Huis kopen - Een nieuw begin

Wat is jouw woning situatie?


  • Totaal aantal stemmers
    587
Ik werk in het Brusselse, dus van zodra corona min of meer achter de rug is, zal ik 2-3 keer per week met de wagen heen en terug rijden. In die zin maken die extra 5 of 10 min. ergens wel een verschil. We wonen momenteel op dik 20 min rijden van de autostrade. Hoe meer daar af kan, hoe beter. Langs andere kant, indien topligging (rustig gelegen, uitzicht op bos, weiland) dan is dat mogelijks nog een optie, maar dan zou alles moeten kloppen, en voorlopig zijn we die optie nog niet tegengekomen.
Ik zal eerlijk zijn. die 5 of 10 minuten maken een verschil. Maar op een pendeltijd van een uur, is dat dan eigenlijk weer peanuts. Natuurlijk valt dat niet te vergelijken met 20 minuten of langer. 5 minuten is gewoon zeer beperkend, daarmee laat je redelijk wat valabele opties vallen. Vergeet niet dat van lummen naar zolder ook tijd is die telt die je dan gewoon negeert.

Kijken we in alle eerlijkheid ook wel met een schuin oog naar. Op eerste zicht lijken de prijzen me daar toch net wat hoger te liggen voor wat je krijgt, zeker wat Bolderberg, Terlaemen en Boekt betreft. Maar kan misschien verkeerde indruk zijn en op zich is dat in Lummen ook ergens zo... is in elk geval niet uit te sluiten.
Terlaemen en bolderberg zijn duur. Maar indien je naar brussel moet dan was de locatie van Beringen als oprit echt niet optimaal (en paal helemaal niet...). Met 5 minuten kom je er dan niet hoor van het punt dat je had vermeld. Je moet namelijk eerst naar het klaverblad rijden en dat is een echte irritante weg (en op de weg terug ga je stil / in de file staan aan de brug naar beringen). De oprit van Zolder of houthalen is dan veeeeel aangenamer (ook minder file of zo leek het toch). Al is lummen natuurlijk nog beter omdat het uiteindelijk wel een lange rit is.

Prijzen in lummen liggen echter hoger dan in zolder en beringen en is zeer aantrekkelijk voor mensen die in brussel werken. Maar ja, zaken die jij wenst zijn niet echt goedkoop. Vooral niet wanneer je ook nog eens een madam hebt ;) met een heel andere stijl als u. Mij boeit het eigenlijk niet echt hoe een woning eruit ziet dus ik zou haar gewoon haar goesting daarin gegeven hebben op de mancave na :p.
 
Ik werk in het Brusselse, dus van zodra corona min of meer achter de rug is, zal ik 2-3 keer per week met de wagen heen en terug rijden. In die zin maken die extra 5 of 10 min. ergens wel een verschil. We wonen momenteel op dik 20 min rijden van de autostrade. Hoe meer daar af kan, hoe beter. Langs andere kant, indien topligging (rustig gelegen, uitzicht op bos, weiland) dan is dat mogelijks nog een optie, maar dan zou alles moeten kloppen, en voorlopig zijn we die optie nog niet tegengekomen.
Dit zou dan ideaal moeten zijn qua ligging :
 
Waarom zou men pas kunnen sparen nadat men in getrouwd is en in een huurhuis zit? Ik spreek in termen van "hedendaags geld" he, voor alle duidelijkheid. Maar als ik nu ga kijken naar een 18-jarige die direct gaat huren en daardoor niet kan sparen, dan zal die op dit moment ook geen huis kunnen kopen. Een anekdotisch gegeven lijkt me hier niet direct veel te zeggen?
Mijn punt is juist dat 'laten we 5 tot 10 jaar bij de ouders intrekken om te kunnen doorsparen en minder/niet hoeven te lenen aan woekerrentes' naar normen van de jaren '70 en '80 zelf vrij anekdotisch is.

Die 'hotel mama' generatie, dat is iets van onze tijd.

