Huis kopen - Een nieuw begin

Wat is jouw woning situatie?


  • Totaal aantal stemmers
    586
Mijn huis heeft een lelijke voorgevel met enkele barsten in het voegwerk/bakstenen.
Is het de moeite waard om het te laten fixen + volledig te laten kuisen vooraleer ik het verkoop (verwacht binnen 2 à 3 jaar).

Heb het gevoel dat zo'n barsten heel wat kopers kan afschrikken + voorgevel is ook het eerste wat opvalt he :unsure:
 
Wat een onzin...

Ooit al eens een inbouwtoilet gezien? Dat is net veel moeilijker in onderhoud.

:p
Ik vermoed dat je bedoelt dat het makkelijker is er rond/onder te kuisen. Maar als er iets stuk is, heb je net veel meer werk. Aan sommige dingen kan je aan achter de knop (vlotter vervangen bv) maar is meestal echt wel een prutswerk sinds de opening waarin je moet werken iets kleiner dan je knop-behuizing is...

Een inbouwtoilet wordt vooral voor het zicht genomen. En idd iets makkelijker er onder/rond te kuisen.
De enige onzin die ik hier lees is uw post Zenne.
Der is nu eens niets 0 noppes moeilijker aan om aan nen inbouwwc te werken. In tegendeel, ik werk er liever aan dan aan een gewoon staand toilet. Dat is allemaal gemaakt dat je dat toolless kunt opendoen de laatste generatie, ge hebt in principe zelfs Gene schroevendraaier meer nodig, en in 1 minuut is alles dat kan gedemonteerd worden daar aan gedemonteerd.
 
Mijn huis heeft een lelijke voorgevel met enkele barsten in het voegwerk/bakstenen.
Is het de moeite waard om het te laten fixen + volledig te laten kuisen vooraleer ik het verkoop (verwacht binnen 2 à 3 jaar).

Heb het gevoel dat zo'n barsten heel wat kopers kan afschrikken + voorgevel is ook het eerste wat opvalt he :unsure:
Geen idee wat bij jou de barsten heeft veroorzaakt, maar na al die onheilspellende nieuwsberichten over barsten in gevels ten gevolge van langdurige droogte, lijkt het me inderdaad wel zo dat kopers daar zwaar aan gaan tillen.

 
Volgende week een eerste stap zetten met de vriendin. Gaan es naar een Hypotheekwinkel om al een eerste beeld te schetsen over onze huidige financiële situatie en wat ze al zouden aankunnen of waar we naartoe kunnen werken :)

Allemaal spannend, haha xD


Misschien goed om u een idee te geven maar de Hypotheekwinkel is echt nutteloos. Ga maar zelf langs bij de banken.
 
Waarom is de hyptheekwinkel nutteloos? Was van plan om hier ook langs te gaan.

Heb eind van vorig jaar gezien voor herziening huidige lening. Dus ik dacht ook eens te kijken via de hypotheekwinkel. Dus Skype gesprek gehad, situatie uitgelegd en wat we wouden doen, ook vermeld dat de vriendin technisch werkloos was door Corona. Dag later belt ze mij terug op om te zeggen dat geen enkele bank mij een lening zal geven in die situatie en dat ze me dus niet konden helpen.

Ik met de moed in de schoenen dan maar zelf naar de banken gegaan. Wat blijkt? Elke bank heeft me een voorstel gedaan :) Tamzakken zijn het daar :)
 
Voor een eerste keer algemene info te krijgen is dat niet zo slecht, om een gericht voorstel te krijgen zou ik rechtstreeks naar banken gaan.
 
Hypotheekwinkel is consoorten is inderdaad niet slecht. Je krijgt wat algemene informatie, wat mogelijkheden en een redelijk tot goed voorstel. Van daaruit, samen met de rentevoet van Keytradebank, weet je ongeveer wat je kan verwachten. Dan kan je de (huis)bankenronde doen.

Het probleem met banken is dat ze op bepaalde momenten wat meer klanten willen binnenhalen en hieraan de rentevoeten laten zakken. Het kan bijvoorbeeld zijn dat Fortis voor jou het duurste was en voor mij een jaar geleden het goedkoopst. Met Hypotheekwinkel zal je al snel weten in welke richting je mag denken.
 
Ervaring hier met hypotheekwinkel was dat ze me evenveel konden vertellen als hun online simulator. Afspraken bij banken maken heeft ons veel meer informatie opgeleverd.
 
Iemand hier enig idee wat ik in deze situatie kan en mag doen?

-----
We hebben afgelopen weekend ons huis te koop gezet, we hebben 16 potentiële kopers over de vloer gehad in de afgelopen dagen. De regels die op voorhand zijn meegedeeld aan iedereen zijn de volgende: iedereen mag een bod doen tot zondagavond, als er 1 of meerdere mensen richtprijs bieden mogen ze nog één keer een laatste bod doen onder gesloten enveloppe.

Op het moment van schrijven heb ik echter twee biedingen die onder de vraagprijs zijn en die heel dicht bij elkaar liggen. Ik vraag me nu af wat 'legaal' is om te doen? We willen sowieso nog iets hoger dan deze huidige boden, maar mag ik tegen beide dan een tegenbod doen en kijken wie erop ingaat? Of mag ik dat tegenbod doen enkel aan de hoogste bieder?

