Huis kopen - Een nieuw begin

Wat is jouw woning situatie?


  • Totaal aantal stemmers
    587
Ja was idd even vergeten dat bij Biddit je als verkoper heel makkelijk kan weigeren...
Heb je daar iets meer info over?

Als verkoper is dat dan toch een ideale situatie? Met wat geluk biedt iedereen tegen elkaar op (wat bij een gewone makelaar verboden is dacht ik?), indien niet dan aanvaard je het bod niet.
 
Dat klopt. Bod is bindend, aanbod niet. Hoewel het goed klinkt voor de verkoper wordt dat platform niet zo heel vaak gebruikt door particulieren die een huis willen verkopen.
Als het goed wordt ingehouden dan staat de verkoper meestal wel nog in voor de kosten die de notaris heeft gemaakt.
 
Heb je daar iets meer info over?

Als verkoper is dat dan toch een ideale situatie? Met wat geluk biedt iedereen tegen elkaar op (wat bij een gewone makelaar verboden is dacht ik?), indien niet dan aanvaard je het bod niet.
"Let goed op, elk bod is bindend. De verkoper kan elk bod weigeren, maar dat geldt niet voor kandidaat-kopers. Die blijven gebonden. Het is bij vele bieders onbekend dat ze nog 2 weken na het uitbrengen van hun bod gebonden blijven, ook al zijn er nog 4 hogere biedingen van anderen."


Maar ja. Als verkoper dus geen risico.
 
Ik ben al even op zoek naar een nieuwe woning regio Brugge vlakbij het Tillegembos, liest een krot zodat ik het ofwel heel grondig kan renoveren of afgooien. Mijn oog viel vandaag op dit pand, het viel mij direct op dat dat die voortuin wel erg groot is.

Op het kadaster zie ik dan dat het pand eigenlijk verdeeld is over 2 percelen (351V3 en 351T3), waarbij het perceel en dat van de buren precies doormidden wordt gesneden door perceel 351R3. Ik heb op geoloket eens wat zitten kijken maar ik kon niet direct vinden wat dit zou kunnen zijn.

Sowieso lijkt me dat redelijk onverkoopbaar als je daar met een stuk perceel zit die uw perceel in 2 snijdt waarop je niks mag bouwen.

v3iOPDh.png


Ik heb dit perceel eens ruwweg op Google maps aangeduid:

bSgWDUm.png


Iemand een idee wat dat kan zijn?
 
Die lijn die de percelen doorkruis begint aan de Dianadreef en loopt ver door naar beneden zie ik.
Lijkt wel of dat een strook is waar iets ondergronds ligt.
Iets anders waar ik nu aan denk, een voormalige spoorlijn of tramlijn? (Hier in de buurt is ook zo een strook grond en dat is waar vroeger een spoorlijn liep)
 
Die lijn die de percelen doorkruis begint aan de Dianadreef en loopt ver door naar beneden zie ik.
Lijkt wel of dat een strook is waar iets ondergronds ligt.
Iets anders waar ik nu aan denk, een voormalige spoorlijn of tramlijn? (Hier in de buurt is ook zo een strook grond en dat is waar vroeger een spoorlijn liep)
Enig idee of er een openbare bron is waar ik dit kan vinden? Vraag me ook af waarom je daar niet op zou mogen bouwen dan.
 
Enig idee of er een openbare bron is waar ik dit kan vinden? Vraag me ook af waarom je daar niet op zou mogen bouwen dan.
Volgens mij kan je die gegevens opvragen via het Kadaster of Geoloket zelf mits een goede motivering. Die overigens hier mij geen probleem lijkt.
 
bon, update.. blijkt een erfdienstbaarheid te zijn van de watermaatschappij waarop niet mag gebouwd worden. In dat geval serieuze red flag uiteraard, je zit daar met een gigantische voortuin waar je niks mee bent.
 
bon, update.. blijkt een erfdienstbaarheid te zijn van de watermaatschappij waarop niet mag gebouwd worden. In dat geval serieuze red flag uiteraard, je zit daar met een gigantische voortuin waar je niks mee bent.
Dus ook nog eens een bouwovertreding dan, zo te zien? :p
 
Dus ook nog eens een bouwovertreding dan, zo te zien? :p
Denk enkel een stukje oprit, dat is nog het einde van de wereld niet.

550k voor een perceel waarvan er in het midden een erfdienstbaarheid loopt is ook wishful thinking. Vraag me af aan welk bedrag dat gaat buiten gaan.
 
bon, update.. blijkt een erfdienstbaarheid te zijn van de watermaatschappij waarop niet mag gebouwd worden. In dat geval serieuze red flag uiteraard, je zit daar met een gigantische voortuin waar je niks mee bent.
Dan zat ik er niet ver naast; ik dacht eerst aan een pijpleiding van de NAVO. Hier in de streek ligt er ook eentje, en jaarlijks controleren ze die visueel door over te vliegen met de heli...
 
Dan zat ik er niet ver naast; ik dacht eerst aan een pijpleiding van de NAVO. Hier in de streek ligt er ook eentje, en jaarlijks controleren ze die visueel door over te vliegen met de heli...
Ewel, ik dacht ook richting pijpleiding (van Fluxys bv.), hier in de buurt is er zo een straat waar mensen zo een oranje paaltje in hun voortuin hebben en al die huizen staan wat verder naar achter.
 
Denk enkel een stukje oprit, dat is nog het einde van de wereld niet.

550k voor een perceel waarvan er in het midden een erfdienstbaarheid loopt is ook wishful thinking. Vraag me af aan welk bedrag dat gaat buiten gaan.
Daar lijkt mij een meer dan deftige constructie op te staan of vergis ik mij? Akkoord, het is een totaalrenovatie. Maar 820 m2 grond op een kwartier fietsen van Brugge centrum.

