Huis kopen - Een nieuw begin

Wat is jouw woning situatie?


  • Totaal aantal stemmers
    587
En dat hangt er mee samen he...Het is juist doordat dit zo onmogelijk is om te sparen.
Maar goed, 21 jaar, 3 jaar 10k gespaard, dan is het 36410 gespaard en heb je als dan nog alles leent een rest afbetaling van 289061, nog altijd goedkoper...


Aan reële prijzen.... Je kan dit niet tweemaal gaan doen he... Dan moet ik een verschil van factor 5 nemen als je op die manier wilt tellen. Als je dat wilt, kan ik wel even een huis van 300k vergelijken met eentje van 60k...
Factor 5 of zelfs factor 6 vergeleken met de prijzen halverwege jaren '80 ... zoiets ja. Besteedbaar inkomen is alvast niet 5 maal hoger als toen.
 
Factor 5 of zelfs factor 6 vergeleken met de prijzen halverwege jaren '80 ... zoiets ja. Besteedbaar inkomen is alvast niet 5 maal hoger als toen.
Het beste kan je dit eigenlijk vergelijken met bouwgronden, want daar vergelijk je appelen met appelen. Mijn ouders bouwden bv opnieuw eind jaren 90. Dat was een perceel van 9 are voor open bebouwing in een typische verkaveling. Kostprijs voor de grond was destijds 850.000BEF = €21.250.

Nu zag ik onlangs in dezelfde verkaveling een perceel te koop liggen van 8 are: kostprijs €150.000. Dus op een dikke 20 jaar tijd 7x de prijs voor dezelfde hoeveelheid grond op quasi dezelfde locatie.
 
En dat hangt er mee samen he...Het is juist doordat dit zo onmogelijk is om te sparen.
Maar goed, 21 jaar, 3 jaar 10k gespaard, dan is het 36410 gespaard en heb je als dan nog alles leent een rest afbetaling van 289061, nog altijd goedkoper...
Ik denk dat het niet zo simpel in mekaar steekt als je denkt.

Mijn ouders hebben bv. in '85 gebouwd. Zij waren op dat moment rond de 30 jaar oud. Daarvoor hadden ze 3 jaar gespaard terwijl ze in een huurhuis zaten. Ze waren al getrouwd (kosten) en konden daar toen misschien nipt de bouwgrond van 800.000 BEF (20k€) mee kopen. De bouw van het huis zelf kwamen op pakweg 3.000.000 BEF (75k€) en dat hebben ze volledig geleend aan +8% rentevoet, 20 jaar lang.

Volgens mij ben je de spaarcapaciteiten, dat een doorsnee jong gezin in een huurhuis toen had, zwaar aan het overschatten.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik denk dat het niet zo simpel in mekaar steekt als je denkt.

Mijn ouders hebben bv. in '85 gebouwd. Zij waren op dat moment rond de 30 jaar oud. Daarvoor hadden ze 3 jaar gespaard terwijl ze in een huurhuis zaten. Ze waren al getrouwd (kosten) en konden daar toen misschien nipt de bouwgrond van 800.000 BEF (20k€) mee kopen. De bouw van het huis zelf kwamen op pakweg 3.000.000 BEF (75k€) en dat hebben ze volledig geleend aan +8% rentevoet, 20 jaar lang.

Volgens mij ben je de spaarcapaciteiten, dat een doorsnee jong gezin in een huurhuis toen had, zwaar aan het overschatten.
Je ouders hebben in de financieel moeilijke jaren '80 gekocht... de jaren '60, '70 en in beperkte mate '90 waren de betere tijden :)
 
Het beste kan je dit eigenlijk vergelijken met bouwgronden, want daar vergelijk je appelen met appelen. Mijn ouders bouwden bv opnieuw eind jaren 90. Dat was een perceel van 9 are voor open bebouwing in een typische verkaveling. Kostprijs voor de grond was destijds 850.000BEF = €21.250.

Nu zag ik onlangs in dezelfde verkaveling een perceel te koop liggen van 8 are: kostprijs €150.000. Dus op een dikke 20 jaar tijd 7x de prijs voor dezelfde hoeveelheid grond op quasi dezelfde locatie.

De prijs van bouwgrond is idd veel sneller gestegen dan de gemiddelde inflatie, maar is ook gewoon het gevolg van een vraag & aanbod, gecombineerd met politieke beslissingen + monetair beleid.