Vroeger was het: trouwen -> huisje tuintje -> kindje. Je betaalde dan wel 8% jaarrente, maar je had dat huis nu eenmaal 10 jaar vroeger nodig.
 
Hier in de gemeente zijn ze een moderne drieverdieping aan het afwerken. Gebouw in balkvorm met op gelijkvloers handelsruimten en dan erboven appartementen met bovenaan twee penthousen. Alles verkocht op plan natuurlijk.

Door de geografie van ons dorp kan je vanaf een meter of driehonderd vanaf de begane grond tot op het plat dak kijken. Zie ik daar nu groepen van 4 en 6 warmtepompen staan bovenop dat plat dak. Mooi geconcentreerd.

Die mensen hebben dus een penthouse van +/- een half miljoen gekocht en krijgen 10 compressors boven hun slaapkamer. Dat is toch om te janken.
 
Wat zou een alleenstaande (€1.750 netto) maximaal kunnen lenen om een appartement/woning te kunnen kopen?
In de grootorde dan.. 150k - 175k - 200k?

En stel dat je iets koopt en 1 of 2 kamers wilt verhuren als soort van co-housing, dan neem ik aan dat ze dit nooit gaan meetellen als inkomen? (gezien je nooit zeker bent van dat inkomen als je geen huurders hebt)

En maakt het echt uit wat je eigen inbreng is, of kijken ze enkel naar het loon dat je hebt en het bedrag dat je leent en maandelijks moet terugbetalen (en dus genoeg moet overhouden om te kunnen "leven").

bv verschil tussen 50k eigen inbreng en 175k lenen (appartement van 225k) of 250k eigen inbreng en 175k lenen (huis van 425k)
 
Wat zou een alleenstaande (€1.750 netto) maximaal kunnen lenen om een appartement/woning te kunnen kopen?
In de grootorde dan.. 150k - 175k - 200k?

En stel dat je iets koopt en 1 of 2 kamers wilt verhuren als soort van co-housing, dan neem ik aan dat ze dit nooit gaan meetellen als inkomen? (gezien je nooit zeker bent van dat inkomen als je geen huurders hebt)

En maakt het echt uit wat je eigen inbreng is, of kijken ze enkel naar het loon dat je hebt en het bedrag dat je leent en maandelijks moet terugbetalen (en dus genoeg moet overhouden om te kunnen "leven").

bv verschil tussen 50k eigen inbreng en 175k lenen (appartement van 225k) of 250k eigen inbreng en 175k lenen (huis van 425k)

Eigen inbreng doet er niet toe, enkel voor het bepalen van het % is dat van tel, niet voor het maandbedrag.
In mijn geval: meeste banken trekken 1000 euro af, de overschot kan je afbetalen. Crelan zei dat ik minimum 1100 over moest houden.

Dan ga je aan de slag met online calculators en zie je wat er mogelijk is op hoeveel jaar.
 
Hangt er ook van af hoe comfortabel je zelf wilt leven.
Argenta zei bij mij ook minstens 1000 euro overhouden per maand na lening.
Zijt ge iemand die zuinig is in het leven dan lukt dat wel. Als ge een luxere levensstijl hebt, dan moet ge meer marge laten.

ik had voor ik leende gekeken wat ik gemiddeld per maand uitgaf toen ik nog thuis woonde aan “luxe”, zoals café, cinema, games etc.. en dan rekende ik hoeveel van die 1000 eur voor vaste kosten was enz en telde ik men maand uitgave bij de rest op.
 
  • Leuk
Waarderingen: Lexx
Om u een idee te geven, ik heb zo een twee jaar geleden €200.000 euro geleend en €60.000 euro ingebracht met een loon van toen €1850 ofzo. En ik betaal er 800 af.