En mag ik eerlijk zijn tegen beide dat ik nog een tegenbod heb gedaan naar de andere partij? Of moet ik dit verzwijgen? Uiteindelijk moest ik tegen beide een tegenbod doen, komen ze het sowieso toch te weten als ik zeg dat ik het niet aan hen verkoop. Vraag me nu enkel af wat we daadwerkelijk mogen doen (als we de komende twee dagen geen extra bod binnen krijgen natuurlijk). Ik weet dat het immers niet wettelijk is als ik verschillende kopers tegen elkaar ga uitspelen, maar ja wat doen je dan in deze situatie?

Of mag ik tegen beide zeggen dat we 2 boden hebben, maar nog niet 100% tevreden zijn met de prijs en ze beide een eventueel hoger bod mogen doen zonder dat ik zelf een bedrag noem?
 
Laatst bewerkt:
Hypotheekwinkel = waste of time.
Is dat eigenlijk gefinancieerd door de overheid of kunnen die echt overleven door mensen die denken dat het via hen goedkoper is?
 
Dus je hebt geprobeerd om je vraagprijs op te drijven, maar de partijen hebben niet gehapt?

Je kan proberen ze tegen elkaar uit te spelen, of ook gewoon zeggen dat je voor dat bedrag niet verkoopt.

Maar als het dicht bij de vraagprijs ligt, zou ik gewoon tiehappen. Je kan je huis ook verbranden en na 6 maand veel minder krijgen bv
 
Hypotheekwinkel = waste of time.
Is dat eigenlijk gefinancieerd door de overheid of kunnen die echt overleven door mensen die denken dat het via hen goedkoper is?
Businessmodel staat al een tijdje onder druk.
Er zijn al veel hypotheekwinkels/punten die niet meer voor hypotheekwinkel willen werken.
Ook de commissievergoedingen zijn niet zo royaal.
 
Dus je hebt geprobeerd om je vraagprijs op te drijven, maar de partijen hebben niet gehapt?

Je kan proberen ze tegen elkaar uit te spelen, of ook gewoon zeggen dat je voor dat bedrag niet verkoopt.

Maar als het dicht bij de vraagprijs ligt, zou ik gewoon tiehappen. Je kan je huis ook verbranden en na 6 maand veel minder krijgen bv
Vraagprijs was correct in de huidige markt, maar als mensen meer wilden geven eventueel, wie zou ik dan zijn om daar niet op in te gaan? Heb soms ook het idee als ik 10K meer had gevraagd dan hadden deze biedingen er ook geweest, maar zoals vaker willen kopers het idee hebben dat ze 'een deal doen' door af te bieden. Wat hun goed recht is natuurlijk.

Het zit nog wel 'wat' onder vraagprijs. Als ik bv 7k meer krijg is kans groot dat ik toehap. Maar mijn vraag is vooral mag ik beide een tegenbod laten doen of beide een nieuw bod laten uitbrengen? Want zoals jij zegt 'ze tegen elkaar laten uitspelen' dat is als ik het goed begrijp eigenlijk niet wettelijk.
 
Vraagprijs was correct in de huidige markt, maar als mensen meer wilden geven eventueel, wie zou ik dan zijn om daar niet op in te gaan? Heb soms ook het idee als ik 10K meer had gevraagd dan hadden deze biedingen er ook geweest, maar zoals vaker willen kopers het idee hebben dat ze 'een deal doen' door af te bieden. Wat hun goed recht is natuurlijk.

Het zit nog wel 'wat' onder vraagprijs. Als ik bv 7k meer krijg is kans groot dat ik toehap. Maar mijn vraag is vooral mag ik beide een tegenbod laten doen of beide een nieuw bod laten uitbrengen? Want zoals jij zegt 'ze tegen elkaar laten uitspelen' dat is als ik het goed begrijp eigenlijk niet wettelijk.
Als jij een (tegen)bod doet, en dat wordt aanvaard is het bindend. Ik zou dus niet aan beiden tegelijk een tegenbod doen.
Als je beiden een (tegen)bod laat doen kan jij er een aanvaarden.

Bod + aanvaarding = bindend, zo werd mij geleerd, maakt daarbij niet uit welke partij het bod doet en welke aanvaart.
 
Als jij een (tegen)bod doet, en dat wordt aanvaard is het bindend. Ik zou dus niet aan beiden tegelijk een tegenbod doen.
Als je beiden een (tegen)bod laat doen kan jij er een aanvaarden.

Bod + aanvaarding = bindend, zo werd mij geleerd, maakt daarbij niet uit welke partij het bod doet en welke aanvaart.
Wat je dus eigenlijk zegt: ik mag tegen beide zeggen of ze een nieuw en hoger bod willen doen omdat we het huidige niet voldoende vinden. Ik mag ook een tegenbod doen, maar dan is het slechts tegen één persoon en niet beide?

Ok dat klinkt nog nog wel logisch eigenlijk, bedankt!
 
Iemand een idee van de actuele (bouw)grondprijzen van Geraardsbergen/Galmaarden/Ninove?
ik vind nu vooral prijzen terug van 2014 (rond de 150e de m2) maar zou willen weten of er niets actueler is.

Kwestie van te weten wat mogelijk is in het bieden :)
 

Typisch: hoe die verkavelingsvoorwaarden zijn echt ofwat :laugh:
 
Terug
Bovenaan