Techreview: EPOS GSX 1000 2nd Edition

Als het op audio aankomt zou ik mezelf omschrijven als een eerder typische gamer. Het belangrijkste is dat alles luid, duidelijk en gericht te horen is. Vooral in competitieve spellen is goed geluid hebben van cruciaal belang. Het maakt meer dan eens het verschil tussen winst en verlies, maar om daarvoor te investeren in een zeer goede geluidskaart is misschien teveel van het goede. Ikzelf gebruik dagdagelijks de HyperX Cloud II headset, gekend en gebruikt door vele gamers en esportsatleten, maar test niet alleen met deze headset.

Tilt de GSX 1000 van EPOS dus een degelijke gaming headset naar een ander niveau? Ik testte ook een aantal andere headsets, van budgetgamingmodellen tot algemene non-gamingmodellen, en vergeleek hun prestaties met de EPOS GSX 1000 in vergelijking met de ingebouwde geluidskaart op mijn moederbord. Dit lijkt mij een vergelijking waar de meeste gamers interesse voor hebben, zeker als die het overwegen om een dergelijk toestel aan te schaffen.

GSX1000-1.png


Zwart en rood

Het oog wil ook wat en in deze RGB tijden wordt toch gekozen voor enkel rode verlichting. Zal dit menig gamer afschrikken dat er geen kleurkeuze is? Ik vermoed het niet maar mijn toetsenbord is ook in het rood verlicht, dus wat dat betreft past het perfect bij mijn opstelling. Voor wie dit belangrijker doorweegt kan ik meegeven dat het toestel in standby wel zacht gedimd is en niet opvalt op je bureau, maar het blijft natuurlijk een rode kleur uitstralen. Het toestel blijft ook best binnen handbereik dus wegstoppen achter je scherm bijvoorbeeld raad ik niet aan, want om snel te kunnen schakelen tussen de verschillende instellingen moet je de icoontjes in het centrale gedeelte kunnen aanraken.

RGB-liefhebber? De rode kleur valt best mee, zeker in standby


Het is een compact toestel met rubberen voetjes en tijdens mijn testen verschoof het niet, ondanks dat het met zijn 390 gram vrij licht is. Onderaan kan je een voetje uitklappen en in de praktijk werkt deze het aangenaamst voor mij om de GSX 1000 te bedienen. Er zijn drie uitgangen: microfoon, headset en een algemene line-out voor bijvoorbeeld speakers of je scherm. Zo kan je gemakkelijk schakelen tussen je headset en een externe geluidssysteem via het touchscreen en moet je niet zitten wisselen en zoeken in je geluidsinstellingen om een andere output te selecteren. Dit scheelt toch wat tijd en maakt het zeer eenvoudig om eens zonder headset naar muziek, series of films te luisteren. Er is ook een apart audio scrollwiel waarmee je programma's zoals Discord, Skype, TeamSpeak luider of stiller kan maken op een zeer handige, eenvoudige en vooral snelle manier.


GSX1000-2.png


Features en presets

De belangrijkste features van deze externe DAC, ofwel Digitaal naar Analoge converter, zijn 7.1 virtueel surround sound en de verschillende EQ presets waartussen je snel kan schakelen. Jammer genoeg kan je die presets niet aanpassen naar eigen smaak, ook niet via de software die eigenlijk alleen firmware-updates uitvoert en dus geen aanpassingen mogelijk maakt. Verder kan je de galm aanpassen om het gevoel bij kleinere of grotere ruimtes te versterken en bepalen waar het focuspunt van de 7.1 surround ligt om zo meer aandacht te geven aan geluiden voor jou, achter jou of in een neutrale positie. Een groot pluspunt zit in het feit dat er geen externe software nodig is en Windows of macOS rechtstreeks worden aangesproken. Draaien aan het grote wiel wijzigt één op één het geluidsniveau waardoor je altijd rechtstreeks het volume bepaalt en niet moet nakijken op verschillende plaatsen dat het geluidsniveau nog overal correct is ingesteld. Enkel in een uitzonderlijk geval was dit niet honderd procent accuraat, maar éénmalig naar een minimaal - of maximaal - geluidsniveau terugkeren en alles liep terug mooi synchroon.

Geen extra software nodig maar daardoor ook geen persoonlijke EQ aanpassingen.


De vier EQ presets - standaard, FPS, muziek en film - zijn afdoende, maar voor dit bedrag had ik toch graag de mogelijkheid gehad om die equalizers zelf te personaliseren. Bij een kwalitatieve headset valt dit allemaal goed mee maar voor budgetheadsets, die typisch meer gericht zijn op basgeluiden, had ik dit toch liever zelf kunnen aanpassen om zo de kwaliteit van de DAC beter tot uiting te laten komen. Meestal speel ik niet veel met EQ presets, maar als je van plan bent verschillende of een minder dure headset te gebruiken merk je toch een verschil tussen de vier presets. Favoriete instellingen kunnen wel bewaard worden en ingesteld op de vier hoeken, die via touch geactiveerd worden. Langer ingedrukt houden zorgt ervoor dat de huidige instellingen aan die hoek toegewezen worden. Zo had ik een instelling voor 2.0, eentje voor shooters met de nadruk op frontale geluiden in 7.1 surround, een algemene variant voor de meeste games en tenslotte eentje voor de sfeer in muziek, series en films.

