Huis herschilderen

TheLoveBelow

Active member
Wij wonen in een ouder huis waarvan we bepaalde muren/plaatsen willen laten herschilderen. Doorheen de jaren zijn hebben de muren afgezien en zitten deze vol met nagels, putjes, oneffenheden etc. Op bepaalde plaatsen is het behang lichtjes aan het loskomen.
Wij hebben een bevriende schilder laten komen en hij zag het niet echt zitten om hieraan te beginnen in de huidige staat. We hebben op één plaats het behang lichtjes afgetrokken, en de achterliggende muur voelt vrij brokkelig aan. Het zou hem veel te veel tijd kosten om alle muren eerst effen/schildersklaar te krijgen.
Wat zouden jullie doen in dit geval? Een stukadoor laten komen om eerst alles effen te zetten?
We twijfelen omdat het een pak werk en geld gaat kosten om alles te laten herstellen, en dan opnieuw te laten schilderen.
Een andere optie is om de grootste oneffenheden te plamuren en alles snel te overschilderen.

Ik zal vanavond enkele foto's bijvoegen.
 
Als je het kan permitteren: schilder enkel als de muren schilderklaar zijn, niet als je ze enkel wat gaat oplappen. Schilderen is een relatief grote kost maar héél zichtbaar. Een mooi resultaat ga je enkel krijgen nadat het werk goed voorbereid is. met een brokkelige muur schideren, zal niet goed werken.
 
Kan je niet eerst met herstelbehang werken? Zo hebben wij dat ook gedaan toen we net in onze nieuwe oude woning gingen.
 
Wij hebben hier bijna overal vliesbehang hangen. De grote putten wel eerst dicht maken en zien dat je de stroken goed doet aansluiten.
Dat zuipt wel verf, dus best voorgeschilderd behang gebruiken.
 
Wij hebben bepaalde delen laten uitplakken door een plakker. Andere muren hebben we zelf wat opgelapt en gewoon alles wit geschilderd. 't Is niet zoals er een stielman geschilderd heeft, maar het steekt niet af ook.

En heel content, want die muren zien af met kleine kinderen. Overal wel goed uitgeplamuurd en deftige verf gebruikt die goed dekt en afwasbaar is.

Als de kinderen wat groter zijn dan gaan we eens heel den boel deftig laten doen.
 
Wij hadden in onze gang ook vliesbehang (door vorige eigenaar gedaan) en vonden dat niet mooi (is smaak natuurlijk), dus hebben dat eraf gehaald. Achteraf putten in de muur opgevuld, geschuurd, hoeken terug afgekit en alles geschilderd en dat ziet er zoveel strakker uit. Vraagt natuurlijk wel heel wat tijd en werk, maar het resultaat is er ook naar.
 
ugh, schilderen/behangen.
zo een van die taken dat net simpel genoeg is om zelf te doen, maar toch genoeg uitdagingen met zich meebrengt om een professioneel in te schakelen.

verwarmingen afhalen, vorige behang afhalen en wegsnijden op moeilijke plaatsen, putjes opvullen en bijschuren.
dikker steviger behang, voorgeschilder kostte ook wel wat dus je wil het degelijk gedaan hebben.
ik ga blij zijn als het volgende week in orde is.
 
Wij hadden in onze gang ook vliesbehang (door vorige eigenaar gedaan) en vonden dat niet mooi (is smaak natuurlijk), dus hebben dat eraf gehaald. Achteraf putten in de muur opgevuld, geschuurd, hoeken terug afgekit en alles geschilderd en dat ziet er zoveel strakker uit. Vraagt natuurlijk wel heel wat tijd en werk, maar het resultaat is er ook naar.
Tegenwoordig is er ook vliesbehang zonder patroon in. Dat is net hetzelfde als een gepleisterde muur.

@topicstarter als je alle behang gaat verwijderen ga je vermoedelijk ook veel werk hebben om de muren schilderklaar te krijgen.
De goedkoopste (arbeidsintensieve) optie is behang verwijderen, grote putten en gaten bijwerken met opvulplamuur. Dan een effen renovatievlies van 150gr dikte erover. Muren zien er dan als nieuw uit.
 