Pakt dat je dat koopt en je steekt daar 300k in (door alles te laten uitvoeren) dan zit je volgens mij toch met een dik huis in een meer dan oké buurt?
 
Daar lijkt mij een meer dan deftige constructie op te staan of vergis ik mij? Akkoord, het is een totaalrenovatie. Maar 820 m2 grond op een kwartier fietsen van Brugge centrum.

Pakt dat je dat koopt en je steekt daar 300k in (door alles te laten uitvoeren) dan zit je volgens mij toch met een dik huis in een meer dan oké buurt?
Beste buurt van Brugge (imo).
Daar staat nu een huis op van 200m2, we willen toch graag naar +- 250 m2 gaan zonder op de tuin (achteraan) in te boeten.

Naar voor bouwen mag niet, en ik wil m’n tuin wel privé achteraan mijn woning en geen gigantische voortuin of oprit/parking. Ik vind dat je dan veel geld betaald voor een stuk grond die onhandig is ingedeeld.
 
Dan zat ik er niet ver naast; ik dacht eerst aan een pijpleiding van de NAVO. Hier in de streek ligt er ook eentje, en jaarlijks controleren ze die visueel door over te vliegen met de heli...
Ik heb voor mijn stage toen eens meegevlogen voor inspectie.

Ik ben vergeten hoe vaak dat ze vliegen, maar dat is best veel. Als het al niet bijna wekelijks is. Ik had toen een blad waarop stond welke werken er bezig waren in de geburen van de pijpleiding. Als ik zag dat er werken bezig waren, die niet op het blad stonden, moest ik dit melden. Dan gingen ze die werken stil laten leggen.
 
Bod is aanvaard en we gaan bijna compromis ondertekenen. Onze notaris vraagt of wij nog vragen hebben. Welke vragen kunnen we stellen of waarop moeten we zeker letten? Betreft een recente woning opgeleverd in een bouwproject van een gekende promotor. We kregen volgende documenten: bodemattesten, epc, keuring elektrische installatie, stedenbouwkundig uittreksel, basisakte en verkavelingsakte.
 
Ik verkoop mijn huis en in de tuin staat een speeltoren met schommels en glijbaan. Deze mag toch meegenomen worden naar de nieuwe woning?
 
2 weken verder, na een bod via mail, is er nog steeds geen compromis getekend.
Maar je hebt wel een soort van overeenkomst dat je normaliter tekent voor de compromis. Typisch staat hier dan op dat de compromis binnen de 15 dagen na ondertekenen van de overeenkomst, getekend zal worden. Al kan hier bij bijkomende complicaties/vragen van afgeweken worden.
Hij deed een bod per mail zonder opschortende voorwaarde.
Top, zonder opschortende voorwaarde is altijd beter dan met.
Zijn/haar notaris had bijkomende vragen over het huis.
Dat is standaard. Wanneer het compromis voorstel wordt opgemaakt door de notaris van de verkoper, dan kan dit heel wat vragen opwekken. In de meeste compromissen, staat er ook een zin dat het de verantwoordelijkheid is van de koper om alles na te gaan bij de gemeente, etc.
Als de koper dus bijkomende vragen stelt aan de gemeente en die hun antwoord is anders dan wat er in het compromis voorstel staat of anders is dan wat de verkopers beweerden tijdens het bezoek, dan zal dit voorgelegd worden aan de verkopers en dan loop je vertraging op.
Een kandidaat koper moet eerst vragen stellen als deze het huis bezoekt. (Toen wij een bod deden op een huis dat we gekocht hebben, stelde ik mijn vragen bij het bezoek en was de compromis binnen de week getekend).
We vinden dit niet echt fijn, omdat we asap de compromis willen en zekerheid willen.
we hebben t gevoel dat ze twijfelt over de aankoop.
Je gaat geen brood kopen bij de bakker. Het gaat over de aankoop van een huis. Je kan zoveel vragen stellen als je wil tijdens de bezoeken. Als de verkopers hun antwoord niet strookt met de realiteit, dan kan alles uitlopen. Bepaalde stukken tekst van de compromis moeten bijvoorbeeld herschreven worden.
Kan de persoon die een bod heeft gedaan, zich terugtrekken (mssn staan een paar antwoorden op zijn vragen hem niet aan). (Je stelt toch vragen bij het bezichtigen van het huis en niet na een bod per mail!).
Kan dit? Zich terugtrekken van een bod? Indien wel, hebben we recht op een schadevergoeding?
Je stelt absoluut extra vragen nadat je het voorstel tot compromis hebt ontvangen. Veel verkopers kennen niet alle details van het pand dat ze verkopen. Ze maken assumpties of geven (verkeerde) info door, vaak verkeerd ontvangen toen ze zelf het pand in het verleden kochten.
Het is aan de koper om uit te zoeken of alles in orde is. Lees: veel vragen stellen aan de gemeente en alles tot in detail uitspitten.
Dat veel kopers dit niet doen wegens onvoldoende kennis of gemakzucht.. Dat is hun probleem..
 
Laatst bewerkt:
Ik verkoop mijn huis en in de tuin staat een speeltoren met schommels en glijbaan. Deze mag toch meegenomen worden naar de nieuwe woning?
Ik denk dat deze als onroerend gezien wordt en dus niet meegenomen mag worden. (100% zeker ben ik daar niet van.)
Best eens aan je notaris vragen.
En bij een negatief antwoord aan de koper voorleggen.
 
Terug
Bovenaan