GSX1000-3.png


Wat is het verschil met onboard? En wat met budgetheadsets?

Dan nu een eerste belangrijke vraag: merk je verschil tussen de onboard geluidskaart en deze EPOS GSX 1000? Nou en of! Alles klinkt niet alleen voller en simpelweg beter, alles kan luider en de kwaliteit is hoger. Ook op vlak van microfoon is het een wereld van verschil. Toen ik onlangs voor onze BeyondGaming Podcast te gast was, verschoot ik mij een bult tijdens microfoontesten. Kraken, slechte kwaliteit, eigenlijk beneden alle peil. Gelukkig had ik een professionele headset - Jabra Evolve 80 met externe DAC - ter beschikking, want anders was het zonder overdrijven afgrijselijk en niet voor een opname geschikt. Nu zijn de geluidsopnames op zijn minst vergelijkbaar of zelf beter dan de opnames met mijn Jabra. Ik mag er ook niet meer aan denken hoe verschrikkelijk het moet geweest zijn tijdens voicechatsessies. Daarvoor alleen al raad ik een kwalitatieve geluidskaart aan. In deze tweede editie van de GSX 1000 is er dan ook gekozen voor 16bit/48kHz opnames in tegenstelling tot de gebruikte 16bit/16kHz bij de eerste editie.

Een tweede belangrijk vraag: is een goedkopere headset in de toekomst dan voldoende met deze geluidskaart? Ook hiervoor heb ik uitgebreid getest, omdat ik zo benieuwd was naar hoe groot het verschil was. En ook hier ben ik compleet onder de indruk van de kwaliteit. Mijn kinderen keken verbaasd toen ik hun headset kwam halen om te testen en in tegenstelling tot het comfort van mijn eigen headset, was er op vlak van audio plots een zeer klein verschil. Zoals ik al aanhaalde over de EQ presets hierboven merk je nog steeds dat er iets meer aandacht is voor basgeluiden, maar het moet gezegd dat ik dit enkel opmerkte wegens het continue schakelen tussen de headsets, de GSX 1000 en de onboard geluidskaart. Deze geluidskaart maakt het kwaliteitsverschil dus zeer klein waardoor het comfort van de gebruikte headset het belangrijkste verschil is en niet langer het geluid. Ook op vlak van 7.1 surround blijft de kwaliteit overeind, wat een serieuze prestatie is en ook totaal onverwacht voor mij. Het gepatenteerde BrainAdapt van EPOS doet zijn werk dus uitstekend en zorgt over de hele lijn voor een volwaardige 7.1 ervaring.

Conclusie

Gamers en alle andere enthousiastelingen met een geschikt budget voor de richtprijs van € 199, die op zoek zijn naar een hoogwaardige externe geluidskaart mét volwaardige 7.1 surround ervaring, hoeven niet verder te zoeken. Als 7.1 surround sound geen noodzaak is zijn er misschien andere, goedkopere alternatieven beschikbaar maar een betere implementatie is er in deze prijsklasse niet te vinden. Alle verwerkingen gebeuren bovendien volledig door de GSX 1000 waardoor de pc zelf geen resources moet verbruiken. Sommige features zijn misschien niet altijd nodig, maar een externe geluidskaart van deze hoge kwaliteit en die bovendien zonder software werkt is altijd een pluspunt bij mij. Geen software kan echter ook een minpunt zijn want daardoor kunnen de bestaande presets niet naar eigen smaak aangepast worden. Met deze prijssetting kom je bovendien terecht in budgetten voor audiofielen en die zouden persoonlijke aanpassingen zeker kunnen appreciëren. Voor mijn persoonlijk gebruik ben ik echter zeer tevreden van de presets en weegt het plug-and-play gedeelte meer door. Bovendien ook geen tijdsverlies meer bij het wisselen naar een ander audioapparaat zoals speakers maar ook eenvoudig via het aparte volumewiel Discord of andere voice-chat programma's snel luider of stiller zetten, en dat allemaal zonder andere instellingen aan te passen.

Pro

  • Plug and play, dus geen software ...
  • 7.1 is fantastisch uitgewerkt
  • Hoge kwaliteit
  • Touchscreen en volumewiel werken perfect

Con

  • ... maar ook geen persoonlijke aanpassingen
  • Prijskaartje van € 199
9

Over

 
Terug
Bovenaan