Hoofdpijn/spanningshoofdpijn/migraine

Mulan

Well-known member
Al sinds tiener migraine, variërende van 4 aanvallen per week tot 4 aanvallen per maand.

Maar vandaag is de grote dag, anderhalf jaar nadat de neuroloog me zei dat ik in aanmerking kom voor het "preventieve spuitje van 500 euro" is de terugbetaling eindelijk in een wettelijk kader gegoten en eens zien of dit wondermiddel ook voor mij een groot verschil zal maken!


Eigenlijk ben ik een schijtluis met spuiten maar met deze week al weer 3 aanvallen op de teller, ga ik 'm toch zelf proberen prikken ipv te wachten tot de verpleegster op het werk 'm maandag zet 😇.

Hoe zit het met jullie?
Wat helpt wel of totaal niet?
Hoe erg hebben jullie het vlaggen of is hoofdpijn zo een vaag iets de ochtend na een heftige feestavond? 😉
 
Dat is van de dingen waar ik gelukkiglijk van bespaard ben gebleven. Gewone hoofdpijn heb ik regelmatig en zonder aanwijsbare reden, maar nooit in die mate dat het niet op te lossen valt met een pijnstiller. In heel mijn leven nog maar 1x een migraine aanval gehad (en toen dacht ik wel effe met mijn hoofd op de muur te bonken omdat ik zot werd van de pijn). Geen idee wat die toen getriggerd heeft.
 
@Tonerider heb je al eens een dagboek bijgehouden om te zien wat de trigger zou kunnen zijn?
Bij "my migraine buddy" (de app die ik gebruik) staan allerlei mogelijk uitlokkende factoren, misschien dat je daarmee wel een factor kan vinden die uitlokt? Als je spreekt van regelmatig is hoofdpijn ook geen lolletje he, zelfs al kan je 'm met paracetamol de baas 🤷🏼‍♀️
 
ik een dagboek bijhouden? Ik kan amper bijhouden of ik mijn pillen gepakt heb of niet :p

Tgoh, 't is geen lolletje, maar op zich heb ik wel regelmatig ergens zeer, dus ben het gewoon om met pijnen te leven.
Gisteren bijv. over een leuning gehangen om iets van de grond te pikken en ineens een enorme pijnscheut door mn rib en nu heb ik er nog last van bij bepaalde bewegingen. En zo is er wel elke week iets wat verrokken, gekneld of gewoon zonder reden zeer doet (en sowieso mn voet die altijd gekneld aanvoelt). Dus wekelijks een dagje koppijn kan er wel bij.
 
Hehe, herkenbaar, maar als ik 1tje kan elimineren (en dankzij de kiné zijn de rug en heupen ook VEEL beter dan vorig jaar) dan ben ik daar toch wel voorstander van! Dan blijven op den duur enkel nog de dagdagelijkse lompigheden over 😂
 
Ik heb sedert een paar jaar op niet te voorspellen momenten migraine met aura.
Begint met lichtflitsen in mijn ogen waarbij ik maar weinig meer kan zien, dat duurt een klein half uurtje en daarna volgt meestal hoofdpijn.
De dokter noemde het migraine met aura maar ik betwijfel of het wel een echte migraine is. Het is enorm lastig en ik stop meestal even met werken maar het is nu ook niet pijnlijk in die mate dat ik met het hoofd tegen de muur zou slaan.

Soms heb ik het een paar keer per week, dan is het eens enkele weken weg. Persoonlijk zie ik stress, slaaptekort en koffie als de daders.
Als er iets is dat het verzacht is het de ogen sluiten. En als ik de lichtflitsen heb neem ik altijd 2 pillen exedrine.
 
Ik heb sinds een drietal jaar 'chronische migraine'. Er is dus geen enkele dag dat ik geen hoofdpijn heb. Mijn hoofdpijn is meestal niet zo erg dat ik niet kan functioneren (ik kan werken, maar ik word er wel door beperkt), maar is wel steeds aanwezig. Als pijnscore schommelt dat zonder medicatie meestal rond de 4 a 5 op 10. Ik heb de migraine eigenlijk 'opgelopen' tijdens het sporten. Ik was gestopt met roken en ben begonnen met joggen (wat trouwens best goed ging!). Tijdens 1 van mijn loopsessies kreeg ik plots heel erge hoofdpijn en deze is nooit meer weg gegaan.

