Huis kopen - Een nieuw begin

Wat is jouw woning situatie?


  • Totaal aantal stemmers
    587
Het begint te korten... Akte tekenen 17 april 😊

j3TNDZT.jpeg
 
Immo-noob vraag: wij zijn wat rond aan het kijken voor een woning, en zijn o.a. twee (ondertussen afgewerkte) nieuwbouw woningen gaan bezichtigen. Ik begrijp dat het PID (dus o.a. lastenboek?) pas geleverd zou moeten worden bij akte, klopt dit? Is dit niet ook de manier om erachter te komen wat er in de woning zit, naast wat je zelf kan observeren? Of zijn dat verder maar richtlijnen van wat er in zit? Hoe kan je er anders nog mee omgaan?
 
PID - Post Interventie Dossier, wordt opgemaakt na afronding van de werken.das een naslagwerk van wat er allemaal gebeurd is.
Lastenboek is wat er in gaat komen en wordt opgemaakt voor aanvang van de werken.
Het lastenboek zou je in principe nu al mogen vragen.
 
  • Leuk
Waarderingen: NoGo
Om alles wat te spreiden (we zijn nu bezig met verhuis 1 naar mijn woning) en de kinderen zo weinig mogelijk last tijdens school te bezorgen, hebben we gevraagd om de akte te laten verlijden 3 Juli.
Al spijt van, dat is nog 3 maanden 🙈.
 
Niet als het compromis dit voorziet. Dan hoeft je zelfs meestal niet te wachten met de verkoop.
Klopt. Maar in de context van de originele vraag ging het over een aanvaard bod, nog geen compromis. Je neemt best een schadeclausule op in de compromis inderdaad, dan ben je zeker.

Maar mensen lijken vaak te denken dat je bij het verbreken van de overeenkomst (voor de compromis en zonder dat er voorwaarden overeengekomen werden) sowieso 10% kan vragen. Dat is immers wat je op het internet leest. Wat niet het geval is - je moet je schade kunnen bewijzen.
 
Immo-noob vraag: wij zijn wat rond aan het kijken voor een woning, en zijn o.a. twee (ondertussen afgewerkte) nieuwbouw woningen gaan bezichtigen. Ik begrijp dat het PID (dus o.a. lastenboek?) pas geleverd zou moeten worden bij akte, klopt dit? Is dit niet ook de manier om erachter te komen wat er in de woning zit, naast wat je zelf kan observeren? Of zijn dat verder maar richtlijnen van wat er in zit? Hoe kan je er anders nog mee omgaan?
PID -> Post Interventie Dossier -> veranderingen na de initiële bouw -> nieuwe verwarmingsketel , isolatie vervangen, stopcontact bijgezet op een kring, ...
Lastenboek -> Beschrijving (specs) van hoe de bouw er bij oplevering moet uitzien en aan welke voorwaarden hij moet voldoen

Lastenboek zou bij bezichtiging eigenlijk vlot beschikbaar moeten zijn of op zijn minst op aanvraag opgeleverd kunnen worden. Als dat niet het geval is, is dat voor mij al een eerste teken aan de wand voor str*nt aan de knikker.
 
  • Leuk
Waarderingen: NoGo
Maar wat is de PID bij een nieuwbouw waar nooit iets gewijzigd is?

Ik heb het lastenboek, bouwplannen, alle schema’s, ligging leidingen van ventilatie en sanitair, elektriciteit.
Veel meer is er dan toch niet?

Heb de elektrische poort aangesloten met een verlengdraad (die je evt kan aansluiten in het potje waar hij langstloopt), net om niets aan de installatie te wijzigen. Want mogelijks moet dat dan gekeurd worden enzo.
 
Maar wat is de PID bij een nieuwbouw waar nooit iets gewijzigd is?

Ik heb het lastenboek, bouwplannen, alle schema’s, ligging leidingen van ventilatie en sanitair, elektriciteit.
Veel meer is er dan toch niet?

Lijkt me zo inderdaad. PID zonder PI is dan gewoon lastenboek, bouwplannen, schema's, eendraadsschema etc. In feite de begintoestand op dewelke eventuele postinterventies toegepast worden.
 
Laatst bewerkt:
Maar wat is de PID bij een nieuwbouw waar nooit iets gewijzigd is?

Ik heb het lastenboek, bouwplannen, alle schema’s, ligging leidingen van ventilatie en sanitair, elektriciteit.
Veel meer is er dan toch niet?

Heb de elektrische poort aangesloten met een verlengdraad (die je evt kan aansluiten in het potje waar hij langstloopt), net om niets aan de installatie te wijzigen. Want mogelijks moet dat dan gekeurd worden enzo.
Of dat er nu wijzigen zijn gebeurt of niet bij uw nieuwbouw heeft niets te maken of je wel of niet een PID dossier hebt.

Uiteindelijk moet je deze hebben. Als je uw woning verkoopt zal de notaris hier ook achter vragen.

Bij mij staat er bv volgende zaken in
(Eveneens een nieuwbouw)
-technische fiches van verschillende materialen. (Isolatie,gevelsteen,dak,…..)
-(leg)plannen riolering, water, elektriciteit,ventilatie,…
-keuringen
-instructie voor bepaalde zaken in onderhoud
-lijst van welke aannemer wat heeft gedaan, met contact gegevens.
-verschillende plannen
-Welke risico’s van bepaalde werken
-……

Dat bundel je dat allemaal samen. Veel vind je inderdaad terug bij de zaken dat je opgenoemd hebt.
 
