Welke checks bij laatste bezoek aan het huis vóór akte en welke extra schade is aanvaardbaar?

LaCucaracha

Well-known member
Binnen 10 dagen wordt de akte van ons nieuwe huis verleden. Wij hebben aan de makelaar gevraagd om de dag vóór/van de akte het huis nog een laatste keer te mogen bekijken. Vnl. om na te gaan of het huis nog in dezelfde staat is als bij de ondertekening van de compromis.
Vermits we ongeveer een halfuurtje-uurtje hebben (tijdspanne waarin we ook de meterstanden moeten opnemen) kunnen we uiteraard niet zo heel veel "controleren", maar ik vroeg mij af welke checks je nog snel kan doen en welke nieuwe schade/gebreken "aanvaardbaar" is en welke niet (voor alle duidelijkheid: ik ben geen azijnpisser die gaat klagen over een kras op de muur of in de laminaat als gevolg van het verhuizen) ?

Ik kon zelf eigenlijk maar op 1 iets komen en dat is eens wat warm water laten stromen om te kijken of de gasketel nog werkt. Deze dateert immers van de tijd dat het huis werd gebouwd (1994) en je weet maar nooit dat die opeens de geest heeft gegeven tijdens die dikke 4 maanden tussen ons bezoek ( toen hebben we hem btw ook niet getest, maar we gaan uit van de eerlijkheid van de verkoper/makelaar) en de akte.
Uiteraard als er ineens grote vochtplekken zouden zijn, vermoed ik dat dit ook wel een reden kan zijn om de akte uit te stellen/ in de akte te laten opnemen dat de oorzaak van de vochtplekken moeten worden aangepakt op kosten van de verkoper?
Wat zijn jullie ervaringen hiermee?

Bedankt!
 
Toen wij 9j geleden de sleutel van ons eerste huis gingen ophalen stond de vorige eigenaar al met 1 been uit de deur: "ahja, het water is boven afgesloten want er is een lek in de badkamer"...

Toen was ik nog te jong en naief vrees ik ;-).
 
Staat er iets in de compromis over zaken die nog moeten worden afgewerkt? Anders kan je dat alvast checken en moest dat niet gebeurd zijn dan kan dat een rede zijn om de akte uit te stellen of een bedrag in laten te houden door de notaris in afwachting van de oplevering van die werken.

Stel dat je nu plots grote vochtplekken ziet of er is geen warm water en de verkoper beweert dat dat bij ondertekening van de compromis ook reeds was. Wat gebeurt er dan? Ik denk dat je de akte alleen kan uitstellen of annuleren als je kan aantonen dat er een verborgen gebrek zichtbaar is geworden. Van een vochtplek kan de verkoper zeggen dat die er tijdens je bezoek al was. De notaris heeft geen enkele grond om dan iets te kunnen doen, lijkt me.

Ik heb een huis gekocht uit 1980 dat net door een aannemer verbouwd werd en tijdens het eerste (en enige) bezoek voor de koop waren een hoop kleinigheden nog niet afgewerkt. Genre lijsten op de voordeur, een luchtafvoer die uitkwam op zolder en nog door het dak moest, een kraantje voor de aansluiting wasmachine dat nog niet geplaatst was, ... Heb dat allemaal in de compromis opgenomen en net voor ondertekening van de akte was er daar nog niks aan gebeurd dus heeft de notaris een bedrag ingehouden tot die werken klaar waren. Zijn ondertussen een paar maanden verder en nog steeds moeten er zaken gebeuren... Die kleine werkjes staan niet hoog op de aannemer zijn agenda...

Wat ik je kan meegeven is dat de waardedaling van die nog uit te voeren werken (stel dat je een defect vindt en de huidige eigenaar wil de kosten dragen) nogal moeilijk ligt tijdens een akte. De notaris weet immers niet hoeveel zoiets kost en dan ontstaat er een soort koehandel over het in te houden bedrag.
 
Terug
Bovenaan