Ik heb via het 'Medical Needs Program' 9 maand gebruik kunnen maken van de Ajovy spuiten (van fabrikant Teva) en die waren voor mij echt een wereld van verschil! Hoofdpijnscore op veel dagen slechts 1 op 10 en terug pakken meer energie en zin om dingen te ondernemen. Echter zit ik nu al terug enkele maanden zonder spuiten en gaat het weer merkbaar slechter (er is niets frustrerender dan weten dat er medicatie is die je kan helpen maar er niet aan geraken), maar volgende week heb ik terug een afspraak bij de neuroloog voor de spuitjes!

Ik hoop alvast dat ze bij jou even veel werken als bij mij!

Edit: Ik had je afbeelding niet gezien, blijkbaar heb je ook Ajovy.
 
Nog maar tweemaal in 35 jaar hoofdpijn gehad, tweemaal toen ik teveel wodka had gedronken.

Dit is gelukkig iets waar ik nooit last van heb. Zelfs het gezaag van mijn vrouw kan mij geen hoofdpijn bezorgen.
 
@ModgiBoemBoem Wat neem je dan als pijnbestrijding, want dat mag je ook niet dagelijks nemen, toch?
Hier is het op een migrainedag doorgaans 2x sumatriptan 100 en diclofenac zetpil.

De neuroloog zei me ook dat het een positief effect op mijn vermoeidheid zou kunnen hebben, we zullen zien...

@Tonerider mijn allerergste aanval ooit, had ik op de eerste verdieping, geen telefoon binnen handbereik. Ik was er zo slecht aan toe, dat ik geen trap kon doen om om hulp te bellen. Dan dacht ik ook (nadien scary as hell natuurlijk) dat als ik het raam nu eens open zou doen, en eruit zou springen met het hoofd eerst, ik er ook wel van af zou zijn... :unsure:

Naar het schijnt is het dat soort pijn dat mensen met clusterhoofdpijn ook hebben :(
 
Hier sinds 2 jaar redelijk wat last van spanninghoofdpijn. Oorzaak is mijn redelijk slechte houding achter mijn bureau. Ik heb daar zo slecht in me goed te zetten 😅

Maar kinesist helpt daar heel goed mee. Oefeningen doen dan thuis, nek goed losgooien.
 
@ModgiBoemBoem Wat neem je dan als pijnbestrijding, want dat mag je ook niet dagelijks nemen, toch?
Hier is het op een migrainedag doorgaans 2x sumatriptan 100 en diclofenac zetpil.

De neuroloog zei me ook dat het een positief effect op mijn vermoeidheid zou kunnen hebben, we zullen zien...

@Tonerider mijn allerergste aanval ooit, had ik op de eerste verdieping, geen telefoon binnen handbereik. Ik was er zo slecht aan toe, dat ik geen trap kon doen om om hulp te bellen. Dan dacht ik ook (nadien scary as hell natuurlijk) dat als ik het raam nu eens open zou doen, en eruit zou springen met het hoofd eerst, ik er ook wel van af zou zijn... :unsure:

Naar het schijnt is het dat soort pijn dat mensen met clusterhoofdpijn ook hebben :(
Ik neem eigenlijk zelden pijnbestrijding. Als het echt erg wordt dan neem ik gewoon ibuprofen, maar ik heb niet het gevoel dat dat eigenlijk veel helpt dus meestal neem ik gewoon niets.

Ik heb constant hoofdpijn, maar nooit in die mate dat ik KO in mijn bed lig en er niet kan uitkomen. Soms gebeurt het uiteraard dat ik het te erg is en dat ik niet kan gaan werken, maar dan kan ik wel nog even naar de winkel gaan bijvoorbeeld.

Soms vraag ik me af of ik wel migraine heb. Ik heb vaak het gevoel dat 'chronische migraine' ook maar een label is dat ze er op gekleefd hebben. Buiten een kloppende hoofdpijn, vermoeidheid en misselijkheid op slechte dagen heb ik eigenlijk geen symptomen. De spuiten werken dan weer wel, dus misschien is het toch migraine🤷‍♂️?

Ik heb ook nog botox gekregen en dat hielp ook wel wat, maar zeker niet in dezelfde mate als de spuiten. Mijn neuroloog zegt dat ze bij sommige mensen echt wel heel goede resultaten hebben met botox, dus als de spuiten niet zouden helpen (laat ons hopen van niet!) is dat misschien ook nog een optie voor jou. Ik kan je dan eventueel wel de gegevens van mijn neuroloog doorgeven! :)
 
Oh, dat lijkt dan inderdaad toch nog mee te vallen!
Gelukkig toch zicht op een betere levenskwaliteit met de spuiten! 💪💪💪
 
Meevallen zou ik het nu ook niet noemen ;)
Ik word natuurlijk wel dagelijks beperkt in mijn doen en laten. Ik zou nog altijd gemiddeld een pijnscore geven van 5/10 iedere dag wat toch al vrij hoog is.

