Hoogbegaafdheid bij kinderen

Hier zitten we nu in een fase waarin een voorsprong/achterstand wel duidelijk wordt. Ze heeft een klasgenootje dat wat achter loopt, en die spreekt nog geen zinnetjes van 2 woorden. Als je dan het verschil ziet is dat best confronterend (zowel voor ons als voor de mama van dat kindje). Vandaag kwam ze thuis en hadden ze een werkje gemaakt waarbij ze een doos in de juiste (primaire) kleur moesten schilderen. Dat is bedoeld om de kleuren aan te leren, maar onze dochter kan vlot alle kleuren benoemen, niet enkel groen, rood, blauw en geel...
En zo zijn er veel dingen die opvallen.

Maar, ze is nog geen 3, dus veel te vroeg om daar conclusies uit te trekken, maar nu de eerste keer nieuwe kindjes bij kwamen in de klas viel wel plots mijn frank dat ze in die instapklas niet echt vooruitgang gaan maken als groep, aangezien er continu terug op 0 beginnen. En dan wordt het einde van het jaar wel moeilijk, denk ik.
 
Ik ga helemaal niet zeggen dat ik hoogbegaafd ben of was, maar ik mocht als kleuter wel de 3e kleuterklas overslaan. Ik heb nooit het gevoel gehad dat ik daar beter of slechter van geworden ben. Mijn klasgenootjes achter laten was niet zo fijn omdat ik al naar “de grote school” mocht. Maar de uitdagingen die leren lezen, rekenen en schrijven meebrachten waren wel leuk. Mijn ouders hebben dan ook de keuze gemaakt mij naar een school te sturen waar de lat vrij hoog lag.
 
Vooral super om te lezen dat de dochter haar ding gevonden heeft en er haar ei in kwijt kan.

Hier is het vooral een periode zeer intensief bezig zijn met 1 onderwerp en dan de interesse verliezen en iets doen.
Ja, dat vind ik ook. Haar talenten liggen ver uit elkaar want als ik haar drums hoorde was ik ook dik onder de indrujk. Maar ze heeft op dus jonge leeftijd al beslissingen gemaakt richting viool en piano waarin we haar volop ondersteunen. Ze wil nog altijd kleuterlerares volgen en van mij mag dat nog altijd als ze daar gelukkig mee is.
Ik herken dat intensieve bezig zijn wel. Ineens wou ze leren haken, en dan is dat 2-3 weken haken aan een, stuk. :) Hetzelfde met breien, schilderkunst, tekenen (zie foto hiervoorr), Italiaans, tuinbouw etc....

Geen idee of het hier hoort of het oudersdraadje, maar soit!
Gisteren eerste oudercontact: klaar op 3 minuten want ,"ze werkt heel goed mee, mooie punten, een plezier om in de klas te hebben." Kan je niet veel langer rekken.
Aangegeven dat we eigenlijk enkel bekommerd zijn om haar mentale welzijn aangezien we ze 's morgens vaak terug wenend moeten afzetten omdat school niet leuk is. "Daar merken we hier niets van, ze werkt actief mee, is bekommerd om haar vriendjes, goede houding in de klas".

Omdat ze nu anderhalve week school gemist heeft wegens ziekte, ben ik maandag schoolwerk gaan ophalen. Ik denk dat we al bij al 3u samen "gewerkt" hebben om de bundel te verwerken en het viel me op dat ze heel snel werkt. Ze legt snel verbanden, goede visuele discriminatie,... Dus aan de juf gevraagd of ze zich niet soms verveelt gezien haar tempo? "Ik heb extra blaadjes liggen daarvoor" wat ik toch wel straf vind voor het eerste leerjaar. Blijkt dat ze met 3 zijn in de klas die regelmatig extra uitdaging krijgen door extra blaadjes te krijgen. Fijn dat ze daar oog voor hebben!

Ik denk niet dat ze onder de stempel hoogbegaafd valt, wel begaafd/ontwikkelensvoorsprong en dan meerbepaald op vlak van taal. Daarom volgt ze les in het Franstalig onderwijs. Qua rekenen zit ze dan weer perfect op haar eigen niveau, dat interesseert haar duidelijk veel minder. 😁
Het is spijtig dat er niet vroeger aandacht aan gegeven werd. Maar daar kan je als ouder wel iets aan doen om thuis uitdagingen te geven ook. Bij mijn oudste was sdat dus duidelijk viool.
Dat laatste is het belangrijkste volgens mij. Ik probeer zo weinig mogelijk algemeenheden te geven maar volgens mij zou je kind een extra uitdaging wel goed kunnen gebruiken. Binnen mijn kinderen is dat de Taaltwist en Rekentwist boeken die ze apart doen buiten de klassen.. Dat is wel pas vanaf het 2de leerjaar lager denk ik.
 