Wij wonen in een ouder huis waarvan we bepaalde muren/plaatsen willen laten herschilderen. Doorheen de jaren zijn hebben de muren afgezien en zitten deze vol met nagels, putjes, oneffenheden etc. Op bepaalde plaatsen is het behang lichtjes aan het loskomen.
Wij hebben een bevriende schilder laten komen en hij zag het niet echt zitten om hieraan te beginnen in de huidige staat. We hebben op één plaats het behang lichtjes afgetrokken, en de achterliggende muur voelt vrij brokkelig aan. Het zou hem veel te veel tijd kosten om alle muren eerst effen/schildersklaar te krijgen.
Wat zouden jullie doen in dit geval? Een stukadoor laten komen om eerst alles effen te zetten?
We twijfelen omdat het een pak werk en geld gaat kosten om alles te laten herstellen, en dan opnieuw te laten schilderen.
Een andere optie is om de grootste oneffenheden te plamuren en alles snel te overschilderen.

Ik zal vanavond enkele foto's bijvoegen.
Als je het "in orde" wil hebben is onderstaande ook een mogelijkheid natuurlijk:
  • Haal al het behang eraf
  • Tik met je hand op het aanwezige pleisterwerk - alles wat hol klinkt / los zit haal je weg (gebruik een breekmes om af te lijnen)
  • Vraag een stukadoor die een wit -laag kan zetten (typisch een iets oudere stielman) - zo een laag is zeer snel gezet en is ook glad en dus ook klaar om te schilderen.
  • Als er grotere dikke stukken loshangen- ook wegnemen, daar zal de stukadoor eerst een andere laag opzetten alvorens af te werken met een wit -laag.
  • Die putjes etc. daar speelt een stukadoor mee
  • Dek zelf alles af, voer het afval zelf af.
Probeer zelf te schilderen - het laten schilderen gaat een veelvoud van de stukadoor kosten.
 
Laatst bewerkt:
Tegenwoordig is er ook vliesbehang zonder patroon in. Dat is net hetzelfde als een gepleisterde muur.

@topicstarter als je alle behang gaat verwijderen ga je vermoedelijk ook veel werk hebben om de muren schilderklaar te krijgen.
De goedkoopste (arbeidsintensieve) optie is behang verwijderen, grote putten en gaten bijwerken met opvulplamuur. Dan een effen renovatievlies van 150gr dikte erover. Muren zien er dan als nieuw uit.
Wij hadden ook zo'n vliesbehang zonder patroon, maar je blijft zien dat het papier is in plaats van pleister. Wij hadden bijvoorbeeld ook "buitenhoeken" en dan zie je dat daar iets overzit, aangezien het een minder "scherpe" hoek is. Bij binnenhoeken zal dat natuurlijk wel minder opvallen, omdat je die toch afkit. Pleister is altijd veel strakker dan eender welk behang imo.

Zeker als ik hoor hoe sommige stukken afbrokkelen, zou ik gewoon voor de grondige manier gaan. Gaten dichtmaken of afgebrokkelde stukken terug bijwerken is echt niet zo moeilijk. Wij hadden een gat van doorsnede 10 cm in de muur waar de draden van de bel uitkwamen (hing voorheen zo'n lelijk kastje voor met een mechanische bel in, maar hebben nu een Eufy) en dat heb ik ook gewoon dichtgesmeerd en geschuurd. Zie je nu niets meer van. Onderaan hebben we de pleister afgekapt omdat die onder de vochtkering kwam (we hadden geen vochtproblemen, maar uit voorzorg gedaan) en terug "bepleisterd" met waterafstotende cement. Nog nooit gedaan, maar ook dat hebben we strak kunnen doen. Een hele muur doen is moeilijker dan wat stukken hier en daar bijwerken, aangezien je de goede delen van de pleister hebt om je op te baseren.