- Vraag & aanbod: Belgen (en dan vooral Vlamingen) hebben een baksteen in de maag en zijn rijk. We zijn bang van aandelenbeurzen want hoho de jef van hiernaast heeft daar eens 5000 euro verloren aan L&H dus kopen we maar vastgoed.
- Politiek: de "gouden" tijd waarin alles verkaveld werd en den boer plots miljonair was is in grote mate voorbij. Binnen minder dan 20j gaat de handrem er helemaal op, maar de vertraging zit er nu ook al goed op. Aanbod daalt.
- Monetair: 10% rente vs 1%.

Is bouwgrond gemiddeld duurder geworden dan een brood bij de bakker? Ja. Is dit onlogisch? Nee.
Is het onbetaalbaar geworden voor jongeren om vastgoed aan te kopen? Moeilijk om te zeggen, maar als je leeft zoals je grootouders zul je er volgens mij ook wel in slagen om een huis zoals hen te kopen. Hebben we dan wel reden tot klagen? :p

Mss moet de discussie omtrent betaalbaarheid van vastgoed verdergezet worden in een afzonderlijke thread :)
 
Ik denk dat het niet zo simpel in mekaar steekt als je denkt.

Mijn ouders hebben bv. in '85 gebouwd. Zij waren op dat moment rond de 30 jaar oud. Daarvoor hadden ze 3 jaar gespaard terwijl ze in een huurhuis zaten. Ze waren al getrouwd (kosten) en konden daar toen misschien nipt de bouwgrond van 800.000 BEF (20k€) mee kopen. De bouw van het huis zelf kwamen op pakweg 3.000.000 BEF (75k€) en dat hebben ze volledig geleend aan +8% rentevoet, 20 jaar lang.

Volgens mij ben je de spaarcapaciteiten, dat een doorsnee jong gezin in een huurhuis toen had, zwaar aan het overschatten.
Waarom zou men pas kunnen sparen nadat men in getrouwd is en in een huurhuis zit? Ik spreek in termen van "hedendaags geld" he, voor alle duidelijkheid. Maar als ik nu ga kijken naar een 18-jarige die direct gaat huren en daardoor niet kan sparen, dan zal die op dit moment ook geen huis kunnen kopen. Een anekdotisch gegeven lijkt me hier niet direct veel te zeggen?
 
Waarom zou men pas kunnen sparen nadat men in getrouwd is en in een huurhuis zit? Ik spreek in termen van "hedendaags geld" he, voor alle duidelijkheid. Maar als ik nu ga kijken naar een 18-jarige die direct gaat huren en daardoor niet kan sparen, dan zal die op dit moment ook geen huis kunnen kopen. Een anekdotisch gegeven lijkt me hier niet direct veel te zeggen?

In die tijd was het standaard dat je je loon volledig af moest geven thuis, zolang je thuis woonde 😉
 
In die tijd was het standaard dat je je loon volledig af moest geven thuis, zolang je thuis woonde 😉
Bij de meesten werd dat dan wel op een boekske gezet voor later. Was eigenlijk meer een veiligheid omdat ouders niet wilden dat de kinderen al hun geld weggooiden.
 
Bij de meesten werd dat dan wel op een boekske gezet voor later. Was eigenlijk meer een veiligheid omdat ouders niet wilden dat de kinderen al hun geld weggooiden.
Dat idee krijg ik toch niet van mijn directe omgeving. Mijn ouders moesten alles afgeven en hebben daar niks voor teruggekregen.
 
Dat idee krijg ik toch niet van mijn directe omgeving. Mijn ouders moesten alles afgeven en hebben daar niks voor teruggekregen.
Ah, ik had toch bij zowat iedereen die ik ken van die leeftijd een ander idee. Mss streekgebonden. :p
 
Hier ook niet, spreek wel over gezin van 7 (mama) en gezin van 10 (papa) kinderen dus elke frang was welkom 😉
De "werkers" kregen in ruil wel extra eten! Bij mijn ma kregen diegene die gingen werken koeken mee in de frigobox, bij mijn vader was het als traktatie boterhammen met prepare!
(ze zijn nu begin de 60).