@Tinufiel toen ze vier was, hebben we de letters aangeleerd in het Nederlands, eergisteren was ze mij aan het voorlezen uit een AVI 1-2 boekje in het Nederlands, ze leert regelmatig woordjes in een andere taal (Spaans voornamelijk) van haar papa die 6 talen beheerst,...
Ze is van eind december wat voor haar in haar voordeel is, ze zit dus eigenlijk goed op haar plaats want de klasgenoten zijn wat ouder, ze krijgt al les in een andere taal en vooral: haar iq zal wel hoog zijn, maar niet monsterlijk hoog. 😁
(Mijn piano wordt mishandeld zoals bij elke kleuter, ze maakt geen architecturale wonders met blokken, ze schildert kleurboekjes in ipv Picasso achterna te gaan,...)
 
Laatst bewerkt:
Ik denk dat je dat op peuterleeftijd nog niet echt kan vergelijken. Hangt ook zo veel van af of ze één op één gestimuleerd zijn of in een grote groep in de opvang gezeten hebben. Ik ben zelf hoogbegaafd en kon pas echt goed praten in het eerste leerjaar. 🤷‍♀️ Was zelfs zo dat mijn moeder aan de juf van de tweede kleuterklas vroeg of ik hulp nodig had en dat zij antwoordde dat ik er wel zou komen. Tegenwoordig had ik al lang bij de logo gezeten. Heb nu ook wel de 'pech' dat ik in niets echt uitblink maar gewoon in alles vrij sterk was.
 
Hier zitten we nu in een fase waarin een voorsprong/achterstand wel duidelijk wordt. Ze heeft een klasgenootje dat wat achter loopt, en die spreekt nog geen zinnetjes van 2 woorden. ...

Maar, ze is nog geen 3, dus veel te vroeg om daar conclusies uit te trekken, maar nu de eerste keer nieuwe kindjes bij kwamen in de klas viel wel plots mijn frank dat ze in die instapklas niet echt vooruitgang gaan maken als groep, aangezien er continu terug op 0 beginnen. En dan wordt het einde van het jaar wel moeilijk, denk ik.
in de peuterklas/kleuterklas is het verschil tussen kinderen GIGANTISCH. Deels omdat sommige kinderen enorm gestimuleerd worden of in een héél betrokken omgeving opgroeien en daardoor een voorsprong hebben, deels omwille van het leeftijdsverschil (je kind is mss bijna 3,5 jaar als ze dit jaar "afstudeert", terwijl andere kinderen nog maar nét 2,5 jaar/31 maanden geworden zijn. Dat verschil is héél groot.

Nu, meeste kleuterleidsters hebben genoeg ervaring om met zo'n verschillen om te gaan.
 
Ik ben zelf hoogbegaafd en kon pas echt goed praten in het eerste leerjaar. 🤷‍♀️
Hier idem. Ik heb bijna geen woord gezegd tot het 2e kleuter. Maar voor de rest blijkbaar sterk genoeg om geen zorgen te maken. Heb dat nog gehoord van mensen die hoogbegaafd zijn, is wel opvallend.
 
Hier idem. Ik heb bijna geen woord gezegd tot het 2e kleuter. Maar voor de rest blijkbaar sterk genoeg om geen zorgen te maken. Heb dat nog gehoord van mensen die hoogbegaafd zijn, is wel opvallend.
En beginnen ze dan meestal ook niet direct in volzinnen te praten?
Mijn broer was ook zo. Laat praten maar wel direct volledige zinnen.
 
Mijn jongste zoon praatte ook niet tot na zijn 2e verjaardag. Maakte alleen geluiden, wij dachten al dat er iets mis was

En toen kwam plots alles ineens. En veel 😆.
 
Laatst bewerkt:
Even deze bumpen.

Ons zoontje mag na de paasvakantie in het eerste kleuter starten maar we twijfelen nog enorm over de school naar waar we hem willen sturen.

