Huis kopen - Een nieuw begin

Wat is jouw woning situatie?

• Totaal aantal stemmers
    633
Dan nog zal het specifiek beschreven moeten worden in het compromis vermoed ik.

Dat is wat de notaris zegt idd.
Maar opzich is het niet erg. Moet ik het al niet demonteren, 6 betonblokken uit de grond halen en terug monteren.
Heb net een verhuis achter de rug, komt er nog eentje aan en vind dat eigenlijk veel werk.

De gasten hebben brol genoeg om te spelen in de tuin.

Dan nog zal het specifiek beschreven moeten worden in het compromis vermoed ik.
Dus je bepaalt het zelf :) In het concrete geval zal een koper niet afknappen op het feit of de speeltuin erbij hoort of niet... Maar je moet het natuurlijk wel duidelijk zeggen en opnemen in de compromis.

Dus je bepaalt het zelf :) In het concrete geval zal een koper niet afknappen op het feit of de speeltuin erbij hoort of niet... Maar je moet het natuurlijk wel duidelijk zeggen en opnemen in de compromis.
Opnemen in compromis niet hetzelfde als "je bepaalt het zelf" he... Voor hetzelfde geld knappen die daar wel op af...

Het ideale huis tegengekomen, maar te laat. Moesten vandaag voor 12 uur een bod doen en hebben het gisteren in alle haasten nog gaan bekijken. Pastorie, magnifiek. Totale renovatie nodig maar groot domein, goeie tuin, ... ugh

ik heb volgende week een verkennend gesprek voor een nieuwbouw, een nieuwe wijk die ze gaan ontwikkelen en hoewel ik een afkeer heb van depapa'svandewijkdrinkensameneenpintjeopzaterdagwijken is het realistisch gezien een van de laatste bouwgronden in het centrum..

De firma had ook wel wat mooie dingen op hun site dus waarom is geen gesprek gaan hebben.

Ik heb 0,0 ervaring met sleutel-op-de-deur firma's
Zijn er dingen waar ik zeker naar moet vragen?
Dingen die ik moet verwachten snel te krijgen?

ik heb volgende week een verkennend gesprek voor een nieuwbouw, een nieuwe wijk die ze gaan ontwikkelen en hoewel ik een afkeer heb van depapa'svandewijkdrinkensameneenpintjeopzaterdagwijken is het realistisch gezien een van de laatste bouwgronden in het centrum..

De firma had ook wel wat mooie dingen op hun site dus waarom is geen gesprek gaan hebben.

Basis lastenboek en wat de meerprijzen zijn van alles
Lijst met leveranciers/onderaannemers
En grondsonderingsverslag

Veel succes!

Idd op vrijdagavond is veel leuker!

Mogen we weten welk project?

Veel succes!

Idd op vrijdagavond is veel leuker!

Mogen we weten welk project?
Ik mag gewoon nog wel van huis van mijn vrouw en drink mijn pinten liever op cafe dan op het pleintje.

Er staat nog niet veel van online:

Maar ze beginnen blijkbaar binnenkort aan de wegen aan te leggen (was ervoor landbouwgrond) dus dan zal het rap gaan denk ik

Basis lastenboek en wat de meerprijzen zijn van alles
Lijst met leveranciers/onderaannemers
En grondsonderingsverslag

Thx! is zien of ze daar al iets van hebben!

Ik mag gewoon nog wel van huis van mijn vrouw en drink mijn pinten liever op cafe dan op het pleintje.

Er staat nog niet veel van online:

Maar ze beginnen blijkbaar binnenkort aan de wegen aan te leggen (was ervoor landbouwgrond) dus dan zal het rap gaan denk ik

Thx! is zien of ze daar al iets van hebben!
Waar je zeker naar moet informeren is eventuele prijsvastheid (uitgezonderd de materiaalkeuzes)
Wat de consenquenties zijn als jullie bijvoorbeeld de keuken via een eigen partij willen doen.

Bij de firma waar wij mee bouwen was dit reeds beschreven in het lastenboek.

Is er bij zo’n sleutel op de deur firma’s eigenlijk onderhandelingsruimte over de prijs? Of kan je beter proberen wat extra budget aan de badkamer/keuken toe te voegen zonder de prijs te verhogen?

Hangt er waarschijnlijk een beetje vanaf hoe lang het project al bezig is en hoeveel woningen er nog te koop staan. Maar ik zou er niet op rekenen.