Allebei mochten ze wel het geld van hun overuren houden én ze kregen in het weekend zakgeld om naar de cinema of een fuif te gaan. 🙈😁
 
Dat idee krijg ik toch niet van mijn directe omgeving. Mijn ouders moesten alles afgeven en hebben daar niks voor teruggekregen.


Het kan ook erger, mijn ma is met 6 broers/zussen.

de oudste 4 hebben alles tot de laatste frang moeten afgeven en de jongste 3 hebben voor zichzelf mogen sparen.

het is evident dat daar de basis lag van een fikse familie ruizie.
 
Bij de meesten werd dat dan wel op een boekske gezet voor later. Was eigenlijk meer een veiligheid omdat ouders niet wilden dat de kinderen al hun geld weggooiden.
Bij mijn ouders was dat ook.
Moesten thuis alles afgeven en daar klagen ze over, maar dat ze het integraal terug kregen + nog een smak erbij toen ze trouwden, dat vergeten ze erbij te zeggen...
 
Bij mijn ouders was dat ook.
Moesten thuis alles afgeven en daar klagen ze over, maar dat ze het integraal terug kregen + nog een smak erbij toen ze trouwden, dat vergeten ze erbij te zeggen...
Idd. Ale, mijn ouder klagen niet, da's het verschil. Mijn ouders kregen hun geld + extra terug, en een lap bouwgrond als huwelijkscadeau. Da's nu een huis met 3 bijgebouwen, alles samen +1000m² op 12 are. Heeft hen iets van 25.000 euro gekost bovenop de schenkingen, en ze hadden nog een schone spaarpot over om te starten. Dat kan tegenwoordig niet meer bij gewone werkende mensen. Mijn grootouders waren trouwens verre van rijk, aan pa zijn kant waren het kleine boeren en aan ma haar kant was grootvader elektricien en grootmoeder huisvrouw.
 
Idd. Ale, mijn ouder klagen niet, da's het verschil. Mijn ouders kregen hun geld + extra terug, en een lap bouwgrond als huwelijkscadeau. Da's nu een huis met 3 bijgebouwen, alles samen +1000m² op 12 are. Heeft hen iets van 25.000 euro gekost bovenop de schenkingen, en ze hadden nog een schone spaarpot over om te starten. Dat kan tegenwoordig niet meer bij gewone werkende mensen. Mijn grootouders waren trouwens verre van rijk, aan pa zijn kant waren het kleine boeren en aan ma haar kant was grootvader elektricien en grootmoeder huisvrouw.

Wat kan er niet meer bij gewone werkende mensen? Een huis bouwen als je grond + geld krijgt?
Of gewoon een groot huis hebben?
 
Dat weggeven aan de kinderen uiteraard. Vandaar dat ik ook specifiek er bij zette wat mijn grootouders van werk deden.
Hmmm zo idk. Als men nu even spaarzaam is als toen lukt dat volgens mij wel nog, maar das een kwestie van prioriteiten. Vroeger verwachtte men elk moment een WO3 en was een dikke schel kaas op de boterham al zottekes :p Als je nu zo leeft als "gewone werkende mens" zul je ook wel een lapje grond aan de kant kunnen zetten.
 
Dat ook misschien. Maar die zijn weldegelijk compacter. Je zit met je gat tegen de muur en de bak die in je muur geintegreerd zit is smaller dan een klassieke 25 cm waterbak.
Heb ook al zo'n renovatie gezien waarbij het hele hangsysteem uit de muur loskwam. De hele gyproc wand en toilettegels kwamen mee los. :thinking:

Wij hebben geen scheefplassers in huis dus 'onderhoud' is hier geen issue. En dan hebben we toch liever een systeem dat wel de zwaartekracht respecteert

Het verschil in diepte zal echt wel niet zo groot zijn hoor.
Basisregel is uiteraard wel dat je dat goed vastmaakt want anders trek je dat inderdaad los. Maar zelfs in een metalstud wand kan je dat perfect inbouwen. Dus ik bedoel effectief een scheidingswand waar het inbouwgedeelte in de metalstud ingeklemd zit. Zit muurvast. Ik durf daar gerust iemand van 120kg opzetten.
Een inbouwtoilet respecteert ook de regels van de zwaartekracht hoor. Het is niet omdat je een momentarm introduceert dat het ineens verkeerd is. Je maar maar eens kijken hoeveel zaken er niet bevestigd zijn met een momentenarm.
 
Terug
Bovenaan