval niet dringend. We zullen nog eens bekijken of we een bezoekje gaan brengen.
Gelijkaardige ligging als degene die jij vermeld had :

Indien je uw minimumeis naar 10 minuten optrekt :
https://www.immoweb.be/nl/zoekertje/huis/te-koop/beringen/3582/9124002?searchId=606300f16ef2a

Voor degenen die op zoek zijn naar rust :

Persoonlijk zou ik mij echt niet beperken tot die 5 minuten hoor, je schaadt daarmee serieus uw opties. En koersel of beringen, de impact daarvan is gewoon beperkt. Openbaar vervoer is echter wel klote, daar moet je wel van op de hoogte zijn... Naar hasselt is het vlot 1-1,5 uur dat je onderweg bent, en dat is dan al met een snelbus...

Waarom heb je echter zolder (3550) niet overwogen ? Daar is de oprit naar de autostrade zeer kortbij. En hebt boekt, zolder, bolderberg, terlaemen die op een zakdoek van elkaar afliggen bij wijze van spreken.
 
Persoonlijk zou ik mij echt niet beperken tot die 5 minuten hoor, je schaadt daarmee serieus uw opties. En koersel of beringen, de impact daarvan is gewoon beperkt. Openbaar vervoer is echter wel klote, daar moet je wel van op de hoogte zijn... Naar hasselt is het vlot 1-1,5 uur dat je onderweg bent, en dat is dan al met een snelbus...
Ik werk in het Brusselse, dus van zodra corona min of meer achter de rug is, zal ik 2-3 keer per week met de wagen heen en terug rijden. In die zin maken die extra 5 of 10 min. ergens wel een verschil. We wonen momenteel op dik 20 min rijden van de autostrade. Hoe meer daar af kan, hoe beter. Langs andere kant, indien topligging (rustig gelegen, uitzicht op bos, weiland) dan is dat mogelijks nog een optie, maar dan zou alles moeten kloppen, en voorlopig zijn we die optie nog niet tegengekomen.

Waarom heb je echter zolder (3550) niet overwogen ? Daar is de oprit naar de autostrade zeer kortbij. En hebt boekt, zolder, bolderberg, terlaemen die op een zakdoek van elkaar afliggen bij wijze van spreken.
Kijken we in alle eerlijkheid ook wel met een schuin oog naar. Op eerste zicht lijken de prijzen me daar toch net wat hoger te liggen voor wat je krijgt, zeker wat Bolderberg, Terlaemen en Boekt betreft. Maar kan misschien verkeerde indruk zijn en op zich is dat in Lummen ook ergens zo... is in elk geval niet uit te sluiten.
 
Terug
Bovenaan