Uw eigen inbreng speelt wel degelijk mee voor uw maandelijkse afbetaling, als voor uw rentevoet, maar vanaf een bepaald bedrag is dat verschil te verwaarlozen. Breng je bvb. €20k meer in, gaat je dat misschien €50 per maand schelen. Ik vind nu maar iets uit, maar op dat moment is het beter om maandelijks wat meer af te betalen en wat kapitaal achter de hand te houden.

Als je je lening krijgt natuurlijk.
 
  • Leuk
Waarderingen: Lexx
Mensen onderschatten ook schromelijk wat alles buiten uw lening kost. Roerende voorheffing, elektriciteit, water, gas, brandverzekering, familiale verzekering, algemeen onderhoud van de woning, de occasionele herstelling, telefonie & internet, etc...
Wij zijn met twee, onze hypotheek is 1450 EUR maar onze vaste maandelijkse kosten inclusief voeding zullen eerder op een 2250 EUR liggen.
Alleen leven is op zich niet zo super veel goedkoper, dus het is op zich zeker doenbaar maar ge moet u goed realiseren tot waar uw budget reikt.
 
En koersel of beringen, de impact daarvan is gewoon beperkt. Openbaar vervoer is echter wel klote, daar moet je wel van op de hoogte zijn... Naar hasselt is het vlot 1-1,5 uur dat je onderweg bent, en dat is dan al met een snelbus...
25 minuten met de trein. Zowel vanuit Koersel als vanuit Beringen geraak je vlot aan de treinhalte.
 
Wat zou een alleenstaande (€1.750 netto) maximaal kunnen lenen om een appartement/woning te kunnen kopen?
In de grootorde dan.. 150k - 175k - 200k?

En stel dat je iets koopt en 1 of 2 kamers wilt verhuren als soort van co-housing, dan neem ik aan dat ze dit nooit gaan meetellen als inkomen? (gezien je nooit zeker bent van dat inkomen als je geen huurders hebt)

En maakt het echt uit wat je eigen inbreng is, of kijken ze enkel naar het loon dat je hebt en het bedrag dat je leent en maandelijks moet terugbetalen (en dus genoeg moet overhouden om te kunnen "leven").

bv verschil tussen 50k eigen inbreng en 175k lenen (appartement van 225k) of 250k eigen inbreng en 175k lenen (huis van 425k)
Ervan uitgaande dat je een kleine 1.000 euro overhoudt en een eigen inbreng kan doen ter grootte van [de kosten (registratierechten/BTW) + 5-10%], m.a.w. quotiteit max. 90-95%, zou je bij de meeste banken in principe een positieve kredietbeslissing moeten krijgen. Check zeker eens op www.spaargids.be om een idee te krijgen wat de huidige rentevoeten zijn en hoeveel je hiermee kan lenen (simulator woonkrediet).
Om een voorbeeld te geven, 170.000 euro lenen op 20 jaar aan 1.25% levert een afbetaling op van 800 euro/m. Afhankelijk van voordeligere rentevoet of lenen op 25 jaar kan je die 170.000 euro nog wat optrekken. Maar dat moet je zelf en met je bank eens bekijken.
Overigens, op basis van je huidig inkomen zou ik richting een max. afbetaling van 800 euro mikken, maar je inkomen zal hopelijk nog wel wat stijgen met de jaren. Aan jou ook om te zien of je je hiermee comfortabel voelt of, in het andere geval, bereid bent om wat meer te lenen wetende dat je binnen enkele jaren misschien 2.000+ zal verdienen.
 
  • Leuk
Waarderingen: Lexx
25 minuten met de trein. Zowel vanuit Koersel als vanuit Beringen geraak je vlot aan de treinhalte.
suFHdf8.png


Met de fiets naar het station (van die random locatie, is zelfs niet het verste van het station) is het ook al ~20min. Dan nog fiets wegzetten in de fietsenstalling, ...

En niet vergeten, maar om het uur nen trein, zelfs tijdens de spits.
 