Ik kan functioneren, maar op de meeste dagen is het echt wel afzien.
 
Meevallen zou ik het nu ook niet noemen ;)
Ik word natuurlijk wel dagelijks beperkt in mijn doen en laten. Ik zou nog altijd gemiddeld een pijnscore geven van 5/10 iedere dag wat toch al vrij hoog is.

Ik kan functioneren, maar op de meeste dagen is het echt wel afzien.
En wat doen zaken als sumatriptan of diclofenac dan bij jou? Want om in zo een trial te raken, moet je wel meer dan wat ibuprofen geprobeerd hebben natuurlijk...
 
En wat doen zaken als sumatriptan of diclofenac dan bij jou? Want om in zo een trial te raken, moet je wel meer dan wat ibuprofen geprobeerd hebben natuurlijk...
Diclofenac doet bij mij ook niet bijster veel. Dat is eigenlijk ook de enige andere pijnstiller die ik ooit voorgeschreven gekregen heb.

Momenteel neem ik dagelijks Duloxetine (soort antidepressiva) en Depakine (medicijn tegen epilepsie). Na het proberen van een hele reeks andere medicijnen heb ik hier de beste resultaten mee.

Ik heb ook ooit eens 4 dagen in het ziekenhuis gelegen om baxters met Dihydergot (denk ik) te krijgen. Ik heb ook enkele behandelingen met botox gekregen. Ook een reeks kine behandelingen om eventuele spanningshoofdpijn uit te sluiten.

Omdat ik al zoveel behandelingen geprobeerd had kwam ik blijkbaar in aanmerking om mee te doen aan dat 'Medical Needs Program'.
 
Laatst bewerkt:
Ook al een behoorlijk traject om op "maar" 3j al achter de rug te hebben, zeker met anderhalf jaar corona er nog eens bij! Zo bizar dat het echt vanuit het niets leek te komen ook. Snel terug aan de spuitjes gelukkig! ☺️
 
Hoofdpijn enkel als ik extreem moe ben, gaat over na een nachtje slapen.

1 keer zo fel hoofdpijn gehad, pijnstillers geen effect hadden, op de spoed beland. Na 1 week in het ziekenhuis en verschillende testen bleek dat ik een hersenvliesontsteking had opgelopen door de ziekte van Lyme. Heeft toch bijna een jaar geduurd eer ik terug 100% was.
 
Ik heb het sinds mijn 20e ongeveer, dus al een kleine 19 jaar. Triggers heb ik nog altijd het raden naar. Ik heb al stress verdacht, koffie, alcohol, fysieke activiteit, slecht slapen door overgewicht. Maar zelfs wanneer ik alles ban en na fel vermageren komt het toch nog voor.

Ik heb het, als het er is, meestal in het weekend. Voel het dan soms de avond ervoor opkomen en dan weet ik dat opstaan een hel gaat worden. Ik functioneer niet echt goed meer en als het echt erg is hang ik uiteindelijk boven het toilet te kotsen.

De beste remedie is slapen, liefst in het donker en met goede frisse lucht. Blijven slapen tot het over is. Met een beetje geluk is het dan tegen de avond voorbij. Meerdaagse aanvallen heb ik gelukkig niet.

Positief is dat het wel veel minder voorvalt dan pakweg 10 jaar geleden. Toen had ik 1 tot 2 weekends per maand. Tegenwoordig nog 1 keer om de 2 maand denk ik.

Ik weet dat er velen zijn die er veel meer last van hebben en bij wie de aanvallen veel langer duren ook. Dus ik ben, zeker tegenwoordig ook, blij dat het op zich nog wel meevalt. Maar soms is het echt wel klote want als er dingen gepland zijn gooit het echt veel roet in het eten.
 
Ook al een behoorlijk traject om op "maar" 3j al achter de rug te hebben, zeker met anderhalf jaar corona er nog eens bij! Zo bizar dat het echt vanuit het niets leek te komen ook. Snel terug aan de spuitjes gelukkig! ☺️
Inderdaad. Ik ben gestopt met roken en beginnen sporten om me fitter en gezonder te voelen, is dat even tegen gevallen 😅😂
 
Terug
Bovenaan