Is er bij zo’n sleutel op de deur firma’s eigenlijk onderhandelingsruimte over de prijs? Of kan je beter proberen wat extra budget aan de badkamer/keuken toe te voegen zonder de prijs te verhogen?
las vroeger hier af en toe dat extra stopcontacten en dergelijke zowat zijn wat je kon vragen. Maar zoiets hangt zoals hierboven gezegd wss vaak af van hoeveel ze al verkocht hebben. Wie niet waagt...

Als je niks anders weet is extra stopcontacten vragen iets dat gemakkelijk te regelen is door een verkoper, aangezien dat nauwelijks extra werk is voor een electricien en zeker niks vereist van andere architectuur/firma.

Ohw enneh, bij de SOD binnen de groep waar ik voor werk doet men echt wel zijn best om een correcte prijs te zetten voor de woningen. Zeker nu de verkoop minder vlot loopt dan 2 jaar geleden. Er wordt ook nog altijd een prijsvastheid gegeven, behalve materiaal keuzes (keuken, badkamer, vloerafwerking en aantal stopcontacten etc). Dit kunnen ze doen doordat ze goede prijsafspraken hebben met leveranciers.
Ja SOD is/lijkt duur, maar zij bieden normaal gesproken een meer zorgeloos bouwtraject en begeleiding in materiaalkeuze. Ik denk dat hetgeen je meer betaald in de basis, je er dubbel en dwars uithaalt door ontzorging etc.

Bij onze SOD best nog wel wat 'korting' kunnen krijgen. Project was wel al ver gevorderd en eerste woningen werden over enkele maanden al opgeleverd. Resultaat na enkele weken onderhandelen: wegvallen van alle aansluitingskosten (~6050€ inc. BTW) als geste voor het niet kunnen kiezen van keukentoestellen, 1000€ korting voor ontbreken van handdoekverwarmer op badkamer waar eerst sprake van was, 'gratis' ondergrondse parking twv 25000€ excl btw. Heb wel gemerkt dat een deel van de korting op de totaalprijs het resultaat was door verhouding grond/gebouw aan te passen (12% vs 21% btw).

SOD nieuwbouwproject op immoweb, verschillende panden beschikbaar prijzen gaan van 400 -> 551k
contact gehad met de firma, prijslijst van panden 475k -> 630k excl keuken (whut?), excl nutsaansluiting.

Da's toch ook serieus misleidend.

SOD nieuwbouwproject op immoweb, verschillende panden beschikbaar prijzen gaan van 400 -> 551k
contact gehad met de firma, prijslijst van panden 475k -> 630k excl keuken (whut?), excl nutsaansluiting.

Voor god weet welke reden staan die SOD dingen vaak zonder BTW en/of kosten geafficheerd.
Tel bij zo'n prijzen al maar rap 15% bij.

Kan ook gewoon een slechte marketing/sales afdeling zijn die gewoon vergeet de prijzen te updaten op de websites. Geheel onprofessioneel uiteraard, maar het gebeurt vaker dan je denkt.

Voor god weet welke reden staan die SOD dingen vaak zonder BTW en/of kosten geafficheerd.
Tel bij zo'n prijzen al maar rap 15% bij.

Allé, wat is dit nu weer? Elke woning staat toch op immoweb en consoorten geafficheerd zonder kosten? Waarom zou dat dan bij nieuwbouw anders moeten zijn?

Dat ze best duidelijk vermelden welke kosten erbij komen (registratie, BTW of beide) is dan natuurlijk wel de bedoeling, maar dit kan voor elke kandidaat ook anders zijn (meeneembaarheid, eventueel 6% BTW,...).

Van waar komt dan die 15% voor u? Buikgevoel? Want 15% is geen registratie- noch BTW tarief.

Van waar komt dan die 15% voor u? Buikgevoel? Want 15% is geen registratie- noch BTW tarief.
Mengeling van 21% BTW op de constructie en 10% registratierechten op de grond.

Daarnaast gaf hij dit als richtingscijfer, en kan dat dus hoger of lager zijn in functie van de realiteit.

Het blijft echter serieus slikken wanneer je shopt in de 400k woningen, er tegenkomt met die prijs als advertentie en men u ineens een bedrag van 500k+ voorschotelt als je dan meer info hebt opgevraagd over een specifieke woning bij hen. Dan voelt dat een beetje aan als verloren moeite.

Misschien voorstellen dat de registratierechten voor een oude woning voor de 2de woning en hoger omhoog gaat naar 21%. :p.

Terug
Bovenaan