Random locatie? Je hebt echt wel een uithoek van Koersel genomen. Vanuit Koersel centrum en de omliggende straten is het een kwartiertje fietsen. Parking aan die stations zal ook maar zelden volstaan, dus de auto is ook een optie. Drie kwartier is wel iets anders dan anderhalf uur.

Nu soit, niet relevant aangezien hij met de auto naar Brussel moet. In dat geval vind ik Beringen en Koersel een mindere keuze, want de oprit Paal-Beringen is een filenest. Dan liever in Lummen of Zolder rechtstreeks de E314 op, of eventueel nog Tessenderlo en daar de E313 op tot aan het Klaverblad.
 
Random locatie? Je hebt echt wel een uithoek van Koersel genomen. Vanuit Koersel centrum en de omliggende straten is het een kwartiertje fietsen. Parking aan die stations zal ook maar zelden volstaan, dus de auto is ook een optie. Drie kwartier is wel iets anders dan anderhalf uur.
Dat is nog binnen de dorpskern volgens google maps. Dit is een "uithoek" van Koersel:

En het ging over OV, dan is de oplossing niet "pak de wagen naar't station, opgelost". Dan kan je evengoed direct naar Hasselt rijden en sneller zijn...
 
Dat is nog binnen de dorpskern volgens google maps. Dit is een "uithoek" van Koersel:

En het ging over OV, dan is de oplossing niet "pak de wagen naar't station, opgelost". Dan kan je evengoed direct naar Hasselt rijden en sneller zijn...
Als je Koersel wat kent, weet je dat dat al lang de dorpskern niet meer is.

Auto + trein is een veelgebruikte pendelcombo, zie niet in wat daar mis mee is. Er zijn genoeg redenen denkbaar om niet met de auto naar een stad te rijden.
 
Als je Koersel wat kent, weet je dat dat al lang de dorpskern niet meer is.

Auto + trein is een veelgebruikte pendelcombo, zie niet in wat daar mis mee is. Er zijn genoeg redenen denkbaar om niet met de auto naar een stad te rijden.
Ik zal eerlijk zijn. Indien ik de auto moet nemen in koersel. Dan rijd ik daarmee naar het station van Hasselt of Diest (of zelfs aarschot) en neem ik daar de trein. Het tijdsverlies dat je creëert is redelijk groot met de overstap. Indien ik mij nog goed herinner was er een aansluiting voorzien naar brussel maar wacht je daar 10 - 15 minuten op. En van stal, koersel kapelletje, tervant heck zelfs de locatie waar de discussie mee gestart is ga je liever de wagen nemen dan gebruik te maken van het openbaar vervoer of uberhaupt de fiets te nemen tot aan het station. 15 minuten + reservemarge is dan vlot 20 - 25 minuten dat je onderweg bent met de fiets. Op die tijd ben je met de wagen in Diest of zelfs Hasselt. En je parkeert u dan op de betalende parking natuurlijk.

Neen zolder of lummen is dan gewoon veel beter gelegen, zeker in het geval van zijn wens om met de wagen naar brussel te rijden. Voor antwerpen is beringen of paal perfect (al beklaag je u de file nog altijd). Brussel is het echter een pak minder...

PS: wielewaalstraat is de dorpskern van koersel kapelleke ;). Ze hebben zelfs een eigen kleuterschool en chirobeweging !!!
 
Als je Koersel wat kent, weet je dat dat al lang de dorpskern niet meer is.
Ik ken Koersel een beetje, maar nu ook niet zo goed om te weten waar de bebouwde kom eindigt. Maakt toch niet of het dorpskern is of niet; dit was je stelling:
25 minuten met de trein. Zowel vanuit Koersel als vanuit Beringen geraak je vlot aan de treinhalte.
Vanuit Koersel is vanuit Koersel hé :D

Auto + trein is een veelgebruikte pendelcombo, zie niet in wat daar mis mee is. Er zijn genoeg redenen denkbaar om niet met de auto naar een stad te rijden.
Op plaatsen waar de algemene OV verbinding slecht is, klopt dit ja :p
 
Terug
Bovenaan