Ik denk wel dat plamuur niet voldoende zal zijn en dat je een zak pleistergips zal moeten halen, maar voor de rest werkt dat via hetzelfde principe.
Ik begrijp het nut van een vliesbehang ook niet goed wanneer je de muur strak hebt gekregen. Dat wordt toch enkel maar gebruikt om onnauwkeurig werk, vocht, ... te verbergen?
 
Ik begrijp het nut van een vliesbehang ook niet goed wanneer je de muur strak hebt gekregen. Dat wordt toch enkel maar gebruikt om onnauwkeurig werk, vocht, ... te verbergen?
maar dat is net het punt: het is verdomd moeilijk is om een oude, oneffen muur weer “strak” te plamuren. Als het maar wat gaten opvullen is, ok, maar bij een echt oneffen muur van iet of wat oppervlakte, is het vlak trekken niet simpel. Als het niet perfect gedaan is, ga je zowat elke oneffenheid na de schilderingen nog zien, vooral als er strijklicht is. Een hele muur mooi uitplamuren blijft een kunde die velen niet beheersen.
Mijn eigen ervaring is dat een dik vliesbehang+verf ook wat beter weerstand biedt tegen kleine beschadigingen later.

tip: plamuur de naad tussen de stroken vliesbehang even uit… beter een kleine opening die je makkelijk kunt vullen, dan stroken die overlappen. Overlappingen zijn veel moeilijker weg te werken (lichtjes schuren kan dan helpen)
 
Ik heb zelfs vliesbehang (deze: https://www.colora.be/nl/topvlies-cp.html) in mijn nieuwbouw verhuurappartment gehangen. Dat zie je zo goed als niet. Af en toe een heel licht naadje maar vaak konden we dat mooi laten aansluiten op elkaar waardoor je een mooi glad resultaat.
Wij gaan dan ook gewoon hetzelfde doen bij ons eigen huis dat wat oneffen is.

Vliesbehang helpt voorkomen dat je muur afbrokkelt als er eens iemand tegenstoot, je krijgt dan wel een putje, maar door het vlies blijft het allemaal mooi zitten. Het zorgt er ook voor dat de verf overal even goed dekt. In nieuwbouw is dat minder een probleem, maar bij renovatie heb je al sneller oneffenheden en kleurverschil. Een laag vliesbehang zorgt meteen voor een egaler resultaat.
 
Even de topic bumpen. Met welke witte muur- en plafondverf hebben jullie kwaliteitsgewijs de beste ervaring? In mijn appartement zag ik een groot verschil tussen Levis en een andere (naam vergeten). Wij gaan ons huis herschilderen en ik zoek kwaliteitsvolle verf. Van Levis was ik tevreden, maar vrienden raden bvb Sigma en Trimetal aan.
 
Ik heb onlangs een kamer geschilderd met de Levis "Atelier" verf. Schitterende verf, maar verschrikkelijk duur.
Heb voor de logeerkamer eens een testje gedaan met verf van 'paintfactory' en die is bijlange niet zo goed niet, mààr prijs-kwaliteit is die wel zeker niet slecht! Dekt iets minder, maar kost 1/4 ongeveer...
 
Heel tevreden van Boss (Colora) maar is ook relatief duur.
Het grootste deel van ons huis is geschilderd met Trimetal en daar zijn we ook tevreden van (maar toch wat minder dan Boss), en dat was toch de helft godekoper dan Boss (enkele jaren geleden toch).
 
Even de topic bumpen. Met welke witte muur- en plafondverf hebben jullie kwaliteitsgewijs de beste ervaring? In mijn appartement zag ik een groot verschil tussen Levis en een andere (naam vergeten). Wij gaan ons huis herschilderen en ik zoek kwaliteitsvolle verf. Van Levis was ik tevreden, maar vrienden raden bvb Sigma en Trimetal aan.
In de regio Vlaamse Ardennen is deze een aanrader. Mijn moeder is de "schilder van de familie" en verkiest hun huisverf absoluut boven Levis en is nog eens goedkoper ook.
 
Terug
Bovenaan