Sinds onlangs beginnen kijken voor huizen. Huis met tuintje in Antwerpen is toch een hele zoektocht.

Welke prijs denken jullie dat dit naartoe zal gaan? 😅
https://www.biddit.be/nl/catalog/detail/238274

Prachtig huis, groot, hoge kamers, genoeg potentieel voor toekomstplannen (bnb); Oké, geen 'echte' tuin, maar dat nemen we er wel bij.
Maarja, om realistisch te zijn denk ik wel dat de prijs nog gigantisch zal stijgen. We kunnen maar proberen zeker

400 - 450k.

Maar ik zou dat er niet aan geven om eerlijk te zijn.

Ik zou wel denken dat het voor meer dan dit gaat, al geef ik het er dan nog altijd niet aan:

C en esthetisch in orde is bij mij een no go...

Ben vrij akkoord met renegade.

zal wel tegen 450k gaan.

Ik ken Berchem een klein beetje.
https://www.immoweb.be/nl/zoekertje/herenhuis/te-koop/berchem/2600/10431049 ietsjes groter en betere tuin en Berchem = 560k

Dan zet ik het direct terug uit mijn hoofd. Was te mooi om waar te zijn.

Ter info:
Budget rond €300k
Huis met tuintje in regio Borgerhout, Berchem of er rond
Mag te renoveren zijn (wel gedeeltelijk in budget op te nemen dan)

Pluspunt:
Meerdere kamers om eventuele (Air)bnb verhuurkamers van te maken

We hebben geen haast en beseffen dat het een moeilijke zoektocht is. Desondanks al enkele tegengekomen, maar toen nog niet serieus genoeg over budget en dergelijke geïnformeerd. Nu toch al een beter idee hierover en gaat de zoektocht verder.

Is uiteindelijk verkocht voor 322K.
 
Is uiteindelijk verkocht voor 322K.
Inderdaad, zelf ook in het oog gehouden. Wij hadden tot 275k mee geboden met een klein beetje hoop. Mss max naar 300 kunnen gaan, maar dan ook nog moeten renoveren zou een te zware kost zijn denk ik.

Weet nu niet of de eigenaars het effectief voor 'maar' 322k zullen laten gaan. Het was voor een erfenis, maar om er nu snel vanaf te willen zijn.

Achja, als ik de 322k had, was het heel mooi geweest. Maar we kijken weer verder 😁
 
Of dat er nu wijzigen zijn gebeurt of niet bij uw nieuwbouw heeft niets te maken of je wel of niet een PID dossier hebt.

Uiteindelijk moet je deze hebben. Als je uw woning verkoopt zal de notaris hier ook achter vragen.

Bij mij staat er bv volgende zaken in
(Eveneens een nieuwbouw)
-technische fiches van verschillende materialen. (Isolatie,gevelsteen,dak,…..)
-(leg)plannen riolering, water, elektriciteit,ventilatie,…
-keuringen
-instructie voor bepaalde zaken in onderhoud
-lijst van welke aannemer wat heeft gedaan, met contact gegevens.
-verschillende plannen
-Welke risico’s van bepaalde werken
-……

Dat bundel je dat allemaal samen. Veel vind je inderdaad terug bij de zaken dat je opgenoemd hebt.

Zials ik zei, dus gewoon alle documenten overhandigen. Technische fiches heb ik niet, isolatiewaardes staan wel in het lastenboek en in het epb verslag. Een onderhoudsgids heb ik wel gekregen van de SOD.
Aannemerlijst staat ook in het lastenboek etc.
 
Zials ik zei, dus gewoon alle documenten overhandigen. Technische fiches heb ik niet, isolatiewaardes staan wel in het lastenboek en in het epb verslag. Een onderhoudsgids heb ik wel gekregen van de SOD.
Aannemerlijst staat ook in het lastenboek etc.

Ik zou het allemaal wat deftig bundelen en een korte inhoudstabel maken.

Normaal zou jij dat al moeten hebben, over het algemeen word dat bij een nieuwbouw opgesteld door de veiligheidscoördinator.
Jij had die woning met een SOD firma gebouwen dacht ik? Bij mij broer en ouders die ook met SOD firma gebouwen hebben, is het PID dossier mee overhandigd bij de oplevering. Lijkt mij nu wel iets standaard bij zo'n firma's. Hun zouden het dan wel gekregen hebben van de veiligheidscoördinator.
In mijn geval heb ik dat dus gekregen van de veiligheidscoördinator (ik heb niet gebouwen met een SOD firma).

Bij verkoop van mijn ouders hun oude woning heeft de makelaar dat opgemaakt (zat mee in de prijs).
Voor de notaris was dat onvoldoende. Voor hem was dat geen PID dossier (waren maar wat losse pakketjes) en was dat dus niet aanwezig bij de verkoop (wat verplicht is). Makelaar stond daar dus met rode kaakjes, want verkoop ging niet door.

Gelukkig had mijn vader veel meer info en had dat allemaal proper gebundeld (had weinig vertrouwen in de makelaar) en lag in de auto. Dus bij de verkoop dat even snel gaan halen. Voor de notaris was dat dan wel een PID dossier, dus gelukkig had hij het wel deftig voorzien.

Maw zal het ook wel wat afhangen wie het PID dossier moet beoordelen. :)
 
Terug
Bovenaan