In onze straat is er een kleuterschool, dus dat zou voor ons wel superhandig zijn, maar op een kwartiertje met de wagen is er een kleuter + lagere school die vrij populair is en gekend staat voor hun aanpak van zowel minder als hoogbegaafde kinderen.

Heeft iemand er een idee van als dit effectief al een meerwaarde zou kunnen zijn aan die leeftijd? ( 2,5 jaar )

Reden van m'n vraag:
Zoontje werd 2 maand te vroeg geboren en heeft een zware longbloeding + hersenbloeding gehad, vandaar dat we hem op 1 & 2 jaar moesten laten testen op ontwikkelingsachterstand. Maar bij de laatste test bleek dat hij op 2 jarige leeftijd al een cognitieve leeftijd van 3,5 jaar haalt, blijkbaar hadden ze in 30 jaar nog nooit zo'n hoge score gezien bij een 2 jarige 🙈 Van hoogbegaafdheid is er in principe dus nog niet echt sprake gezien hij nog te jong is, maar 't is alleszins wel een rappe.
 
Ik scoorde op een test tijdens mijn jeugd heel lang geleden 140 op een IQ test (omdat ik anders was dan de meeste kinderen en soms 'raar' over kwam hebben ze mij op van alles getest) Mijn ouders hebben toen beslist mij gewoon naar school te laten gaan. Ik heb dus altijd les gevolgd op een normale school.

Ik kon altijd zonder veel te studeren gemakkelijk volgen. Alles ging gewoon vanzelf (buiten Talen, dat was af en toe iets lastiger). Tot ik op de unif kwam. Verstandelijk kon ik dat wel aan maar mentaal niet + ik was dat niet gewoon van hard te studeren. Dus dat was een big fail.

Dus een hoge IQ hebben kan ook nadelig zijn. En finaal blijft het ook maar een cijfertje zoals een ander.
 
Laatst bewerkt:
Even deze bumpen.

Ons zoontje mag na de paasvakantie in het eerste kleuter starten maar we twijfelen nog enorm over de school naar waar we hem willen sturen.

In onze straat is er een kleuterschool, dus dat zou voor ons wel superhandig zijn, maar op een kwartiertje met de wagen is er een kleuter + lagere school die vrij populair is en gekend staat voor hun aanpak van zowel minder als hoogbegaafde kinderen.

Heeft iemand er een idee van als dit effectief al een meerwaarde zou kunnen zijn aan die leeftijd? ( 2,5 jaar )

Reden van m'n vraag:
Zoontje werd 2 maand te vroeg geboren en heeft een zware longbloeding + hersenbloeding gehad, vandaar dat we hem op 1 & 2 jaar moesten laten testen op ontwikkelingsachterstand. Maar bij de laatste test bleek dat hij op 2 jarige leeftijd al een cognitieve leeftijd van 3,5 jaar haalt, blijkbaar hadden ze in 30 jaar nog nooit zo'n hoge score gezien bij een 2 jarige 🙈 Van hoogbegaafdheid is er in principe dus nog niet echt sprake gezien hij nog te jong is, maar 't is alleszins wel een rappe.
Is er bij die kleuterschool in de straat ook een lagere school of zou hij sowieso voor het lager naar de school op 15 minuten rijden gaan?

Indien geen lager en sowieso veranderen naar daar vanaf 1ste leerjaar zou ik voor de verdere school gaan.
Indien wel lagere ook zou ik eerst eens navragen hoe ze daar omgaan met differentiatie voor de sterkere. Vriendjes dichtbij is ook wel iets op rekening mee te houden
 
Is er bij die kleuterschool in de straat ook een lagere school of zou hij sowieso voor het lager naar de school op 15 minuten rijden gaan?

Indien geen lager en sowieso veranderen naar daar vanaf 1ste leerjaar zou ik voor de verdere school gaan.
Indien wel lagere ook zou ik eerst eens navragen hoe ze daar omgaan met differentiatie voor de sterkere. Vriendjes dichtbij is ook wel iets op rekening mee te houden
Nee das enkel een kleuterschool... De lagere school die eraan verbonden is ligt ook wel vlakbij, zo'n 5 tal minuten rijden.

Zitten enorm veel kindjes van dezelfde leeftijd in onze straat die naar school in de buurt gaan, dus dat speelt ook wel een rol idd
 
Terug
Bovenaan